Az ízesített alkoholos és alkoholmentes sörök értékesítésének folyamatos ­növekedéséről számolnak be a nagy hazai sörgyártók.

A nyári időszakban ­természetes módon növekszik ezen termékek ­népszerűsége, de megfigyelhető, hogy a meleg ­hónapokon kívüli idő­szakokban is nő a fogyasztás. A vásárlók elsősorban a frissítő ízek alapján ­választanak és még mindig egy­értelműen a citrusos ízek viszik a pálmát.

Nő a fogyasztás
Az elmúlt évben folytatódott az ízesített sörök értékesített mennyiségének növekedése, és az alkoholmentes sörök szegmense is további, igaz szerény mértékű, mintegy 2%-os emelkedést mutat. Az ízesített sörök forgalma 15 ezer hektoliterrel nőtt a múlt évben, ami 5%-os emelkedést jelent az előző évhez képest – derül ki a Magyar Sörgyártók Szövetségének éves jelentéséből.
Tavaly ízesített sörökből összességében mintegy 317 ezer hektolitert adtak el. Az alkoholmentes sörök piacán a múlt évben 116 ezer hektolitert, mintegy 2000 hektoliterrel többet értékesítettek, mint az előző évben. Figyelemre méltó tendencia ebben a piaci szegmensben, hogy a dobozos értékesítés mintegy 17%-kal esett vissza a múlt évben az előző évhez képest, ugyan­akkor az üveges értékesítés kevéssel több mint 80%-kal nőtt.
A tavalyi évben tovább növekedett az alkoholmentes ízesített sörök, radlerek piaca – mondta Szabó Dalma, a ­Heineken Hungária Sörgyárak Zrt. senior brand managere. Természetesen ezt a kategóriát is, mint ahogy minden más italkategóriát is, jelentősen befolyásolja az időjárás. A tavalyi kedvező időjárás mellett az ízesített sörök fogyasztói bázisát is növelni tudta a cég. Évek óta növekedési tendencia figyelhető meg a kategórián belül, így a további növekedésben bízik a szakember.
„Tapasztalataink szerint a sörfogyasz­tók egyre szívesebben választják a széles körben elérhető ízesített söröket alkoholos és alkoholmentes változatban is” – mondta Juhász Péter Tibor, a ­Borsodi Sörgyár Kft. marketingigazgatója. A Borsodi Friss termékcsalád is ebből a célból jött létre, így a Borsodi volt az egyik első hazai sörgyártó, akinek a portfoliójában megjelent ez a termék­kategória. A folyamatosan alakuló fogyasztói igényeket ­felismerve, a Borsodi arra törekszik, hogy a portfolió­ban minél szélesebb kínálatot tudjon biztosítani, ezzel kiszolgálva a lehető legtöbb fogyasztót – tette hozzá.
A Csíki Sör Manufaktúra termékválasztékában nincs alkoholmentes változat – tudtuk meg Simonffy Árpádtól, a Csíki Sör Manufaktúra sörfőző mesterétől. A Csíki Sör Manufaktúra 2014-ben kezdte meg a Csíki Sör gyártását, kizárólag természetes alapanyagból készülnek termékeik, betartva a német sörgyártás tisztasági törvényét. A felhasznált nyersanyag és gyártási folyamatok alapján a cég által gyártott sör az egyik legegészségesebb sör, amit napjainkban gyártanak – tette hozzá. A 2014-es indulás óta folyamatosan bővül a termékskála, amelyben jelenleg két gyümölcsös sör található. A Tiltott Csíki Jégáfonya sör (4,7%) könnyű, gyümölcsös ízvilágú sörkülönlegesség, mely a Hargita ajándéka, az áfonya és a Tiltott Csíki Sör kombinációjából készül, valamint a Tiltott Csíki Vadmálna Vitaminsör (1,2%), egy 7 fajta vitamint tartalmazó igazi vitaminkoktél, melyben a csíki vadmálna gyógyhatásait és a Csíki Sör tápláló ereje ötvöződik – mondta Simonffy Árpád.
A Nielsen 2018 szeptemberi adatai alapján a hazai sörpiac 7,5 százalékát jelentik volumenben az alkoholos, illetve alkoholmentes ízesített sörök – jegyezte meg Szabó Dalma. Ezt megerősítette Juhász Péter Tibor is, aki szerint arányaiban a gyümölcsös, ízesített sörök szegmense kisebb, mint a hagyományos termékeké, azonban ez a terület is kiemelt figyelmet érdemel, hiszen dinamikusan növekszik: megvan a saját célközönsége, a saját fogyasztói, akik ugyanolyan fontosak. Lényegében egy teljesen más kategória, mint a hagyományos sörök – mondta Juhász Péter Tibor.


