A tavasz itt van, megkezdődött a grill- és barbecue szezon. Legyen szó steakről, ­tengeri halról vagy esetleg cukkiniról és padlizsánról, a grillezés egyre népszerűbb hazánkban. Grillezni azonban a magyar fogyasztók nem kizárólag a kerti partikon szoktak, ezért mind a food-, mind a sütéshez szükséges kiegészítő termékek ­non-food kínálata bővült az utóbbi időben.

Magyarországon a grillsütés és barbecue valóságos divatját éli, a gyártók ehhez igazodva igyekeznek a tudatosabb fogyasztói igényeknek megfelelő, egészségtudatosságot tükröző feldolgozott termékekkel megjelenni a piacon. Mindennek alapja a megfelelő grillsütő vagy grillrács, a minőségi hús- és zöldáru, valamint a fűszerek kiválasztása, megvétele.
A hazai frisshúskínálatból grillsütésre elsősorban a friss sertéshús, a kolbászok és a szalonnák a legnépszerűbbek a fogyasztók körében. A baromfihúsok kedveltsége is egyértelműen növekszik – a csirkemell, a szárnyak és a különböző saslikok egyre gyakrabban megtalálhatók a kosarakban –, és mellettük egyre inkább használnak marhahúst, sajtot, halat is.

 

Teli kosárral lehet távozni
A Tesco 42 féle hústermékkel, köztük sertés-, marha-, csirkehúsból készült grilltermékekkel készül az idei grillszezonra. „A sertés és marha termékeknél csontos, illetve csont nélküli verziókat kínálunk, pikáns, paradicsomos, borsos, fokhagymás, magyaros és gyros-os fűszerezéssel, tarja, karaj, oldalas, steak hús, illetve kolbászok verziójában, de természetesen nem maradhat ki a hamburgerhús sem, amely a grillezés egyik klasszikus terméke” – közölte lapunkkal a Tesco sajtóosztálya. Mint megtudtuk, a Tesco számára fontosak a gyerekek, valamint az egészségtudatos életmódot élők is, így kínálatában elérhetők a csökkentett sótartalmú és enyhébb fűszerezésű termékek is. Az áruházlánc a ­sertés- és marhahús kategóriában 10 új termékkel készül a grillszezonra. A baromfihús kategóriában csirkecombbal, csirkeszárnnyal és csirkemellel várják a vásárlókat.
„Termékválasztékunkban számos fűszerezés megtalálható pl. joghurtos-mustáros, mézes-mustáros, magyaros, csípős, zöldfűszeres verzió” – árulta el a Tesco sajtóosztálya. Mint mondták, ebben a termékkörben 12 új termékkel készülnek.
Vásárlóinak kényelme érdekében többféle saslikkal is készül a szezonra az áruházlánc – kínálatában 5-féle saslik érhető el –, melyek előre el vannak készítve és fapálcikára felhúzva. A sajtóosztály szerint a saslik elkészítése így nemcsak még egyszerűbb, de növeli a grillezés élményét is.
Az áruházlánc a grillsajtok széles választékával várja idén is vásárlóit. „Kínálatunkban megtalálható többek között: grillsajt, grill camembert, gomolya, mozzarella stb. Ezek számos ízesítésben kaphatóak, de olyan különleges ízesítésű termékekkel is készülünk, mint például Tesco Grill camembert sajt tőzegáfonyaszósszal” – ismertette a grillsajt-kínálatot a Tesco sajtóosztálya, hozzáfűzve, hogy a sajtok közül számos termék az őszi-téli időszakban is elérhető.
Mint megtudtuk, a forgalom tekintetében az idei grillszezonban is növekedésre számít a Tesco, azonban, mint közölték, fontos azt is hangsúlyozni, hogy a termékkör iránti keresletet nagyban befolyásolja az időjárás.

