Fontosságából és változatosságából mit sem von le, hogy a bébiknek készült ­ételek, pépek, desszertek és italok nem tartoznak az egy életen át fogyasztható termékek közé.

Több mint almaszósz

A bébiételpiac sajátos, különálló szegmense az élelmiszergyártásnak. Egyrészről, összehasonlítva más FMCG-árukkal, nagyon függ a születések számától és a háztartásokban jóval rövidebb ideig vásárolják és fogyasztják, mint egyéb élelmiszeripari termékeket.
A bőséges innovatív termékpaletták kínálatát nézve minden szülő megtalálhatja gyermeke számára a legmegfelelőbb bébiételt.

A bébiételeknek nem csupán igen magas mikrobiológiai követelményeknek és ásványi anyag határértékeknek kell megfelelnie, de mentesnek kell lennie mindenféle vegyi szennyeződéstől is. Gyártásához az alapanyagokat a legszigorúbb eljárások mellett kell szállítani a feldolgozás helyére, ahol külső hatásoktól védve, zárt rendszerben használják fel.

„Tapasztalataim szerint a kismamák hálásak is a gyártóknak, amiért olyan – enni- és innivalónak kifejezetten praktikus – termékeket bocsátanak rendelkezésükre, amely fokozott ellenőrzés mellett, kiemelten szigorú higiéniai körülmények között készül, és mindemellett nagyban segít a mindennapos étkeztetéseken” – magyarázta Varga Diána dietetikus.

Otthon főzött vagy vásárolt bébiételek

A táplálkozási tanácsadó szerint noha semmivel sem pótolható az anyatej, és olykor a „sima” ásványvíz és a tea is megteszi, főleg, ha egyébként gazdag gyümölcsökben a pici étrendje, a fiatal mamák egy része nem mindig bíbelődik gyümölcs- vagy zöldségpépek, -pürék és -levek házilagos előállításával.

A dietetikus véleményét támasztja alá az Univer bébiétel termékeket gyártó Univer Product Zrt. marketing vezetője is. Bazsó Rita elmondta: a bébiélek egyik legnagyobb előnye, hogy a felhasználásra kerülő alapanyagok megbízható forrásból származnak, az előírásoknak való megfelelőséget laboratóriumokban ellenőrizteti a vállalat. A boltban, piacon vásárolt termékek eredete, kémiai tisztasága gyakran nem ismert, vagy bizonytalan.

„A kész bébiételek változatos ízekben készülnek, sokféle zöldséget és gyümölcsöt használunk fel az előállításukkor, így az év bármely szakában elérhetők lesznek ezek az alapanyagok” – említette Bazsó Rita, hozzáfűzve, hogy a termékek a babák aktuális tápanyagigényéhez alkalmazkodva lettek kifejlesztve.

„Szerencsére egyre több tudatos anyuka választja az előre elkészített bébiételeket az otthoni főzés helyett” – jegyezte meg Nemes Tibor.
Az OVKO bébiételeket gyártó Import -Trade Hungary Kft. tulajdonosa szerint a bébiételek mellett több érv is szól: az alapanyagok szigorúan ellenőrzöttek, direkt bébiknek készülnek, a gyártás minden egyes folyamata kontrollált.
Olyan ízeket tudnak alkotni, amelyeket otthoni körülmények között nem lehet, vagy nagyon időigényes lenne. Az anyukák változatosabb étrendet tudnak biztosítani gyermeküknek.

Az otthoni főzéssel korábban megkezdődik a fűszerek és a só bevitele, mint a bébiételek fogyasztásánál, amelyekben ezek a plusz fűszerek és ásványi anyagok egyáltalán nincsenek. Gazdaságosságát tekintve is jobb a bébiétel, hiszen a piacon vett alapanyagok együttesen már drágábbak, mint a bébiétel. „Végül a legfontosabb, hogy az anyuka a főzőcskézés helyett is a babával lehet, ez az idő pedig megfizethetetlen” – egészítette ki Nemes Tibor.

A fogyasztók számára ebben a kategóriában kiemelten fontos a minőség, a megbízhatóság, az ellenőrzött, gondosan válogatott alapanyagok használata. „Egyúttal fontos az is, hogy minél kiegyensúlyozottabban táplálkozzanak a kicsik, és ezek a termékek segítik a változatos napi tápanyag be­vitelt” – említette Albert-Berencsi Márta, a Nestlé Hungária Kft. brand managere, hozzáfűzve: végül, de nem utolsó sorban fontos a kényelem is, amit ezek a termékek nyújtanak az anyukáknak.

