Az ételintoleranciában szenvedők ma már nem csak széles körű termékkínálatból választhatnak az üzletekben, de a „mentes” termékek ára is megközelíti a „normál” élelmiszerek árát.
Az ételallergia és -intolerancia két különböző betegség
Aki allergiás, annál már kis mennyiségű étel is azonnali heves reakciót válthat ki. Az ételintolerancia esetén hosszabb idő telik el a panaszok kialakulásáig, ezért nehéz, vagy lehetetlen szakorvosi vizsgálat nélkül kitapasztalni, mi áll a háttérben. Az ételintoleranciát nem gyógyszerrel kezelik: személyre szabott diétával, „mentes” termékekkel lehet megszüntetni a tüneteket.
A felmérések szerint a leggyakrabban allergiát okozó étel a tej, a tojás, a tenger gyümölcsei, valamint a mogyoró- és diófélék. Az ételintolerancia esetében (lehet hisztaminintolerancia, fruktózintolerancia, fruktózmalabszorpció, laktózintolerancia, glutén- és mogyoróintolerancia, szénhidrátintolerancia) az adott ételérzékenységet kiváltó termékek kerülése szükséges. Dr. Takáts Alajos belgyógyász-gasztroenterológus klinikai főorvos, a Magyar Preventív Gasztroenterológiai Társaság (MAPPET) vezetőségi tagja szerint az ételintoleranciával küszködő embereknél a tejben, a tojásban, a búzában, a kukoricában, a babban vagy az olajos magvakban lévő fehérjék váltanak ki legnagyobb arányban gyulladást, aminek következtében az immunrendszer Immunglobulin G ellenanyagot termel. „Ez a fajta hatás a húsféleségekre nem jellemző, ezért a húsvétra megvásárolt sonka kevesebbeknél okoz panaszt, mint a főtt tojás, a torma vagy a mustár” – tudtuk meg Varga Dóra dietetikus és táplálkozástudományi szakembertől.
Nem csak termékeket kínál a dm
A dm szortimentjében főleg glutén- és cukormentes termékek találhatók, illetve különféle tejhelyettesítőket kínálnak a vásárlóknak. Megfigyelhető trend, hogy nem csak a küzdők fogyasztják az elsősorban intoleranciában szenvedőknek kínált termékeket. Az ételintoleranciában szenvedőknek kínált termékeknél nem tapasztalható a szezonalitás.
„Ha a vásárló valamilyen intoleranciában szenved, akkor folyamatosan szüksége van az ilyen jellegű termékekre” – fogalmazott Reményi Rita, a dm Kft. szortiment menedzsere. Az elmúlt időszakban nőtt a glutén- és cukormentes termékek és főleg a tejhelyettesítők száma, ezért a fogyasztói igényekre és a piaci trendekre reagálva ez utóbbi kategória külön métert kapott az üzlethálózatban 2017-ben. Az elkülönített polcsorok nagyban megkönnyítik a vásárlást, a dm bio és gluténmentes tájékoztató polccsíkokat alkalmaz az adott termékek előtt, hogy a vásárlók biztosan megtalálják, amit keresnek, de a termékek csomagolásán is elérik a vásárlók a tájékoztatást.
Vegán szortiment jellemző a dmBio márkára, a termékek fejlesztése folyamatos, gluténmentes termékekkel is bővül a szortiment. Emellett nagy a választék a különböző diétás és egyéb mentes termékekből is. Reményi Rita szerint a vásárlók körében kedveltek a gabonaitalok, a különféle ízesítésű vegán kenyérfeltétek, a cukormentes bébiételek, gabonapépek. Szinte valamennyi termékkörben találnak nekik megfelelőt az ételérzékeny vásárlók. Újdonság, hogy exkluzív márkák kerültek be a dm kínálatába, a Schnitzer német márka, a bio és a gluténmentes termékcsalád már a dm-ben is elérhető.
