Az ételallergiával élő fogyasztók számára a jó minőségen kívül nem az ár, hanem a jó ár-érték arány szerepel elöl a szója-, laktóz-, illetve gluténmentes húsáruk, készítmények választásakor.

Töretlen népszerűséggel

Nagyüzemi módszerrel az 1980-as évek elején Gyulán készítették el az első kenhető májast, mely egyben egy teljesen új recepturára épített technológia meghonosítását is jelentette. Addig inkább máj darabokat is tartalmazó szelőmájas létezett, a Gyulai Májas azonban krémszerűen kenhető homogén pasztával készült, ami forradalmi újítás volt 40 évvel ezelőtt. 
„Az eredeti receptet használjuk ma is, mely már akkor is kerülte az allergén anyagok felhasználását. A titok egyébként abban rejlik, hogy a fogyasztóink a mai napig szeretik a gyulai ízvilágát, plusz érték számukra, hogy minden termékünk glutén- és laktózmentes” – árulta el Tamáskovitsné Gila Éva, a Gyula­hús Kft. marketing managere.A Gyulai Májasokon 2010 óta, még jóval a törvény megjelenése előtt már logóval jelezték a glutén- és laktózmentességet. Mint megtudtuk, a Gyulahúsnál nem kellett elkülönített gyártást szervezni emiatt, mert nem használnak fel sem tejfehérjét, sem búzalisztet a termékek gyártásakor.Az egészségtudatosság ma divatos fogalom, ami az élelmiszervásárláskor is teret nyer.

„Való igaz, hogy 10 évvel ezelőtt azok kerestek csak bennünket, akik tényleges érzékenységgel vagy betegséggel küzdöttek, mára bővült ez a kör. Azok is szívesebben választják a „mentes” készítményeket, akik nem küzdenek intoleranciával” – jegyezte meg Tamáskovitsné Gila Éva, hozzátéve, hogy mindezek ellenére a tapasztalat azt mutatja, hogy a vásárlói döntés folyamat egyik meg­határozó pontja a termék íze, finomsága.

„Az plusz érték, ha még mentes is valamitől” – tette hozzá a marketing manager.Mint megtudtuk, a termékfejlesztések tekintetében a Gyulahús mára sokkal tudatosabban figyel az adalékanyagok kikerülésére, noha az eddigi termékfejlesztések során is inkább a technológiai megoldásokat preferálta a cég. Emellett a cég bővítette a májtartalmú készítmények kínálatát – a hagyományos és majorannás, illetve a kolbászfűszeres májas mellett 2019 első negyedévében bevezetik a piacra a sültpaprikás darabos májast. „Emellett tavasszal lendületbe hozzuk grillkolbász termékcsaládunkat, mely 2018-ban Érték és Minőség díjat kapott” – árulta el Tamáskovitsné Gila Éva.

Nem az ár az elsődleges

A Wiesbauer-Dunahús laktóz- szója- és gluténmentes termékkínálata a klasszikus osztrák Wiesbauer és a magyar ízlésvilágot tükrözi. Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Kft. kereskedelmi vezetője szerint miután sajnos Magyarországon is egyre nő a valóban érintettek száma, egyre fontosabb lesz a termékek mentessége is. „Emellett nő a divatból mentesek tábora is, ami szintén erősíti a mentes termékek iránti igényt. Termékeinkkel az elsők között voltunk a piacon a mentességeket tekintve, így a fogyasztók az eltelt évek alatt megismerték azokat” – említette Kazai Zsolt, hozzátéve, hogy a mentes hústermékek kategóriája esetén, amennyiben a termék ár-érték aránya megfelelő a fogyasztó számára, akkor az ár másodlagos.

Mint megtudtuk, a Wiesbauer-Dunahús számai alapján egyre inkább megmutatkozik az egészségtudatos termék­választás a fogyasztók részéről. A tavalyelőtt bevezetett Light virsli egy év alatt 25%-os növekedést ért el, ami messze meghaladja a Wiesbauer átlagos növekedését.A kereskedelmi vezető szerint a közel­jövőben tovább növekszik a mentes termékek fejlesztése. „A glutén-, laktóz- és szójamentesség ma már szinte alap a húskészítményeknél. Most éppen a glutamát mentesség iránti igény erősödik. De valószínűleg előtérbe kerül majd a mesterséges színezőanyagok mellőzése. És egyik versenytársunk által bevezetett só arány csökkentésre is van igény” – árulta el Kazai Zsolt.

