Noha a húsvéti és a karácsonyi szezon jelentős forgalmat hoz a fűszerek értékesítésében, ezek az időszakok túl rövidnek bizonyulnak ahhoz, hogy a különleges ízekre felfigyeljenek a fogyasztók. Éppen ezért az iparág számára kiemelten fontos időben felkészülni a grill- és barbecue-szezonra.

A magyar fogyasztók elsősorban a klasszikus ízeket kedvelik, ennek megfelelően a legnépszerűbb fűszerek a fekete bors, a babérlevél, a kömény, valamint az őrölt fűszerpaprika vagy a pirospaprika. A grillszezonban azonban gyakrabban nyúlnak a polcokon található ízesebb, különlegesebb fűszerekért, fűszerkeverékekért.

Az alapfűszerektől a különleges fűszerkeverékekig
„Kedvelt időszakunk a grillszezon és erre széles palettával vagyunk felkészülve. Az alap­fűszerek mellett – fekete és színes bors, fokhagyma granulátum – a szárítmányok is jelen vannak, de ezek inkább a saláta készítéséhez használatosak: például az oregánó és a bazsalikom.
A szezon nagy sikercsaládja a saját receptúra alapján, ízfokozók nélkül készült fűszerkeverékeink” – ismertette Julis Zsanett, a Házi Piros Paprika Kft. kereskedelmi igazgatója.
A Házi Piros Paprika gasztro vonalra kifejlesztett keverékei csökkentett sótartalommal készülnek, ízfokozót pedig egyik termék sem tartalmaz és mindegyik vegán. Mint megtudtuk, a fűszerkeverékek hazai feldolgozású termékek, az alapanyagokat is igyekeznek magyar termelőktől felvásárolni és minden hozzáadott munka magyar.
Julis Zsanett tapasztalata szerint a piacon megfigyelhető trend, hogy a hagyományos fűszerkeverékek mellett jellemző a gyorspácok használata, mellyel egyszerűen lehet bonyolult összetevőkkel rendelkező pácokat pillanatok alatt előkészíteni. Így a szaktudással nem rendelkezők is komoly sikereket érhetnek el a grillhúsok előkészítésénél.

„Szeretném azt hinni, hogy a magyar fogyasztók nyitottak az újdonságokra és a különlegességekre, azonban a gyakorlat azt igazolja, hogy ragaszkodnak a bevált hagyományos ízekhez. Mi mégis mindig próbálunk új és új ízekkel bővülni és kiszolgálni a kísérletező kedvű szakácsokat” – fogalmazott a kereskedelmi igazgató, megemlítve, hogy az ízvilágot tekintve összetevők szerint a fogyasztók előnyben részesítik a fokhagyma, vöröshagyma, fűszerkömény, fekete bors, fűszerpaprika ízeket. A TOP grillfűszerek pedig a szárnyas, fokhagymás, magyaros, gyros és grill fűszerkeverékek.


A Házi Piros Paprika a nyomtatott sajtóban való meg­jelenések mellett nagy hangsúly fektet a közösségi portálokon való jelenlétre is. „A social mediában próbáljuk megszólítani a főzésről érdeklődőket és próbáljuk elérni, hogy aki igényes önmagára és az általa készített ételre, az vásároljon minőségi fűszereket, és figyeljen a magyar, illetve hazai termékekre és preferálja azokat” – ismertette Julis Zsanett.


Széles és színes termékkínálat
Nem csoda, hogy a grillételek ízesítésének piaca növekszik, az elmúlt évtizedben a magyar fogyasztók igazi grill és barbecue rajongóvá váltak, amit a Nielsen felmérése is igazol.
„Termékkínálatunkban 5 féle termékvonallal is kínálunk megoldást fogyasztóink részére” – árulta el Galácz Márta, a Kotányi Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. Mint megtudtuk, a Kotányi Grill tasakos grillfűszer termékek képviselik a klasszikus termékvonalat, amellyel széleskörű választékot kínálnak azon alkalmakra, amikor nem áll több óra a fogyasztók rendelkezésére a hús elő­készítésére. Galácz Márta elmondta, hogy ezen szegmensben alapvetően a klasszikus ízkombinációk vagy célzott alapanyagtípusok találhatóak meg (szárnyas, zöldség, fokhagymás, mexikói stb.). Szintén tasakos kiszerelésben érhetőek el a „rub”, azaz a szárazpác termékek, amelyekkel egy amerikai barbecue fűszerkeverék típust vezetett be a piacra a Kotányi. ­Ennek a termékvonalnak a sajátossága, hogy a húst nagyobb szemcséjű fűszerdarabokkal dörzsöljük be, és így használatával szaftos, omlós, ropogós kérgű, valóban ínycsiklandó hússzelet készíthető.

