A csecsemők élelmiszerszegmense nemcsak dinamikusan nő, hanem sok újdonságot is kínál, még azokban a kategóriákban is, amelyek nem közvetlenül a gyermekekhez kapcsolódnak.

Új ízekkel és dizájnnal a babákért
A bébiételek fejlesztése több irányú folyamat – hangsúlyozta Nemes ­Tibor, az OVKO és a Fruchtbar BIO bébi­ételeket forgalmazó Import-Trade Hungary Kft. tulajdonosa. A vállalat folyamatosan fejleszti a beltartalmat, új alapanyagokat használ fel, figyeli a fogyasztói szokásokat és a felnőttétkezési trendeket, hiszen elsődlegesen az anyuka választ, a baba pedig eldönti, hogy neki melyik variáns ízlik.
„Olyan új alapanyagokat használunk, mint például az édesburgonya, a papaya, a guava, a zab vagy a gránátalma. A nagyobb babáknak pedig az olaszos tésztákkal kedveskedünk” – ismertette a tulajdonos.
Az új termékek már hozzáadott cukor nélkül készülnek, de mint megtudtuk, úgy válogatják össze az alapanyagokat, hogy a végtermék édes legyen, a babák édesszájúságát, ízlésvilágát szem előtt tartva. A csomagolás is folyamatos fejlesztés alatt áll. Nemes Tibor elmondta, hogy a magyar piacon az OVKO volt az első bébidesszert, amit tasakban (pouch) hoztak forgalomba még 2015-ben.
„Az anyukák számára nagy könnyebbség a pouchos etetés, ugyanis nem kell kiskanállal, előkével „küzdeni”, hanem odaadja a babának és ő magától megeszi. A praktikusságának tudható be, hogy a forgalma évről évre exponenciálisan nő. Szintén pouch csomagolásban 2016-tól már egy német prémium bio bébidesszert családot is forgalmazunk, Fruchtbar márkanév alatt, ami egy igazán trendteremtő márka” – említette a tulajdonos.
Mindemellett a termékek designját is folyamatosan fejlesztik. „A harsány színeket pasztellszínekre cseréljük, a címkéket személyesebbé tesszük, a vásárlókat nem csak tájékoztatjuk, hanem megszólítjuk. Ennek az éllovasa a Fruchtbar, ami mindezeken túl a környezettudatosságra is sarkall a címkéken” – közölte Nemes Tibor.
„A bébiételeket 4 hónapos kortól ajánlott adni a babáknak, mert akkortól már ehetnek pépes ételeket. Egyre bővül a 12 hónapos babáknak szánt ételek sora” – árulta el a tulajdonos, aki szerint a bébiételek fogyasztásának biológiai előnyei is vannak, ugyanis a bébiételek só-, cukor- és fűszertartalma sokkal alacsonyabb, mint a felnőtt ételeké, így a babák később szoknak rá a túl sózott, túl ízesített ételekre.
Mint megtudtuk, a legnépszerűbb OVKO ízek egyben a pouch kiszerelésesek: OVKO Alma banánnal és őszibarackkal, az OVKO Alma szilvával és banánnal, valamint az OVKO Alma sárgarépával és banánnal. Ezek mind hozzáadott cukor nélkül készülnek. Az üvegesek között a nagy klasszikus az OVKO Sütőtök almával és sárgarépával, az OVKO Szilva hozzáadott cukor nélkül és az OVKO Alma körtével és piskótával. A Fruchtbar bébidesszertek közül a Fruchtbar BIO Körte, almával és kölessel, a Fruchtbar BIO Málna almával és gabonával, valamint az Fruchtbar BIO Áfonya banánnal és rizzsel a legnépszerűbbek. Ami jól tükrözi, hogy a vásárlók szeretik az „all in one” termékeket: gyümölcsök + gabonafélék kombója főként akkor, ha azok – mint az összes Fruchtbar biotermék – hozzáadott cukor nélküliek.
„A mindennapi étkezésben is fontos a változatosság, ugyanerre törekszünk a bébiételeknél is, így a Fruchtbar termékekből jelenleg 31-féle, míg az OVKO-ból 67-féle ízvariációt forgalmazunk. Azaz minden anyuka talál a babájának megfelelőt a kínálatunkban” – ismertette ­Nemes Tibor.