A szűkös anyagi lehetőségek a tudatos táplálkozásra való törekvés ellen hatnak ugyan, az egészségesnek tartott élelmiszerek iránti igény mégis folyamatosan növekszik. A dm szortiment menedzsere elmondta, hogy bár az árérzékenység a „mentes” termékek vásárlóira is jellemző, a dm-ben a termékekre sok esetben minimum négy hónapig élő tartós árakat alkalmaznak, ezeken a kiszámítható, tartós áron sokkal nagyobb a vásárlási aktivitás.
Az élelmiszerek egészségessége iránti igény azonban határozottan megjelenik – főként – az adalékanyagok (mesterséges színezék, ízesítő, tartósítószer) elutasításában. A könnyebb ismeretszerzés érdekében az ételérzékenységben szenvedő vásárlók számára hirdetés útján teszi ismertebbé a „mentes” termékeket a dm.
„Gyakran kínálunk tematikus oldalakat a dm magazinjában egy-egy speciális kategóriára, hogy a vásárlók megismerhessék, milyen széles termékkör áll a rendelkezésre” – mondta el Reményi Rita. A szortiment menedzser hozzáfűzte, hogy női, családi és egészség tematikájú magazinokban nemcsak a termékeket, de azok felhasználhatóságát is igyekszik bemutatni a drogérialánc, ezáltal is receptötletekkel segítve a vásárlókat. Mint megtudtuk, mindemellett a dm kóstoltatásokat is szervez különféle rendezvényeken és a dm üzleteiben is, az eladók pedig a boltokban segítenek eligazodni a termékek között.
Speciális termékeket kínál a Lidl
Hazánkban az elmúlt évek során jelentősen megnőtt a speciális étrendet követők, illetve követni kényszerülők száma, így a kapcsolódó élelmiszerek iránti kereslet is. „Ezért a Lidl termékkínálatának kialakításakor nagy hangsúlyt kapnak a speciális étrendet kiszolgáló termékek, különös tekintettel a glutén- és laktózmentes élelmiszerekre” – fogalmazott a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője. Tőzsér Judit elmondta, hogy ennek megfelelően a vásárlói szokások és fogyasztói trendek folyamatos monitorozásával összhangban a vállalat évről évre szélesíti az ételintoleranciában szenvedők számára készült áruk kínálatát. Mint megtudtuk, a Lidl Magyarország áruházaiban elérhető funkcionális termékek kiváló minőségüknek és a folyamatosan bővülő kínálatnak köszönhetően stabil vásárlói bázist tudhatnak maguknak.
„A Lidl Magyarország kiemelt figyelmet fordít a vásárlói igények magas szinten történő kiszolgálására, így az ételintoleranciában szenvedő vásárlói számára is széles és kiváló minőségű termékpalettával áll rendelkezésre” – ismertette Tőzsér Judit. A vállalati kommunikációs vezető hozzáfűzte, hogy a vállalat termékszortimentjében számos laktóz- és gluténmentes termék megtalálható, valamint olyan teljes kiőrlésű termékek is elérhetőek, melyek bár ételintoleranciához nem köthetők, ugyanakkor cukorbetegek számára is fogyaszthatók.
„Az áruházlánc funkcionális termékszortimentje túlnyomó többségben, ahogy minden más termék esetén is kiváló minőségű saját márkás termékből áll” – jegyezte meg Tőzsér Judit. A laktózmentes termékek közül a 2,8%-os laktózmentes Pilos tej és a 20%-os laktózmentes Pilos tejföl a legnépszerűbbek, a gluténmentes termékek közül pedig a Castello kukoricaliszt örvend nagy népszerűségnek.
