A szomjoltók közül külön kategóriaként említhetjük a sörtermékeket és az alkoholt tartalmazó italokat. A hazai gyártók szerint a nyári melegben igazán frissítő lehet egy lehűtött sör, egy gyümölcsízű radler, egy kora délutáni fröccs vagy egy long drink. Az alkoholos szomjoltók folyamatosan bővülő és színesedő termékpalettájával találkozhatnak a fogyasztók idén.

„A sör a közösségi italok királya”

A nyári hónapokban a közösségi fogyasztás, baráti összejövetelek, fesztiválok adják az alkoholt is tartalmazó szomjoltó italok fogyasztásának jelentős részét, de több olyan termék is van a piacon, ami szezonalitástól függetlenül teljesen általános helyzetekben kerül elfogyasztásra. Nem meglepő, hogy az idény elejétől kezdve minden sörgyár teljes kapacitással dolgozik. S bár az időjárás miatt változó lehet a kereslet, a sörgyáraknak kedvezhetnek a nyárelő idején megnyíló szabadtéri sörözők, kerthelyiségek és a nagy nézőközönséget vonzó sportesemények és fesztiválok. Schillinger Attila, a Sörszövetség igazgatója szerint „a sör a közösségi italok királya”.

Mint megtudtuk: a Sörszövetség statisztikái azt mutatják, hogy az alkoholmentes sörök mintegy 1,5 százalékát teszik ki az össz hazai sörfogyasztásnak. Ez évente mintegy 90 ezer hektolitert jelent. A teljes hazai sörfogyasztás tavaly 6,1millió hektoliter volt, amiből Magyarország 88 müncheni Octoberfest-et rendezhetne.

A Pécsi Sörfőzde Zrt. termékpalettáját tekintve a nyári szezonban hangsúlyosabban előtérbe kerülnek a hordós kiszerelésű sörök, köztük a Pécsi Sör Prémium Láger, az Ottakringer Spezial, a Szalon, a Szalon Barna, és a Fesztivál söreink szűretlen formáiban is, amelyek igazi közönségsikerek. S a szezon elején hozzák piacra az új Pécsi Prémium Pils szűretlen kiváló minőségű új terméküket, amely egyedinek mondható kategóriáján belül is.

„Egyre több vendéglátós partnerünk él a sörgasztronómia jegyében azzal a lehetőséggel, hogy nyári fesztiválokat, sörvacsorákat és kerti grilles sörös programokat szerveznek, ahol a Pécsi Sörfőzde egyedi minőségi fesztivál hordós söreit kínálják” – magyarázta a Pécsi Sörfőzde Zrt. értékesítési és marketing igazgatója. Vasa Tünde úgy vélte, mindezek mellett a nyári étlapok összeállításában üdvözítő az a változás, hogy egyre több vendéglátó üzletben figyelemmel vannak arra, hogy a kínálatban szerepeljenek olyan ételkülönlegességek is, amelyeknek ízvilága a sörrel különösen jól harmonizál.

A Pécsi Sörfőzde nyári különlegessége, hogy néhány kiemelt nagyrendezvényre egyedi, szűretlen láger „fesztiválsört” készít. Szezonálisan kerül a polcokra a Monarchia szűretlen lager sör hordós kiszerelésben.
„A szűretlen hordós termékekkel a tavalyi szezonban már kivívtuk magunknak a különleges söröket kedvelők elismerését, így az alkalmi szűretlenünkkel idén is további sikerekre számíthatunk” – említette a Pécsi Sörfőzde marketing igazgatója, aki hozzá­fűzte, hogy a nyári időszakban a Szalon alkoholmentes sör, illetve a Pécsi Radler és Ottakringer Lemon dobozos márkák forgalmi intenzitása is jelentősen növekszik, mert az alkoholmentes sörök igazán ideális „sörmegoldások” kirándulások, kertipartik, vagy szabad­téri szabadidős programok esetében is.

Mindenki kedveli

„A sörmeteorológia lehet a jövő új tudományága. A viccet félretéve erős a korreláció a nyári hőmérsékletek és a sörfogyasztás között” – említette Schil­lin­ger Attila, hozzáfűzve, hogy a 2015-ös szezon hat hőségriadója például 4%-os piacbővülést eredményezett. Ugyanezt a tavalyi esősebb, hűvösebb nyáron a nagy sportesemények hatása (Labdarúgó Eb, Olimpia) sem tudta egyensúlyozni.

A Pécsi Sörfőzde értékesítési és marketing igazgatója elmondta: a melegben a harmonikus komlózású, gyöngyözően friss, tradicionális láger sörök fogyasztása adja a gyártó értékesítésének nagyobbik hányadát, és az alkoholmentes sörök a kisebb részt képviselik.

