A szőrtelen test divatja régre nyúlik vissza: már az ókorban is csupaszították magukat a jómódú nők. Akkoriban még különböző házi praktikákat alkalmaztak erre a célra, manapság viszont változatos megoldásokhoz férhetnek hozzá a fogyasztók. A közvélemény jelenleg kétségkívül a puha, szőrtelen testrészek felé hajlik el, de hogy ki, milyen módszert részesít előnyben, változó.

Dinamikusan fejlődik a villanófényes szőrtelenítők piaca

A termékkínálat a jelenlegi szőrtelenítésre épülő piacon meglehetősen tág: elektromos készülékek, borotvák, szőrtelenítő krémek, különböző gyanták, cukorpaszták állnak a fogyasztók rendelkezésére. A szépségápolási kisgépek piacán alapvetően különböző termékkínálat érhető el a női és férfi fogyasztók számára az eltérő szőrtelenítési igényeknek megfelelően. A hölgyek elsősorban a lábak és a teljes test szőrtelenítésére keresnek megoldásokat, míg a férfiak főként az arcszőrzetük karbantartására fókuszálnak. A kisgépek szegmensében hosszú éveken át tradicionálisan az epilátorok uralták a piacot, hiszen a női szőrtelenítés leginkább a lábakról szólt, azonban az új trendek megjelenésével – miszerint a teljes test szőrtelensége a divat –, az epilátorok már nem voltak teljes mértékben kielégítők, hiszen az érzékeny területek szőrtelenítése esetenként igen fájdalmas és nehézkes ezzel a készülékkel.

Bár elektromos borotvák régóta léteznek, de a fájdalommentesség és kényelmes használat mellet ma már a hosszantartó hatás is előtérbe lépett, mint fő preferencia. Ez az igény hívta életre az otthon is használható villanófényes szőrtelenítőket, amik az eladások alapján a legdinamikusabban növekvő csoport a hazai piacon. „Az elmúlt két évben nőtt azoknak a száma, akik nyitottak az új technológiák és a hosszantartó, villanófényes szőrtelenítő készülékek iránt” – tudatta velünk Pécsi Kármen, az Orbico Hungary Kft. ­Braun szépségápolási termékek Trade Marketing Specialistája továbbá ismertette, hogy a cégük által forgalmazott Braun márka mind női, mind pedig férfi szépségápolási termékei széles választékkal rendelkeznek. A férfi kategóriá­ban a legnépszerűbbek a multifunkciós testszőrzet ápolók és az elektromos borotvák, de nagy a kereslet a szakállvágó és hajvágó készülékek iránt is.

Varga Mariann, az ALVEOLA Kft. X-Epil termék­menedzsere szerint a fogyasztók a klasszikusnak mondható szőrtelenítő eljárások - például a borotva vagy szőrtelenítő krémek - mellett egyre gyakorlottabban használnak valamivel bonyolultabb, de kifejezetten hatásos szőrtelenítési eljárásokat, úgymint különböző gyantázási módokat. „Cégünk az X-Epil sajátmárkás szőrtelenítő szortimentjével szerencsés helyzetben van, mivel a választékunk minden típusú szőrtelenítési eljárásra kínál megoldást. A széles palettának köszönhetően termékeinket a szőrtelenítési eljárásnak megfelelően az alábbiak szerint kategorizáltuk: X-Epil eldobható borotvák; szőrtelenítő termékek – krémek, használatra kész gyantacsíkok, gyantapatronos szettek, cukorpaszta –; otthonhasználatos gyantázógép szett és kiegészítői; epilátor készülék, de a kínálatban megtalálhatók a gyantázás folyamatát kiegészítő bőrápoló termékek is” – árulta el.

 

Korán kezdünk szőrteleníteni

A szakértők szerint a szőrtelenítést és az arcszőr karbantartását mindkét nem képviselői már egész fiatalon elkezdik, illetve a fogyasztók szőrtelenítési szokásai különböző korosztályok szerint látványosan változnak. Míg a fiatalok a minél gyorsabb és fájdalommentes megoldásokat keresik, addig a középkorosztály már a hosszan tartó megoldásokban gondolkodik. Mivel tinédzserkorban és fiatal felnőttként az anyagi lehetőségek rendszerint korlátozottabbak, ez a csoport az olcsóbb termékeket preferálja. Az életkor előrehaladtával, a felnőttkor elérésével mind a testünk karbantartására fordított fókusz, mind pedig az anyagi lehetőségeink megnőnek – ilyenkor már a komolyabb termékekből választanak a vásárlók egyedi igényeiknek megfelelően. Ha a nemek közötti megoszlást nézzük, természetesen a nők irányába dől el a mérleg, de a férfiak körében is egyre népszerűbb „szőrtelennek lenni.”

Az elsődleges szempontok választáskor a hatékonyság, a biztonság és a fájdalommentesség. A férfiak számára fontos, hogy hatékonyan és gyorsan, akár több testfelületre használható eszközt válasszanak. Az elektromos borotvák tekintetében hangsúlyos, hogy a készülék használat során ne okozzon bőrirritációt. A hölgyek számára választáskor a legsarkalatosabb tényező, hogy könnyen kezelhető, alapos és hosszantartó szőrtelenítési megoldást találjanak. A vásárlók az aktuális élethelyzetükhöz és igényeik szerint választanak a különböző szőrtelenítési eljárások közül. Sokan továbbra is kozmetikus szakember szolgáltatását veszik igénybe, mely természetesen garanciát is ad arra, hogy a bonyolultabb eljárás – legtöbb esetben a gyantázás – megfelelő módon és minőségben kerüljön elvégzésre.