Tőzsér Judit hangsúlyozta, hogy a Lidl saját márkás funkcionális termékeinek fejlesztése során kiemelt jelentőséggel bír, hogy a termékek élvezeti értéke a lehetőségekhez képest a legmagasabb legyen. A Lidl termékszortimentjében az alapélelmiszerek mellett olyan különlegességek is megtalálhatóak, mint a gluténmentes pizza, a laktózmentes túrós táska, illetve különböző teljes kiőrlésű termékek, melyek cukorbeteg által is fogyaszthatóak. Mint megtudtuk, a Lidl Magyarország hazai áruházaiban a laktózmentes termékek számára külön blokk került kialakításra a tejtermékek hűtőjében. A Lidl idei évi újdonsága az áruházakban már elérhető gluténmentes készételek, valamint az áruházlánc tematikus hetek keretében is készül újdonságokkal a speciális étrendre kényszerülő vásárlók számára.
A Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője elmondta: a vállalat tapasztalatai azt mutatják, hogy árbeli különbség jellemzően olyan termékek esetében figyelhető meg, ahol a funkcionális termékeknek van „normál”, nem mentes megfelelője is. Ez az árkülönbség mértéke nagyban függ a termékkategóriától, a kapcsolódó előállítási költségektől.
„A Lidlnél rendszeresen árakciókkal várjuk a vásárlókat a szóban forgó termékkategória kapcsán is” – említette Tőzsér Judit, hozzátéve, hogy a vásárlók az akciós újságokban találkozhatnak a Lidl áruházakban elérhető funkcionális termékekkel az újonnan bevezetésre került funkcionális témahét keretében, továbbá mind a glutén-, mind pedig a laktózmentes termékek külön almenüpontot kaptak a vállalat honlapján, a lidl.hu-n is. Mint megtudtuk, ezen túlmenően a funkcionális termékek csomagolásai saját, egységes megjelenéssel és színvilággal rendelkeznek: a saját márkás laktózmentes termékek színe lila, a gluténmentes termékek csomagolása pedig narancssárga a könnyebb megkülönböztethetőség okán.
Széles termékkínálat a SPAR-ban
A SPAR Magyarország Kft. 2009 novemberében a gluténérzékeny és laktózintoleranciával élő vásárlókra gondolva, az élelmiszerláncok között elsőként vezette be saját márkás kategóriában a glutén-, illetve laktózmentes élelmiszerekből álló termékcsaládját. Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kft. kommunikációs vezetője elárulta, hogy a SPAR free from termékcsalád életre hívására azért volt szükség, mert a glutén- és laktózérzékenység egyre több embert érintő probléma, ami magas anyagi terhet ró az érintettekre.
„Csakúgy, mint a többi saját márkánk létrehozásakor, a SPAR free from esetében is a termékek könnyű beszerezhetőségét és a kedvező árakat tartottuk szem előtt” – tudtuk meg Maczelka Márktól, aki hozzáfűzte, hogy a 2009-es bevezetés óta a SPAR free from termékcsalád forgalma közel triplájára növekedett. Aktuálisan 37 aktív cikk tartozik ebbe a márkacsaládba.
Mint megtudtuk, 2018-ban további termékekkel bővül majd a SPAR free from termékcsaládja, olyan áruterületeken is, ahol eddig ez a saját márka a választékukban nem volt jelen. Akinek nincs ideje sütni-főzni, azoknak jelentenek majd nagy segítséget a SPAR free from mélyhűtött gluténmentes termékei, amelyek várhatóan az első negyedévben kerülnek az áruházak polcaira.
Általánosságban elmondható, hogy az egészségtudatos életmód többe kerül. Mivel egyre nagyobb a kínálat a „mentes” élelmiszerek között is, így mindenki megtalálhatja a saját pénztárcájának megfelelő termékeket. A gluténmentes termékek viszont még mindig magasabb árkategóriát képviselnek, mint a hagyományos termékek, azonban a gluténérzékenyek számára a diéta az egyetlen kezelési mód, ezért nagyrészt az adott termékcsoportra vannak utalva.
