A nők számára bizalmi kérdés az intim higiéniai termékek választása, amelyeknek ­elsősorban kényelmesnek és jó nedvszívónak kell lenni. A „nehezebb napok” ­átvészelésére a női higiéniai termékek piacán belül a három fő termékkategória – egészségügyi betét, tampon és tisztasági betét – mellett több újdonság is elérhetővé vált a boltokban.

Egy egészségügyi betét legyen puha, vékony, légáteresztő, jó nedvszívó és illatos méghozzá elegáns és praktikus csomagolásban. A női intim higiéniai cikkeknek kényelmesnek és biztonságosnak kell lennie. A mai, modern egészségügyi és tisztasági betétek nem hasonlítanak prototípusukra. Az áttörés az egészségügyi betétek karcsúsítása és szárnyakkal való felszerelése volt, ami sok évvel ezelőtt történt. A kategória azonban továbbra is innovatív, és a gyártók olyan megoldásokat javasolnak, amelyek egyre jobban megfelelnek a piaci igényeknek. A női higiéniai termékek piaca igen gazdag – számos kategóriával, márkával és termékkel –, mert a választék megfelel minden korosztálynak, a különböző fogyasztói szokásoknak és igényeknek. A hagyományos egészségügyi betétek továbbra is a kategória alapját képezik, eladásokat nézve is az első helyen állnak. A legnagyobb növekedést a tisztasági betétek szegmensben rögzítették – sok nő minden nap használja. A tamponok, a tisztasági betétek, az intim törlőkendők, valamint az intim mosakodószerek, mint kiegészítő termékek is növekednek.

Nem csupán a gyakorlati tapasztalat, hanem kutatások is bizonyítják, hogy általában a nőknek pozitívabb a viszonyuk a vásárláshoz, mint a férfiaknak. Veszélyes vizekre evez azonban az a marketinges, aki a nemekkel kapcsolatban csak a sztereotípiákban tud gondolkodni. Természetesen ezt a sztereotip vélekedés is megkérdőjelezhető: az új vásárlóimagatartás-típusok képviselői (fiatal, nagyvárosi férfiak) számára kevésbé „ciki” családtagjaik, barátnőjük számára intimtermékeket venni, azonban a női higiéniai cikkek kiválasztása és vásárlása még ma is elsősorban a hölgyeken múlik.

 

A női igényekre koncentrálnak

„A fogyasztók részéről egyre nagyobb az érdeklődés az alternatív intim higiéniás termékek iránt. Vannak, akik egészségvédelmi okokból, mások környezettudatosság vagy érzékenység miatt keresnek speciális termékeket” – ismertette Horváth Tímea, a dm Kft. szortiment menedzsere. Több innovatív újdonság is megjelent a piacon, mint például az intim kehely, a mosható betét, a menstruációs bugyi, a tesztek vagy az inkontinenciás termékek. Léteznek organikus, biopamut, probiotikus és anoinos termékek is.

Horváth Tímea elmondta, hogy a dm áruházakban a kategórián belül a legkeresettebb árucikkek a tamponok, az éjszakai egészségügyi betétek és a terhességi tesztek. A tamponok és az egészségügyi betétek kapcsán nagy a márkahűség, a tisztasági betétek, az intim mosakodók és törlőkendők esetében inkább a kedvező ár dominál a vásárlás során. A 8 db-ostól a 40 db-os kiszerelésig sokféle változat kapható. „Az a tapasztalat, hogy vásárlóink, bár ragaszkodnak a minőséghez, szeretik az árakciókat, keresik a jó ár/érték arányú termékeket, és egyre nagyobb bizalommal vannak a saját márkás termékek iránt is” – tette hozzá.

A dm beszállító partnerei TV-reklámok, print anyagok és online hirdetések útján juttatják el üzeneteiket a fogyasztókhoz. „Hálózatunkban hostess promóciót és magazinos hirdetéseket használunk leginkább a kategória újdonságainak bemutatására. A polc előtt állva igyekszünk segíteni a választást, pl. a tamponok előtt tampon sín található, amelyben a vevő szemügyre veheti a különféle termékváltozatokat. Az inkontinencia betétekhez pedig készült egy tájékoztató anyag, ahol minden változatból található egy-egy darab, így a fogyasztók könnyebben kiválaszthatják a kívánt terméket” – mondta el Horváth Tímea. Mint megtudtuk, a kategóriát támogatva az edukáció és a vásárlás könnyítése céljából további újításokat tervez a dm. A cég előszeretettel hirdet a saját felületein (pl. active beuaty magazin, weblap, social media csatornák).

 

Nagyobb kiszerelés az ismert termékekből

A női intimbetétek piacán a gyártók számos termékfejlesztéssel jelentkeztek az elmúlt néhány évben. Az áruházak polcain a termékkínálatban megjelentek például az érzékeny bőrű vevőknek ajánlott szenzitív termékek. Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője szerint a vásárlók általában márkahűek az intim higiénia termékek esetében, ezen kívül hűségesek a régóta használt, ismert és bevált női intimtermékekhez. „Az újdonságok befogadását hosszabb edukációs folyamat eredményezi” – fűzte hozzá.

Az egészségügyi betétek nagyon változatos kiszerelésben kaphatók, de a piaci trendek inkább a nagyobb kiszerelés felé mozdulnak. Mint megtudtuk, a SPAR áruházakban kapható termékek közül egyaránt népszerűek a nappali, illetve éjszakai betétek, ezeken belül is a nagyobb kiszerelés (duo csomagok) a kedvelt. „A nyári meleg időjárás hatással van a termékválasztásra, általában valamivel megnő a tamponok iránti kereslet, de a kategória nem szezonfüggő. A SPAR saját márkás Pamina termékei esetében nem tapasztalunk szezonalitást” – árulta el Maczelka Márk.

