Egyre inkább tudatosan választanak bort a magyar vásárlók a nyári grillételek mellé és az üzletek is készülnek a grillszezonra, kínálatukban megjelennek a szezonális ­borok. A melegebb időjárással egyre inkább a könnyebb borokat vásároljuk előszeretettel, a grillételek mellé többnyire a fehér és a rosé borok közül választunk.

A tavasz elérkeztével a fokozatosan melegedő időjárásnak köszönhetően egyre többen vonulnak ki a kertbe, vagy a nyaralóba és veszik elő a kerti grillező eszközöket, beüzemelik a sütőket, letisztítják a rácsokat, hiszen kezdődik a grillszezon. A grillételek népszerűsége és ismertsége is folyamatosan nőtt az elmúlt években és ma már nem csak a hagyományos hamburgerhús és sült zöldségek kombinációt fogyasztják előszeretettel a magyarok, hanem ennél bonyolultabb ételekkel is megpróbálkoznak.
A grillezett ételek persze akkor finomak igazán, ha melléjük megfelelő ital, például bor is kerül az asztalra. Körkérdésünkben azt vizsgáltuk meg, mennyire tudatosak a magyarok a vásárlás során, ha a kerti grillezéshez keresnek megfelelő bort az ételek mellé. A megkérdezett borászatok és kereskedők arra is válaszoltak, hogy miként változnak a vásárlási szokások a grillszezon idején és arra is, vajon megfigyelhető-e szezonalitás a borok forgalmában ebben az időszakban.

 

Mást fogyasztunk, ha jön a jó idő
A borok fogyasztására jellemző, hogy arra némileg hatással vannak a szezonális szokások és az időjárás. A grill szezonban főként a rosé és a könnyebb fehérborok, gyöngyözőborok fogyasztása emelkedik meg – válaszolta kérdésünkre Frittmann János, a Frittman Borászat tulajdonosa. Ez nem csak a grill szezonnal magyarázható, hanem a jó idő beköszöntével is, hiszen a melegebb napokon az emberek szívesebben fogyasztanak egy frissítő bort, mint egy nehezebb, testesebb vörösbort. Azonban egy fűszeresebb vörös húshoz egy markánsabb vörösbor is nagyon jól passzol.
Rácz József, az Egri Korona Borház ügyvezető igazgatója szerint az utóbbi időszakban megfigyelhető, hogy meg­növekedett a tudatosság a grillezéshez illő borok választásá­ban, vagyis ilyenkor megnövekszik a könnyű fehérborok és a rosé iránti kereslet.
Érdekes ugyanakkor, hogy a Borbanutazunk.hu kereskedőcég szerint a cég forgalmában csak minimálisan mutatkozik meg a grillszezon kezdete.

 

Fokozatosan megjelenik a tudatos vásárlás
Arra is kíváncsiak voltunk, hogy mennyire választanak tudatosan borokat a vásárlók a grillen készült ételekhez. Frittmann János elmondta, hogy csak a vásárlók kisebb részére jellemző a tudatos borválasztás. Az átlag fogyasztó inkább a jól bevált, kedvenc borait választja ki ezekhez az eseményekhez, illetve ételekhez.
Rácz József szerint is az utóbbi évektől kezdve figyelhető meg, hogy a vásárlók már tudatosan a grillezéshez választanak borokat, korábban ez nem volt jellemző. Mivel a grillezés legtöbbször összejövetel formájában zajlik, megfigyelhető, hogy a vásárlók azt is figyelembe veszik, milyen bor illik az egyéb fogyasztott ételekhez (pl. húsokhoz, zöldségekhez) is.
A Borbanutazunk.hu ügyvezetője, Király László szerint ugyanakkor a tudatos vásárlások csak a közeljövőben jelennek meg igazán.

 

Fehér és könnyű rosé a sláger
Mindkét borászat szakembere úgy látja, hogy a tavaszi, nyári időszakban, a grillszezon kezdetén elsősorban a könnyű fehér, illetve a rosé borok a leginkább keresettek a vásárlók körében.
Frittmann János szerint bár a grill ételek egy része elbírja a testesebb vörösborok fogyasztását is, mégis a fehér és rosé borok felé dől a fogyasztás mértéke ebben az időszakban, hiszen általában a melegebb, napsütéses napokon grillezünk kint a szabadban a családdal, barátokkal, így egy frissítő irsai olivér, generosa vagy rosé sokkal könnyebben fogyasztható ilyenkor. A grillszezonnal egy időben a fröccsszezon is be­indul, amit szintén egy üde, friss borból érdemes fogyasztani, mint amilyen például az ezerjó.
Az Egri Korona Borháznál a fehér-, illetve a vörösborok iránti kereslet nem mutat nagyobb szezonális ingadozásokat, ugyan­akkor enyhe növekedés figyelhető meg ilyenkor a könnyű fehér és a rosé borok iránt. Rácz József elmondta, hogy az Egri Korona Borház jelenleg közel 35 féle termékkel rendelkezik, három minőségi kategóriában, ennek következtében bármilyen fogyasztói igényt ki tud elégíteni, ezért egyelőre nem tervezik új termék bevezetését.
A Borbanutazunk forgalmában a fehér borok közül a könnyebb, akár reduktív fröccsnek való borok népszerűbbek a grillszezonban és egyáltalán a tavaszi, nyári hónapokban.

 

A szezonhoz illeszkedő kínálat
A megkérdezett szakemberek szerint a melegebb idő miatt az üzletek kínálata is változik. Frittmann János szerint érdemes az évszakokhoz is igazítani a kínálatot, hiszen az időjárás némiképpen befolyásolja a borfogyasztást.
Az is jellemző, hogy az üzletek a borválasztékukkal - és az akcióikkal – próbálják figyelembe venni a nyári időszak sajátosságait – mondta el Rácz József.
A kereskedői oldalról Király László szerint is fontos, hogy a tavaszi, nyári hónapokban a boltok kissé átalakítsák kínálatukat, hiszen ilyenkor a vásárlók elsősorban a könnyedebb fehér, illetve rosé borokat jobban kezdik keresni.
A vásárlók megnyerése szempontjából az sem mellékes, hogy a boltokban milyen kihelyezéssel jelennek meg az aktuális szezonhoz illeszkedő borok. Bár a megkérdezett borászatok többnyire kereskedőcégen keresztül szállítanak az üzleteknek, azt elmondták, hogy köszönhetően az utóbbi években megnövekedett tudatosságnak a grillezéshez illő borok választásában, valamint annak, hogy meg­növekszik az évszaknak megfelelő borok iránti kereslet, a boltokban nagyobb jelentőséggel bírhatnak a másodlagos kihelyezések.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 áprilisi szám)