A Covid-19 2020 februárjában érte el Európát. A járvány soha nem látott egészségügyi és gazdasági válságot eredményezett. Az élelmiszerboltok, kiskereskedők látták el az embereket élelemmel és a szükséges tisztító- és személyi higiéniai termékekkel. Az élelmiszerboltok sok szempontból a világjárvány hősei is voltak.

Mert lássuk csak! Az élelmiszerek kiskereskedelmi értékesítése a pánik­vezérelt vásárlás kezdeti hulláma, az éttermek bezárása, valamint az otthon tartózkodó, dolgozó és főző emberek miatt megnőtt. Ugyanakkor a kiskereskedők költségei megemelkedtek az ellátási láncok megszakadása ­miatt, aminek okai a példátlan keresleten túl a beszállítók gyáraiban bekövetkezett megbetegedések voltak. A helyzetet a személyzet és az ügyfelek biztonságának megőrzésére irányuló intézkedések, valamint az online ­szolgáltatásokra és szállításra irányuló beruházások felgyorsítása is tovább nehezítette.

BIZONYTALANSÁGBAN
Jelenleg is szokatlanul magas bizonytalanság jellemzi az élelmiszeripart. Ez a bizonytalanság pedig sok kérdést vet fel, hiszen az ágazat fejlődése és pályája nagy mértékben függ a járvány alakulásától és attól, hogy a fogyasztók hogyan reagálnak minderre.
Mely fogyasztói viselkedés figyelhető meg a járvány során? Milyen új tendenciák jelenhetnek meg a világjárvány után? Folytatódik az online élelmiszer-értékesítés gyorsulása? Továbbra is fontos tényezők lesznek a biztonság és az egészség? Többek között ezekre a kérdésekre keresett választ a McKinsey & Company és az EuroCommerce Disruption and Uncertainty című felmérése, ami igyekszik egy átfogó képet nyújtani arról az iparágról, amely példátlan gyorsasággal kényszerült alkalmazkodni az új helyzethez. A felmérésben több mint tízezer fogyasztót és mintegy ötven élelmiszerbolt-vezetőt kérdeztek meg Európa szerte.

ÁTLAGON FELÜL TELJESÍTŐ SVÉDEK
A vírushelyzet kezdetén, a pandémia első hulláma alatt a legtöbb ­országban bezárták az éttermeket, az irodá­kat és az iskolákat. Az emberek ­pedig rohantak élelmiszert vásárolni mind az üzletekbe, mind az internetre. Fran­cia­országban, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban az első lezáráskor az élelmiszer-eladások kb. 20%-kal nőttek meg az előző év azonos időszakához képest.
A kezdeti káosz után az élelmiszerboltok és a vásárlók is rájöttek, hogy a járvány hónapokig fog tartani, így ennek megfelelően alakították ki üzleti modelljeiket és vásárlási szokásaikat. Azóta is két alapvető tényező befolyásolja azt, hogy hogyan vásárolnak élelmiszert a fogyasztók. Egyrészről a kormányzati korlátozások okán, hiszen a nagyobb biztonsági előírások az online mellett a helyi boltok forgalmának növekedéséhez vezettek. A másik szempont pedig az egészség védelme, a fertőzési kockázatok elkerülése érdekében és a megelőzési intézkedések hatására a fogyasztók a zsúfolt helyek – forgalmas üzletek, tömegközlekedés – el­kerülését részesítették előnyben.
Már ez a két tényező is hatalmas változásokat eredményezett az élelmiszer-kereskedelemben. Az európai fogyasztók átlagosan körülbelül 5%-kal csökkentették a vásárlási gyakoriságukat, miközben a kosárméretek kb. 16%-kal nőttek. Összességében a fogyasztók mobilitása csökkent, és a mobilitási mintákat újra elosztották a különböző desztinációk között. Az online csatorna például Európában átlagosan kb. 55%-kal teljesített jobban, mint tavaly, míg a hipermarketek csak kb. 3%-os növekedést értek el.
Míg ezek a tendenciák általában igazak egész Európában, a fogyasztói magatartás az egyes régiókban a helyi körülményektől függően eltérő volt. Olaszországban például, ahol a kormány az otthonhoz közeli vásárlásra korlátozta az embereket, a helyi üzletekben nőtt az értékesítés. Ezzel szemben Svédországban, ahol a legkevesebb korlátozást hajtották végre egész Európában, sokkal kevésbé változott meg a fogyasztók mobilitási szokása, hiszen a város külterületén lévő nagy hipermarketekbe is szívesen ellátogattak. A svéd fogyasztók vásárlási gyakorisága kissé nőtt, ellentétben az Európa többi részében uralkodó tendenciával. Ennek eredményeként a svéd hipermarketek ebben az időszakban több mint kétszer olyan gyors ütemben növelték a bevételeiket, mint az európai átlag (3,3%).

