Van, aki a csemegepultba kihelyezett, előre felszeletelt választékból szeret kérni, más a pultban lévő felvágott rúdból szeleteltet, megint más az előre csomagolt felvágottakat kedveli inkább. A feldolgozók és a kiskereskedők minden fogyasztói igényt igyekeznek kielégíteni.

Szeletelt minőség az asztalon

Friss árut, köztük szeletelt felvágottakat a háztartások zöme hetente többször vásárol – derül ki évekre visszamenőleg a GfK Piackutató Intézet vásárlási szokásokat vizsgáló felméréseiből. Ezen vásárlási szokásokban döntő szerep jut az áruk frissességének és minőségének. A boltválasztásnál általában ez a legfontosabb szempont, megelőzve az árszínvonalat, áruválasztékot, az üzlet és környékének tisztaságát, továbbá a figyelmes, gyors kiszolgálást.

Az étkezési szokások trendjei alapján a mennyiségi fogyasztás csökkenését vagy stagnálását valószínűsíti a főzéssel és otthoni meleg étkezéssel kapcsolatos kategóriákban. Ugyanakkor a GfK felmérései szerint a lakosság tíz legkedveltebb élelmiszere között – a baromfihús, gyümölcs, zöldség, fehér kenyér, sajt és a tej mellett – szerepel a felvágott, azon belül is a szeletelt felvágott.

A 2016-ban több változtatáson átesett Magyar Élelmiszerkönyv szerint a felvágottak „különböző, de legalább 40 mm átmérőjű, természetes vagy mesterséges bélbe töltött homogén húspépbe (prádba) ágyazott friss hús kategóriába tartozó hús, illetve szalonna mozaikokat tartalmazó, jelleg- és ízkialakító anyagok felhasználásával készült, főzéssel, esetleg füstöléssel tartósított, esetlegesen szárítással utóérlelt, jól szeletelhető húskészítmények”.
A Zala, Olasz, nyári turista, Soproni, Csabai, Bécsi és egyéb ízesített (fokhagymás, fűszeres stb.) felvágottak ma már legalább 50% hústartalommal bírnak a késztermékre vonatkoztatva.

A felmérésből kiderül, hogy a lakossági vásárlóerő növekedéséhez igazodik a friss áruk, így a szeletelt felvágottak forgalmának trendje is. Az elmúlt években a friss áruk értékesítésében új szolgáltatások jelentek meg, így például mind nagyobb lett a konyhakészre feldolgozott, szeletelt áruk aránya.

Milyet válasszunk?

Ha a fogyasztók felvágottat kívánnak vásárolni, akkor többnyire két értékesítési formában juthatnak hozzá. Beszerezhetik a csemegepultból, ahol hagyományos kiszolgálással adják át a vitrinből kiválasztott élelmiszert, vagy választhatnak az önkiszolgáló pultokból, az előre csomagolt termékek közül. A Nielsen legutóbbi felmérése alapján az önkiszolgáló és a csemegepultnál történő értékesítés megoszlása a teljes forgalomból változatlan: az önkiszolgáló forma erősebb. Azonban a mindennapok nem mindig igazolják a felmérést.

Legyen szó előre csomagolt vagy csemegepultból választható szeletelt felvágottakról, mindegyik értékesítési forma hűtést igényel, ezért kiemelten fontos az élelmiszerbiztonsági szempontok betartása. A NÉBIH közlése szerint az önkiszolgáló pultoknál választható szeletelt felvágottak csomagolásuk miatt – lehet védőgázas vagy vákuum csomagolás – számtalan előnyt kínálnak a vásárlónak a csemegepultból értékesített társaikkal szemben. Ezek közé tartozik a csomagolás felbontása nélkül hosszabb eltarthatóság, könnyen szállítható utazás, kirándulás esetén, és olyan üzletekben is hozzájuthatunk, ahol nincs csemegepult.

Továbbá a tudatos vásárlást segíti, hogy a csomagoláson minden információ megtalálható a termékről, pl.: nettó mennyiség, tárolási hőmérséklet, összetétel, a minőség (fogyaszthatóság) megőrzéséhez szükséges tárolási vagy felhasználási feltételek, minőségmegőrzési időtartamának lejárati dátuma, illetve a gyártó vagy forgalmazó adatai és címe, és a termék származása is. Előny még, hogy a hűtőszekrényben tárolt termék csomagolása praktikusan zár­ható. A NÉBIH a hátrányokat is ismertette. Mint megtudtuk, az önkiszolgáló pultnál választott szeletelt felvágott egyik hátránya, hogy a háztartásokban sok csomagolóanyag hulla­dék keletkezik.