Alkoholos, vagy mentes?
Szabó Dalma szerint az alkoholmentes radlerek térnyerése a piacon egyértelműen megfigyelhető, kétszámjegyű növekedést tudtak elérni a tavalyi évben is. A fogyasztók a 0.0%-os, valóban teljesen alkoholmentes termékeket új fogyasztási alkalmakban is választhatják, illetve a gyümölcsös frissítő íz azoknak is kedvez, akik esetleg a sörös ízeket nem szeretik.
A Borsodi folyamatosan követi, figyeli a preferenciákat és a termékportfoliót is ennek megfelelően alakítja évről–évre – mondta Juhász Péter Tibor. Egyértelmű a trend: növekszik az alkoholmentes termékek iránt a kereslet. Ezért kiemelten fontosak többek között a gyümölcsös ízesítésű sörök is, melyek iránt természetesen nyáron nő meg a kereslet. A szakember tapasztalatai szerint ezen a téren is fejlődik a hazai sörkultúra, egyre tudatosabban keresik ezeket a termékeket a hazai fogyasztók.
Simonffy Árpád elmondta, hogy ugyan a Csíki Sör kínálatában nem szerepel alkoholmentes változat, de az alacsony, 1.2%-os alkoholfokú Tiltott Csíki Vadmálna Vitaminsör kifejezetten kedvelt a vásárlók körében.

 

A citrusos ízek vezetnek
A megkérdezett szakértők szerint az ízesített sörök körében a citrusos ízesítésű termékek a legkedveltebbek. Szabó Dalma szerint a vásárlók preferenciáiban még mindig egyértelműen a citrusos ízek dominálnak, de a már jól ismert citrom íz mellett számtalan újítással, például a magyar meggyből készült Soproni Meggy-Citrommal vagy a Bodza-Citrommal a magyar ízek kedvelőinek is lehetőségeket biztosít a cég. Az egzotikus ízekre vágyóknak pedig a Natur Zitrone mangós variánsa is elérhető, ami a 100%-ban természetes alapanyagok mellett, a steviának köszönhetően alacsonyabb szénhidrát- és kalóriatartalommal rendelkezik.
Legkedveltebb a citrom ízesítésű sör, legyen szó alkoholos vagy alkohol­mentes változatról – mondta Juhász Péter Tibor. A fogyasztók az ízesített sörökhöz leginkább a citrusokat társítják, a citrom és a grapefruit ízvilágával. A számos egyéb ízesítés kisebb szegmenseket ér el a piacon.
A Csíki Sörnél a legismertebb termék, a Tiltott Csíki Sör után rögtön a cég két gyümölcsös terméke, a Tiltott Csíki Vadmálna Vitaminsör és a Tiltott Csíki Jégáfonya Sör számít a legkedveltebb termékeknek a fogyasztók körében – mondta Simonffy Árpád.
Piaci szintű tendencia, hogy a fogyasztók a fanyarabb, citrusosabb ízű alkoholmentes italokat keresik a felüdülés jegyében – mondta Négyesi Fruzsina, a Dreher Sörgyárak hazai márkákért felelős marketing vezetője. Emellett kvalitatív kutatások alkalmával a visszajelzésekből részben az is kiderült, hogy sok esetben a fogyasztók azért részesítik előnyben az alkoholmentes ízesített söröket, mert ezek fogyasztása után még vezethetnek autót – erre például a megújult, 0,0 százalékos, ízesített Dreher 24 jó alternatívát nyújt – tette hozzá Négyesi Fruzsina.

 

Nő a dobozos részarány
Az ízesített sörök piacán a gyártók a különféle új ízesítések mellett a kiszerelésekkel is próbálnak a fogyasztók kedvében járni. A Heinekennél a radlerek esetén a dobozok a leghangsúlyosabbak és kezd a PET kiszerelés is egyre inkább teret nyerni – mondta Szabó Dalma. Ennek oka leginkább a fogyasztási alkalmakhoz köthető, sok esetben a kényelem nagyon fontos szempont, illetve a radler volumen jelentős része a nagyobb áruházakban kerül értékesítésre, ahol a dobozos termékek még hangsúlyosabbak.
A Borsodinál idén is folytatódott a több éves tendencia, vagyis tovább erősödött a dobozos kiszerelés részaránya a teljes portfolión belül – mondta Juhász Péter Tibor. Ahhoz, hogy a megnövekedett igényeket ki tudja elégíteni a cég, a Borsodi Sörgyár egy több éven át tartó, 12 millió euró összértékű beruházást, fejlesztést hajt végre a bőcsi üzemben, amely az ország egyik legkorszerűbb doboztöltő sorának megépítését is magában foglalja. A­ beruházásnak köszönhetően a Borsodi Sörgyár regionális szereplővé válik, innen fogja a Molson Coors csoport más piacait ellátni bizonyos dobozos kiszerelésű termékekkel.
Tekintettel arra, hogy a Csíki Sör termékcsaládban egyelőre az üveges változatból van több fajta, ebből adódóan a mutató az üvegesek irányába tendál – mondta Simonffy Árpád.