Bár néhány „mentes” termék fogyására is kihat a szezonalitás, elsősorban az ételintoleranciában szenvedők aktuális állapota határozza meg a vásárlás gyakoriságát. Maczelka Márk szerint általánosságban elmondható, hogy a termékek fogyasztása kis mértékben ingadozik, az utóbbi időben főként a gluténmentes termékek kereslete nőtt. Mivel laktózintolerancia kialakulhat másodlagosan – bizonyos betegségek, illetve kezelések során/után –, ezért ilyen személyek esetén beszélhetünk időszakos fogyasztásról. Amint helyreáll a laktázenzim-termelés, újból tudják fogyasztani a „normál” termékeket.
„A gluténmentes termékek fogyasztásában csak azon populáció esetén beszélhetünk időszakos fogyasztásról, akik nem diagnosztizált gluténérzékenység miatt vásárolnak gluténmentes terméket, ugyanis a „valós” gluténérzékenyek számára a diéta egy életen át tartandó, tehát esetükben folyamatos fogyasztásról beszélhetünk” – fűzte hozzá a SPAR kommunikációs vezetője.
Folyamatosan bővül az ALDI kínálata
Az ALDI kiemelt figyelmet fordít a glutén- és laktózintoleranciával érintettekre, ezért számukra széles választékot és magas minőséget kínál az általuk fogyasztható termékekből az áruházlánctól megszokott kedvező árakon. „A glutén- és laktózmentes termékek egész évben népszerű és keresett áruk, ennek megfelelően jelenleg mintegy 100-féle „mentes” termékkel várjuk a vásárlókat, amelyeket az egészségügyi és egyéb megfontolásból „mentesen” táplálkozó fogyasztóknak ajánljuk” – közölte Pákolicz Attila, az ALDI kommunikációs ügynökségének vezetője.
Az ételintoleranciában szenvedők számára készült termékek kínálatában érzékelhető bővülés figyelhető meg, hiszen maguk a gyártók is folyamatosan bővítik „mentes” kínálatukat. A növekvő kereslethez igazodva a tej- és hústermékek – például gluténmentes felvágottak, virslik –, tészták, szárazáruk területén is egyre nagyobb az ALDI kínálata.
Mint megtudtuk, a gluténmentes termékeket a keresztszennyeződések kivédése érdekében kizárólag csomagolva lehet szállítani és értékesíteni, ezért ezek már a boltban is jól észrevehetőek. Az ALDI Enjoy Free márkája pedig egyértelmű tájékoztatást ad a vásárlóknak a „mentes” termékekről.
Az ALDI szinte minden fogyasztói igényt kielégít termékkínálatával: a laktózmentes termékek között a kínálatban található alpesi vaj, amely 250 grammos kiszerelésben érhető el, kakaós tej, túró, habtejszín, joghurt és sajtok széles választékban. Ami a gluténmenteseket illeti, a kínálatban található kakaós tekercs, veknik és zsemlék, tészták, gabona- és kukoricapelyhek, de felvágottak is elérhetőek glutén nélkül. A jégkrémek és a proteinszeletek között találni laktóz-, cukor- és gluténmentes verziót, és nyírfacukor is elérhető országszerte a boltokban.
A funkcionális termékeket általában drágább árkategóriába sorolják. Azonban Pákolicz Attilától megtudtuk, hogy a laktózmentes termékek esetében az árkülönbség nem jelentős, a gluténmentes termékek – mivel más gyártási technológiát igényelnek, különösen a péksütemények – viszont drágábbak és kisebb kiszerelésben kaphatóak, hogy elfogyjanak a minőségmegőrzési idő lejárta előtt.
Az ALDI nem csupán széles áruválasztékkal, magas minőséggel, barátságos árakkal, hanem széles körű kommunikációval is felhívja a fogyasztók figyelmét áruházai „mentes” választékára. A diszkontáruházlánc kínálata folyamatosan bővül, de a fentebb említett gluténmentes kakaós tekercsen, laktózmentes kakaós tejen kívül – igaz, nem „mentes” verzióban – elérhető reggeli poharas müzli hozzáadott cukor nélkül és saját márkás kecskesajt is kapható országszerte az ALDI 129 áruházában.
(TERMÉKMIX - 2018 márciusi szám)