Tudatos fogyasztói választások

„Mi is azt látjuk, hogy az önkiszolgáló pultok forgalma erősebb, aminek számos oka lehet” – jegyezte meg a Sága Foods Zrt. kereskedelmi vezetője. Szalayné Szilvágyi Erzsébet elmondta, hogy ennek az is lehet az oka, hogy egyrészt nő a tudatos vásárlók száma, másrészt egyre több a táplálék intoleranciá­val/érzékenységgel küzdő ember, akik számára kiemelten fontos a megvásárolni kívánt termék összetétele. A Sága kereskedelmi vezetője szerint ezen fogyasztók a csomagoláson minden számukra szükséges információt azonnal megtalálnak, és kizárt az esetlegesen más termékekben található allergénekkel történő keresztszennyeződés veszélye, ami a csemegepultban előfordulhat. A fentieken túl a diszkontok nem is rendelkeznek csemegepulttal, ami szintén erősíti az önkiszolgáló pultok forgalmát.

Bódi Krisztina, a Kométa '99 ZRt. marketing igazgatója a TermékMixnek elmondta: úgy tapasztalják, hogy Magyar­országon továbbra is a csemegepultban vásárolják a fogyasztók a felvágottak nagy részét. Vonzó számukra, hogy frissen szeletelik és ők határozzák meg a pontos megvásárolandó mennyiséget.

„A felvágottak piacán a rudas termékek között már több éve a Kométa Olasz felvágott a piacvezető. Így ez a termékünk szinte minden üzletben elérhető, sikereit pedig magas minőségének, kiváló ízének és jó ár-érték arányának köszönheti” – ismertette Bódi Krisztina.

„Ha ugyanazon a márkanéven gyártott és forgalmazott termék kapható a csemegepultban, és annak egy más kiszerelése az önkiszolgáló pultban, akkor nincs és nem is lehet különbség a termékek között” – hangsúlyozta Szalayné Szilvágyi Erzsébet. Mint megtudtuk, a Sága esetében például a Füstlizer párizsi termékek 6 ízben kaphatók a csemegepultokban, ebből négy ízt kínálnak kétféle kiszerelésben az önkiszolgáló pultban. „A mi esetünkben tehát csak arról van szó, hogy a csemegepultban szélesebb az ízválaszték, amit fogyasztói igények indokoltak” – tette hozzá a Sága kereskedelmi vezetője.

A hagyományostól az extrémig

Nemcsak a mindennapok tapasztalata, a Nielsen 2016. május – 2017. április közötti időszakot vizsgált felmérése is azt mutatja, hogy a legnépszerűbb húskészítmények a klasszikus, tradicionális termékek – a virslik, a párizsik és a felvágottak.

„Az extrém ízeket annyira nem kedvelik a fogyasztók, bár erre is van egy szűk vásárlói bázis” – említette a Sága kereskedelmi vezetője, aki hozzáfűzte, hogy a legkedveltebbek a klasszikus, sajtos, csípős és füstölt ízek, melyek a baromfifeldolgozó portfóliójában is megtalálhatók. A sonkák esetében népszerűek a fűszerkérges bevonatú termékek, az aszpikos készítmények és a különböző mozaikos – sajt, zöldség – felvágottak.

A fogyasztók világszerte keresik azokat a funkcionális élelmiszereket, amelyek előnyösek az egészség megőrzése szempontjából vagy csökkentik bizonyos betegségek kockázatát. A Kométa '99 marketing igazgatója megjegyezte, hogy egyre több fogyasztó érdeklődik az egészséges életmód iránt, melynek a sport mellett fontos része a táplálkozás is. A Kométa termékei az egészséges táplálkozásba kiválóan beilleszthetők. „Magas hústartalmú felvágottjaink nagyon népszerűek a fogyasztók körében” – jegyezte meg Bódi Krisztina.

Hazánk egyik legnagyobb sertésfeldolgozója különleges újdonsággal szolgál az őszi-téli idény alatt: mint megtudtuk, iskolakezdéskor a tradicionális receptek alapján készített, jól ismert, kitűnő minőségű termékeket magába foglaló Minden­nap finom! felvágott családé a főszerep. A Kométa '99 marketing igazgatója elmondta, hogy a tanév első napján Kaposváron minden általános iskolást vendégül látnak egy kométás szendvicsre.

Az ősz az iskolakezdésről szól a Ságánál is, ezért a gyerekeknek és szüleiknek a Fini Mini termékeket ajánlják, „hogy minden tízórai és uzsonna finom és tápláló legyen, panírozott készítményeink pedig egy gyors ebédre nyújtanak kiváló megoldást” – ismertette a Sága kereskedelmi vezetője. Szalayné Szilvágyi Erzsébettől megtudtuk, hogy emellett nemrég került bevezetésre a Füstlizer párizsicsaládon belül egy új, laktózmentes sajttal készült termék, ami a laktózérzékenyek számra került kifejlesztésre. Továbbra is népszerűek sonka készítményeink, amelyek csemege- és önkiszolgáló pultokban egyaránt kaphatók.

