Legyen szó kemény vagy lágy krémsajtról, a sajt hazánk egyik legnépszerűbb étele. Noha a tejipar számos nehézséget és változást él meg, a vásárlók egyre nyitottabbak, és már nem kizárólag a megszokott trappista sajtokat teszik kosarukba.

Nem csak az időjárástól függ a sajtpiac

A megfizethető és folyamatosan magas minőségű tejjel és tejtermékkel történő ellátás kiemelten fontos a gazdasági szereplők számára, a Tej ­Szakmaközi Szervezet és Terméktanács közlése szerint ezért rendkívül fontos feladat a tejtermelőktől a kiskereskedőkig, vagy a nyerstejtől a késztermékéig jelen lévő, az elmúlt időszak általános költségnövekedésből eredő feszültségek rendezése.

Alig ért véget 2019 első nyári hónapja, máris két hőhullámon volt túl Európa, ami hatással van a nyerstej mennyiségére, valamint csökkenhet a tejzsírtartalom is. A Terméktanács szerint az idei év második felére a keresleti piac irányába mozduló trendek, a nyerstej kínálat időjárás miatti csökkenése, a spot árak további erőteljes emelkedése várható.

Hazai viszonylatban az erősödő infláció, az input költségek drasztikus növekedése továbbra is igen súlyos kihívást jelent. A tejtermelők és a tejfeldolgozók számára problémát okoz a munkaerőköltségek és bérköltségek folyamatos emelkedése, a hiányzó szakképzett munkaerő, a hatékony és környezetkímélő előállítással járó költségnövekedés.

A hazai feldolgozói átadói árak esetében azt látjuk, hogy pl. a 1.5%-os UHT tejek átadói ára 7 hónapja nem mozdul, 144–146 Ft/liter között ragadt, a trappista sajtoknál pedig 9 hónapja nem mozdultak el az árak az 1203–1241 Ft/kg közötti sávból. Tény, hogy két éve, 2017 nyarán is ezeket az átadói árakat láttuk. Eközben az ágazatot felemésztő infláció mértéke 2019. év folyamán a korábbi éveket jóval meghaladó mértékű és folyamatosan növekszik.

Mint megtudtuk, a Terméktanács a kiskereskedelmi láncokkal kötött együttműködési megállapodásokban közvetve azt is vállalta, hogy a feldolgozó tagok kiszolgálják hazai tej és tejtermékekkel a kiskereskedelmi láncokat, így közvetve a lakosságot is. Ehhez és a hazai tejtermelők és feldolgozók életben tartásához (és fejlesztésé­hez) együttműködés szükséges, mely az ágazat egészében fellelhető, de a fenntarthatatlan strukturális költségproblémák rendezését is magában kell, hogy foglalja.

Jelenleg világszerte 62 milliárd dollár a sajt éves fogyasztása. Öt éven belül a globális sajtpiac megközelíti a 100 milliárd dollárt. A 2019–2024-es előrejelzések szerint az iparág 8,4 százalékos növekedést érhet el (CAGR). A Hospitality News szerint a vártnál gyorsabb ütemű növekedés elsősorban a gyorséttermi láncok megnövekedett forgalmának köszönhető. A leg­nagyobb növekedés Kínában és Indiában észlelhető majd, noha mindeddig elsősorban a tágabb értelemben vett Nyugaton és az európai országokban volt a sajt a fogyasztók kedvelt terméke, a fogyasztási trend is innen terjedt el.

Az urbanizáció és a növekvő fizető­képes középosztály száma szintén elősegíti a sajt fokozott fogyasztását. A tradicionális termékek és a felgyorsuló termékfejlesztések megjelenése a feltörekvő gazdaságokban szintén fontos tényező.

Széles választék és minőségi kínálat a cél

Az Auchannál mintegy 650–700 féle, összesen 15 országból származó sajtterméket értékesítenek, a választék szezononként és az üzlettípus méretétől függően eltérő.

Az áruházak pultjait megtekintve látni, hogy a nemzetközileg elismert márkás sajtok mellett a magyar sajtok közül is számos tipikus fajtát kínálnak, így kapható Ilmici és Lajta vagy pálpusztai sajt is, de a közkedvelt trappista sajtokból is számos változat van forgalomban, így például az Auchanban kapható rövid érlelésű vagy akár 5-6 hétig érlelt trappista sajt is.

Mint megtudtuk, az Auchan áruházakban alapanyag szempontjából a tehéntej alapú termékek fogynak a legjobban, de a kecsketej is egyre ismertebb a vásárlók körében, nem csak a sajt alapanyagaként. A juhtejes termékek általánosságban a legkevésbé keresettek, de ez alól kivétel a juhtúró (bryndza, brendzicska és kevert tejes változatai). „A tehéntej alapú készítmények mellett a kecske- és juhtejes sajtokból is széles választékkal várja a vásárlókat az Auchan, legyen az hazai vagy nemzetközi gyártású termék” – egészítette ki a közlemény, hangsúlyozva, hogy természetesen a francia sajt választék kiemelkedően magas az Auchannál: a kb. 65 féle sajtból több mint tízféle sajátmárkás terméket kínálnak.