 

Kicsi, mégis nagy

Klasszikus hentesüzlet lévén nagy választékban kínál a sertéshús, marhahús és baromfi, valamint töltelékáru mellett grillezni való kolbászt, sonkát és húspogácsát, kizárólag hagyományos technológiával készült pácolt és/vagy füstölt árut, valamint csemege és csípős grillkolbászt a budakalászi Hufi-Hús. Hutvágner Péter, a Hufi-Hús Kft. egyik tulajdonosa szerin a cég fennállása óta a termékkínálatra még nem volt panasz, aminek elsősorban a kiváló minőségű áru az oka.
„A helyi igényeknek kívánunk megfelelni, azonban a nagy átmenő forgalom és a környéken nyaralók miatt is szükséges nyáron a grillezők kívánalmainak eleget tenni.
A grillsütésre ajánlott kínálatunk mind friss áru, de természetesen külön megrendelés alapján is tudjuk
bővíteni a kínálatot” – tudtuk meg.

A grillezők figyelmét a bolt eladói minden vásárlás során felhívják arra, hogy a megvett rostélyost, combot befűszerezve a mélyhűtőben szükséges tárolni,
ám a legjobb, ha frissen sütik ki a hús.

„Például a fagyasztott pulykamell felengedve elveszti rugalmasságát, rosszul szeletelhető” – árulta el az üzletvezető.

 

Minőségi húsválaszték a grillrácson
A tapasztalat azt mutatja, hogy a grillkínálatból örök kedvencek a klasszikusok, a magyaros ízvilágot képviselő termékek. Zab Gábor, a Kométa 99 Zrt. készítmény-értékesítési igazgatója elmondta, hogy a fogyasztók szívesen választják a minőségi, értékekkel bíró termékeket. A különlegességekre a tapasztalat szerint kisebb a kereslet.
Zab Gábor úgy látja, hogy a grillkészítmények kategóriájában széles a kínálat és itt is, mint az összes húskészítmény esetében, a fogyasztók kevés információval rendelkeznek a termékek beltartalmi értékéről. Ezért jó tájékozódási pont lehet számukra az ismert márkanév.
„Gyorsvacsora termékcsaládunk bármely tagja kiváló választás grillezésre, kitűnő minőségű pácolt húsok, grillkolbászok, hamburgerpogácsák és húsgolyók képezik kínálatunk részét. Kiszereléseinket a fogyasztói igényekhez alakítottuk, így a Kométa termékek akár egy kisebb összejövetel részei is lehetnek” – említette a készítmény-értékesítési igazgató.
Mint megtudtuk, a 2017-ben bevezetésre került grilltermék családból a Kométa by Lázár Chef termékvonal gyorsan népszerű lett. „Termékeinket azonban folyamatosan fejlesztjük a helyes táplálkozás elvei, valamint fogyasztói igények figyelembevételével, így az idei szezonban megújul a Kométa grillkínálata is” – árulta el Zab Gábor.
„Megújuló grillkínálatunkban a Grillmix termékünk 240 g-os kiszerelésben és két új ízben – magyaros és sajtos, valamint magyaros és fokhagymás ízben – lesz elérhető. A pácolt hústermékeinket pedig zöldfűszeres-fokhagymás és magyaros ízben találhatják meg a vásárlók a boltok polcain” – ismertette Zab Gábor, kiemelve, hogy a Kométa üzeme teljesen szójamentes, a gyártás során nem kerül az új termékbe sem glutén, sem glutamát és a sajtos termékek kivételével laktóz és tejfehérje sem.
Hazánk egyik legnagyobb sertésfeldolgozójának készítmény-értékesítési igazgatójától megtudtuk, hogy a cég grilltermékeinek értékesítését a szezon folyamán főként online és BTL eszközökkel tervezik támogatni, kiemelten felhasználva a trade marketing eszköztár nyújtotta lehetőségeket. „Bízunk benne, hogy idén is sok fogyasztó fogja megtalálni kedvenc termékét a Kométa megújult grillkínálatában” – fűzte hozzá Zab Gábor.

