Az ételintoleranciában szenvedők ma már nem csak széles körű termékkínálatból választhatnak az üzletekben, de a „mentes” termékek ára is megközelíti a „normál” élelmiszerek árát.

Az ételallergia és -­intolerancia két különböző betegség

Aki allergiás, annál már kis mennyiségű étel is azonnali heves reakciót válthat ki. Az ételintolerancia esetén hosszabb idő telik el a panaszok kialakulásáig, ezért nehéz, vagy lehetetlen szakorvosi vizsgálat nélkül kitapasztalni, mi áll a háttérben. Az ételintoleranciát nem gyógyszerrel kezelik: személyre szabott diétával, „mentes” termékekkel lehet megszüntetni a tüneteket.

A felmérések szerint a leggyakrabban allergiát okozó étel a tej, a tojás, a tenger gyümölcsei, valamint a mogyoró- és diófélék. Az ételintolerancia esetében (lehet hisztamin­intolerancia, fruktózintolerancia, fruktózmalabszorpció, laktóz­­intolerancia, glutén- és mogyoróintolerancia, szén­hidrát­intolerancia) az adott ételérzékenységet kiváltó termékek kerülése szükséges. Dr. Takáts Alajos belgyógyász-gasztroenterológus klinikai főorvos, a Magyar Preventív Gasztroenterológiai Társaság (MAPPET) vezetőségi tagja szerint az ételintoleranciával küszködő embereknél a tejben, a tojásban, a búzában, a kukoricában, a babban vagy az olajos magvakban lévő fehérjék váltanak ki legnagyobb arányban gyulladást, aminek következtében az immunrendszer Immunglobulin G ellenanyagot termel. „Ez a fajta hatás a húsféleségekre nem jellemző, ezért a húsvétra megvásárolt sonka kevesebbeknél okoz panaszt, mint a főtt tojás, a torma vagy a mustár” – tudtuk meg Varga Dóra dietetikus és táplálkozástudományi szakembertől.

Nem csak termékeket kínál a dm

A dm szortimentjében főleg glutén- és cukormentes termékek találhatók, illetve különféle tejhelyettesítőket kínálnak a vásárlóknak. Megfigyelhető trend, hogy nem csak a küzdők fogyasztják az elsősorban intoleranciában szenvedőknek kínált termékeket. Az ételintoleranciában szenvedőknek kínált termékeknél nem tapasztalható a szezonalitás.

„Ha a vásárló valamilyen intoleranciában szenved, akkor folyamatosan szüksége van az ilyen jellegű termékekre” – fogalmazott Reményi Rita, a dm Kft. szortiment menedzsere. Az elmúlt időszakban nőtt a glutén- és cukormentes termékek és főleg a tejhelyettesítők száma, ezért a fogyasztói igényekre és a piaci trendekre reagálva ez utóbbi kategória külön métert kapott az üzlethálózatban 2017-ben. Az el­különített polcsorok nagyban megkönnyítik a vásárlást, a dm bio és gluténmentes tájékoztató polccsíkokat alkalmaz az adott termékek előtt, hogy a vásárlók biztosan megtalálják, amit keresnek, de a termékek csomagolásán is elérik a vásárlók a tájékoztatást.

Vegán szortiment jellemző a dmBio márkára, a termékek fejlesztése folyamatos, gluténmentes termékekkel is bővül a szortiment. Emellett nagy a választék a különböző diétás és egyéb mentes termékekből is. Reményi Rita szerint a vásárlók körében kedveltek a gabonaitalok, a különféle ízesítésű vegán kenyérfeltétek, a cukormentes bébiételek, gabonapépek. Szinte valamennyi termékkörben találnak nekik megfelelőt az ételérzékeny vásárlók. Újdonság, hogy exkluzív márkák kerültek be a dm kínálatába, a Schnitzer német márka, a bio és a gluténmentes termékcsalád már a dm-ben is elérhető.

