A háztartási papíráruk főbb kategóriája (toalettpapírok, papír zsebkendők, háztartási törlőkendők) továbbra is a legkeresettebb árucikk közé tartozik, miközben a ­minőségi és nagyobb kiszerelésű termékek iránt növekszik a vásárlói érdeklődés.

Egyre több innovatív és prémium termék kerül a kosarakba

A háztartási papír alapvetően nem egy szezon-vezérelt kategória, de természetesen vannak időszakok, amikor az eladásokban egyértelmű megugrások tapasztalhatók. Elsősorban a szalvéta szegmensben van jelen a szezonalitás, de a többi termékkategóriában is tapasztalhatók szezonális kiugrások, pl. a téli időszakban.

A dm áruházakban a legkedveltebb háztartási papíráruk az alap háztartási termékek, mint ­például a 3, illetve 4 rétegű toalettpapír, a 100 db-os és 10-es csomagos papírzsebkendő, továbbá a ­konyhai törlőkendők. A dm áruházakban a saját márkás termékek a leg­inkább keresettek a háztartási papíráru kategóriában. Kaszás Éva, a dm Kft. szortiment menedzsere elmondta, hogy az eladási forgalmat tekintve a TOP20 termékből 15 ­saját márkás – Sanft&Sicher, Soft&Sicher, Saugstark&Sicher – termék.

„Talán a legszembetűnőbb változás a nedves toalett­papírok megerősödésében látható, a trendjük folyamatosan növekvő és megfigyelhető egy prémiumizálódás a drágább, de minőségibb termékek irányába” – említette a szortiment menedzser, hozzátéve, hogy emellett a konyhai törlőkendőknek is egyre szélesebb a felhasználási területe, hiszen több funkciója is van ezeknek a termékeknek.

Kaszás Éva szerint a vásárlók számára legfontosabb a megfelelő ár-érték arány, a megbízható, jó minőségű, kedvező árú termék, amit a vállalat tartós ár garanciával biztosít.

„A dm üzleteiben ár-érték arányban is a már említett dm márkás termékek vezetik a piacot, hiszen kiemelkedő minőségű termékeket kaphatnak a vásárlók, megbízható, versenyképes áron. Az alap termékek esetében ez kiemelten fontos. Megfigyelhető, hogy a vásárlók egyre tudatosabbak, különös figyelmet fordítunk a különböző kiszerelések esetében a megfelelő egységárak kialakítására is” – fogalmazott Kaszás Éva.

Mint megtudtuk, továbbra is jellemző, hogy keresik/előnyben részesítik a nagy, gazdaságos kiszereléseket a vásárlók, de legalább ennyire népszerűek a színes, ötletes, egyedi megoldások. A szortiment menedzser elmondta, hogy a dm választékában limitált szériás termékek is rendszeresen elérhetők: a drogérialánc a szezonalitást is követve rendszeresen kínál limitált kiadású termékeket toalettpapírból, papír zsebkendőkből vagy konyhai törlőkendőkből, amelyek pár hét alatt elfogynak a boltok polcairól.

Az innovációs termékmegjelenések, újdonságok hatással vannak a piacra, így a drogéria kiskereskedelemre is. A dm márkák terén is folyamatos a prémiumizáció, illetve a megújulás, újítás.

„Úgy véljük, hogy ezért is történik meg az eltolódás a dm márkák irányába, mert a vásárlók tudják, hogy jó áron nagyon jó minőséget kapnak” – hangsúlyozta Kaszás Éva.

A drogérialánc az elsők között vezette be évekkel ezelőtt az 5 rétegű toalettpapírt, emellett a választékban elérhető az univerzális konyhai papírtörlő és az ultra szenzitív nedves toalettpapír is. A dm háztartási papír választékban gyerekeknek szánt termékek is elérhetők, például különböző mesefigurákkal nyomott toalettpapír, szalvéta, kéztörlő és papír zsebkendő is megtalálható a polcokon.