 

Siker a minőségi hamburgerhús
A grillezés öröme minden húsfogyasztót megérinthet, ennek szolgálatában a Békés Húsmanufaktúra széles friss húsárú kínálatában több termék is szerepel – pl. juhbélbe töltött grillkolbászok, rablóhús, pácolt csont nélküli tarja. „Mindezen túl újdonságként kínáljuk a marhahús pogácsát, azaz a hamburgerhúst, ami nagy siker vásárlóink körében” – tudtuk meg Kovács Istvántól, a Békés Húsfeldolgozó Kft. tulajdonosától, aki elmondta, hogy a gyakorlat azt mutatja, hogy egyre nagyobb igény van a magas minőségű húsárura, mert egyre fontosabb az emberek számára az egészséges táplálkozás.
Jellemzően a magyar fogyasztók ragaszkodnak a magyaros ízek világához, de mindig akad olyan, aki szívesen megkóstolja az újdonságokat. Természetesen a nyári időszakban a legmagasabb a grillhúsok iránti kereslet, de mivel egyre elterjedtebb az elektromos grillező, ezért hűvösebb időben is tudnak grillezni fedett helyen.
Egyre nagyobb a divatja a hamburgerek sütésének, és a kerti partik, otthoni grillezések során mind többen teszik a rácsokra a grillpogácsákat. Kovács István szerint ennek a hagyománya visszanyúlik a klasszikus hamburgerkészítés gyökereihez, aminek a hangulata ma is a felszabadultságot, a jó étvágyat jelenti a fogyasztók számára.
„A Békési Húsmanufaktúra hamburgerpogácsája kizárólag 100% marhahúsból áll, de igénynek megfelelően keverhetjük a marhahúst sertéshússal is. A klasszikus vonalat követve, csak sütés közben ajánljuk hamburgerhúsaink fűszerezését” – árulta el a tulajdonos.

 

 

Grillsajtok mindenkinek
A grillsajtok kínálata évről évre szélesebb a magyar piacon, az új táplálkozási irányoknak köszönhetően egyre nő a grillsajtok szerepe, ami a vegetáriánus életmódba is beilleszthető.
„Az, hogy melyek a legkedveltebb grillsajtok, nehéz megmondani, de a széles termékpalettának köszönhetően mindenki megtalálhatja a számára legkedvezőbb ízeket” – mondta Rideg Emőke, az Ammerland Hungary Kft. ügyvezetője, megemlítve, hogy a német Alpenhain ezért is igyekezett többféle ízvilágú termékkel megjelenni a hazai piacon.
Az Alpenhain választékában megtalálható grillsajt-specialitások egyaránt ajánlható a húst mellőzőknek és azok számára, akik kedvelik a fűszeres ízeket, valamint az egészségtudatos életmódot élőknek, hiszen a minőségi grillsajtok tartósítószerek, ízfokozók és színezékek hozzáadása nélkül készülnek.
A cég a camembert sajt rajongóinak kínálja a Grill Camembert grillsajtot, ami natúr zsíros, lágy hőkezelt sajt nemespenész bevonattal. A vegetáriánusoknak is ajánlott grillsajt tökéletesen alkalmas grillezésre, mivel nem olvad el és kellemes állagú marad a sütés közben is. Az alpesi tejből készülő BBQ Grill Sajt két változata is kapható a boltokban: a BBQ Grill Sajt zsíros, lágy hőkezelt sajt mediterrán zöldfűszeres pácban, valamint a BBQ Grill Sajt zsíros, lágy hőkezelt sajt paprikás pácban.
Elsőként az Auchan áruházakban került bevezetésre az Alpenhain grillsajt, de folynak a további egyeztetések is, hogy minél több helyen elérhetővé váljon a fogyasztók számára.
„A termék bevezetésével egyidejűleg kóstoltatást tartottunk az Auchan áruházakban. A következő időszakban különböző akciókkal próbáljuk a terméket még vonzóbbá tenni mind a kereskedők, mind a fogyasztók számára” – tudtuk meg Rideg Emőkétől.