Szezononként, például ünnepek idején vagy a grillszezonban a fogyasztás hagyományosan megugrik, ekkor mindig újabb ízeket és sajttípusokat, prémium termékeket vezet be a francia gyökerű áruházlánc és a jól fogyó áruk az állandó kínálatba is bekerülnek. Az Auchan ebben az éven is többféle újdonsággal készül: a karácsonyi prémium választékban várhatóan pl. pezsgővel vagy rúzzsal érő sajtok is lesznek.

Mint megtudtuk, az Auchannál az önkiszolgáló (gyári csomagolású) termékek fogynak jobban. A legkeresettebb sajtféle továbbra is a trappista sajt és annak különböző kiszerelései (a teljes hazai piac közel a felét a trappista adja), de stabilan népszerűek a füstölt sajtok (klasszikus magyar Karaván vagy a parenyica-jellegű sajtok). Emellett a vásárlók nyitottak az ementálik fogyasztására is.

Az állagot tekintve a kemény és félkemény típusú sajtok a legnépszerűbbek az Auchanban, emellett rendszeresen viszik a tipikusan országhoz köthető sajtokat, pl. holland goudát vagy a görög fetát és a lágy sajtok (brie, camembert) és a friss sajtok (mozzarella, mascarpone) forgalma is nő.

2018-ban az értékesítés mind tonná­ban, mind értékben emelkedett az Auchannál. A francia áruházlánc tapasztalatai szerint a magyar vásárlók egyre bátrabbak, így a klasszikus trappista és szeletelt sajtok mellett szívesen próbálják ki a különleges, pl. a szarvas­gombával vagy pestóval ízesített termékeket.

A tapasztalat azt mutatja, hogy a sajt már a mindennapi fogyasztás része hazánkban, vagyis a termékek felhasználása egyre szélesebb körű: nemcsak kenjük-reszeljük-sütjük-főzzük a sajtot a konyhában, hanem már önállóan is elfogyasztjuk snackként, vagy salátákhoz keverjük, sőt, az új trend a grillsajtok fogyasztása, mely kiugróan magas növekedést ért el az elmúlt pár évben.

 

A hagyományostól az egyedi sajtokig

A SPAR széles tejtermékkínálattal rendelkezik, és jelentős tejtermékeket ismertető, népszerűsítő kampányokat is végez. A SPAR áruházakban a vásárlók többek között választhatnak szeletelt sajtok, reszelt sajtok, tömbsajtok, tömlős sajtok, prémium sajtok, ezen belül pedig a lágy sajtok, félkemény sajtok és kemény sajt közül.

Maczelka Márk, a SPAR Magyar­ország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője elárulta, hogy a vásárlók legkedveltebb sajtja továbbra is a trappista.

„Általában többen vásárolnak előrecsomagolt sajtot a praktikussága miatt, de a pultban kapható sajt is jól fogy. A tapasztalat azt mutatja, egyre nagyobb a kereslet a speciális, különleges ízű sajtokra. A magyar vásárlók keresik a jellegzetes ízű termékeket, de a hagyományos íz – a legkedveltebb sajt továbbra is a félkemény (trappista) – még mindig a legkeresettebb. Természetesen több különleges sajtunk is van a szortimentben pl. Paysan breton francia ementali, Le vieux pané sajt” – ismertette Maczelka Márk, hozzátéve, hogy a legkedveltebb a tehénsajt, utána jön a kecske és a juh.

A sajt alapélelmiszernek tekinthető, így az év egészében folyamatos a vásárlói érdeklődés iránta, azonban a fogyasztásban minden év szeptemberétől van növekedés. 

A SPAR áruházak kínálatában az újdonságok folyamatosan változnak mind az extra, mind a normál sajtok esetében az. „Ám míg a normál sajtok kínálatát nézve minden héten számos akcióval találkozhatnak a vásárlók, addig az egyedi sajtok a SPAR borkatalógusában és karácsonyi ínyenc katalógusában is kiemelt helyet kapnak, így akcióban idén is több különleges sajt lesz elérhető” – árulta le Maczelka Márk.

Folyamatosan bővülő kínálattal

Az ALDI rendkívül széles sajtkínálatot kínál vásárlói számára szortimentjében, az állandó kínálatban mintegy 80 sajttermék szerepel, amelyet vonzó akciós, időszakosan kapható termékek sora egészít ki az egész év folyamán. A kínálat gerincét a diszkont elvnek megfelelően saját márkás termékek adják, de a neves márkagyártók sajtjai is elérhetőek. Mint megtudtuk, vásárlói visszajelzések alapján az ALDI vevői örömmel veszik, hogy a mindenki által ismert és kedvelt hazai termékeken kívül számos híres olasz és francia sajt közül válogathatnak 141 magyarországi üzlet polcain.

