A tavaszi nagytakarítás hagyományosan minden évben kihívást jelent a gyártóknak és a kereskedőknek egyaránt, hiszen a fogyasztók egyszerre keresik a már jól ismert és az innovatív termékeket.

Érdekes a GfK felmérése, miszerint a családokban, háztartásokban a leosztott szerepek nem sokat változtak az elmúlt évtizedek alatt. Noha a felmérését 2006-ban végezte a piackutató, általánosságban elmondható, hogy Magyarországon a takarítás ma is elsősorban a nők feladata: míg a teremtés koronái hetente átlagosan egy alkalommal ragadják meg a porszívót, vagy törlik le a port, kapcsolják be a mosogatógépet, a hölgyek minden második nap, azaz hetente három alkalommal áldozzák idejüket és energiájukat arra, hogy otthonukban rend és tisztaság honoljon.

A GfK által végzett felmérés tanúsága szerint az otthoni rendrakás és takarítás gyakorisága az életkorral egyenes arányban növekszik, fordított viszont az arány, ha a háztartás nettó jövedelmével vetik össze. A legalacsonyabb jövedelemmel rendelkezők ugyanis gyakrabban takarítanak saját maguk, mint a tehetősebb családok, ami feltehetően annak tudható be, hogy utóbbiak inkább megengedhetik maguk, hogy mást bízzanak meg otthonuk tisztán tartásával.

„Kisöprik a telet a háztartások”

A több évtizedes tapasztalattal rendelkező, a gyártói mellett saját márkás termékek gyártásával és bérgyártással is foglalkozó, ma Dymol Vegyi Kft. néven működő vállalat ma ötvenféle háztartás-vegyi terméket és több mit negyven kozmetikai tisztítószert állít elő.

„Az év eleji, tavaszi időszakban minden évben tapasztalható fellendülés. Én úgy mondom, hogy kisöprik a telet a háztartások” – fogalmazott Gibárszki Sándor, a Dymol Kft. értékesítési vezetője. Mint mondta: március végén előtérbe kerül a lakások átfogó nagytakarítása, illetve a nyaralók, hétvégi házak üzembe helyezése. Minden megbolydul, igyekszik mindenki frissé, illatossá, tisztábbá tenni környezetét. Ebben az időszakban a takarítószerek esetében a márkatermékeket és a saját márkás termékeket nézve akár 30–40%-kal is meghaladja az előző hónapok forgalmát. A fogyasztók egyaránt keresik az ablaktisztító, a fertőtlenítő, a zsíroldó, az univerzális tisztítószereket. 

„Úgy vélem, hogy a tavaszi nagytakarítás nem egy szokványos mindennapos takarítás. Én azt tapasztaltam, hogy ebben az időszakban a takarítószerek vásárlásakor egyértelműen a hatékonyság, a minőség kerül előtérbe az árhoz képest, hogy a fogyasztók gyorsan és látványos eredménnyel akarják elvégezni ezt a munkát” – magyarázta Gibárszki Sándor, megjegyezve, hogy amennyiben a takarításra használt termékek az ár-érték arányban is kiemelkedőek, akkor biztos a siker. Az értékesítési vezető úgy tapasztalja, hogy a Dymol takarításra használt márkatermékei mind hatékonyságban, mind ár-érték arányban főszereplői a takarításnak. „Bátran ajánlom mindenkinek, aki még nem ismeri, azoknak is kipróbálásra.”

A kis- és nagykereskedelmi egységek polcain literes és félliteres kiszerelésekben megtalálhatóak a Dymol termékei, köztük a Zum, a Top, a Well és a Dymosept márkanevek, illetve több hipermarketláncnak a polcain a saját márkás termékekkel van jelen a cég. Mint megtudtuk, 5 literes kiszerelésben is készülnek egyes termékek, amelyeket elsősorban a takarítással vagy irodaházak, bankok fenntartásával foglakozó cégek vásárolnak egyre növekvő számban.

„Cégünk a folyamatos innováció mellett tette le a voksát, ezért évente több terméket fejlesztünk vagy újítunk meg” – hangsúlyozta Gibárszki Sándor, megjegyezve, hogy 2018 újdonságai a fertőtlenítő tisztítócsaládban a Dymosept szórófejes felületfertőtlenítő és a 3-szoros hatékonyságú Dymosept Plus. Az értékesítési vezető elárulta, hogy készül egy allergiamentes, dermatológiailag tesztelt folyékony szappan, valamint a környezettudatosság jegyében egy hajtógáz nélküli légfrissítő család, amely az Ody márkanéven kerül majd az üzletek polcaira.

Papírtörlők nem csak takarításra

„Úgy gondolom, hogy a téli bezárkózás és pihenés után mindenki szeret egy kicsit tenni-venni a ház körül, így sokan vannak, akik a jó időt kihasználva elhatározzák magukat a tavaszi nagytakarításra. Még a háziasszonyok a házon belül tevékenykednek, addig az „urak” inkább a kertben a nyári grillszezonra készülve takarítanak vagy éppen a garázsban az autót gondozzák” – említette Szilva Bence, a Sofidel Hungary Kft. marketingasszisztense.