 

A grillezés elengedhetetlen kellékei
A Praktiker kínálatában idén is mindent megtalálhat a vásárló, ami a grillezéshez elengedhetetlenül szükséges, az egyszerűen, akár percek alatt felállítható, faszenes grill­készülékektől elkezdve, a komolyabb, 4, vagy akár 6 égővel ellátott gázgrilleken át az épített betongrillekig.
„A grillkiegészítők iránti kereslet már a jó idő beköszöntével elkezdődik. Idén ezen termékek fogyása, köszönhetően az időjárásnak, elég hamar, már március elején beindult a Praktiker áruházakban” – árulta el Tálas Adrienn, a Praktiker Kft. beszerzési ügyintézője.
Mint mondta, annak ellenére, hogy a grillezés alapvetően a tavaszi-nyári szezonban jellemző hobbitevékenység, mégis a barkácsáruházlánc fontosnak tartja, hogy a választékban a vásárlók ősszel, a grillek téliesítéséhez is megtalálják a szükséges termékeket, így a szezon beköszöntével kiemelt helyet kapnak a különböző méretű és formájú grillhuzatok, valamint a grilltisztításhoz szükséges eszközök is.
„Mint tudjuk, a grillezéshez nem elegendő a számunkra legalkalmasabb készülék kiválasztása. Idén is számos olyan grillkiegészítővel készültünk a szezonra, ami nélkülözhetetlen a grillparty megkezdéséhez, mint például a grill- és faszén brikettek, grillrácsok, illetve különböző kényelmi és extra kiegészítők is megtalálhatók áruházainkban, mint a hamburgerprés, a pizzasütő készlet, a grill halsütő vagy a grill saslik pálca” – sorolta Tálas Adrienn.
Természetesen a barkácsáruház a grillezést követően az elkészült ételek tálalásához is kínál kiegészítő termékeket, amelyek a környezettudatosság jegyében akár többször is felhasználhatók.


Tálas Adrienn tapasztalata szerint a 2019-es trendek azt mutatják, hogy a kert és a kerti tevékenységek egyre divatosabbak már Magyarországon is. „A kert már nemcsak a növények kezeléséről, öntözéséről szól, hanem a nappali meghosszabbításaként, a tavaszi-nyári szezonban a szabadidős tevékenységek színhelye” – fogalmazott a Praktiker beszerzési ügyintézője. Ennek köszönhetően a kertben történő sütésnek, főzésnek is egyre nagyobb a keletje, és nem csak kerti partik, összejövetelek alkalmával.
A grillezési kedv a szükséges sütőeszközök kínálatára is kihat, mint megtudtuk, az egyszerűbb, gyorsan felállítható faszenes grillkocsik mellett egyre népszerűbbek a füstölő funkcióval ellátott „lokomotív” grillek is, amelyekkel füstölt húsok, „amerikai BBQ” jellegű ételek is készíthetők.
A statisztikák azt mutatják, hogy a grillek beszerzését a vásárlók inkább a szezon elejére, április- május hónapokra időzítik, így ezen hónapok eladási számai a jelentősebbek, de júniusban és júliusban is van még kereslet a termékek iránt. „A tapasztalatok szerint nagy hőség idején a grillezési szándék kissé visszaesik, de ezt a forgalomkiesést az egyre inkább kitolódó évszakoknak köszönhetően a melegebb szeptember–októberi hónapok kompenzálják” – említette a beszerzési ügyintéző, hozzáfűzve, hogy a vásárlók a szezon előrehaladtával inkább az olyan kiegészítő termékeket keresik nagyobb volumenben, mint például a grill fújtató, a grillcsipeszek, vagy a grillrács.
„A grillsütés szerelmesei jobban ragaszkodnak a minőséghez és bátrabban költenek rá, mert fontos számukra, hogy a grillezés igazi élményt jelentsen. Akik alkalmanként grilleznek, azok általában az alapkészüléket vásárolják meg” – fűzte hozzá Tálas Adrienn.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. májusi szám)