„A magyar piacon továbbá egyedülálló, hogy áruházainkban a trappista sajt minden kiszerelésű változata kizárólag magyar forrásból származik” – hang­súlyozta az ALDI.  A trappista mellett parenyica, brindza, sajtkrémek, tömlős és ömlesztett sajtok is megtalálhatók a választékban, továbbá számos híres olasz és francia sajt is elérhető, amelyek különösen az ünnepek előtt népszerűek. Például a neves Grana Padano több különböző érleléssel is kapható, míg az ínyencek a camembert, különböző fűszerezésű kecskesajtok, speciális osztrák és svájci sajttermékek közül válogathatnak. A szezonális igényekre reagálva természetesen grillsajtok, snackek és kényelmi sajttermékek is kaphatók üzletekben.

„Vállalatunk Kokárdás márkájának égisze alatt immár a sajtok esetében is számos alaptermék elérhető – ez a tejtermék-márkánk a kiváló minőségű magyar beszállítóktól érkező termékeket takarja. Mindemellett a vegán életmódot folytató vásárlókra is gondolunk, és számos sajthelyettesítő terméket is kínálunk állandó szortimentünkben” – közölte az ALDI.

A magyar vásárlók által legkeresettebb termék továbbra is a trappista sajt, ez számos formában elérhető az ALDI áruházakban: kapható 125 grammos szeletelt, 185 és 400 grammos darabolt, 700 grammos felezett ­korong, valamint 1 kilo­grammos, továbbá reszelt változat is, míg laktózmentes formában 125 grammos szeletelt és 700 grammos felezett korong választható.

Az áruházlánc tapasztalatai szerint a magyar vásárlók egyre nyitottabbak az új termékekre és szívesen kipróbálnak sajtkülönlegességeket is. Az ALDI egyedi kínálatából a magyar vásárlók a különleges alpesi sajtot, a dán szeletelt sajtot, a különböző fűszerezésű kecskesajtokat, a sajt-snackeket és a mozzarella golyókat választják előszeretettel.

„Áruházláncunk ősszel további újdonságokkal lepi meg a sajtok kedvelőit, így egy svájci sajtválogatás mellett a testes, aromás pecorino, vagy a teljes tehéntejből és alvadékból készülő provolone sajt, illetve kecskesajtok és laktózmentes mascarpone is kaphatók lesznek. Tapasztalatunk szerint a legkeresettebbek a tehéntejből készült sajtok, amelyeket a kecske és juhsajtok követnek” – tudtuk meg.

Az ALDI áruházak széles és változatos kínálatában különféle kiszerelésekben – például szeletelt, darabolt, kockázott, felezett, gyalult, reszelt, ömlesztett, kenhető – megtalálhatók a legkedveltebb sajttípusok, így a kemény, félkemény, lágy, zsíros, félzsíros, füstölt, érlelt változatok is. Mint megtudtuk, a legkeresettebb sajtok között van a trappista, a mozzarella, valamint a parenyica is. Az ALDI vásárlói folyamatosan keresik a sajttermékeket, a megfigyelések szerint az időszakosan szervezett olasz, francia sajthetek alkalmával, illetve az ünnepek előtt kiemelkedő a fogyás, nem csupán mennyiségében nagy ilyenkor a kereslet, hanem a vásárlók könnyebben kipróbálnak egy-egy sajtkülönlegességet is.

„Ősszel újabb termékújdonságokat fogunk kínálni vásárlóink számára, így egy svájci sajtválogatás mellett a testes, aromás pecorino, vagy a teljes tehéntejből és alvadékból készülő provolone sajt, illetve kecskesajtok és laktózmentes mascarpone is kaphatók lesznek” – ismertette az ALDI.

 

Speciális kínálat a mindennapokra

A sajtkategória vonatkozásában a gyermek és a felnőtt fogyasztók is a bevált típusokat részesítik előnyben, ami elsősorban a trappista, az edami és a gouda sajtot jelenti. Mint megtudtuk, a SZEGA Foods Kft. boltjába betérő gyerekek például nemcsak az íz alapján választanak, hanem a sajt egyéb tulajdonsága, „lyukassága” szerint is.

Az 1994-ben létrejött SZEGA Foods ma nemcsak a széles körben közkedvelt sajtfajtákat kínálja, hanem a talán kevésbé ismert külföldi sajtokból is nagy választékkal szolgál. A pultban sorakozó széles kínálat már-már nehézséget okoz a vásárlóknak, ezért az eladók a kóstolók mellett egyedi információkkal is segítenek választani és eligazodni. A SZEGA Foods munka­társai nem titkolják, hogy minden vásárlójukat igyekeznek meggyőzni afelől, hogy a tejtermék mennyire fontos a szervezet számára.

A tulajdonosok hisznek abban, hogy a gourmet-nak tekintett sajtkülönlegességeket nem csak az ínyencek kívánják megvenni. A Fény ­utcai piacon található tradicionális szakboltban a holland, francia, olasz, spanyol, cseh és angol sajtok mellett nagy a választék a különféle fűszerekkel gazdagított, olíva­olajban pácolt sajtokból is.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. szeptemberi szám)