A gyártó legújabb fejlesztése az OVKO édesburgonyás bébiétel, valamint a Fruchtbar BIO Zabkásák és az olaszos tésztás készételek (Ravioli és Spirál tésztás).
„Az édesburgonya jelenleg talán a legfelkapottabb zöldségféle a felnőtt étkezésben. Ugyanazokat az előnyöket miért vonnánk meg a babáktól” – egészítette ki az Import Trade Hungary tulajdonosa.
A Fruchtbar, mint úttörő bébiétel márka szintén a felnőtt trendeket vetítette le a babaételekre: reggeli zabkása anyukáknak, apukáknak és most már a babáknak is. Az olaszos ételek pedig örök klasszikusok a felnőtt ételek között, így egyértelmű volt, hogy a babák számára is készüljön ilyen készétel, csak nagyon enyhe fűszerezettséggel.
A közösségi média szerepe az anyukák esetében hatványozott, ezért ott az Import-Trade Hungary nagyon aktív.
„Több baba-mama programot is támogatunk. A legbüszkébbek azonban arra vagyunk, hogy éves szinten több millió forintnyi bébiétellel támogatjuk a Kisbéri Védőnői szolgálatot, valamint a Kisbéri Családsegítő központot. Ők pedig az adományaikkal a szegény sorsú családokat segítik” – mondta Nemes Tibor.


Biztonsággal fogyasztható finomságok a babáknak
A kategória egyik legismertebb jellemzője a minőségi követelményeknek való megfelelés mellett a folyamatos fejlesztések. A legfőbb fejlesztési irányok az élelmiszerbiztonság, a praktikus, felhasználóbarát kiszerelések és csomagolások, valamint a modern fogyasztói elvárások alapján kerülnek kijelölésre.
„A HIPP-nél alapvető elvárás a legújabb táplálkozástudományi irányelvek figyelembevétele, a lehető legszélesebb termék és ízvariációk kínálása minden kategóriában. Ugyanilyen fontos azonban az újdonságok és érdekességek fejlesztése is” – hangsúlyozta Guba Ilona, a HIPP Kft. értékesítési és marketingigazgatója. Mint mondta, ezek miatt jelentek meg a gyártó kínálatában nagy súllyal a tasakos gyümölcspürék, melyeknek palettája folyamatosan bővül, de emellett például a cég fagyasztható gyümölcspürékkel is jelentkezik, melyek tulajdonképpen tiszta gyümölcs sörbetként funkcionálnak. „A kész bébiételek esetében garantált a felhasznált alapanyagok eredete, minősége, tisztasága és a megfelelő feldolgozás, amit tudományos szakemberek felügyelnek” – fűzte hozzá Guba Ilona.
A HIPP minden bébi korosztály számára kínál teljes körű és értékű táplálást biztosító kezdő és követő ételeket, főzelékeket, 5, 8 és 12 hónapos kortól adható húsos menüket, gyümölcsöket és desszerteket. Mint megtudtuk, a vállalat kínálatában lévő bébiételeket nézve a legnépszerűbb kategóriák továbbra is az üveges húsos, illetve hús nélküli főételek és desszertek, de gyakorlatilag minden termékkategória közkedvelt. Az ízek közül a hagyományos ízek és variációk mellett nagy igény van egyedi, érdekes egzotikus ízvariációkra is.
„A HIPP bébiételek legnagyobb előnye továbbra is a termékbiztonság, amely az évtizedekre visszanyúló következetes belső normákon alapulóan szerződéses keretek között előállított és feldolgozott alapanyagokban nyugszik. A termék 260 ellenőrzési ponton megy keresztül addig, amíg a polcra kerül. Ha pedig ez még nem lenne elég, termékeink jelentős hányada olyan Bio minősítésű termék, melynek státuszát a legkomolyabb minősítő intézetek szavatolják. A fentiek okán bátran állíthatjuk, hogy a termékeink minőségi és biztonsági konkurenciát jelentenek az otthoni bébiétel előállításnak” – fogalmazott Guba Ilona.
Termékeinek jelentős része bio, ezért ez a kategória a HIPP-nél nem újdonságként van jelen, viszont egyre több olyan terméket találnak a vásárlók, melyeket táplálékallergiás gyerekek is fogyaszthatnak. „A cukor és só redukció pedig egy hosszú évek óta tartó tudatos koncepció a receptúráink fejlesztésénél” – egészítette ki az értékesítési és marketingigazgató.