 

Íz, márka, minőség
Az ízesített söröknél is legalább annyira fontos tudniuk a gyártóknak, hogy mi alapján választ a fogyasztó egy-egy terméket, mint a hagyományos sörök esetében. Szabó Dalma szerint például a frissítő, finom íz a legfontosabb tényező a fogyasztók számára, de természetesen az ár és a márka is fontos szerepet játszanak a döntésük meghozatalakor. Kiszerelésben is többféle alternatíva érhető már el. Azok számára például, akik nem tudnak egyszerre meginni fél litert, vagy szívesen magukkal vinnék napközben az alkoholmentes frissítőket, a visszazárható PET palack megoldást jelenthet – mondta a szakember.
Juhász Péter Tibor szerint az első és legfontosabb döntés, hogy az ital alkoholos vagy sem. Másodsorban az ízesítés a döntő, alapvetően két nagy csoportra oszlanak a fogyasztók: citrusos vagy más, nem citrusos ízek kedvelőire. Ezt követi a választási szempontokban a márka. Az ár vagy kiszerelés nem annyira jelentős szempont a választáskor – tette hozzá.
A trendek egyre inkább a minőség felé terelődnek – véli Simonffy Árpád. A minőségi kézműves termékek, illetve sörök iránti kereslet folyamatosan növekszik, a vásárlók hajlandók a magasabb árat megfizetni a színvonalas kézműves sörökért - mondta.

 

A nyár a csúcsidőszak
Szabó Dalma elmondta, hogy ugyan a Heineken Hungária egyik legfőbb motorja az innováció, a cég az idei évben nem tervezi új ízesített termékek bevezetését a nyári időszakban. Meg­jegyezte, hogy a stevia használata szintén egy innovatív megoldás, ami lehetővé teszi, hogy megmaradjanak a 100 százalékban természetes alapanyagok, de a szénhidrát- és a kalóriatartalomban csökkentéseket lehessen elérni. Emellett a kiszerelésekben is újított a cég, hiszen 2016-tól már visszazárható PET palackban is elérhető a Natur Zitrone márka. Így az idei nyárra nem az új ízek fejlesztése kapta esetünkben a főszerepet, hanem például egy különálló, országos promóció lebonyolítása volt a cél a Natur Zitrone PET kiszerelésű portfólióján.
A Heineken senior brand managere elmondta, hogy az egész sörkategóriára, mint ahogyan minden más italkategóriára, jellemző a szezonalitás, így ilyen szempontból a radlerek sem viselkednek másként. A nyári szezon mindig a csúcsidőszakot jelenti. A cég folyamatosan törekszik arra, hogy a lehető legjobban tudja optimalizálni a termékek gyártását és meg tudjon felelni a partnerek és fogyasztók elvárásainak és igényeinek.
A Borsodinál hosszú évek óta azok a hónapok voltak a legsikeresebbek, amikor láthatóan, folyamatosan jó idő volt – mondta Juhász Péter Tibor. A korábbi évekhez hasonlóan mind gyártókapacitásban, mind raktározásban felkészült a szezonra a cég, valamint a szállítói kapacitásokat is továbbfejlesztették, kibővítették, hogy a fogyasztók mindig, minden pillanatban élvezhessék kedvenc sörüket, legyen akár alkoholos, alkoholmentes vagy gyümölcsös ízesített.
A Csíki Sörnél pedig az idei ­-nyári időszak szenzációja a Tiltott ­Csíki Vadmálna Vitaminsör, amivel egy újabb gyümölcsös ízvilágú variánssal bővült a repertoár – tette hozzá Simonffy Árpád.
A Dreher 2019 áprilisában mutatta be a gránátalma, pomelo-grapefruit, és citrom ízesítésű, 0,0%-os alkoholtartalmú söröket. Az új csomagolás és a Dreher 24 elnevezés a prémium anyamárka megjelenéséhez és értékeihez hozza közelebb az új variánsokat. Az eddig D24 néven ismert termékcsaládot teljesen leváltják az új, ízesített, Dreher 24 alkoholmentes sörök - mondta Négyesi Fruzsina.
A márka többi variánsához hasonlóan a Dreher 24 is kukorica felhasználása nélkül készül. Az új ízkombinációk mellett a legfontosabb változás, hogy mostantól a gránátalma, pomelo-grapefruit, és citrom ízesítésű verzió is 0,0 százalékos alkoholtartalmú lesz.
A Dreher Magyarország egyik legerősebb és leghitelesebb márkaneve. Ezt az előnyt szeretné a márka kihasználni az új termékek nevében és megjelenésében is. A cél az, hogy az új variánsokat nem csak a Dreher rajongói, de sok más fogyasztó is kipróbálja és megszeresse – tette hozzá a Dreher Sörgyárak marketing vezetője.

