A valaha alternatív életmódnak tartott veganizmust ma már a millenniumi nemzedék az egészségesebb életmód és a fenntarthatóság alternatívájának tekinti, amelynek nagy
a perspektívája a globális növekedésben.

Újrahasznosítás, ökológia, biológiai­lag lebomló − ezek a modern kozme­tikai ipar kulcsszavai. Ahogy természetes módon fogadták el a vásárlók a „vegán” és „állatkísérlet-mentes” kifejezéseket is termékek címkéit vizsgálva.
A The Economist szerint 2019 a veganizmus éve volt. A tendenciákat vizsgálva kiderül, hogy a veganizmus nemcsak egy trend és divat, hanem tudatos választás − Nagy-Britanniában már kb. 3,5 millióan nem fogyasztanak állati eredetű termékeket.

Nem csak étrend
Bizonyított, hogy a vegán étrendnek több, az egészségre pozitív hatást gyakorló előnye van, pl. testsúlycsökkenés, vércukorszint-csökkenés, jobb veseműködés. De sokan elsősorban azért térnek át a veganizmusra, mert tartóz­kodni akarnak az állati termékek fogyasztásától. Létezik néhány egyéb etikai szempont is, mint az állatkísérletek és a környezeti hatások, amelyek befolyásolják a fogyasztók életmód-változtatását.
Mivel a vegán életmód gyors tempó­ban terjed, az élelmiszeripar, a divatipar kénytelen alkalmazkodni a fogyasztók vegánok számára készült termékek iránti igényeihez. Következésképp ez az attitűd és a vele járó változások létre­hozták a vegán szépségipart.

A veganizmus és a szépségipar
A Grand View Research adatai szerint a vegán kozmetikumok ágazatának értéke 2025-re eléri a 20,8 milliárd dollárt. A vásárlók már nemcsak azzal foglalkoznak, mit vesznek fel és mivel táplálják a testüket, hanem azt is, mit nem tesznek rá.
Függetlenül attól, hogy vegánok vagyunk-e vagy sem, a kozmetikumok állatokon való kipróbálása olyan eljárás, amelyhez mindannyian tudatosabban viszonyulunk az utóbbi években. A kutatásokból kiderül, hogy a britek többsége alternatív kozmetikumokat keres, amelyek egyszerre mentesek az állatkísérletektől, és vegánbarát termékek.
Becslések szerint jelen­leg a britek fele állat­kísérle­tektől mentes és vegánbarát kozmetikai termékeket vásárol, bár harmaduk nem követi szigorúan a vegán életmódot. Ez a változás új társadalmi trendeket generált, mint például a „tiszta szépség” és a „tudatos szépség” fogalma. Mi a különbség köztük? Az „állatkísérletektől mentes” kozmetikumok azt jelentik, hogy a termékeket nem próbálták ki állatokon. A „vegán” meghatározás pedig garantálja, hogy a kozmetikumok nem tartalmaznak semmilyen állati eredetű terméket, mint ­például méhviaszt vagy állati zsírt, azaz lanolint.

A kozmetikai termékek és a veganizmus
Jelenleg nagy a választék olyan cikkek terén, amelyek kielégítik a vegán kozmetikai piac igényeit. A fogyasztók is egyre tudatosabbak, és érdeklődnek a termékek összetevői iránt, hogy nem tartalmaznak-e nem kívánt alapanyagot. A vegán kozmetikumo­kat kereső, nemcsak a saját nézetük vagy meggyőződésük szem­pontjából, hanem egészségügyi okokból is fenntartható és környezetbarát megoldásokat választó új vásárlók növekvő száma arra utal, hogy ebben a kategóriában hatalmas potenciál van.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 decemberi szám)