A szűkös anyagi lehetőségek a tudatos táplálkozásra való törekvés ellen hatnak ugyan, az egészségesnek tartott élelmiszerek iránti igény mégis folyamatosan növekszik. A dm szortiment menedzsere elmondta, hogy bár az árérzékenység a „mentes” termékek vásárlóira is jellemző, a dm-ben a termékekre sok esetben minimum négy hónapig élő tartós árakat alkalmaznak, ezeken a kiszámítható, tartós áron sokkal nagyobb a vásárlási aktivitás.

Az élelmiszerek egészségessége iránti igény azonban határozottan megjelenik – főként – az adalékanyagok (mesterséges színezék, ízesítő, tartósítószer) elutasításában. A könnyebb ismeretszerzés érdekében az ételérzékenységben szenvedő vásárlók számára hirdetés útján teszi ismertebbé a „mentes” termékeket a dm.

„Gyakran kínálunk tematikus oldalakat a dm magazinjában egy-egy speciális kategóriára, hogy a vásárlók megismerhessék, milyen széles termékkör áll a rendelkezésre” – mondta el Reményi Rita. A szortiment menedzser hozzáfűzte, hogy női, családi és egészség tematikájú magazinokban nemcsak a termékeket, de azok felhasználhatóságát is igyekszik bemutatni a drogérialánc, ezáltal is receptötletekkel segítve a vásárlókat. Mint megtudtuk, mindemellett a dm kóstoltatásokat is szervez különféle rendezvényeken és a dm üzleteiben is, az eladók pedig a boltokban segítenek eligazodni a termékek között.

Speciális termékeket kínál a Lidl

Hazánkban az elmúlt évek során jelentősen megnőtt a speciális étrendet követők, illetve követni kényszerülők száma, így a kapcsolódó élelmiszerek iránti kereslet is. „Ezért a Lidl termékkínálatának kialakításakor nagy hangsúlyt kapnak a speciális étrendet kiszolgáló termékek, különös tekintettel a glutén- és laktózmentes élelmiszerekre” – fogalmazott a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője. Tőzsér ­Judit elmondta, hogy ennek megfelelően a vásárlói szokások és fogyasztói trendek folyamatos monitorozásával összhangban a vállalat évről évre szélesíti az ételintoleranciában szenvedők számára készült áruk kínálatát. Mint megtudtuk, a Lidl Magyarország áruházaiban elérhető funkcionális termékek kiváló minőségüknek és a folyamatosan bővülő kínálatnak köszönhetően stabil vásárlói bázist tudhatnak maguknak.

„A Lidl Magyarország kiemelt figyelmet fordít a vásárlói igények magas szinten történő kiszolgálására, így az ételintoleranciában szenvedő vásárlói számára is széles és kiváló minőségű termékpalettával áll rendelkezésre” – ismertette Tőzsér Judit. A vállalati kommunikációs vezető hozzáfűzte, hogy a vállalat termékszortimentjében számos laktóz- és gluténmentes termék megtalálható, valamint olyan teljes kiőrlésű termékek is elérhetőek, melyek bár ételintoleranciához nem köthetők, ugyanakkor cukorbetegek számára is fogyaszthatók.

„Az áruházlánc funkcionális termék­szortimentje túlnyomó többségben, ahogy minden más termék esetén is kiváló minőségű saját márkás termékből áll” – jegyezte meg Tőzsér Judit. A laktózmentes termékek közül a 2,8%-os laktózmentes Pilos tej és a 20%-os laktózmentes Pilos tejföl a legnépszerűbbek, a gluténmentes termékek közül pedig a Castello kukoricaliszt örvend nagy népszerűségnek.