 

Kampányok, fesztiválok
A Heineken Hungária portfolióján belül fontos szerepet kapnak az ízesített sörök, radlerek. A Soproni és a Natur Zitrone is nagy népszerűségnek örvend a fogyasztók körében, a két márka együttesen az alkoholmentes ízesített sörök több, mint 70 százalékát adják. Ennek megfelelő támogatást kap mindkét márka – mondta Szabó Dalma. Az idei évben az alkoholmentes Natur Zitrone PET palackos portfoliójának egy országos promóciót is szánt a cég, amiben a vásárlók akár még egy Fiat 500 X-et is nyerhetnek, a napi, heti és havi nyeremények mellett. Hozzátette, hogy a fesztiválokon az alkoholos sörök mellett, teret kapnak a radlerek is, de ezeken a rendezvényeken inkább a portfolió egyéb márkái kerülnek előtérbe.
Juhász Péter Tibor elmondta, hogy elsődlegesen az idő­járás befolyásolhatja az ízesített sörök piacát, a különböző események, sportrendezvények kevésbé, azok elsősorban a hagyományos sörök piacára vannak jótékony hatással. Az ízesített sörök fogyasztása a hosszan tartó meleg, a strandszezon idején ugrik meg látványosan.
A Csíki Sör elsősorban az online felületeken népszerűsíti termékeit, legyen az akár bármely sörvariáns. A több mint 120 ezer követővel rendelkező Facebook oldal az elsődleges és leginteraktívabb kommunikációs csatorna, ahol az új termékekkel, nyereményjátékokkal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat teszik közzé. Ezen felül field marketing aktivitásokkal, kóstoltatással, eseménymarketinggel, rádiókampányokkal igyekeznek a márkát, az újdonságokat promotálni. Az idei évben egy nagy nyereményjátékkal népszerűsítik a Csíki Sör termékeit, melynek keretében most minden Csíki Sörös rekeszben/tálcában garantáltan egy 10.000 Ft értékű nyertes kupak található, amely belépőt jelent a Csíki Sör Manufaktúrában tartandó záróeseményre szeptember 28-án, ahol két hibridautót és egy elektromos biciklit sorsolnak ki. A fesztiválokon történő értékesítés az eladási torta egyik szelete – mondta Simonffy Árpád.
A Dreher 24 új ízeinek bevezetését május és október között tévéreklám, közterületi és digitális kommunikáció, PR, számos szponzoráció, valamint kóstoltatás támogatja – mondta Négyesi Fruzsina.
Az új 0,0 százalékos alkoholtartalmú, több frissítő ízben elérhető Dreher 24 termékek remekül illenek azokhoz a sporteseményekhez, amelyek mellé alkoholos ital – a felelős alkohol­fogyasztás jegyében – semmi­képp nem ajánlott. A sokszínűség jegyében a márka törekszik arra, hogy a nagyobb rendezvények mellett kisebb, helyi szintű szabadidő- és hobbisport eseményeket is támogasson. Így például ott lesznek a Dreher 24 termékek helyi bringanapokon, futóversenyeken, Balaton átúszáson, de lesz együttműködésük futófelszereléseket árusító üzlettel és konditeremmel is.
A fesztiválok pozitív hatást gyakorolnak az összforgalomra, ennek mértéke nagyban függ az adott fesztiválok adottságától, méretétől és célközönségének összetételétől. A fesztiválokon, ahol a Dreher márka főtámogatóként jelenik meg, ott Dreher 24 aktivitásokkal is találkozhatnak a fogyasztók - emelte ki a Dreher szakembere.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 júniusi szám)