Guba Ilona szerint az ízvariánsok fejlesztése szinte korlátlan lehetőséget kínál, ám mindenképpen csak olyan alapanyagok használhatók, amelyek a babák fejlődését táplálkozástudományilag biztosítják, valamint szervezetük számára megengedett. Ezek kombinálásakor pedig nyilvánvaló élelmiszerelőállítási és -technológiai kompetenciákat kell szem előtt tartani.
„Mivel a termékek alapvetően a fogyasztói piac 1%-át célozzák, így a TV-reklámoknál sokkal hatékonyabbak és közvetlenebbek azok a direkt és edukációs marketingeszközök, ahol célzottan a célcsoporthoz szólhatunk. Ilyenek a fogyasztói baba-mama klubokon a személyes kapcsolat, várandós és újszülött csomagok, a szakmai közeghez szóló konferenciák, különböző tanácsadó műsorok, illetve azok az online felületek, ahol kis szórással azt a célcsoportot érjük el, akik termékeinkre potenciálisan fogékonyak lehetnek” – ismertette Guba Ilona.

 

Változatos ízkombinációk
Az összpiaci kínálatra jellemző, hogy szinte mindenféle étel, desszert kapható, az ételek és desszertek sokféle összetevőjük révén sok kombinációt tesznek lehetővé. „Vannak nagyon népszerű ételek, ilyen a Bolognai Spagetti, mely szinte minden gyártó portfóliójában szerepel, de vannak nagyon egyedi ételek is, ilyen pl. az Univer Kelbimbó burgonyával pulykahússal, vagy a Univer Mexikói zöldségek sertéshússal termék, amelyek különleges összetevőjük miatt népszerűek” – fogalmazott Bazsó Rita, az Univer Product Zrt. marketingvezetője.
Nem meglepő módon, a babák is vonzódnak az édes ízekhez. „Minden gyümölcstartalmú étel népszerű, akár húsos, akár húsmentes, desszert változatban is. Az egészségtudatosság miatt azonban a zöldségeket tartalmazó ételek is közkedveltek. Azt tapasztaljuk, hogy a legfontosabb a változatosság” – árulta el a marketingvezető, hozzátéve, hogy az Univer jelenleg közel 60 különböző bébiételt kínál a hazai célközönség számára. Ezzel a széles szortimenttel sikerült tavaly elérni a piacvezető pozíciót, mely az idei évben tovább stabilizálódik (Nielsen 2019_APR, értékben).
„A bébiételek esetében az allergénmentesség kiemelten fontos, mivel egyre több gyermekkori és felnőtt korban kialakuló ételintolerancia figyelhető meg. Azoknak a családoknak, akik érintettek ebben, rendkívül fontos, hogy a csecsemő részére is rendelkezésre álljon allergénmentes bébiétel. Az Univer bébiételek nem tartalmaznak allergéneket. Mindezek mellett fontos minőségi tényező, hogy koncentrátum helyett az adott ételek gyümölcsvelő hozzáadásával készülnek” – ismertette a marketingvezető.
Bazsó Rita megjegyezte, hogy ma az ízkombinációnak szinte már csak a fantázia szab határt, sokféle, változatos alapanyagok kerülnek az egyre több komponenst tartalmazó bébiételekbe. A korcsoport változásával megjelennek a darabos összetevők is, melyek rágásra ösztönzik a kisbabákat.
„Az Univer a Junior korcsoportot – mely az 1-3 éves korosztály számára készül – 2018-ban vezette be. A babák 1 éven túli ételekkel való táplálása szintén korszerű, kényelmes, ugyanolyan biztonságos, mint a bébiétel. Ezeknek az ételeknek a tápanyagtartalma igazodik az 1-3 éves gyermekek igényéhez” – összegezte Bazsó Rita, megemlítve, hogy ízben is igyekeznek megfelelni a „felnőttesebb” ételeknek.
Mint megtudtuk, az Univer hosszú évek óta jelenik meg országos kiadványban, melyek majdnem minden kismamához eljutnak. Emellett televíziós hirdetésekkel, rendezvényeken való részvétellel támogatja a bébiételeit a gyártó, valamint kiemelt figyelmet szentelnek az in-store jelenlétnek is.