Tőzsér Judit hangsúlyozta, hogy a Lidl saját márkás funkcionális termékeinek fejlesztése során kiemelt jelentőséggel bír, hogy a termékek élvezeti értéke a lehetőségekhez képest a legmagasabb legyen. A Lidl termékszortimentjében az alapélelmiszerek mellett olyan különlegességek is megtalálhatóak, mint a gluténmentes pizza, a laktózmentes túrós táska, illetve különböző teljes kiőrlésű termékek, melyek cukorbeteg által is fogyaszthatóak. Mint megtudtuk, a Lidl Magyarország hazai áruházaiban a laktózmentes termékek számára külön blokk került kialakításra a tejtermékek hűtőjében. A Lidl idei évi újdonsága az áruházakban már elérhető gluténmentes készételek, valamint az áruházlánc tematikus hetek keretében is készül újdonságokkal a speciális étrendre kényszerülő vásárlók számára.

A Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője elmondta: a vállalat tapasztalatai azt mutatják, hogy árbeli különbség jellemzően olyan termékek esetében figyelhető meg, ahol a funkcionális termékeknek van „normál”, nem mentes megfelelője is. Ez az árkülönbség mértéke nagyban függ a termékkategóriától, a kapcsolódó előállítási költségektől.

„A Lidlnél rendszeresen árakciókkal várjuk a vásárlókat a szóban forgó termékkategória kapcsán is” – említette Tőzsér Judit, hozzátéve, hogy a vásárlók az akciós újságokban találkozhatnak a Lidl áruházakban elérhető funkcionális termékekkel az újonnan bevezetésre került funkcionális témahét keretében, továbbá mind a glutén-, mind pedig a laktózmentes termékek külön almenüpontot kaptak a vállalat honlapján, a lidl.hu-n is. Mint megtudtuk, ezen túlmenően a funkcionális termékek csomagolásai saját, egységes megjelenéssel és színvilággal rendelkeznek: a saját márkás laktózmentes termékek színe lila, a gluténmentes termékek csomagolása pedig narancssárga a könnyebb megkülönböztethetőség okán.

Széles termékkínálat a SPAR-ban

A SPAR Magyarország Kft. 2009 novemberében a gluténérzékeny és laktózintoleranciával élő vásárlókra gondolva, az élelmiszerláncok között elsőként vezette be saját márkás kategóriában a glutén-, illetve laktózmentes élelmiszerekből álló termékcsaládját. Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kft. kommunikációs vezetője elárulta, hogy a SPAR free from termékcsalád életre hívására azért volt szükség, mert a glutén- és laktózérzékenység egyre több embert érintő probléma, ami magas anyagi terhet ró az érintettekre.

„Csakúgy, mint a többi saját márkánk létrehozásakor, a SPAR free from esetében is a termékek könnyű beszerezhetőségét és a kedvező árakat tartottuk szem előtt” – tudtuk meg Maczelka Márktól, aki hozzáfűzte, hogy a 2009-es bevezetés óta a SPAR free from termékcsalád forgalma közel triplájára növekedett. Aktuálisan 37 aktív cikk tartozik ebbe a márkacsaládba. 

Mint megtudtuk, 2018-ban további termékekkel bővül majd a SPAR free from termékcsaládja, olyan áruterületeken is, ahol eddig ez a saját márka a választékukban nem volt jelen. Akinek nincs ideje sütni-főzni, azoknak jelentenek majd nagy segítséget a SPAR free from mélyhűtött gluténmentes termékei, amelyek várhatóan az első negyedévben kerülnek az áruházak polcaira.

Általánosságban elmondható, hogy az egészségtudatos életmód többe kerül. Mivel egyre nagyobb a kínálat a „mentes” élelmiszerek között is, így mindenki megtalálhatja a saját pénztárcájának megfelelő termékeket. A gluténmentes termékek viszont még mindig magasabb árkategóriát képviselnek, mint a hagyományos termékek, azonban a gluténérzékenyek számára a diéta az egyetlen kezelési mód, ezért nagyrészt az adott termékcsoportra vannak utalva.

