A grilltermékek választásakor az emocionális és egészségtudatos szempontok egyaránt szerepet játszanak. A napjainkban reneszánszát élő grillezés a minőséget és az ízvilágot nézve is pozitív hatással van a grillhúsok, kolbászok, grillerek és grillsajtok változatos kínálatára.

Magyarországon a grillezés egyre népszerűbb, a gyártók ehhez igazodva igyekeznek a tudatosabb fogyasztói igényeknek megfelelő, egészségtudatosságot tükröző feldolgozott termékekkel megjelenni a piacon.

A grillezésnek számos titka van, amire maguk a grilltermékek gyártói is gyakran felhívják a figyelmet, többek között magas hőmérsékletnél érdemes figyelni arra, hogy a rácsra akkor tegyék rá a grillezendő terméket, ha a parázs már fehér, ilyenkor a füst nem nyomja el a fűszerezést, és egészségesebb az étel. A Párizsban található Grill Akadémia felmérése szerint a tavaszi, nyári grillpartikon résztvevők a konyhaművészetben és az étkezésben a rafinériát, a minőségi alapanyagokat és a lassú élvezetet részesítik előnyben a gyorséttermi stílussal szemben.

A grillezés során a kolbászok, sertés- és baromfihúsok mellett egyre inkább használnak marhahúst, sajtot, halat is. A grillezés a fogyasztói szokások legalapvetőbb sütési formája, amire a gyártók egyre célzottabb kínálattal reagálnak. A Grill Akadémia szerint a grillezéshez mindig a legjobb minőségű, lehetőleg frissen vásárolt húst érdemes vásárolni. A mélyhűtött húst ne forró vízben, gyors olvadás után süssék meg, hanem a hűtőszekrényben lassú felengedés után, hogy grillezéskor a belseje is alaposan átsüljön.

 

A klasszikustól a pikánsig

Az eddig leginkább bevált, kereskedelmi partnerek szórólapjaiban történő akciós megjelenésekre helyezi idén is a hangsúlyt a Wiesbauer-Dunahús, amelynek termékpalettája 40 féle grilltermékből áll. Kazai Zsolt,  a Wiesbauer-Dunahús Kft. értékesítési vezetője szerint ez valószínűleg Magyarország legszélesebb grilltermék választéka. Megtalálhatóak benne a klasszikus ízek – sajtos, borsos, paprikás, fokhagymás – és a különlegességek is, mint például a mézes-fokhagymás, lemon-chili vagy a BBQ.

„Jellemzően a klasszikus ízek, mint a paprikás, sajtos, fokhagymás grillkolbász változatlanul nagy kedvencek. A tapasztalat azt mutatja, hogy a magyar fogyasztók szíve­sen kipróbálnak új ízeket, de azután visszatérnek a hagyományos hazai ízekhez, és a sokban hasonlító osztrák ízvilághoz” – fogalmazott Kazai Zsolt, hozzáfűzve, hogy az eladások kiegyenlítettek a különböző ízek között, igazán nagy különbség nem tapasztalható.

A Wiesbauer-Dunahús a hagyományos, sajtos, paprikás, fokhagymás grillkolbászok mellett számos különleges ízvilágú terméket kínál.

„A BBQ enyhén paradicsomos ízét a barbecue szószok tipikus édes-füstös aromája határozza meg. A Country grill ízét a bors és a koriander párosítása teszi karakteressé. Mustáros grillkolbászunkat különleges grill fűszerkeverékkel tesszük teljessé és a mustár jellegzetes ízével kínáljuk. A Stuttgarti grillünk pikáns ízét az egyedi grill fűszerkeverék és a majoránna határozza meg. A Tiroli grillkolbászunk harmonikus ízét a válogatott fűszerek és a bors adja. A Mézes­-fokhagymás grillerünk valódi mézzel készül, amelyet egyedien pikánssá tesz a hozzáadott fokhagyma” – sorolta az értékesítési vezető. Elmondta, hogy két juhbélbe töltött, prémium grillkolbász is szerepel a cég kínálatában: a Prémium Lemon-chili grill karakterét a chili ereje és a citromfű frissessége járja át, a Prémium Mediterrán grill egyedi aromáját a finom ementáli sajtdarabok, valamint az olívabogyó adja és a jalapeno paprika teszi pikánssá az összhatást.

A grillezést, grillételeket kedvelők is egyre tudatosabban választják ki a sütni, grillezni kívánt alapanyagokat. Kazai Zsolt véleménye szerint az elmúlt évek tudatos fogyasztói attitűdje természetesen megjelenik a grilltermékek piacán is: azaz az ár-érték arány mellett fontos szerepet játszik a minőség és a mentességek.