SOSEM LÁTOTT MAGASSÁGOKBAN
Ha körbenézünk az élelmiszer kiskereskedelmi piacon, akkor láthatjuk, hogy több erő alakította át a vásárlási szokásokat 2020-ban. Az élelmiszer kiskereskedelem sosem látott magasságokba tört: a mennyiség kb. 8%-kal, az értéke pedig valamivel több mint 10%-kal nőtt. A tavalyi év példátlan növekedési ütemét azonban nehéz lesz fenntartani.
Néhány olyan új szokás, mint az otthoni munkavégzés vagy a gyakrabban főzés továbbra is megmaradhat a vírushelyzet enyhülésével. Úgy tűnik, hogy az élelmiszer-kiskereskedelem még a Covid-19 utáni időszakra előrevetítve is jó helyzetben van, hiszen a fogyasztási és kiadási szándékok egyértelműen az élelmiszerboltok előnyben részesítését mutatják a vendéglátóhelyekkel szemben. Mindazonáltal nehéz jó előrejelzést adni, tekintve a nagyon eltérő forgatókönyveket, hogy az egészségügyi válság milyen gyorsan oldódik meg, és mennyire lesz jelentős a gazdasági válság.
Valószínűtlennek tűnik azonban, hogy az élelmiszer-kiadások ilyen szokatlanul magas szinten fognak maradni: amint a pandémia véget ér és beindul a gazdasági fellendülés, az emberek nagy valószínűséggel visszatérnek a normális kerékvágásba.

FÓKUSZBAN AZ EGÉSZSÉG
Az otthoni főzéssel fokozódott az egészséges táplálkozásra való igény jelentősége is. A járvány során a fogyasztók költéseiket jelentős mértékben az egészséges, környezetbarát és helyi termékek felé fordították. A fogyasztók körülbelül 60%-a állítja azt, hogy hajlandóak többet fizetni a fenntartható alternatívákért.
A járvány ellenére az ökoaktívak száma is folyamatosan nőtt a kontinen­sen. Franciaországban, Német­ország­ban és Spanyolországban például ez a kategória 6-10 százalékponttal emelkedett 2020-ban. A fogyasztók továbbra is ökológiailag tanúsított és egészségesebb termékeket követelnek, például növényi alapú, teljesen természetes, magas fehérjetartalmú és GMO-mentes termékeket. Az Európai Unió az Egyesült Államok után a világ második legnagyobb felvevőpiaca az ökológiai normáknak megfelelően előállított termékek piacán, amely 2019-ben 45 milliárd euróra nőtt, 8%-os emelkedést produkálva az előző évhez képest.
A fenntarthatóság már a világjárvány előtt is kiemelkedő téma volt, de a Covid-19 felgyorsította ezt a tendenciát. A környezettudatos fogyasztók aránya jelentősen megnőtt 2020-ban. Németországban például 27%-os növekedés volt tapasztalható évről évre. Ennek tükrében nem meglepő, hogy az élelmiszerbolt vezetők 29%-a számít arra, hogy a fenntarthatóság az elkövetkezendő években az első három trend közé kerül.
A kiskereskedőknek fenntarthatóbbá kell tenniük a kínálatukat és a működésüket. Az elmúlt év azt is kimutatta, hogy a fogyasztók nemcsak egészséges ételeket, hanem egészséges és higiénikus csomagolásokat is keresnek.
Összességében a fogyasztók mintegy 30%-a állítja, hogy 2021-ben több pénzt tervez költeni a fenntartható és egészséges termékekre a tavalyi évhez képest. A megkérdezettek 24%-a tervez többet költeni regionális és helyi termékekre, 19%-a pedig a környezetbarát termékekre. Ezeket a hatásokat továbbra is erősen befolyásolják az egyéni gazdasági helyzetek. A magasabb jövedelmű szegmensek általában kevésbé ártudatosak, és hajlandóbbak többet költeni az egészséges táplálkozásra. Ezzel szemben az alacsonyabb jövedelmű fogyasztók inkább a pénzmegtakarításra összpontosítanak és egyértelműen az olcsóbb megoldások felé mozdulnak el, kevésbé foglalkoznak az egészséges ételválasztékkal.
A fogyasztók 19%-a azt állítja, hogy az elmúlt évben alacsonyabb szinten tartotta a kiadásait, ami a bevásárlásokat illeti. A vásárlók szegmenseinek polarizációja így tovább nőtt 2020-ban.