A vállalat igyekszik kiemelt figyelmet fordítani a környezettudatos és környezetbarát termékek választékba való beépítésére. Elérhetők a háztartási papíráru választékban az úgynevezett „recycling”, újrahasznosított termékek.

„A dm-ben például a papír kategóriához tartozik a szívószál is, amelynek cseréjében élen járunk, hiszen a műanyag szívószálat 2019 májusában elkezdtük kivezetni a hálózatból, és lecseréltük szilikonra, illetve a jövőben fém szívószállal is bővül választékunk. Hasonló környezettudatos termékek beépítését a jövőben is tervezzük, és nyitottak vagyunk a legújabb technológiákkal készült gyártói termékekre is” – ismertette a szortiment menedzser.

 

Az ALDI kiszolgálja a változó igényeket

Az ALDI a háztartási papíráruk területén olyan kínálatot alakított ki, amely lefedi a legkeresettebb termékek iránti igényeket. Mint megtudtuk, a tapasztalat azt mutatja, hogy a vásárlók a toalettpapírt, a zsebkendőt, a szalvétát, a konyhai törlőkendőt szívesen használják, a legkelendőbb termékek ezek közül pedig a négyrétegű toalettpapír és a kétrétegű konyhai törlőkendő.

„Tapasztalataink szerint vásárlóink a minőség és az ár, illetve dobozos zsebkendők esetében a design alapján választanak, de befolyásoló tényezők közé tartozhat még a kiszerelés nagysága, a toalettpapír esetében a rétegek száma, az illat, illetve az ár-érték arány” – fogalmazott az ALDI.

A gazdaságosság egyéb területen is megjelenik, így például a hazai fogyasztók a papíráruk területén is a nagyobb kiszerelést részesítik előnyben, továbbá megfigyelhető egyfajta elmozdulás a prémium termékek irányába: a nedves toalettpapír iránti kereslet erősen fejlődik, akárcsak a négyrétegű toalettpapír iránti igény.

A diszkont áruházlánc ennek megfelelően alakítja állandó kínálatát, amelyet folyamatosan felülvizsgál, választékát pedig időszakosan kapható termékek körével és akciókkal bővíti, illetve színesíti.

Mint megtudtuk, a toalettpapír és a háztartási törlőkendő esetében egész évben folyamatos a kereslet, a szalvéták esetében viszont megfigyelhető, hogy a húsvéti és karácsonyi minták miatt az adott ünnep idején kiemelkedő a forgalom. „Kínálatunkban előfordult már olyan termék, amelyet ki­fejezetten gyerekeknek szánt motívumok díszítettek, illetve a dobozos zsebkendőknél Disney-licensz termék is kapható volt” – közölte az ALDI.

 

Fejlesztések a vásárlók érdekében

Míg a kisebb boltokban az ár-érték arány a legfontosabb szempont,  az INTERSPAR áruházakban jellemző a minőség előnyben részesítése, ezen belül is a vásárlók a minta, az illat, illetve a rétegszám alapján is választanak.

Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője szerint, akárcsak más termék esetében, a ­háztartási papíráru választására is sokféle tényező hat: példaként említette, hogy az ár-érték arány, a választék nagysága, a márkahűség, a vásárlói kosár nagysága vagy akár a vásárlási környezet is befolyásolhatja a vevőket.

„Egyre hangsúlyosabbá válik a prémiumizáció: mind a rétegek számát, mind a komfortot, mind pedig a nagyobb felhasználhatóságot tekintve. Innovációk során olyan termékek jelennek meg az áruházak polcain, mint például a többször felhasználható papírtörlők (ez szükség esetén kicsavarható és további használatra is megfelelő), a 3 rétegű papírtörlő (takarításhoz kiváló jó nedvszívó hatása miatt), a mosógépben nem szétmálló zsebkendő, stb.” – ismertette Maczelka Márk.

A kommunikációs vezető elmondta, hogy a vásárlói igényeknek megfelelve a SPAR a saját márkás portfólióját folyamatosan igazítja, bővíti. Például magasabb komfortú termékeket tesz választékba a cég, illetve az innovációkat, piaci trendeket követve nedves toalettpapírokat, többcélú háztartási papírtörlőket kínál.