A nyári melegben szomjúság oltására a mérsékelt alkoholtartalmú italok ajánlottak. Schillinger Attila szerint a könnyen fogyasztható, 4-5% közötti alkoholtartalmú láger és búzasörök a nyári sláger. Ezek közül is a dobozos sörök adják ki a fogyasztás több mint felét.
„Több éve erősödik a prémium szegmens. Látszik, hogy a fogyasztók válasz­tékosabbak lettek, sokan a minőségi prémium söröket, egy részük pedig a kézműves söröket választja” – jegyezte meg a Sörszövetség igazgatója.

A meleg évszakokban a radlerek erős jelenléttel bírnak hazánkban is, ám a kategória növekedése megállt. Schil­linger Attila szerint úgy tűnik, kevésbé hat már a fogyasztókra az ízesített sörök varázsa. Mint megtudtuk, tavaly 254 ezer hektoliter radler fogyott. Ez a teljes sörfogyasztás mintegy 4%-a.

Friss, gyümölcsös ízek

„A Pécsi Sörfőzde ízesített márkája a Pécsi Radler, amely első hazai radler típusú termékként jelent meg az 1990-es évek közepén. A Pécsi Radler egyedi gyümölcsös ízvilágával a magyar ízléshez közeli ízekkel van jelen a sörpiacon” – mondta el Vasa Tünde. A termék valódi gyümölcssűrítményt tartalmaz, így a természetes gyümölcsös íze és a hozzáadott sör kiválóan frissítő és hűsítő hatású mindenki számára.

„Ki kell mondanunk, tévhit az a vélekedés, hogy a radler „női ital” volna” – hangsúlyozta a Pécsi Sörfőzde értékesítési és marketing igazgatója. A vállalat felmérései és a kóstoltatások tapasztalatai egyaránt azt mutatják, hogy nemcsak a hölgyek, hanem a férfiak is szívesen választják és fogyasztják a Pécsi és Ottakringer Radlert, amelyek friss, gyümölcsös-sörös ízű, kedvelt nyári italok.

„Tapasztalatunk szerint a Citrom ízű, a Bodzavirágos, a Meggyes és az egzotikus ízű Licsi a legkedveltebbek. Ezek a termékek több kiszerelésben is elérhetőek, úgy mint 0,33l palackban és dobozosban is” – fűzte hozzá Vasa Tünde. Mint megtudtuk: a radler termékkörön belül tovább erősödik az alkoholmentes gyümölcsös ízek után az érdeklődés.

„Ezért fejlesztettünk ki az Otta­kringer márkánkon belül is egy magas gyümölcstartalmú prémium alkoholmentes Ottakringer Lemon névvel bíró terméket, illetve a Pécsi Radlerek eddigi alkoholos változatai az idei szezonban alkoholmentes változatban is kaphatók.”

Kulturált koccintás

A hazai italfogyasztás kultúrája, ha nem is kielégítő, de az utóbbi néhány évben pozitív változások is tapasztalhatók. Az Ital Magyország Kft. marketing igazgatója szerint az alacsonyabb alkohollal rendelkező termékek esetében tapasz­talható pozitív változást mindenképpen örömmel fogadta a szakma.

„A fogyasztók egyre többet hajlandók költeni a minőségre. Ez igaz a borok és sörök esetében is” - vélekedett Szabó Ádám, akitől megtudtuk, hogy a magasabb alkoholfokú termékek esetében igen változatos tapasztalatokat szerezhettek a piac résztvevői az elmúlt években. A pálinka fogyasztás az otthoni főzés miatt (is) csökkent, míg a prémium márkák erősödni tudtak, az égetett alkoholok esetében növekedett az átlagár.
Az Ital Magyország által gyártott, képviselt márkák mindenek előtt a jó ár-, érték arányt tartják szem előtt. „Minden általunk képviselt kategóriában a legmagasabb minőséget szeretnénk nyújtani, elérhető áron. Ennek megfelelően minden fogyasztó megtalálhatja a saját számításait termékeinkben” – hangsúlyozta Szabó Ádám.

Fröccstől a long drinkig

Az Ital Magyarország marketing igazgatója a TermékMixnek megjegyezte, hogy az alkoholos italoknál különösen fontos szempont az adott ital főbb tulajdonságai: alkoholfok, testesség stb. A könnyedebb, illetve long drink italok fogyasztása egyértelműen növekszik a nyári időszakban. A sörök esetében ez természetesen tiszta fogyasztást jelent, míg a borok, és magasabb alkoholfokú italok esetében kevert italok kerülnek előtérbe.

„Kimondhatjuk: az alkoholfok emelkedése egyenesen arányos a napszakok változásával, azaz a kora délutáni fröccsöket később long drinkek követhetik egy-egy nyári estén” – említette Szabó Ádám, aki megjegyezte, hogy a nyári idényben mennyiség alapján a sör, illetve a bor, fröccs termékek a leginkább fogyasztott termékek, „de előszeretettel kerülnek elő az égetett alkoholok üdítőkkel keverve, szigorúan rázva, nem keverve.”

 

(TERMÉKMIX- 2017 májusi szám)