„A Wiesbauer minden terméke szója-, glutén- és laktózmentes. Ez alól csak a sajtot tartalmazó termékek kivételek” – fűzte hozzá az értékesítési vezető.

„A termékfejlesztéseinket, újdonságainkat tekintve idén egyik partnerünk saját márkás grillszortimentjét glutamát mentesen készítjük, valamint a Wiesbauer grillereinket is glutamát mentesen gyártjuk. Egy másik partnerünk részére pedig a grillereinket gyártjuk saját márkaként” – árulta el Kazai Zsolt. A Wiesbauer-Dunahús a tavalyi évben piacra lépett a grillereivel, amelyek darált, fűszerezett, főtt húsrudacskák ötféle ízben, valamint kétféle összetételben piacra került a 650 grammos családi csomag is. Mint megtudtuk, az idei évet a portfólió erősítésére szánja a cég.

 

Újdonságok a tradicionális mellett

Grillezésre a legnagyobb részben pácolt hústermékeket kínál a Békési Húsmanufaktúra, de ezek mellett a grillkolbászok is szerepet kapnak, illetve a hazánkban is egyre divatosabbá váló hamburgerekhez készített 100%-os marhahúspogácsa. „A grillezéshez tarját és sertéscsülköt pácolunk, a rablóhúst klasszikus módon készítjük és a grillkolbászok terén próbálunk törekedni a helyi hagyományokra” – mondta Kovács István, a Békés Húsfeldolgozó Kft. tulajdonosa, aki elárulta, hogy a cég fogyasztók által legkedveltebb terméke a pácolt csont nélküli sertéstarja, a hagyományos békési ízesítésű paprikás grillkolbász és ezt követi a mára egyre jobban elterjedő 100% marhahúsból készült hamburger húspogácsa.

A Békés Húsfeldolgozó fűszerezésben törekszik az egyszerű magyar ízvilágot követni. „A gyakorlat azt mutatja, hogy a termékeinket vásárlók elsősorban a kifejezetten magyaros grillkészítményeket részesítik előnyben, de megtalálható a palettánkon a medvehagymás és toszkán ízesítésű grillkolbász is a pikánsabb ízeket kedvelők számára” – ismertette Kovács István.

„Azt tapasztaljuk, hogy a fogyasztók az olcsóbb tucattermékekkel szemben a magas minőségű grillkészítményeket részesítik előnyben, és cégünk ilyen termékeket állít elő, hiszen kizárólag minőségi sertés- és marhahússal dolgozunk, amelyekhez csak természetes fűszereket adunk” – fogalmazott a tulajdonos.

A bővülő kínálatban a hagyományosan magyar ízekre is nagyobb figyelem fordul. Kovács István el­mondta, hogy egyre nagyobb a vásárlói érdeklődés az igazi rablóhús iránt, amit sertés szűzpecsenyéből, füstölt szalonnából és vöröshagymából készít, és nyársra húz a Békési Húsmanufaktúra.

„A másik újdonságunk a medve­hagymás grillkolbász, ami most nagy sikernek örvend a vásárlók körében – tette hozzá Kovács István, hozzáfűzve, hogy az utóbbi időben a grillezők körében a marhasteak húsok is egyre kedveltebbek.

A Békés Húsfeldolgozó elsősorban a közösségi médiát részesíti előnyben a promóciók szempontjából, ahol blogbejegyzésekkel is felhívják a vásárlók figyelmét a termékekre.

 

Bővülő grillkolbász-kínálat

A grilltermékek országos kínálatát erősen befolyásolja a magyar ízlés jellegzetessége. A hazai vásárlóközönség kedveli a magyaros ízeket, a paprikás, fokhagymás ízvilág amolyan magyaros sajátosság, de tapasztalható már nyitottság egyéb, különlegesebb, szokatlanabb fűszerezések irányában is, tudtuk meg Németh Beátától, a ZIMBO Perbál Kft. marketing managerétől.

A szalámit és kolbászféléket, vörös­árukat és felvágottakat, valamint könnyű snackeket kínáló ZIMBO különböző kiszerelésű és ízű grilltermékekkel is jelen van a piacon.

„A palettánkat minden szezonra igyekszünk frissíteni, azaz újdonságokat hozni a már klasszikusnak számító, de máig népszerű ízek mellé” – fogalmazott Németh Beáta.