Bár néhány „mentes” termék fogyására is kihat a szezonalitás, elsősorban az ételintoleranciában szenvedők aktuális állapota határozza meg a vásárlás gyakoriságát. Maczelka Márk szerint általánosságban elmondható, hogy a termékek fogyasztása kis mértékben ingadozik, az utóbbi időben főként a gluténmentes termékek kereslete nőtt. Mivel laktózintolerancia kialakulhat másodlagosan – bizonyos betegségek, illetve kezelések során/után –, ezért ilyen személyek esetén beszélhetünk időszakos fogyasztásról. Amint helyreáll a laktázenzim-termelés, újból tudják fogyasztani a „normál” termékeket.

„A gluténmentes termékek fogyasztásában csak azon populáció esetén beszélhetünk időszakos fogyasztásról, akik nem diagnosztizált gluténérzékenység miatt vásárolnak gluténmentes terméket, ugyanis a „valós” gluténérzékenyek számára a diéta egy életen át tartandó, tehát esetükben folyamatos fogyasztásról beszélhetünk” – fűzte hozzá a SPAR kommunikációs vezetője.

Folyamatosan bővül az ALDI kínálata

Az ALDI kiemelt figyelmet fordít a glutén- és laktóz­intoleranciával érintettekre, ezért számukra széles választékot és magas minőséget kínál az általuk fogyasztható termékekből az áruházlánctól megszokott kedvező árakon. „A glutén- és laktózmentes termékek egész évben népszerű és keresett áruk, ennek megfelelően jelenleg mintegy 100-féle „mentes” termékkel várjuk a vásárlókat, amelyeket az egészségügyi és egyéb megfontolásból „mentesen” táplálkozó fogyasztóknak ajánljuk” – közölte Pákolicz Attila, az ALDI kommunikációs ügynökségének vezetője.

Az ételintoleranciában szenvedők számára készült termékek kínálatában érzékelhető bővülés figyelhető meg, hiszen maguk a gyártók is folyamatosan bővítik „mentes” kínálatukat. A növekvő kereslethez igazodva a tej- és hústermékek – például gluténmentes felvágottak, virslik –, tészták, szárazáruk területén is egyre nagyobb az ALDI kínálata.

Mint megtudtuk, a glutén­mentes termékeket a keresztszennyeződések kivédése érdekében kizárólag csomagolva lehet szállítani és értékesíteni, ezért ezek már a boltban is jól észrevehetőek. Az ALDI Enjoy Free márkája pedig egyértelmű tájékoztatást ad a vásárlóknak a „mentes” termékekről.

Az ALDI szinte minden fogyasztói igényt kielégít termékkínálatával: a laktózmentes termékek között a kínálatban található alpesi vaj, amely 250 grammos kiszerelésben érhető el, kakaós tej, túró, habtejszín, joghurt és sajtok széles választékban. Ami a gluténmenteseket illeti, a kínálatban található kakaós tekercs, veknik és zsemlék, tészták, gabona- és kukoricapelyhek, de felvágottak is elérhetőek glutén nélkül. A jégkrémek és a proteinszeletek között találni laktóz-, cukor- és gluténmentes verziót, és nyírfacukor is elérhető országszerte a boltokban.

A funkcionális termékeket általában drágább árkategóriába sorolják. Azonban Pákolicz Attilától megtudtuk, hogy a laktózmentes termékek esetében az árkülönbség nem jelentős, a gluténmentes termékek – mivel más gyártási technológiát igényelnek, különösen a péksütemények – viszont drágábbak és kisebb kiszerelésben kaphatóak, hogy elfogyjanak a minőségmegőrzési idő lejárta előtt.

Az ALDI nem csupán széles áruválasztékkal, magas minőséggel, barátságos árakkal, hanem széles körű kommunikációval is felhívja a fogyasztók figyelmét áruházai „mentes” választékára. A diszkontáruházlánc kínálata folyamatosan bővül, de a fentebb említett gluténmentes kakaós tekercsen, laktózmentes kakaós tejen kívül – igaz, nem „mentes” verzió­ban – elérhető reggeli poharas müzli hozzáadott cukor nélkül és saját márkás kecskesajt is kapható országszerte az ALDI 129 áruházában.

 

(TERMÉKMIX - 2018 márciusi szám)