Mint megtudtuk, a toalettpapírok esetében eltolódott a nagyobb kiszerelések (10-16 tekercs) felé a vásárlói érdeklődés, míg háztartási papírtörlő esetében a nagyobb 1 tekercses kiszerelés felé.

 

Előtérbe került a környezet­tudatosság a kínálatban

Az Auchan áruházakban elsősorban toalettpapírt, papírtörlőt, papír zsebkendőket, nedves toalettkendőket tesznek a kosarakba a vásárlók.

A legnépszerűbbek a nagyobb kiszerelésű, 32 és 48 tekercses toalettpapírok. A papírtörlők közül igen keresett a Góliát 500 lapos sajátmárkás és kétrétegű, 2 tekercses 50 lapos háztartási papírtörlő, de fejlődő kategóriának számít a 3 rétegű törlő is. A 90–100 darabos hagyományos 3 rétegű zsebkendők a legkelendőbbek és a dobozos zsebkendők is egyre keresettebbek.

A termékválasztás során egyre jellemzőbb a tudatosság, a vásárlók a legjobb ár-érték arányú és minőségi prémium termékeket keresik. A felhasználás területén pedig nem ritka, hogy több mindenre használják őket, például az ablaktörléshez egyre jellemzőbb, hogy papírtörlőt választanak a vásárlók.

„Tapasztalataink szerint a vásárlók egyre tudatosabban választják ki a termékeket, fontos a márka is, de az alapvető tényező minden kategória esetében az ár, utóbbit az akciók befolyásolják. A kiszerelés és rétegszám egyaránt kiemelkedő szempont” – ismertette az Auchan.

A prémiumizáció egyre nagyobb hangsúllyal van jelen a háztartási papíráru termékkörnél. A toalettpapír kategória esetében a prémiumizációt az egyre magasabb rétegszám jelenti.

Mint megtudtuk, az Auchan áruházakban kapható 5 rétegű toalettpapír saját márkás változata a márkás toalettpapírokhoz viszonyítva jóval kedvezőbb áron is elérhető. A csomagolás tekintetében a vásárlást könnyítő hordozófül, illetve az „easy open” perforáció segíti a vásárlók kényelmét. Egyre népszerűbb ebben a termékkategóriában is az ECO, azaz a környezettudatos kategória. Erre az Auchanban található elsőként kínálat: toalettpapír kategóriában a papírdobozos Piszke papír Crepto Inspiratív Öko, 250 lapos megoldása 24 és 36 tekercses változatban már kapható az áruházakban, de a háztartási papírtörlő is hamarosan elérhető lesz környezettudatos csomagolásban. „A nedves toalettpapírok is törik maguknak az utat: ebben a kategóriában is fejlesztünk 100% biológiailag lebomló terméket.”

Az Auchan a családokra gondolt azzal is, hogy az iskola­kezdéskor a kezdőcsomag tartalmazza szinte az összes papírárut, kiemelkedő továbbá az ömlesztett papír zsebkendő forgalma is ebben a szezonban. A téli időszakban a megfázásos betegségek gyakorisága miatt szintén emelkedik minden papír zsebkendő-kategória forgalma. Háztartási törlőkből a tavaszi és őszi nagytakarítások során fogy nagyobb mennyiségben.

Mint megtudtuk, az Auchan nemrégiben bevezetett saját márkás kollekciója igen nagy népszerűségnek örvend a vásárlók körében. A vásárlók kényelmét szolgáló hordozófül, illetve az easy open nyithatóság megjelenik a csomagolásokon. Az átlátható piktogramok a legfontosabb információkkal (rétegszám, lapszám, extra puhaság) a vásárlók edukálása érdekében kerülnek fel a csomagolásokra, így segítve őket a megfelelő ár-érték arányú termékek kiválasztásában.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. szeptemberi szám)