Finom és egészséges

„Úgy tapasztaljuk, hogy fogyasztóink, amellett, hogy finom ételekre vágynak, egyre tudatosabban odafigyelnek magukra, lelkileg és testileg egyaránt. Ebben nyújt segítséget számukra a HERZ Gála sonkák széles választéka, mely nemcsak a különböző ételintoleranciával élőknek lehet kitűnő választás” – említette Presits Lívia, a Pick Szeged Zrt. brand managere. Mint megtudtuk, a HERZ Gála sonkák magas hús- és alacsony zsírtartalommal rendelkeznek, mindamellett laktóz-, glutén- és szójamentesek. A megszokott finom íz megtartásával a Gála termékcsalád tagjai az idei évtől kezdve megbízható, magyar gazdaságban, gondos nevelés mellett, és antibiotikumoktól mentes takarmánnyal etetett sertés húsából készülnek. Ezen kívül a HERZ Gála sonkák mindegyike GMO mentes alapanyagból készül, ízfokozómentesen. 

Az egészségtudatosság ma divatos fogalom, éppen ezért aktuális kérdéssé vált: valójában mennyire tapasztalható az egészségtudatos termékválasztás a vásárlásokat nézve? A kérdésre választ keresve a Pick Szeged is számos piackutatást végezett az elmúlt időszakban. Presits Lívia szerint a vásárlói tudatosság mellett ma már nem lehet elmenni, hiszen ezt a változást a piacon megjelenő új termékek is követik, és a verseny erősödik.Presits Lívia elmondta, hogy a piackutatások segítségével a tendenciák abszolút követhetőek. A fogyasztók számára kifejezetten fontos a magas hústartalom, a színezék- és ízfokozó mentesség, a hús származása, és az állattartás körülményei. Mint megtudtuk, a HERZ Gála sonkák minden ehhez kapcsolódó igényt kielégítve – jelenleg egyedülállóan a magyar sertéshúskészítmények piacán - nem tartalmaznak mesterséges színezéket, ahogyan ízfokozót és szóját sem. Hústartalmuk magas, viszont a zsírtartalmuk alacsony. GMO-mentes, antibiotikummentes takarmánnyal etetett, gondosan nevelt sertés húsából készülnek.

„Minden csomagolásfejlesztésnél arra törekszünk, hogy a márka arculati szempontjainak és a törvényi előírásoknak megfelelően tüntessük fel a termékelőnyöket” – hangsúlyozta Presits Lívia. Mint mondta, a Gála sonkák a Bonafarm Csoport által használt zöld-fehér „GMO mentes termelés­ből” pecséttel ellátva találhatók meg a polcokon. A többi, a fogyasztók számára legfontosabb termékjellemző a fólián található címkén olvasható, itt kap helyet a hús- és zsírtartalom %-os megjelenítésben, továbbá a mesterséges ízfokozó és színezékmentesség. A laktóz-, glutén- és szójamentesség a termékek hátoldalán találhatók a jól ismert piktogramok használatával. A HERZ weboldalán található allergénszűrők segítségével minden információt megtalálható a termékekről, továbbá az idén indult Válassz tudatosan! aloldalon részletesebben tájékozódhatnak a felhasznált hús származásáról és a sertéstartásról.


Sikeresek a mentes készételek

„Ma az élelmiszereknél az is fontos, hogy az összetevők között ne szerepeljenek felesleges adalékok. Sokan kerülik a tejterméket és a hozzáadott cukrot, de már az édesítőszereket is. Mi nem is használjuk ezeket az alapanyagokat” – ismertette az Adalékmentesen Kft. két tulajdonosa, Kertész Éva és Tóth Gábor, hozzáfűzve, hogy a POLCZ húsos és vegán egytálételek további előnye, hogy hűtés nélkül hónapokig tárolhatók. Így mindig kéznél lehet pár üveg készétel.

A hűtés nélkül tárolható tartós készételek többségét ma konzervdobozba töltik. A POLCZ ételek üveges csomagolást kaptak, ezzel is magasabb kategóriába pozícionálva a terméket. Az is fontos, hogy az ételek íze, legyen szó akár zöldséges csirkeraguról vagy mustáros marhahúsról, kellemesebb üvegben, mint konzervdobozban, bár ehhez a jó minőségű alapanyagok is hozzájárulnak. Ráadásul a cég vásárlói is az üveges csomagolást preferálják a konzerv és a műanyag helyett.