„Ám amit a leghatásosabb kommunikációs csatornának tartunk, az a social média. A kismamák ezeken a felületeken tájékozódnak, inspirálódnak és van, hogy egy kicsit kikapcsolódnak, játszanak is” – árulta el Bazsó Rita.

 

Gyorsfagyasztott termékek a babáknak
A bébiételek, illetve a babáknak szánt gyorsfagyasztott termékinnovációk az azokhoz kapcsolódó pozitív élettani hatásokra, annak „előnyeire” támaszkodnak. Napjainkban a gyorsfagyasztott bébiétel termékinnovációk a bébi püréket jelentik, amelyet számos összetevőből és ízvariánsokból álló kínálat jellemez (pl.: püré gabonával, hallal vagy biogyümölcsökből készült pürék).
„Ilyen termékinnovációk az ételallergiás babáknak készült termékek, valamint azok a termékfejlesztések, amelyek magas vitamintartalmuknak köszönhetően segítik a fiatal szervezet fejlődését, azok semmilyen tartósítószert és más egyéb adalékanyagot nem tartalmaznak. A nemzetközi élelmiszer-ágazat trendjeit tekintve a bébiknek, illetve gyerekeknek szánt ételek kínálati és keresleti oldala is évről-évre növekvő tendenciát mutat. A bébiételek körében az organic food elterjedése is jelzi azt, hogy a felelős termelést ma egyre inkább igényli, megfizeti a piac” – fogalmazott Fülöp Csilla, az AGROSPRINT Zrt. innováció és PR menedzsere.
Mint mondta, hazánkban a vásárlók körében a gyorsfagyasztott termékek fogyasztási preferenciája alacsonynak mondható. A fogyasztók hajlamosak elvetni a gyorsfagyasztott termékek étkezési felhasználását, pedig a gyorsfagyasztott zöldségek, gyümölcsök fogyasztása egészséges, mivel semmilyen tartósítószert nem tartalmaznak; gőzzel főzik a termékeket, majd sokkolva fagyasztják; a gyorsfagyasztás során -40°C-re hűtik le, miközben a szabad víztartalmuk apró kristályokban kifagy.
„Emiatt nem beszélhetünk vitamin- vagy ásványi anyag veszteségről, az minimálisnak mondható. Csak egy példa: a gyorsfagyasztott zöldborsó 1 év után is megőrzi tápanyagértékének 80%-át” – fűzte hozzá az innováció és PR-menedzser.
Fülöp Csilla elmondta, hogy a SPRINT NATURA termékcsalád megalkotása során az volt a cél, hogy a gyártó évtizedes zöldségtermesztési–termeltetési, illetve feldolgozási ismereteit, és a rendelkezésre álló fejlett technológiai felszereltség adta lehetőségeket kiaknázva, a fogyasztók serpenyőjébe csempésszenek egy olyan prémium minőségű gyorsfagyasztott termékcsaládot, amely kiváló alapot nyújt az egész család – beleértve a család legkisebb tagjait is – egészséges étkezéséhez.
„A BABABARÁT SPRINT NATURA bébiétel minőségű gyorsfagyasztott termékeink az egyik legkeresettebbek a saját márkás termékportfóliónkat tekintve. A bababarát termékeink titka abban rejlik, hogy a felhasznált zöldségek csak minimális növényvédelmi szerekkel és biztonságos technológiával lettek termelve, és a szigorú ellenőrzéseknek hála, megfelelő elkészítés után már egészen pici koruktól a babáknak is nyugodtan feltálalhatjuk” – ismertette az innováció és PR-menedzser.
A SPRINT NATURA termékcsaládot úgy fejlesztették ki, hogy az a fogyasztók kiegyensúlyozott, egészséges és fitt életmódjába illeszkedjen, a termékek remek immunerősítők, kicsik és nagyok kedvelt vitamin-és rostforrása. Fülöp Csillától megtudtuk, hogy a fogyasztói trendeket követve, miszerint egyre nagyobb figyelmet szentelünk az egészségünknek, az AGROSPRINT 2017-ben bővítette termékpalettáját, emellett a vegetáriánus, valamint a vegán táplálkozást támogató BIO Sprint Natura termékei is bevezetésre kerültek a hazai és a nemzetközi piacra egyaránt.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 júniusi szám)