EGYRE NAGYOBB SZELET A TORTÁBÓL
Az online csatorna példátlan növekedést tapasztalt a Covid-19 járvány során, amelyet a biztonságos vásárlási alternatívákat kereső fogyasztók miatt kellett sok vállalkozásnak viharsebességgel végrehajtania. Az online vásárlás 2020-ban bekövetkezett kivételes növekedését követően a fogyasztók alig várják, hogy 2021-ben még többet vásároljanak online az élelmiszer fronton. Ez az állítás különösen a fogyasztók 25%-ára igaz, akik már legalább időnként vásároltak online és növelni szeretnék az ez irányú vásárlásaikat.
Az online vásárlás növekedési tendenciája azonban nem terjed ki minden fogyasztói csoportra. Azok a fogyasztók, akik korábban ritkán vásároltak ételt az interneten, csökkenteni tervezik az élelmiszerre fordított online kiadásaikat, azon fogyasztók közül pedig, akik tavaly nem vásároltak online, csak 7%-uk mondta azt, hogy 2021-ben szándékozik elkezdeni az online vásárlást.
Amikor ezeket a csoportokat megkérdezték, hogy mi akadályozza őket az online vásárlásban, 49%-uk azt válaszolta, hogy a személyes kapcsolattartást preferálja az üzletekben, 33%-uk szerint túl drágák a szállítási díjak és 22% szerint a minimális rendelési követelmények túl magasak.
Ezen negatív kritikák ellenére is Európában az online élelmiszerbolt-csatorna körülbelül 55%-os növekedést tapasztalt az elmúlt évben, szemben a 2019-es 10%-os átlagos növekedéssel. A magasabb online növekedési eredményeket az Egyesült Királyság, Spanyolország és Olaszország érte el.
Összehasonlításképp, az offline csatornák átlagos növekedési üteme lényegesen alacsonyabb volt. A főbb offline csatornákon (hipermarketekben, szupermarketekben és diszkontokban) 3-12 százalék volt az átlagos növekedési ütem. Az online csatornák tették ki a teljes élelmiszer-bevétel mintegy 20 százalékát 2020-ban, annak ellenére, hogy 2019-ben még csak 4 százalékos piaci részesedéssel bírtak.
Tágan véve az online nyert minden országban. Azok a piaci szereplők, akik képesek voltak gyorsan alkalmazkodni ebbe az irányba, valamint kezelni tudták az ügyfelek preferenciáit, jelentős piaci részesedést szereztek. Az Egyesült Királyság online élelmiszer-kereskedőinek részesedése a 2019-es évi 7,6%-ról 2020-ra 11,2 százalékra nőtt, ami 67%-os bevételnövekedést jelentett. Svédországban pedig az online csatorna közel 100%-kal nőtt a tavalyi évben, szemben a 2019-es kevesebb mint 10%-kal – ez a legerősebb növekedési ütem Európa szerte.
A fogyasztói felmérések adatai azt vetítik előre, hogy az online élelmiszer-kiskereskedelmi csatornák felhasználói valószínűleg 2021-ben nagyrészt továbbra is folytatni fogják a használatukat, a Covid-19 után az online élelmiszerboltokra fordított kiadási szándék várhatóan csak 10 százalékkal csökken. Miután megtanulták értékelni az online vásárlás kényelmét, a fogyasztók a pandémia mérséklése után is legalább részben ragaszkodnak majd ehhez a vásárlási formához.

