Nincsen húsvét sütemény nélkül. A szépen megterített asztalon a szokásos húsvéti ételek mellett igen fontos szerepe van a húsvéti süteményeknek, édességeknek is.

Variációk húsvétra


Régen a magyar falvakban húsvétkor különböző ételeket kosárba tettek, s ezeket megszenteltették. A szentelt ételek elfogyasztása során először tormából ettek, hogy a gonosz lelkeket elriasszák, mert úgy tartották, hogy ha a kosárban lévő szentelt tojáson és a süteményen (kalácson) megosztoznak, akkor minden eltévedésüket sikerül megoldaniuk.
Bár ez a hagyomány ma már kevésbé jellemző, ebben az időszakban a háztartások nagyobb hányadának feldíszített asztalán megtalálható valamilyen, az ünnepi hagyományra jellemző sütemény, édesség, sós aprósütemény.
A tavaszi húsvéti szezon, akárcsak a karácsonyi idény, elképzelhetetlen a sütőben sült ízletes ételek, húsételek vagy édes sütemények elkészítése és tálalása nélkül.


A gyártók és a kiskereskedők pedig az ünnepek alatt is minden szinten igyekeznek kielégíteni az egyre egészségtudatosabb fogyasztók igényeit. A GfK kutató legutóbbi felmérése szerint kiemelten nagy arányban költenek a háztartások az ünnepi idény alatt a sütés-főzés alapanyagaira, csokoládéra, hagyományos kakaóporra, sütőporra, vanília cukorra, tejszínhabra, mustárra és majonézre.

„Természetesen a húsvét és a karácsonyt megelőző időszak a legjelentősebb a sütési hozzávalók piacán, ezért erre az időszakra különösen odafigyelünk, próbáljuk a legtöbb akciót ide sűríteni és erről szeretnénk a leghamarabb értesíteni a fogyasztókat” – említette Fodor Ákos, az 1. Magyar Cukor Manufaktúra (1.MCM) marketing menedzsere. Hozzáfűzte, hogy ebben az időszakban továbbra is a porcukor és a vanillin­cukor termékcsalád a legkeresettebb, a legnagyobb figyelemmel ezeket a termékeket követik.
A Kalifa olajos magvak és aszalt gyümölcs termékek belföldi forgalmához hasonlóan, a sütés-főzés szegmens forgalma is az utóbbi évtizedben évről-évre folyamatos fejlődést mutatott.
A növekedés mértéke minden évben 15-20% között realizálódott. „Ezen siker egyrészről köszönhető az egészséges táplálkozás és az otthoni sütés-főzés egyre népszerűbbé válásának, másrészről cégünk termékkínálatában és kereskedelmi tevékenységében történő folyamatos fejlesztéseknek” – jegyezte meg Lovász Rita, a Gilan Trading Kft. marketing igazgatója.

Egészséges, de finom

A húsvéti sütemények és az édességek házi elkészítése nem ment ki a divatból, így a cukor, a vanillincukor vagy a porcukor szinte kivétel nélkül, minden háztartásban megtalálható.
Az 1.MCM a fenti termékkategóriákon felül az alternatív édesítőkkel próbálja fenntartani az érdeklődést. Új termékük a kalóriamentes eritrit, amit egyre többen próbálnak ki a hétköz­napi édesítőszerek mellett.
Fodor Ákostól megtudtuk: ez az új termék az egészségtudatos táplálkozás részeként jól illeszkedik a családok étkezésébe, többek között az alacsonyabb glikémiás indexüknek köszönhetően is. Így azok számára, akik a megszokott és eddig bevált kristálycukor mellett szeretnének újfajta édesítőszert kipróbálni, a Cukormanufaktúra próbál minél szélesebb portfóliót biztosítani ehhez.

A húsvéti ünnepi asztalon a jó sonka mellett elmaradhatatlan a sütemény vagy a sült hús, amit a fogyasztók szívesen készítenek dióval és mákkal, vagy egészítenek ki valamilyen aszalt gyümölccsel.

Ezt a szokást igazolja Lovász Rita is, aki elmondta: az elmúlt évtizedben a Kalifa darált dió és mák a szegmens meghatározó termékei lettek, amiket követnek a különböző fajta mazsolák, szeletelt mandula, szezámmag, fenyőmag stb. A vállalat legújabb terméke ezen termékkategóriában a Kalifa chia mag, mely nagy népszerűségnek örvend az egészségtudatos fogyasztóik körében.

Szélesedő magyar konyha

A Gilan marketing vezetője szerint, ahogy az egészségtudatosság hatására egyre kiszélesedik a klasszikus magyar konyha, egyre több aszalványt és magvat is használnak a fogyasztók a sütéshez, illetve a főzéshez, „így a teljesség igénye nélkül említeném az aszalt szilvát, sárgabarackot, fügét, datolyát és áfonyát vagy épp natúr mandulát és kesudiót.

Cégünk küldetésének tekinti, hogy egészséges alapanyagokat biztosítsunk fogyasztóinknak az otthoni sütéshez-főzéshez, ezzel hozzájárulva az egészséges táplálkozásukhoz” – tette hozzá a Gilan Trading marketing vezetője.

Édes játékok és receptek

A Nielsen 2015-ös felmérése szerint a fogyasztók egyre igényesebbek, ugyanis nő a magasabb minőségű termékek iránti kereslet, de még mindig sokan vásárolnak kevésbé jó minőségű élelmiszereket. „Célunk, hogy egy megbízható és elismert márka képét kialakítsuk, ami segíthet a választásban és hosszútávon segíthet a piaci részesedésünk megtartásában” – hangsúlyozta Fodor Ákos.

Az 1.MCM marketing menedzsere úgy látja, hogy a múlt tapasztalataiból kiindulva, a háziasszonyok mindinkább keresik az elismert, megbízható márkákat, amit már jól ismernek és tudhatják, hogy a karácsonyi sütemény ugyanolyan jól sikerül, mint tíz vagy épp hatvan éve.

„A mostani időszakban áruházi promóciókkal, árkedvezménnyel segítjük a háziasszonyok döntését. Nyereményjátékainkkal, az interneten és a nyomtatott médiában készülünk megjelenni. A facebookon pedig recept ötletekkel és az áruházi akciók felhívásával segítjük követőinket” – mondta Fodor Ákos.
„Ezen időszakokban a kereskedelmi partnereink is kiemelt termékekként kezelik mindkét termékkört, gyakran biztosítva nekik másodlagos kihelyezési lehetőségeket, árakciókat” –mutatott rá a Gilan Trading marketing vezetője.

Az idei húsvéti sütés-főzési időszakot a Kalifa facebook oldalán meghirdetett „Kalifa húsvéti receptversennyel” teszik még izgalmasabbá a fogyasztók számára.
Lovász Rita szerint így a háziasszonyok motivációja akár kettős lehet, hiszen amellett hogy családtagjaik elé saját készítésű, egészséges finomságokat tesznek az ünnepi asztalra, akár Kalifa ajándékot vagy termékcsomagot is nyerhetnek majd, ha elküldik a termékeikből készült ételek fotóit és receptjeit.

 

(TERMÉKMIX - 2017. márciusi szám)