A csecsemők és a kisgyermekek kozmetikai és ápolótermékei nagyon fontos kategória a kiskereskedőknek. Amellett, hogy a termékek iránt folyamatosan nagy a kereslet, a szülők egyre igényesebbek és tudatosabbak a vásárláskor.

A csecsemő és a kisgyermek bőre alapvetően érzékenyebb egy felnőtt ember bőrétől. A száraz babapopsik iránti igény és a hatékony pelenkák piaca nem csökken, a vállalkozások folyamatosan új fejlesztéseken törik a fejüket. A termékfejlesztéseknek köszönhető, hogy teljesítménycsökkenés nélkül is egyre vékonyabbak lehetnek az eldobható pelenkák. A pelenkák jobban hasonlítanak a „védőruházathoz”, mint a kozmetikumokhoz, de mégis ezek a legfontosabb termékek a csecsemők, mint fogyasztók számára. Becslések szerint a két és fél év közötti gyermek átlagosan hatezer eldobható pelenkát fogyaszt. Előnyük a kiváló abszorpció, ami csökkenti az irritáció és a kopás kockázatát. A pelenkák piaca és forgalma, ha nem is folyamatosan növekszik, de állandó. A gyalogláshoz az üzletekben a nadrágpelenkákat vagy bugyipelenkákat ajánlják, a medencékben pancsolóknak úszópelenkákat kínálnak, és van már színes, mintás, fodros pelenka is. Két évtizeddel ezelőtt az eldobható pelenkák nagyon drágák voltak, és a választék sem volt igazán színes a boltokban. A mai pelenkák pedig egyre csak vékonyodnak: míg a nyolcvanas években nyolcvan grammot, ma már csupán 35 grammot nyomnak.

 

Fontos az ár, de a minőség még fontosabb

Nadrágpelenkák, bugyipelenkák, úszópelenkák, ökopelenkák, mosható pelenkák és textilpelenkák egyaránt megtalálhatók az Auchan Retail Magyarország választékában. Mint megtudtuk, a választékból nyáron az eldobható nadrág- és bugyipelenkák a legnépszerűbbek áruházakban. A tapasztalat szerint a vásárlók legfontosabb elvárása a babapelenkákkal kapcsolatban amelynek a gyártók is igyekeznek egyre jobban megfelelni hogy minél szárazabb érzetet nyújtsanak a babáknak, emellett az érzékeny bababőr védelme érdekében illatanyag-, klór- és latexmentes termékeket állítanak elő. Fontos szempont, hogy mennyire nedvszívó a termék, milyen a kialakítása, ami megakadályozza az oldalirányú szivárgást. „Népszerűek továbbá a könnyű, légáteresztő anyagokkal készülő típusok, amelyek biztosítják a bőr szellőzését, egyúttal minimalizálják a bőrirritáció kialakulását. Egyre több vásárlónk keresi például a mosható és a környezetkímélő ökotermékeket is” – közölte az Auchan.

Széles kínálat érhető el az Auchan áruházakban egyéb, kiegészítő termékkörökben is, mint például eldobható ­pelenkaalátétek, pelenkázó matracok, nedves törlőkendők, krémek, hintőporok, pelenkázótáskák és pelenkarögzítők. A nyaralások alkalmával jól jöhetnek az úszópelenkák, az utazásokhoz pedig praktikusak a kisebb kiszerelésű csomagolások. „Tapasztalataink szerint a márka és a darabár a két legfontosabb választási szempont vásárláskor. Úgy látjuk, hogy az eldobható pelenkák és törlőkendők esetében jellemző az árérzékenység, egy-egy akció jelentősen befolyásolhatja a termékválasztást. A pelenka azonban bizalmi termék, így jelentős a márkahűség is” – fogalmazott az Auchan, hozzátéve, hogy egyre több kismama választja az online vásárlást kényelmi okok miatt. Az áruházlánc a kismamáknak és a kisgyermekes családoknak egyedi kedvezményeket és személyre szabott ajánlatokat biztosít az Auchan Bébé hűségprogram keretében. „Emellett akciós katalógusainkkal, online kommunikációval és áruházi dekorációval is népszerűsítjük ezeket a termékeket. Több áruházunk együttműködik a helyi önkormányzatokkal, miskolci áruházunk például babaváró ajándékcsomagot ad minden tiszaújvárosi családnak, ahol gyerek születik” – árulta el az Auchan, megemlítve, hogy a vállalat sajátmárkás termékekkel támogatja a Koraszülöttekért Országos Egyesületet.

 

A babák igényei szerint vásárolnak

A gyártók folyamatosan fejlesztik termékeiket a minél jobb nedvszívóképesség, a légáteresztő-képesség és a kényelem érdekében. A bugyipelenkák a szabad mozgást segítik elő. „Noha még a hagyományos nadrágpelenkák a legkedveltebbek, egyre nagyobb teret nyernek a bugyipelenkák is” – tudtuk meg Maczelka Márktól, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetőjétől. Míg az INTERSPAR áruházak választékában minden típusú eldobható pelenka megtalálható, többek között a nadrágpelenkák, a bugyipelenkák vagy akár az úszópelenkák is, a kisebb szupermarketekben korlátozott választék érhető el. Maczelka Márk hozzátette, hogy az INTERSPAR áruházakban babakozmetikumok (pl. popsi kenőcs, hintőpor stb.), pelenkázó-alátét, textil­pelenkák, babatörlő-kendők is kaphatók széles választékban. A babapelenkák vásárlása során az ár-érzékenység nem annyira jellemző, inkább azokat a termékeket választják a vevők, amelyek a baba bőrének, igényeinek leginkább megfelelnek. „A vásárló szülők számára a megfelelő méret után legfontosabb a márka és az egységár” – magyarázta Maczelka Márk.