A tudatos fogyasztók egyre több időt és pénzt költenek az egészséges, aktív életmódot lehetővé tevő termékekre. Mint megtudtuk, a SPAR áruházak vásárlói jellemzően a nagyobb kiszerelésű, akcióban lévő termékeket választják, tehát hajlandóak többet költeni, ha így jobban járnak egység­ár tekintetében. „A fogyasztókat igyekeznek a gyártók megszólítani, így leggyakrabban a különböző média felületeken kommunikálnak és edukálnak. Újdonság estén igyekszünk mi is kiemelni ezeket a termékeket” – mondta Maczelka Márk.

Női higiéniai termékek: 7%-kal nőtt az értékbeli eladás

A Nielsen által mért női higiéniai termékek forgalmát az egészségügyi betét, a tampon és a tisztasági betét határozza meg. A 2018. június – 2019. májusi időszakban több mint az azt megelőző, azonos periódusban termelődött bevétel 7%-ával emelkedett a felsorolt kategóriák összesített értékbeli eladása. A legutóbbi periódusban ez a forgalom csaknem elérte a 18 és fél milliárd forintot.

 

Egészségügyi betét

Az egészségügyi betét generálta a legmagasabb értékbeli forgalmat tavaly június és 2019 május között: forgalma meghaladta a nyolcmilliárd forintot. Emellett a vizsgált két időszakban ez volt a legnagyobb arányban növekedő forgalmú termék az említett kategóriák között: értékben 7%-kal, mennyiségben pedig 5,2%-kal nőttek az eladásai.

Az egészségügyi betétek értékbeli eladása a drogériákban a 2018. június – 2019. május közti időszakban egytizedével emelkedett az azelőtti évhez viszonyítva – a forgalom több mint egyharmada itt keletkezett. Legkisebb piaci részesedése, kevesebb, mint öt százalék, a 201–400 m2-es üzleteknek volt. A legnagyobb növekedési rátája a 200m2 és annál kisebb boltoknak volt, a szemlélt periódusban a 25%-ot is meghaladta.

 

Tampon

A tampon kategóriája 5,5 milliárd forintot számlál értékbeli eladásaiban a tavaly június és idén május közti időszakban. Míg az egészségügyi betét értékbeli és mennyiségi forgalma az összes csatornában nőtt, a tampon mennyiségi eladása Magyarországon 2%-os csökkenést mutat. A legnagyobb mértékű, csaknem 10%-os visszaesés a 2500 m2-nél nagyobb üzletekben ment végbe. Mennyiségi eladás tekintetében kizárólag a 200 m2 és annál kisebb boltokban figyelhető meg növekedés. Értékben azonban az összes disztribúciós csatornánál emelkedés látható az előző időszakhoz képest. Legmagasabb piaci részesedése ebben a kategóriában is a drogériáknak van. Ezekben az üzletekben realizálódott ugyanis a tamponok értékbeli forgalmának 44%-a.

 

Tisztasági betét

Tisztasági betétre több mint 4 és fél milliárd forintot költöttünk, ami 6%-os emelkedést jelent. A kategória mennyiségi eladása 3% feletti növekedést mutat.

Disztribúciós csatornákra bontva is növekvő értékeket találhatunk a tisztasági betét forgalmának szemügyre vételekor. Ez alól kivételt képeztek a legnagyobb üzletek: itt 1,8%-os értékbeli és 5,5%-os mennyiségi csökkenést tapasztalunk. A változás a 200 m2 és annál kisebb boltoknál a legnagyobb arányú, 10%-kal nőtt az értékbeli forgalmuk. Ezzel a kategória értékbeli eladásának egytizedét generálják.

 

Forrás: Nielsen

 

Megfelelni a speciális igényeknek

Sok nő a környezettudatosság jegyében, még többen az egészségügyi problémák miatt választják a bio higiéniai termékeket. Tóth Balázs kereskedelmi vezető szerint a Zöldbolt kínálata választ ad több egészségügyi és környezetvédelmi aggodalomra, újrahasználható, tartós megoldásokat ajánl, illetve eldobható, de lebomló, vegyszermentes termékeket. Női higiéniai árucikkek kínálatával a Zöldbolt üzlet és online webshop olyan termékek árusítására törekszik, amelyek speciális igények (allergia, egészségügyi problémák, egy adott korcsoport) ellátását segítik. Mint megtudtuk, a nők nem mindig a széles körben reklámozott egészségügyi betéteket, intim betéteket, higiéniai kozmetikumokat választják, sok vásárló számára fontos, hogy természetes anyagokból előállított, teljesen klór- és adalékanyag mentes egészségügyi betétet használjon. A környezetbarát, bio- és ökotermékeket kínáló online áruház női intimtermékeinek egy része nem csupán extra finom borításúak, hanem biológiai úton lebomlók, nem tartalmaznak műselymet, illatanyagot, szintetikus anyagokat és olajszármazékú nedvszívást fokozó anyagokat.

A tartós, teljesen hulladékmentes megoldások híveinek kínálják a menstruációs tölcsért (intimtölcsért) és a mosható betéteket. Mint megtudtuk, ezeket a hosszú élettartamú termékeket a természetesség mellett az alacsonyabb ár és a hulladékcsökkenés miatt is választják a vevők. Amennyiben valaki mégsem szeretne lemondani az eldobható termékekről, akkor a Natracare termékcsaládot ajánlja a Zöldbolt. Ez a márka 100%-bam megújuló, lebomló és komposztálható anyagokból készíti termékeit: biopamutból, növényi alapú műanyagból és farostokból.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 július-augusztusi szám)