Mint megtudtuk, a grillkínálatból rendkívül kedvelt a sajtos változat, de a cég hosszú ideje minden évben gyárt fokhagymás, chilis és stuttgarti ízekben is grill­kolbászt, mert kedvelik a vásárlók. Németh 
Beáta elárulta, hogy ezek a ZIMBO ún. alapízei, és évek óta tagjai a grillpalettának.

„Az említett négy klasszikus íz mellett a termékfejlesztéseken folyamatosan keressük az újdonságokat. Idén két új – a sajtos-baconos és a dijoni mustáros – ízzel bővült kínálatunk, továbbá három ízt E-szám, szója-, glutén- és laktózmentes formában is kínálunk a vásárlóknak” – fűzte hozzá.

A marketing manager elmondta, hogy a korábban már jól bevált újságos megjelenéseken kívül a közösségi médiában is hírt adnak a ZIMBO újdonságairól, ­illetve játékok vagy hasznos receptek formájában erősítik a márkanevet a közösségi oldalakon. Németh Beáta jelezte, hogy a ZIMBO márkanevet egy grillszezont átölelő promóció is erősíti idén.

 

Grillkolbász

A grillkolbász iránti kereslet emelkedik: értékben 19, mennyiségben ­pedig 16 százalékkal többet adtak el a boltok­ban 2018. február – 2019. január között az előző hasonló időszakkal összevetve.

A keresletbővülés eredményeképp a piac forgalma meghaladja a 3 milliárd forintot és több mint 1600 tonnát értékesítenek a szegmensből.

Továbbra is erősen koncentrált a kiskereskedelmi forgalom, a vizsgált időszakban a grillkolbászok eladásainak 92 százaléka a 400 m2-nél nagyobb boltokban realizálódott. Ebből 37 százalék jutott a 2500 m2-nél nagyobb területű üzletekre, 55 százalék pedig a 400 és 2500 m2 közötti üzletekre. Szembetűnő változás a részesedésben, hogy az utóbbi 5 százalékponttal nagyobb részt hasított ki a forgalomból a megelőző időszakhoz képest.

Az eladás jellemzően a késő tavaszi-nyári hónapokra, májustól augusztusra koncentrálódik.

2018. február–2019. január közötti időszakban az érték­beli forgalom több mint háromnegyede realizáló­dott ebben a négy hónapban.

 

Grillsajt

Továbbra is szárnyal a grillsajtforgalom: értékben 24, mennyiségben 14%-kal többet adtak el a boltokban 2018. február–2019. január között, az előző hasonló időszakkal összevetve. A keresletbővülés eredményeképp a piac forgalma meghaladja az 1,2 milliárd forintot, mennyiségben pedig mintegy 430 tonnát értékesítettek.

Erősen koncentrált a kiskereskedelmi forgalom: érték szempontjából a forgalom kilenctizede a szuper­marketet és diszkontot magában foglaló 401–2500 m2-es egységek vitték el, a legutóbbi kumulált év alatt. 2 százalékponttal nőtt a 2500 m2-nél nagyobb üzletek részesedése.

A grillsajt esetén is elmondható, hogy fogyasztása a késő tavaszi-nyári hónapokra koncentrálódik, vagyis – csakúgy, mint az előző két kategória – a május és augusztus közötti időszakban realizálódott a teljes értékbeli forgalom kétharmada 2018 nyarán.

 

Grillsajt-kínálat a partikon

Noha a grillsajtok nemcsak a grillrácson, hanem a tűzhelyen is könnyen elkészíthetők, a termékkör forgalomnövekedése elsősorban a késő tavaszi és nyári hónapokra koncentrálódik.

„Arra a kérdésre nehéz röviden válaszolni, hogy mely grillsajtokat kedvelik a magyar fogyasztók, hiszen vannak olyan ízek, melyeknek korlátozott a rajongói körük, de ők nagyon imádják őket. Ilyen például a csípős vonal, melyet nálunk a chili képvisel” – fogalmazott Nagy Béla, a Kőröstej Kft. marketing és PR vezetője. Mint mondta, általánosságban a magyar fogyasztók a grillsajtok esetében a mediterrán ízvilágot megjelenítő fűszereket preferálják, mint például a bazsalikom vagy az oregánó. Ezzel együtt a hagyományos magyar ízeknek is megvannak a maga rajongói. „Ezért is lehetett azonnal olyan sikeres a tavaly bevezetett füstölt grillenyicánk” – tette hozzá Nagy Béla.

A grillsajt-választék évről évre nő, ami nyilván a termékcsoport népszerűség-növekedésének az eredménye. Ez a korábban alig ismert termékcsoport ma már a szezonban teljes polcsorokat tölt meg az áruházakban.