Mint megtudtuk, kifejezetten allergiamentes pelenka nem található az áruházlánc választékában, azonban ezeket a termékeket, főleg az újszülött pelenkákat már úgy fejlesztik (nagy légáteresztő képesség, puha felület, nagy nedvszívó képesség), hogy minél kevesebb bőrirritációt okozzanak. Inkább a kiegészítő termékeknél – pl. popsitörlők – jellemző az allergiamentes/ellenes termék. „Mivel előre megtervezett vásárlásról van szó, illetve a termékek nagy mérete miatt nehézkes a bolti vásárlás, ezért jellemző az online vásárlás” – tette hozzá Maczelka Márk.

 

Babák és babapopsik a szem előtt

„Az elmúlt években a tudatos vásárlói igények vezérelték a pelenkafejlesztéseket, így a környezettudatosság és a baba bőrének, kényelmének való megfelelés voltak a fő szempontok. A gyártók ezekre az igényekre reagálva fejlesztik főként prémium kategóriás pelenkáikat és újdonságként megjelentek a szuper prémium kategóriák is” – fogalmazott Kaszás Éva, a dm Kft. szortiment menedzsere. Jellemző, hogy a gyártók törekszenek arra, hogy a felhasznált anyagok és technológiák környezetbarátok legyenek, egyes pelenkák növényi alapú alapanyagok, prémium pamut és felelős gazdálkodásból származó cellulóz felhasználásával készülnek. Ezen anyagok felhasználásával bőrbarátabbak is lettek a pelenkák. Kaszás Éva szerint fontos szempont a minél hosszabb „szárazidő” elérése is. Több gyártó a pelenkákban található nedvszívó magot nedvszívó csatornára cserélt, amely akár 12 órán át biztosítja a szárazságérzetet a baba számára. A baba kényelmét szolgáló egyéb fejlesztések is történtek az elmúlt években. Ilyen például a baba alakjához, mozdulataihoz igazodó gumírozás vagy az újszülött pelenkák köldökkímélő kialakítása. A fejlesztések eredménye például, hogy a pelenkacsere idejét a pelenka külső oldalán található nedvességjelző csík mutatja.

Az elmúlt években a kisgyermekek szobatisztává válásának ideje kitolódott, így szükségessé vált a nagyobb súlyú gyermekekhez igazodó pelenkák gyártása. Ennek az igénynek eleget téve megjelentek az XXL méretű pelenkák a polcokon. A gyártók egy-egy fejlesztésüket jelezve vagy piaci trendekhez igazodva néhány havonta megújítják csomagolásai­kat is. „A dm üzletekben egyaránt megtalálhatóak eldobható nadrág- és bugyipelenkák. Választékunkat úgy alakítottuk ki, hogy a különböző vásárlói igényekre több alternatíva álljon rendelkezésre. A dm polcain koraszülöttől XXL méretig kínálunk pelenkákat, mindegyiket többféle kiszerelésben. Az üzlettérben kihelyezett raklapokon kéthetes periódusokban különböző nagy kiszerelésű, illetve duopack termékeket kínálunk tartós áron” – ismertette Kaszás Éva, hozzátéve, hogy a környezettudatos vásárlók számára elérhetőek az ökopelenkák is, amelyek időszakos jelleggel nagy kiszerelésben is kaphatók a dm üzletekben. Mint megtudtuk, a dm törekszik arra, hogy pelenkáival a ritkábban felmerülő igényeket is kielégítse, így a választék­ban úszópelenkák, papírbili és pelenkázó kellékek – mint például pelenkázó alátét vagy matracvédő – is megtalálhatók.

 

Előtérbe kerül az online vásárlás

A pelenkák több minőségi kategóriába sorolhatók. A prémium terméke választéka is folyamatosan bővül, Libero Touch és Pampers Pure pelenkák közül is választhatnak a vevők. „A legkedveltebb pelenkák a dm márkás babylove nadrágpelenkák, amelyek alacsony árukhoz képest kiemelkedő minőséggel bírnak, ár-érték arányuk nagyon jó. Bugyipelenkáinkat a téli és nyári időszakban az évszakhoz igazodó, vidám designnal kínáljuk. A babylove márka pelenkázó kellékeket is kínál, mint pelenkázó alátét (télen és nyáron szintén egyedi csomagolással), matracvédő és szemeteszsák pelenkához. Ezek a termékek online shop eladásainkban is folyamatosan dobogós helyen szerepelnek” – tudtuk meg a szortiment menedzsertől. A tapasztalatok szerint a pelenka egy nagyon árérzékeny kategória. Mint megtudtuk, a vásárlók számára főként a kialakított egységár a fő szempont. „Ezzel összefüggésben azt látjuk, hogy nagyon közkedveltek a nagy kiszerelésű pelenkák, feltehetően a kedvezőbb ár miatt” – egészítette ki Kaszás Éva, megjegyezve, hogy az elmúlt időszakban a prémium kategória növekedése tapasztalható, amelyből arra lehet következtethetni, hogy az árak mellett a környezettudatosság és a prémium termékek által nyújtott kényelem is fontossá vált a dm vásárlói számára.

A termékek ismertetésére a dm Facebook posztokat és instagram megjelenéseket használ, a boltokban pedig, ahol a termékelőnyöket tüntetik fel, bliszter jellegű kommunikációt alkalmaz. „Saját felületeken is kommunikáljuk a babaápolási termékeket, illetve hasznos tanácsokat és tippeket érhetnek el a szülők online felületeinken. Termékteszteléseken is részt vesznek a babaápolási kategória tagjai, időszakosan többszörös pontokat is kínálunk a baba kategóriás termékekre törzsvásárlói programunk részeként” – tudtuk meg.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 július-augusztusi szám)