A harmadik termékvonal a dobozos kiszerelésű grill termékcsalád, amely a praktikus, könnyen visszazárható dobozaival az egyszerű adagolásban segíti a fogyasztót.
„Ki kell emelni a pác termékeinket is, amelyek segítségé­vel 10-12 órán át sómentes páclevekben tudjuk érlelni a húst sütés előtt. Végül, de nem utolsó sorban a street food rajongók igényeit is szem előtt tartva a hamburger fűszerkeverékeinkkel is színesíthetők a közös grillélmények” – egészítette ki a kínálatot Galácz Márta.
„Tapasztalatunk szerint a fogyasztók többsége alapvetően a hagyományosabb termékeket preferálja (grill klasszikus fűszerkeverékek, szárnyas, zöldséges vagy BBQ keverékek), de megfelelő edukációval hatékonyan lehet támogatni az új terméktípusok, ízek kipróbálását” – ismertette az ügyvezető igazgató.
Mint mondta, ennek jó példája volt tavaly a social médiában futtatott nyári grill kampány, amelyet edukációs célú tartalommarketinggel támogatott meg a cég, annak érdekében, hogy a követők a meghatározott 3 hónap alatt elsajátíthassák a grillezés alapjait és izgalmas trükkjeit, mindemellett különleges grill tematikájú ételrecepteket fejlesztettek ki és osztottak meg a követőkkel.
„A kampány sikere megerősített bennünket abban, hogy a hagyományos ATL vagy trade marketing elemek mellett az edukatív célú tartalommarketingnek most és a jövőben is fontos szerepe kell, hogy legyen kommunikációnkban” – fogalmazott Galácz Márta.

 

A grillezés elmaradhatatlan ízesítői
Egyre jobban teret hódítanak az univerzális pácok, melyek támogatják a kényelmi konyhát. Minden fogyasztó célja, hogy minél gyorsabban és egyszerűbben készítse elő az alapanyagokat, ezeket egy termékkel meg tudja oldani, ne legyen szükség több alapanyag, fűszer beszerzésére, egy pác, vagy szósz legyen elegendő.
Benczúr Dóra, a Maresi Foodbroker Kft. brand managere elmondta, hogy erre kiváló megoldást nyújtanak a kis kiszerelésű Felix BBQ és asztali szószok, melyek közkedvelt ízekkel segítik a háziasszonyokat.


„A magyar fogyasztók szeretik kipróbálni az újdonságokat, például a tavaly bevezetésre kerülő Maille mustár két új ízesítését gyorsan megkedvelték a vásárlók. A tormás, illetve tárkonyos cikkek kezdetben tervezett in&out akciók helyett már állandó listázással rendelkeznek több helyen is” – ismertette Benczúr Dóra.
Mint mondta, emellett még példaként említhető a 2017-ben bevezetésre került Tabasco® Chipotle füstös jalapeno paprika szósz, amely nagyon gyorsan mind az áruházláncok, mind a fogyasztók kedvence lett és mára már kiemelkedő a forgalmi jelentősége a márkán belül.
Benczúr Dóra elárulta, hogy a Maresi széles portfóliójában megtalálható minden, ami a grillezéshez kell, köztük van a Bertolli olívaolaj, a Maille Mustár, a Kikkoman szójaszósz, a Tabasco® csípős paprika szósz és a Felix ketchup is.
„Ezeket a termékeket felhasználva kiváló pácokat, mártásokat, vagy akár salátaöntetet készíthetünk a grillezéshez, nyári ételekhez” – jegyezte meg a brand manager.
A Tabasco® sokszínű kiegészítő a sütés-főzés idején, és a grillezők számára sem ismeretlen már.
„A Tabasco® zöld jalapeno paprika­szósz enyhén csípős, mely frissítő ízével kiválóan alkalmas avokádókrém, halak, saláták és taco elkészítéséhez. A Tabasco® Chipotle szósz száron szárított piros jalapeno paprikából készül, mely szabadon, pekándió fán lett füstölve, így összességében a végeredmény egy gazdag, füstös szósz, mely testes és nem túl hivalkodóan csípős. Nagyszerű pácok, steakek, hamburger és koktél ízesítéséhez is.
A Tabasco® szósz három természetes összetevőből készül: tölgyfahordóban érlelt tabasco paprikapépből, kevés sóval és magas minőségű ecettel elkeverve. Az eredmény a kész paprikaszósz, amely többet ad az ételeknek, mint a csípőssége. Minden étkezésünket feldobja, legyen szó tojásos, tésztás, húsos ételekről vagy pizzáról, vagy például a híres Bloody Mary koktélról.
A Tabasco® Habanero szósz, egy jamaikai stílusú csípős szósz szuper csípős habanero paprikából készül, melyet például mangóval, papayával, banánnal, gyömbérrel és őrölt fekete borssal pürésítenek. Az eredmény egy rendkívül gyümölcsös és tüzes keverék, mely karibi hangulatot csempész minden ételbe, legyen szó csirkéről, levesről vagy egy füstös oldalasról” – ismertette a termékeket Benczúr Dóra.


A brand manager szerint, ahogy a legtöbb magyar étel ízesítése esetén, a grillezés tekintetében is nagyon közkedveltek a klasszikus ízek, mint például a füstös, csípős. Mint mondta, a tapasztalat alapján elmondható, hogy egyre többen próbálják ki az ázsiai konyhából jól ismert szójaszószt a grillpác, pl. teriyaki elkészítéséhez is. A grillezés további elengedhetetlen ízesítése a borsos és mustáros, mely például sertéshúsokhoz kiválóan illeszkedik.
A Maresi idén is elsősorban print, illetve akciós újságos megjelenésekkel és másodlagos, tematikus grill display kihelyezésekkel támogatja a grillezéshez elengedhetetlen termékeit.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 áprilisi szám)