 

Ha nyár, akkor szőrtelenség

„A szőrtelenítés szerencsére ma már a testi higiénia része, de a tavaszi, nyári időszakban nagyobb igény mutatkozik a szőrtelenítő termékekre. Ezekben az évszakokban sokkal többet mutatunk magunkból, tehát a cégünk ilyenkor átlagon felüli forgalmakat bonyolít, de tulajdonképpen az év többi hónapjában sem esik vissza jelentősen a termékek forgalma” - fogalmazott Varga Mariann. A nyári hónapok alatt kiemelten keresettek a női szőrtelenítéshez köthető termékek, de persze összességében egész évben van kereslet az ilyen típusú női és férfi termékekre.

Pécsi Kármen azzal egészítette ki az információkat, hogy a piacon a strandszezon előtti időszakon túl a karácsonyi ciklust lehet még kiemelni, illetve az év során többször előfordul, hogy megugrik a szőrtelenítő eszközök eladása: ez alatt főként a különböző kupon napokat és új termékek bevezetési időszakát említi az Orbico Hungary Kft. munkatársa a Braun márka kapcsán.

 

Márkahűek a vevők

Elmondható, hogy a legtöbb esetben a minőség az elsődleges a fogyasztók számára. A vásárlók számára fontos a márkahűség, amennyiben már jól bevált egy-egy szépség­ápolási készülék, szívesen vásárolják meg ugyanattól a márkától a következő eszközt is, de nyilván figyelembe veszik az árakat, illetve annak ellenére, hogy az elmúlt pár évben jelentősebb fogyasztásnövekedésről számolhatott be a kiskereskedelem, a vevők továbbra is kedvelik és keresik a promóciókat és akciókat.

„A hölgyek átlagosan körülbelül két vagy három eszközt használnak arra, hogy testfelületeikről eltávolítsák a nemkívánatos szőrszálakat. Megfigyelhető a magyar piacon egy újabb vásárlói réteg, akik nyitottak az új, hosszantartó megoldások iránt, mint a villanófényes szőrtelenítés, ezeket a hölgyek a már jól bevált szőrtelenítő eszközeik mellett használják”- nyilatkozta Pécsi Kármen. Az IPL technológia vitathatatlanul vezető szerepet vett fel a piacon, és bár ezek drágábbak, a fogyasztók szinte teljes mértékben elégedettek a jelenleg forgalmazott eszközökkel és az elért eredményekkel.

Varga Mariann állítása szerint az X-Epil márkánál jelenleg nem érzik a tartós szőrtelenítő kisgépek térnyerésének hatását. „Jól ismerjük a tartós szőrtelenítő eljárásokat, illetve azok piacát és számításba kell venni, hogy ezen készülékek tekintetében nagyon sok tényezőnek kell együttesen megfelelni, hogy az eljárás ténylegesen tartósabb megoldást biztosítson, mint a további technikák, valamint maga a folyamat is egy relatív hosszú, több hetes kezelési sorozat, ami nem nyújt azonnali megoldást” – véli a termékmenedzser.

 

Sokoldalú marketingstratégia, kreatív promóciók

Az Orbico Hungary Kft. a Braun márka vonatkozásában partnerenként és időszakonként más és más ajánlatokkal várja a vásárlókat, illetve a cég munkatársa arra biztatja az érdeklődőket, hogy mindig kövessék figyelemmel az újdonságokat, valamint az őszi időszak közeledtével a prémium ajándékcsomagokat. Az elmúlt évben főként a digitális csatornák – Facebook, YouTube, Instagram – eszközeinek segítségével indítottak kampányokat, de nem hagyták el a hagyományos eladásösztönző POS elemeket sem. A ki­fejezetten fiatal korosztályt az elmúlt hónapokban influencer kampánnyal szólították meg. Több influencer a termék kipróbálást követően a közösségi médiában osztotta meg véleményét a Braun termékekről, amiket az érdeklődők – a videók vagy posztok megtekintése után – kedvezményes áron vásárolhattak meg, így olcsóbban hozzájutva a Braun elektromos borotváihoz és epilátoraihoz. A márka továbbá több hétvégén is kitelepült budapesti strandokra, hogy szélesebb körben is megismertethessék a Braun termékeit.

Az ALVEOLA Kft. ügyfeleikkel közösen kialakított éves marketingtervek alapján a klasszikus árakciók mellett női magazinos kuponos akciókat és teljes brand akciókat is biztosítanak, illetve általában további plusz kihelyezésekkel hívják fel magukra a figyelmet, mint például az X-Epil polcvéges vagy displayes kihelyezései. Az elmúlt években az elsődleges kommunikációs csatornáik az online és a közösségi médiafelületek lettek - a márkát brandsiteon és social media felületeken, időszakosan televíziós megjelenésekkel, direkt spotokkal, támogatói megjelenésekkel, nyeremények felajánlásával népszerűsítik. A márkaérték építéséhez és fenntartásához ATL és BTL kommunikációs eszközöket egyaránt használnak, de fontosnak tartják az értékesítési pontokon való figyelemfelkeltő jelenlétet is.

Az x-epil.hu weboldalán számos szőrtelenítési mód bemutatását is megtalálni, kisfilmek állnak - főleg a fiatalabb korosztály érdekében - a rendelkezésre, emellett pedig az összes X-Epil szőrtelenítő termék leírással együtt megtalál­ható a honlapon.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 július-augusztusi szám)