„Azért, hogy nemzetközi sikereink mellett a grillsajtpiac vezető hazai gyártója maradjunk, a Kőröstejnél is folyamatos innováció szükséges. Minden szezonban új fűszerekkel, ízekkel-állagokkal keressük a vásárlók kegyeit. Télen is jelentkeztünk már újdonságokkal, hiszen a nagyvilágban a grillsajt-szezon nem ér véget a nyár elmúltával sem: a konyhá­ban egy egyszerű serpenyőben is tökéletesen elkészíthetők ezek a termékek” – említette Nagy Béla, hozzáfűzve, hogy további lehetőségeket rejt a gasztro szegmens: mint mondta, itthon még nem jellemző, de Londonban alig találni olyan éttermet, ahol nem kínálnának grillezett sajtot, többek között a magyar Hajdú grillsajtot is.

Világszerte egyre népszerűbb a ciprusi halloumi típusú grillsajt, amely bármilyen grillezési-sütési módszerrel könnyedén elkészíthető.

„Büszkék vagyunk arra, hogy a Hajdú grillsajtokkal nemcsak e klasszikus grillsajt-típus, de a fűszerezett grillsajtok bevezetésében is úttörők voltunk Magyarországon. Ezért is különösen fontos a számunkra, hogy éppen e cikk megjelenésével egyidőben jelennek meg az idei új ízeink: nagyon bízunk abban, hogy a levendula, a chili-lime és a gyros fűszerezésű grillsajt is komoly visszhangot kelt majd a magyar piacon” – hangsúlyozta a marketing és PR vezető.

Emellett a fogyasztók számára elérhető egy tipikusan magyaros termék, a füstölt parenyica süthető változata, a Hajdú grillenyica. A könnyedebb, fitt termékek kedvelőinek a Hajdú serpenyős és grillsajtot kínálja a cég.

A legkisebb élelmiszerüzletek kivételével szinte mindenhol jó eséllyel lehet már grillsajtot találni. Tipikus értékesítési helynek számítanak a nagy élelmiszeráruházak és nyáron a nyaralóhelyek környékén található akár kisebb boltok is.

Nagy Béla megjegyezte, hogy ma már a diszkontok is komoly mennyiséget értékesítenek, az utóbbi években a hazai gyártású PL-termékek is megjelentek a porondon.

„Szerencsére mind a márkatermékeknél, mind a saját márkák esetében a Kőröstej grillsajtjai számítanak etalonnak – nemcsak Magyarországon, de az egész régióban.”

Mint megtudtuk, az elmúlt évekhez hasonlóan idén is sokfelé feltűnnek majd a Hajdú grillsajtok. A korábbiaknál még látványosabb, interaktív, a fogyasztók bevonásával megvalósuló kommunikációban gondolkozik a cég.

„Terveink szerint 2019 nyarára valósággal életre kelnek a grillsajtjaink – átvitt értelemben, de egy kicsit a valóságban is” – fogalmazott Nagy Béla.

 

Pikáns és sajtos újdonságok

A Tamási-Hús kínálatában a baconszalonna, illetve baconbe göngyölt termékek, saslikok mellett kolbász és virsli is szerepel kis- és nagykereskedelmi, illetve vendéglátóipari vásárlók számára.

A cég magyar gyárában kétféle berner terméket gyártanak, ami baconszalonnába göngyölt, érlelt sajttal töltött virslit jelent.

„Külföldi gyárunkban készítünk még kétféle grillert, sajtos, illetve pikáns ízesítésben, valamint sous-vide eljárással készült sertésbordát mexikói, illetve BBQ fűszerezéssel” – ismertette a grill kínálatot Kovács Péter, a Tamási-Hús Kft. kereskedelmi igazgatója, hozzátéve, hogy a tapasztalat azt mutatja, hogy a magyar fogyasztók a hagyományosabb, jól ismert BBQ, mexikói (enyhén csípős), sajtos és pikáns/csípős ízesítéseket kedvelik elsősoran.

Mint megtudtuk, a kínálatot nézve továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek a Prémium Berner baconbe göngyölt sajtos virsli termékek. A piaci trendeket és a pozi­tív fogyasztói igényeket figyelembe véve áprilisban a grill témakörben a pikáns és a sajtos grillerek új termékként jelennek meg a Tamási-Hús kínálatában.

„A termékeink médiatámogatását kizárólag partnereink akciós újságjaiban való megjelenéssel, valamint áruházi kóstoltatással segítjük, hiszen ezzel pontosan a célvásárlóin­kat érjük el” – mondta el Kovács Péter.

 

(Termékmix magazin – 2019 áprilisi szám)