Az elkövetkező 5 évben forradalomra kerülhet sor a kiskereskedelemben, amely jelentős mértékben befolyásolni fogja a globális élelmiszer-gazdaságot. Ezt jósolják a Nielsen piackutatói „A kereskedelmi márkák tartós előretörése” című új tanulmányukban.
A Nielsen kereskedelmi márkákról szóló aktuális tanulmányában azt a trendet elemzi, amely szerint a kiskereskedelem világszerte egyre több saját terméket és márkát fejleszt és ad el. A Nielsen 60 országban elemzi a piacokat. A gazdaság általános fejlődése mellett a fogyasztói magatartásban bekövetkezett változások és a növekvő digitalizáció gondoskodnak a kereskedelmi márkák felemelkedéséről. Ha a gazdasági fejlődés egy országban nem annyira átütő, a Nielsen szerint a fogyasztók hajlanak arra, hogy az élelmiszerekre és a háztartási cikkekre kiadott összegeket csökkentsék. Ekkor a vevők gyakran vásárolnak a szupermarketben kereskedelmi márkákat, hogy pénzt takarítsanak meg. Ha a gazdaság újra fellendül, a fogyasztók akkor is visszafogottan vásárolnak és kitartanak a kereskedelmi márkák mellett, mivel abból indulnak ki, hogy azok jobb ár-érték arányt biztosítanak számukra. A vevők világszerte osztják ezt a nézetet.
Változó arányok az egyes piacokon
Ehhez jön hozzá a termék minőségébe vetett bizalom. A növekvő piacokon a kereskedőknek ki kell használniuk a lehetőséget, hogy saját márkás árukészletüket bővítsék. Ennek megfelelően a Nielsen az újra fellendülő, fejlődő piacokon növekedési lehetőséget lát a kereskedelmi márkák számára, amelyeknek különösen Nyugat-Európában magasak a piaci részesedései. A kereskedelmi márkák részesedése a különböző országokban 20–40% között mozog. A diszkontok legtöbbször magas saját márkás részesedésükkel erős befolyást gyakorolnak a piacokra. Európában piaci részesedésük évek óta emelkedik, ezáltal egyre több saját márkás terméket adnak el. Ezzel egy időben Európában azt látjuk, hogy az ott aktív, nemzeti kereskedők vásárlóik számára jó, innovatív saját márkás termékeket kínálnak. Ezzel egyrészt a jelenlegi vevői igényekre reagálnak, ezzel párhuzamosan arra törekednek, hogy különbözzenek a diszkontoktól. Ez is elősegíti a piac fejlődését.
A kisebb gyártók piaci részesedést nyernek
Nyugat-Európában ezzel egy időben azt látjuk, hogy a kisebb márkagyártók a nagy nemzetközi vállalatok rovására piaci részesedést nyernek. A tanulmány szerint ennek az az oka, hogy a kereskedelmi vállalatok és a kisebb élelmiszergyártók innovatívabbak és közelebb állnak a vásárlókhoz. Ennek megfelelően éppen ezeken a telített piacokon azt látjuk, hogy a kereskedelem tovább fejleszti a saját márkákat, mivel változik a kereslet: például prémium kereskedelmi márkák jönnek létre, amelyek elsősorban egy lifestyle-orientált fogyasztói réteget szólítanak meg. Ezek olyan aspektusokat tartanak szem előtt, mint például az egészség, a wellness és az élelmiszer-biztonság. Az USA-ban például megfigyelhető, hogy egyre népszerűbbek a biotermékek és a vásárlók egyre inkább hajlandóak ezekre az árucikkekre költeni. Ez különösen az ezredfordulósokra érvényes, akik elsősorban Észak-Amerikában ismertek arról, hogy szívesen próbálnak ki új termékeket és kevésbé hűségesek a márkákhoz. Tehát a célcsoport gyakrabban vásárolja meg a szupermarketek saját márkás termékeit.
A digitalizáció növekvő hatása
A digitalizáció egy további aspektus, amely befolyásolja a keresletet. A vásárlók digitális kompetenciája növekszik és ezáltal számtalan információ áll a rendelkezésükre. Ily módon a termékekről tájékozódhatnak, vagy megkereshetik pontosan azokat a termékeket, amelyek megfelelnek az igényeiknek. A kereskedők számára ezért fontos, hogy jelen legyenek a digitális világban is és fogyasztóik számára kellemes, személyre szabott vásárlói élményt nyújtsanak. Kiindulhatunk abból, hogy a vásárlók, akik a helyhez kötött kereskedelemben gyakrabban döntenek a szupermarketek saját márkái mellett, ezt az interneten is folytatni fogják. A Nielsen szerint ezek a trendek továbbra is pozitívan fogják befolyásolni a saját márkák piaci részesedését. Tehát az elkövetkező években előreláthatólag nem kell számítanunk hanyatlásukra.
(TERMÉKMIX – 2018 október)