Fontos az egészségtudatos táplálás

A nyugat-európai fejlesztési folyamatoknak alapvető iránya legfrissebb táplálkozástudományi elvek figyelembevétele a termékösszetétel fejlesztéseknél és módosításoknál. 

„Mivel világszerte egyre több a táplálkozási problémás gyermek, természetesen minden fejlesztésünknél igyekszünk olyan termékeket alkotni, melyek minél szélesebb körben használhatóak” – hangsúlyozta a bébiételek gyártásában nagy múltú Hipp Termelő és Kereskedelmi Kft. értékesítési és marketingigazgatója.
Guba Ilona szerint a cukor és a só kivonása már egy régóta tartó átfogó projekt, de például a Hipp Kft. a 100%-ban gyümölcstartalmú készítmények piacán is megvetette lábát az italok mellett az új, innovatív csomagolású tasakos gyümölcspürék által.

A Nestlé kiskereskedelmi piacon kapható babaételei három csoportra oszthatók: tej- és gabonapépek, poharas desszertek és folyékony tejpépek. A Nestlé brand managere elárulta: a tejpépek közül a grízes már 4 hónapos kortól ajánlott, továbbá elérhetőek még 6 és 8 hónapos kortól adható tej- és gabonapépek is. Ezen termékek önálló fő-, vagy kisétkezésként, desszertként is adhatók.

Poharas desszertek is 6-8 hónapos kortól ajánlottak. Mivel külön hűtést nem igényelnek, az anyukák és a babák ideális társai lehetnek kirándulás, séta alkalmával is. Mint megtudtuk, a Pizsama Hami nevű folyékony tejpépek is 6 hónapos kortól ajánlottak, és egy teljes értékű étkezésnek felelnek meg. Gabonatartalmuknak köszönthetően tartalmas étkezést biztosíthatnak a kicsiknek elalvás előtt.

Albert-Berencsi Márta brand manager elmondta: a fentieken túl a Nestlé portfólió gerincét képezik a BEBA PRO 2 anyatej kiegészítő tápszer és a BEBA PRO JUNIOR 1-2 junior tejitalok, melyek új generációs OTIPRO® fehérjét tartalmaznak. Ez az OTIPRO® fehérje tartalom pedig azt jelenti, hogy a Nestlé gyártástechnológiájának köszönhetően termékeik egyedülálló fehérjeminőséggel és fehérje mennyiséggel rendelkeznek.

A legtöbb bébiétel gyártó ma már nem korlátozza kínálatát a klasszikus célkorosztályra, azaz a 1,5 évnél fiatalabb babákra, hanem a kisgyermek korosztályt is célozza, akár 4-5 éves korig is.
Ez alól a Hipp sem kivétel. „Bizonyos termékeknél igyekszünk növelni az adhatósági periódust, más esetekben viszont célzottan nagyobb korosztályok számára készítünk speciális termékcsoportokat” – említette Guba Ilona, aki hozzátette, hogy ezen utóbbi fejlesztési irányok eredményei ma még inkább a magasabb fizetőképességgel rendelkező nyugat-európai piacon jelennek meg, de a vállalat folyamatosan vizsgálja a magyar piac ilyen irányú érettségét is.

„A szülők egyre tudatosabbak a bébiételek vásárlása során” – hangsúlyozta a Hipp értékesítési és marketingigazgatója. Guba Ilona úgy véli, hogy a hazai piacon is keresettek azok a bébiételek, amelyek nem tartalmaznak hozzáadott cukrot, a Hipp bébiételek túlnyomó többsége ilyen.

Babaételek trendjei
A nedves babaétel kiskereskedelmi forgalma érték szempontjából 9%-kal, mennyiséget tekintve 10%-kal emelkedett 2016. május és 2017. április között, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva.

Értékben a tizenkéthavi bolti eladás közelít a 7 milliárdhoz, derül ki a Nielsen kiskereskedelmi indexéből.

A bolttípusok súlyát tekintve a teljes hazai bolti eladásnál kiemelkednek a hipermarketek és a drogériák, együttes értékbeni súlyuk 78%, mely 1 százalékpontos növekedés az idei tizenkét hónapos periódus során az előző év azonos időszakához viszonyítva.

2016 során a gyártói márkák aránya némileg csökkent, a teljes forgalomból 87% az övék, szemben a 2015-ös 90%-kal. Száraz babaétel értékbeni forgalma megközelítette az ötmilliárd forintot 2016. május és 2017. április között, mely értékben és mennyiségben is 5%-os növekedés egyik évről a másikra.

Bolt­típusok tekintetében a hipermarketek és drogériák együttes forgalmi részesedése stabilan 97%.

A gyártói márkák piaci részesedése 2016 folyamán enyhén, 1%-kal csökkent, 88%-ot tett ki. 