Mint megtudtuk, a Sofidel cégcsoport kiemelt hangsúlyt fektet a papírtörlő portfóliójának fejlesztésére, hiszen Európában piacvezetőnek számít a kategóriában és hazánkban is ez a gyártó hosszú távú célja. A Magyarországon immáron két éve jelen lévő vállalatnak mostanra sikerült egy olyan termékválasztékot összeállítania, amely méltó lehet a Sofidel nevéhez a kategóriát tekintve. A Forest papírtörlők mellett – amelyek már régóta elérhetőek a boltok polcain – a Regina termékek is bevezetésre kerülnek.

A Regina papírtörlők, habár magasra pozicionált termékek, felhasználhatóságukat tekintve elmondható, hogy ár-érték arányban kiváló termékekről van szó. Szilva Bence szerint érdemes a takarítás alkalmával drágább terméket venni, hiszen lehet, hogy az olcsóbb változatokból sokkal többet kell felhasználni. A tavaszi nagytakarítás szezonjában egyértelműen az egytekercses kiszerelésű, magas lapszámú termékek vezetnek a hosszan tartó és széles körű felhasználhatóság miatt.

A Regina papírtörlők alapvetően két kategóriába oszthatók a felhasználás szempontjából: konyhai és háztartási változatokra. Jelenleg a gyártó öt terméket kínál a kategóriában. A Regina XXL 90 lapos, hagyományos kéttekercses konyhai papírtörlő; a Regina Wish szintén kéttekercses, lapfelezős technológiával készülő termék konyhai használatra, amely lehetővé teszi, hogy mindig csak annyi papírt használjon a fogyasztó, amennyire valójában szüksége van, így támogatva a környezet fenntartását. A Regina Big One 500 lapos, kétrétegű, egytekercses kiszerelésű termék a ház körüli szennyeződések eltávolítására és általános felhasználásra ajánlott. A Regina Expert ma egyedülálló termék Magyarországon, hiszen egytekercses kiszerelésének, magas lapszámának (230) és a rétegszámának (3) köszönhetően extra nedvszívó és hosszan tartó használatot eredményez. A Regina Blitz a Sofidel csoport kizárólagos terméke, amely kiválóan alkalmas a fényes és üvegfelületek tisztítására, hiszen nem hagy „szöszöket” a felületeken.

„Regina termékeink kiváló minőséget képviselnek mind a hazai, mind a nemzetközi piacon, így a megcélzott fogyasztókat tekintve egyértelműen magasra pozicionált termékekről beszélhetünk. Bízunk benne, hogy a fogyasztók is így látják majd” – mondta Szilva Bence, hangsúlyozva, hogy a termékek bevezetését különböző extra marketingmegjelenésekkel támogatják a sikeresség érdekében.

A Sofidel Hungary marketingasszisztense úgy látja, noha ma már nagyobb fogyasztói réteg elkötelezett a környezetvédelem iránt, általánosságban a magyar fogyasztók nem a környezetbarát jelleg alapján választanak papírterméket. A Sofidel elkötelezett a fenntarthatóság és a természet védelme iránt, ezért a jelenleg bevezetés alatt levő Regina papírtörlők mindegyike FSC tanúsítvánnyal rendelkezik. Emellett a vállalat különböző edukációs tevékenységgel próbálja a fogyasztókat is meggyőzni arról, hogy tudatosan válasszanak a vásárlások alkalmával.

A csatornákat tekintve főként a drogériák forgalma növekszik meg, de ez nem számottevő, minden kereskedelmi egység kínálata iránt a kereslet felélénkül.

Bővülő kínálat a Tesco-áruházakban

A Tesco nemrégiben átalakította a vegyi kategória választékát, s jelenleg 2200-nál is több állandó termék található meg a polcokon, amelyek kiegészülnek a szezonális ajánlatokkal. 

„A megújult választék része 240 új vagy megújult saját márkás termék is, ennek eredményeképpen idén több saját márkás termék került a polcokra, mint tavaly.  Érdemes kiemelni, hogy például a kényelmi termékek (pl. tisztítókendők) széles választéka érhető el az áruházakban” – tudtuk meg a Tesco sajtóosztályától.

A tavaszi nagytakarítás a tisztítószertermékek széles körű forgalma a jellemző. A tapasztalatok azt mutatják, hogy nem nagyon lehet kiemelni egyes termékköröket, mert ilyenkor minden tisztítószer és kiegészítő iránt fokozódik a kereslet. Mint megtudtuk, a vásárlók a legjobb ár-érték arányú termékeket keresik a leginkább, illetve a speciális igényeiknek megfelelőt, pl. fabútor vagy bőrberendezés tisztítására alkalmas termékeket.

Megtudtuk, hogy megfigyelhető az egyre növekvő igény az antiallergén termékek, az öko-, illetve környezetbarát termékek iránt. „Ezt a vásárlói igényt figyelembe véve például ezen termékeket külön, nekik dedikált polcokra helyezzük ki a Tesco-áruházakban” – egészítette ki a Tesco sajtóosztálya. Általánosan megfigyelhető trend, hogy egyre népszerűbbek a környezetbarát és bőrkímélő termékek, így a tavaszi nagytakarítás idején is keresettek.