Pulton innen és pulton túl

Nem mindegyik élelmiszerüzlet kínál egyszerre csemege­pultos és önkiszolgáló értékesítési rendszert, azonban mindegyik rendszernek megvan a maga előnye és kihasználtsága. Egyes helyeken az előre csomagolt termékek változatos kiszerelésben és mennyiségben kaphatók, máshol a csemegepultnál előre felszeletelnek egy tálcányi felvágottat, és abból adagolnak a vásárlónak, míg megint más helyeken a vásárló kérésére, frissen szeletelnek.

Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője elárulta, hogy hosszú évek tapasztalata alapján elmondható, hogy a magyar vásárlók körében sokkal kedveltebb a pultos értékesítés. Az arány megközelítőleg 2/5 – 3/5 a pultos kiszolgálás javára, ennek az oka még mindig az, hogy a vásárlóknak az a benyomásuk, hogy a pultos termék frissebb, mint az önkiszolgálós párja.

„Az ALDI elkötelezett abban, hogy mindig magas minőségű termékeket kínáljon a lehető legkedvezőbb áron az egyszerű és a kényelmes vásárlás élménye mellett – mind a 124 áruház önkiszolgáló formában működik” – tájékoztatta az ALDI a TermékMixet.

Megfelelni a vásárlók igényeinek

„A választékunk felépítéséből adódóan minden termék, árucsoport a hozzá társuló vásárlói réteghez van pozícionálva, de minden esetben elsődleges prioritás számunkra a minőség biztosítása, bármely árkategóriáról beszélünk is” – ismertette a SPAR kommunikációs vezetője, hozzáfűzve, hogy ebből adódóan a vásárlók nagyon kedvelik és nagy volumenben vásárolják az S-Budget és SPAR sajátmárkás termékeket.

Az ALDI a termékkínálat kapcsán is törekszik a változatosságra, a vásárlói igények kielégítésére. A diszkontlánc kiemelten figyel rá, hogy hazánkban is egyre többen fektetnek nagy hangsúlyt az egészséges táplálkozásra. Mint megtudtuk, a zsírszegény életmódra ügyelő vásárlók számos alacsony zsírtartalmú termék közül, a vegetáriánus vásárlók pedig négyféle ízesítésű (pikáns, natúr, chilis és csemegeuborkás) tej- és növényi fehérje alapú szendvicsfeltét közül választhatnak. Ezen kívül számos glutén- és laktózmentes termék szerepel a kínálatban - a csomagoláson lévő „gluténmentes” és „laktózmentes” jelölések pedig segítenek, hogy ezen termékeket bárki könnyűszerrel megtalálja.

Több húskészítmény fogy

Értékben 4 százalékkal több, mennyiségben változatlan feldolgozott húskészítményt adott el az élelmiszer-kiskereskedelem 2016. május – 2017. április között, mint az előző hasonló időszakban. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen kiskereskedelmi indexe (az index nem tartalmazza a hentesáru szaküzletek forgalmát). Az éves piac mérete közeledik a 265 milliárd forinthoz, ez 166 ezer tonna feldolgozott hús.

Mennyiségben a legnépszerűbb a virsli, 20 százalékos piaci részesedéssel. Ezt követi a párizsi (16%), sonka (12%). A felvágottak részesedése 9%, a szalonnáé (8%), százaz kolbászé (8%), főzőkolbászé (7%), és a szalámié (6%).
Értékben a piaci részesedés a következőképp alakul: sonka (16%), virsli (15%), szalámi (14%), száraz kolbász (10%), párizsi (10%), szalonna (9%). A kenőmájas a szendvicskrémmel együtt értékben 4%, volumenben 6%. A teljes feldolgozott hús kategóriában a gyártói márkák aránya: értékben 66% (két százalékpontos csökkenés), mennyiségben 60 százalék (2 százalékpontos csökkenés). tablazat huskeszitmeny

Maczelka Márk elmondta: a jó minőségű párizsi, Olasz és Zala felvágott még mindig nagyon kedvelt a vásárlók körében. „Emellett a klasszikus készítmények fogyása rendkívül magas, gondolok itt a frankfurti virslire, a lecsókolbászra, a krinolin, vagy a szafaládé kvartettre” – jegyezte meg a SPAR kommunikációs vezetője.

Széleskörű a sajátmárkás választék

Az ALDI információi szerint a sajátmárkás felvágottak népszerűsége erősödő tendenciát mutat – a legnépszerűbbek közé továbbra is a hagyományos ízvilágú termékek, mint például a disznósajt, az Olasz és Zala felvágottak tartoznak. Továbbá elmondható, hogy a magas hústartalmú termékek egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek.

„Sajátmárkás termékeket mindig és kizárólag megfelelő brand benchmark felkutatásával fejlesztünk ki” – hangsúlyozta a SPAR kommunikációs vezetője, hozzátéve, hogy mindig fontos szempont, hogy a sajátmárkás termék árpontja kedvezőbb legyen, így a vásárló egy brand termékhez hasonló vagy azonos minőséget kap, kedvezőbb árponton.

  

(TERMÉKMIX - 2017 szeptemberi lapszám)