A tejfehérjére allergiás, vagy a laktózérzékeny csecsemők számára nem alkalmasak a tejszármazékot tartalmazó bébi­ételek, ettől eltekintve ezek a bébiételek is népszerűek. A gluténérzékenység megelőzése érdekében a szakemberek többsége szerint a 6 hónapos kor tekinthető optimálisnak a glutén bevezetéshez, erre ideálisak a gabonatartalmú ­bébiételek.

A bébiételeknél külön figyelmet fordítanak a csecsemők, kisbabák korára nemcsak a tápérték, hanem a vitaminok tekintetében is, így a fejlődés kezdeti szakaszától megalapozható a gyermek helyes táplálkozása.

„A 4 hónapos kortól ajánlott Univer bébiétel termékek még nem tartalmaznak húst. Ezek gyümölcsös bébidesszertek, illetve zöldségpürék” – említette Bazsó Rita. A marketing vezető ismertetése szerint a 6 hónapos kortól adható bébiételekben a gyümölcsök és zöldségek passzírozott hússal – csirke, pulyka- és marhahús – vannak kombinálva. 8 hónapos kortól a termékek már puhára főtt zöldségdarabkákat is tartalmaznak. Ettől a korcsoporttól a tésztás ételek is a portfólió része. A 10 hónapos kortól ajánlott bébiételeik már igazi "mini-felnőtt ételek".

Mesés babaságok

„Sajnos egyre több anyuka panaszkodik babájánál tapasztalt ételallergiára. Allergénmentes bébiételeinkkel nekik is szeretnénk kedvezni” – jegyezte meg Bazsó Rita. Az Univer marketing vezetője hozzáfűzte, hogy mivel egyre több az 1-es típusú cukorbetegséggel diagnosztizált gyermek, az Univer szeretné, ha ezzel a kockázati faktorral (cukor-összetevővel) minél később találkoznának a babák. Különféle cukrok a gyümölcsökben természetes módon megtalálhatók, tehát csak a hozzáadott cukor hiányzik az Univer bébiételekből.

Az Univer bébiételek hosszú évek óta hozzáadott cukor-, glutén-, tejszármazék- és allergénmentesek. Az elmúlt évben a Disney-vel való együttműködés eredményeként megújult a portfólió külső designja és néhány termék beltartalma is. A gyermekek érdeklődésére tekintettel a csomagoláson ezentúl Micimackóval és barátaival találkozhatnak a vásárlók. Bazsó Rita hozzáfűzte, hogy a desszertek már nem tartalmaznak gyümölcssűrítményeket, kizárólag gyümölcsvelőt alkalmaznak alapanyagként. A húsos ételek már egyike sem tartalmaz hozzáadott sót.

A kiegyensúlyozott tápanyagbevitel érdekében a csecsemők, kisgyerekek számára gyártott termékek különböző hozzáadott vitaminokat (pl. A és C) és ásványi anyagokat (mint a vas), tartalmaznak. A Nestlé Hungária Kft. brand managere elmondta: a Nestlé tej- és gabonapépek továbbá tartalmaznak Bifidusz BL élőflórát is, ami az anyatejjel táplált csecsemők emésztőrendszerében meglévőhöz hasonló bifido-baktérium. „Legkedveltebb termékeink a BEBA PRO JUNIOR 1-2 junior tejitalok, valamint a tejpépek között az örökzöld sztracsatellás variáns, amelyet 8 hónapos kortól ajánlunk” – fűzte hozzá Albert-Berencsi Márta.

Az Import -Trade Hungary termékfejlesztése két irányú: egyrészt az ízeket fejlesztik, másrészt a csomagolást. Mint megtudtuk: az új ízek kialakításánál a legfőbb szempont a cukor-, a glutén- és az állagjavító mentesség.
„Az OVKO új ízei már mind hozzáadott cukor nélkül készülnek. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lennének édesek” – hangsúlyozta Nemes Tibor tulajdonos. Mint megtudtuk, az Import -Trade Hungary sem állagjavító adalékot, sem gluténtartalmú alapanyagokat nem használ.

„Az új gyümölcspüréinkre büszkén írjuk rá, hogy »OVKO 100% gyümölcs«” – mondta Nemes Tibor, hozzá­fűzve, hogy a csomagolásban még uralkodik a tradicionális üveg, viszont óriási ütemben tör előre a tasakos (szakmai nyelven pouch) csomagolás, ami nemcsak divatos, de nagyon praktikus a használata: a baba a kezébe fogja és kiszopizza a gyümölcsöt.

 

 

(TERMÉKMIX - 2017 júniusi szám)