Mint megtudtuk, a POLCZ termékek eladásával együtt nő a fejlesztési igény és az ötletnyújtás a vevők részéről. A tulajdonosok úgy tapasztalják, hogy egyre több terméken látni valamilyen mentes jelölést, például tartósítószer-mentes, de az összetevőket böngészve kiderül, hogy ízfokozó vagy épp állagjavító adalékok már kerültek az élelmiszerbe. „A mi csomagolásunkon is megvannak ezek a mentes jelölések, de a vásárlóknak az összetevők listáját böngészve sem kell csalódniuk. A POLCZ készételekben csak igazi alapanyagokat fog találni, amiket otthon is használunk” – ismertették.

„Ha csak a saját eladási számainkat nézzük, látszik, hogy ma már a mentes élelmiszerek iránti igény nem csak divat” – jegyezte meg Kertész Éva. Mint mondta, sokan betegség vagy ételérzékenység miatt keresik ezeket a termékeket. Az Adalékmentesen Kft. tulajdonosai elmondták, hogy a tapasztalat azt mutatja, hogy akik egészségügyi megfontolásból vagy tudatos életmódváltás miatt keresik és fogyasztják ezeket a termékeket, tisztában vannak azzal, hogy az alapanyagok minősége miatt magasabb árral kell számolniuk. „Az eladási számok növekedéséből és a vásárlói visszajelzésekből is az látszik, hogy fogyasztóink elégedettek a POLCZ termékek árával, hiszen egy komplett, azonnal fogyasztható egytálételt kapnak érte” – jegyezte meg Kertész Éva és Tóth Gábor.


Folyamatosak a termékfejlesztések

„A tapasztalatok azt mutatják, hogy a fogyasztók egyre tudatosabbak, és mi ezt a tudatosságot elő kívánjuk segíteni azzal, hogy termékeinken pontos információkat tüntetünk fel az összetevőkkel kapcsolatban is. Örömmel tapasztaljuk, hogy egyre nagyobb a kereslet a minőségi termékek iránt, egyre népszerűbbek magas hústartalmú termékeink” – fogalmazott Zab Gábor, a Kométa 99 Zrt. készítmény-értékesítési igazgatója, hozzátéve, hogy a Kométa élenjáró az újításokban: mind a mentes termékek, mind a magas hústartalommal bíró termékek esetében az elsők között jelent meg a piacon.

Zab Gábor elmondta, hogy a Kométa, mint felelős élelmiszeripari gyártó, nagy hangsúlyt helyez a fogyasztók tájékoztatására, a cég célja, hogy a vásárlók tudják, mely információkat szükséges mérlegelni a megvásárolni kívánt termékek kiválasztásakor. Ennek megfelelően a Kométa kampányaiban folyamatosan bemutatásra kerülnek a termék­jellemzők, valamint a csomagolásokon minden szükséges információt feltüntetnek.

„Termékeinket folyamatosan fejlesztjük és termékfejlesztéseink irányát minden esetben a helyes táplálkozás elvei jelölik ki. A Kométa üzeme teljesen szójamentes, a gyártás során nem kerül a termékbe glutén, glutamát és a sajtos termékek kivételével laktóz és tejfehérje sem. Így a Kométa termékeket bátran fogyaszthatják azok is, akiknek kerülniük kell ezeket az összetevőket” – ismertette készítmény-értékesítési igazgató.

A modern trendeknek megfelelően a gyorsan elkészíthető kategória jelenleg is szerepel a Kométa kínálatában a Gyorsvacsora termékcsaláddal. Mint megtudtuk, a tavalyi év legnagyobb fejlesztéseként 25%-kal csökkentették a kék matricával jelölt Kométa termékek sótartalmát. Ezen termékek körét jelenleg is folyamatosan bővítik, hiszen a magyar lakosság körében a túlzott sófogyasztás még mindig jelentős problémát jelent. „Aktuális újdonság pedig, hogy tovább bővítettük virsli termékcsaládunkat: a már közkedvelté vált Kölyök virsli mellett a Klasszikus Kométa Bécsi virsli tormás és sajtos ízesítésben is elérhető” – fűzte hozzá Zab Gábor.

Az élelmiszerek vásárlásakor még mindig jelentős befolyásoló tényező az ár, ugyanakkor fontossá vált a termékek minősége is. Zab Gábor szerint a Kométa termékei kiváló minőségük miatt nem az alacsony árszegmensben találhatók, azonban a fogyasztók egyre jobban tisztában vannak azzal, hogy a különböző árú termékek a legtöbb esetben különböző minőségűek is.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019. márciusi szám)