Az európai szokásoktól némileg eltérően a magyar fogyasztók nem kifejezetten chipsrajongók, és bár egyre inkább a minőségi chipsek felé fordulnak, hagyományosan nagyobb arányban vásárolják a boltok választékában megtalálható sóspálcikát, krékert, perecet, sajtos tallért és sós magvakat.

A fiatalok kedvence

A magyarok nem kifejezetten nassoló­sak, még a legnépszerűbb snack típusokat, a burgonyachipset és a sóspálcikát is csak a lakosság alig több mint fele fogyasztja, azon belül elsősorban a fia­talabb korosztály. A naponta snacket ropogtatók aránya pedig még a fél százalékot sem éri el – derült ki a GfK Hungária Piac­kutató Intézet felméréséből. 2019. január 1-től általánosan 20%-kal emelkedett a népegészségügyi termékadó (neta) az egészségi kockázatot jelentő ételek és italok esetében, emellett az adóköteles italok körébe tartoznak újévtől a gyümölcspárlat, a pálinka és a gyógynövényes italok is. A neta egyik célja az egészségi kockázatot jelentő termékek körének szűkítése, fogyasztásuk és előállításuk visszaszorítása és az élelmiszerpiac kínálatának kedvező irányba mozdítása. Az egészségi kockázatot jelentő termékek forgalmazásából származó bevétel egy részét egészségügyi, népegészségügyi célokra fordítják – tette hozzá a Pénzügyminisztérium (PM).

A sós rágcsálnivalók árváltozása a fogyásra nem volt kifejezett hatással. Míg a sós snackek vásárlóközönsége stabil, tízből kilenc háztartás vásárol valamilyen terméket, addig a háztartások hosszú távon egyre kevésbé vásárolnak: 2012-ben egy háztartás átlagosan 7 kg snacket vett egy év alatt, addig 2016-ra 3 kg-ra csökkent az egy főre jutó sós snack fogyasztás, amivel még az európai átlagot, a 3,8 kg-ot sem érjük el. Ez a forgalomcsökkenés a legtöbb vásárlói csoport esetében megfigyelhető, ugyanakkor a 24–39 éves háziasszonyok által vezetett háztartások 10 %-nál több sós rágcsálnivalót vettek az elmúlt egy évben.

Változnak a nassolási szokások

A snackek közülnyáron és iskolakezdés­kor is a kis kiszerelésű kekszek és gyerekeknek gyártott piskóta szeletek fogyasztása növekszik meg leginkább az Auchannál. A csokoládéba mártott vagy azzal bevont kekszek azonban kevésbé fogynak a meleg időjárás miatt. Sok éven át uralkodtak a hagyományos, sós ízű chipsek és snackek, amelyeket a paprikás és a hagymás-tejfölös ízesítésű termékek követtek, de a magyarok nem félnek az újdonságoktól, és szívesen kipróbálják az új ízesítésű termékeket. Mint megtudtuk, a klasszikus sós nassolnivalók egészségesebb alternatíváinak kedveltsége évek óta növekszik. „Mára kialakult egy állandó vevőköre a termékeknek, és többen teszik kosa­ruk­ba a gabonaféléket, dióféléket és mazsolákat, puffasztott rizs snackeket, zöldség- vagy gyümölcschipseket.

Bővül a kínálat

Az ALDI-nál széles snackkínálatból választhatnak a vásárlók, ide tartoznak a chipsek, kekszek, müzliszeletek, cukorkák, rágók, magvak és aszalványok, proteinszeletek, illetve az idényjellegű különböző édességek, harapnivalók. „Snackként kínálunk különböző hűtött termékeket, például szendvicseket, hűtött kis kiszerelésű édességeket, gyümölcsitalokat, elvitelre alkalmas ételeket és italokat” – egészítette ki az ALDI.

Snackkínálatának kialakításakor a diszkontlánc figyelembe veszi a piaci igényeket és követi a vásárlói trendeket. Mint megtudtuk, egyre nagyobb az érdeklődés a convenience termékek iránt, erre az igényre reagálva az ALDI folyamatosan növeli állandó kínálatában a kényelmi árucikkek számát. A sikeres termékbeszerzés egyik bizonyítéka, hogy idén Az Év Terméke versenyen a Snack Time Poharas joghurtdesszert müzlivel a Napindító joghurt kategóriában a legjobbnak bizonyult. „Áruházláncunk tapasztalata szerint nő az érdeklődés az egészséges snackek iránt is, ezért egyre több, alacsonyabb cukor, só és zsírtartalmú termék található áruházunk polcain ebben a szegmensben is” – közölte az ALDI. 

A hagyományos snackek a legkedveltebbek

A SPAR választéka igen széles, melyben szerepelnek többek között chipsek, extrudáltak, sóspálcikák, krékerek, különböző magvak, bundás magvak, zöldségchipsek. A kategóriában az elmúlt 5 évben erőteljes növekedés tapasztalható. A snackkategóriára nem igazán jellemző a szezonális hatás. „A chips esetében a 130–150 grammos nagyobb kiszerelésben kapható hagymás-tejfölös és sós ízesítésű termékek a legkedveltebbek” – árulta el Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője, kiegészítve azzal, hogy a magvak közül a pisztácia és a kesudió igen közkedvelt, de a legkeresettebb még mindig a mogyoró, míg a ropi és a perec örök sláger.

„A sós nassolnivalók kihelyezésében, akárcsak a többi áru esetében, a forgalom maximalizálására törekszünk. A rágcsálnivalók bolti kihelyezése hagyományos, elsősorban polcra kerülnek a termékek, valamint különböző másodkihelyezési eszközökön, például displayeken, ritkán parazita displayeken prezentáljuk ezen termékeket vásárlóinknak” – ismertette Maczelka Márk.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 július-augusztusi szám)