HŰTLEN VÁSÁRLÓK
A világjárvány minden dimenzióban hatalmas sokkot okozott a vásárlói hűségben – egyedülálló lehetőséget kínálva ezzel az élelmiszerboltok számára. Valójában a fogyasztók több mint 60%-a megváltoztatta a vásárlási szokásait.
Ami pedig a legfontosabb, hogy a fogyasztók több mint 31%-a állítja, hogy megváltoztatta az üzletet, ahol vásárol vagy már a világhálón teszi mindezt. Ennek legfőbb oka a jobb érték, különösen az ár és a kényelem, valamint a könnyű hozzáférés vagy a szállítási lehetőségek tekintetében.
Az élelmiszer-kiskereskedőknek most történelmi lehetőségük van új ügyfeleket szerezni azáltal, hogy jobban alkalmazkodnak a változó igényekhez. És mivel az ügyfelek több mint 70%-a azt állítja, hogy ragaszkodni kíván az új vásárlási magatartásához, valós esély van arra, hogy hosszabb távon meg is tartsa őket.



MIT HOZ A JÖVŐ?
A 2020-as eladások rekordéve után a megkérdezett élelmiszerbolt vezetők és fogyasztók arra számítanak, hogy az európai élelmiszerpiac stagnál vagy csökken a következő egy-két évben a Covid-19 korlátozásainak feloldásával. Mindazonáltal a fogyasztók azt tervezik, hogy többet költenek majd élelmiszerekre, mint a pandémiát megelőzően. Ez pedig arra enged következtetni, hogy a piac nem tér vissza teljesen a Covid-19 előtti szintre, valamivel nagyobb marad.
A piac várható jövőbeni összehúzódásának időzítése és nagysága nagyon bizonytalan és számos tényezőtől függ, amelyek a Covid-19 válság további alakulásához kapcsolódnak. Ennek megfelelően a megkérdezett vezetők közel fele arra számít, hogy a piaci helyzet romlik 2021-ben, és továbbra is nagyon bizonytalan. Mindössze 26%-uk számít a helyzet javulására. A vezetők az árérzékenység fokozódását látják az élelmiszerboltok egyik legbefolyásolóbb trendjének, olyannyira, hogy 56%-uk a három legfontosabb prioritás közé sorolja.
A csökkenő tendenciát felerősíti a fogyasztók fokozott minőségi elvárása a belépő szintű termékeknél, ami nyomást gyakorol az élelmiszer-kiskereskedőkre mind az ár, mind a minőség tekintetében. A fogyasztók ugyanis a legalacsonyabb áron is egyre nagyobb igényt tartanak a jó minőségre. Számos élelmiszer-kiskereskedő úgy reagált ­erre, hogy az elmúlt néhány évben vonzóbb csomagolással és jobb minőségben indította újra a belépő szintű márkáit és termékeit.
A fogyasztói felmérés is megerősíti ezt a visszaeső tendenciát, hiszen a fogyasztók 34%-a jelezte Európa-szerte, hogy pénzt akar megtakarítani a 2021-es vásárlásaikor, míg 27%-a tervezi aktívabban kutatni az akciókat, 17%-uk pedig olcsóbb termékekre szeretne váltani.
A fogyasztói oldalon a megkérdezettek alig 10%-a nyilatkozott úgy, hogy továbbra is többet kíván költeni az élelmiszerboltokban és kevesebbet más élelmiszer-csatornákon, mint a pandémia előtti időszakban. Ennek oka lehet, hogy a fogyasztók jobban megszokták az otthoni főzést, vagy mert arra számítanak, hogy ezután is többet dolgoznak majd otthon, mint korábban. Míg az általános piaci ki­látások továbbra is bizonytalanok mindkét oldalról, egyetértenek azokban a trendek­ben, amelyek a piacot leginkább be­folyásolják.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. május)

BELELAPOZOK