A tisztítószerek minden háztartásban megtalálhatók, azonban a nagytakarítások idején olyan termékeket is keresnek a kiskereskedelmi áruházakban, amelyekre ritkábban van kereslet. Mivel a tisztítószerek vegyi termékek, speciális előírások vonatkoznak az elkülönítésükre, így általában a vegyi osztályon kapnak helyet a Tesco-áruházakban. Évente több alkalommal – akciók, promóciók idején – ettől eltérő helyen is megtalálhatók, betartva természetesen az elkülönítésre vonatkozó előírásokat. A Tesco sajtóosztályától megtudtuk: a jövőben emellett kapcsolódó kihelyezésekkel is találkozhatnak majd a vásárlók, például a különböző napozókrémek mellett megjelenhetnek majd a szúnyog- és kullancsriasztók, vagy a kertészet területen is elképzelhető egy extra kihelyezés a kültéri rovar- és rágcsálóirtó termékeknek.

Minőség és vonzó ár az Aldiban

Az Aldi Magyarországnál a tavaszi nagytakarítás a vegyi árucsoport évek óta fontos témája. Pákolicz Attila, az Aldi kommunikációs ügynökségének vezetője elmondta, hogy a diszkontlánc állandó kínálatában sok kiváló minőségű és vonzó ár-érték arányú tisztítószer szerepel, amelyek tavasszal számos, a készlet erejéig elérhető saját márkás termékkel, valamint márkatermékkel egészülnek ki.

Mint megtudtuk, a vásárlók alapvetően a minőség, valamint az ár-érték arány alapján választanak, de az ideiglenesen elérhető akciók is nagymértékben befolyásolják döntéseiket. Emellett a tapasztalatok azt mutatják, hogy a vásárlók egyre gyakrabban keresik a környezetkímélő termékeket.

Az eladási adatokban a tavaszi időszakban mennyiségi kiugrás tapasztalható a fertőtlenítőszerek, ablaktisztítók és általános tisztítószerek terén. „Idén tavasszal Tandil Eco saját márkás öko-mosogatószer is elérhető lesz a kínálatunkban egy akció erejéig, valamint kapható lesz Tandil Eco súrolókőszivaccsal, amely évek óta visszatérő termékünk” – ismertette Pákolicz Attila. Ami pedig a kiszereléseket illeti, az 1 literes változatok fogynak általában a legnagyobb mennyiségben.

Innovatív termékek a SPAR-áruházak polcain

A SPAR- és INTERSPAR-áruházak minden évben felkészülnek a tavaszi nagytakarításra, aminek ideje alatt továbbra is nagy szerepet töltenek be a mosószerek, öblítők – árulta el Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője. Mint megtudtuk, a kiskereskedelmi hálózat az összforgalom szempontjából az idei évben is a mosószer kategóriával érte el a legnagyobb forgalmat; azon belül is a mosópárnák/kapszulák részesedése egyre nagyobb. „Ezenfelül a legnagyobb forgalmat a biocidtartalmú fertőtlenítőszerekkel realizáltuk” – tette hozzá Maczelka Márk, megjegyezve, hogy a tisztítószer-kategóriában igen keresettek a mosogatószerek, általános tisztítószerek, valamint a területspecifikus tisztítószerek, többek között a hideg zsíroldószerek, ablaktisztítószerek és WC-tisztítószerek.

A SPAR kommunikációs vezetője elmondta: az áruházakban továbbra is az első­sorban ATL szinten hirdetett brand termékek iránti kereslet az erős, ugyanakkor egyre nagyobb teret kapnak az ökotermékek is. Az ökotermékek forgalma több, mint 15%-ot fejlődött, amelyből szintén kitűnik, hogy a vásárlók egyre jobban figyelnek a környezetükre, kezdenek tudatosak lenni a tisztítószer-választásnál is.

Mint megtudtuk, a saját márkás termékeket tekintve a SPAR folyamatosan tárgyal termékfejlesztésekről. „A termékfejlesztések jelentős része az anya- és a testvérvállalatokkal közösen történik. Az idei évben számos projekten dolgozunk, amelyek között alapvető tisztítószerek is vannak, ugyanakkor a nature-vonalat is szeretnénk bővíteni” – magyarázta Maczelka Márk.

A kommunikációs vezető szerint elmondható, hogy minden kategóriában a nagyobb kiszerelésű termékek irányába tolódik el a fogyasztói preferencia. Ez azt is jelenti, hogy a szupermarketek nagy részében mindösszesen 2 regálméteren tudják bemutatni az összes mosószert, tisztítószert, viszont a nagy alapterületű INTERSPAR-hipermarketekben 12, illetve 13 regálméter áll a rendelkezésre. A termékek elhelyezése az áruház alap­területétől, illetve jellegétől függ, de a NF. I-es kategóriák (így a kozmetika, a mosószer, a tisztítószer) egy helyen találhatóak meg.

 

(TERMÉKMIX - 2018 áprilisi szám)