A fogyasztók érdeklődésének középpontjában világszerte az egészséges, praktikus és megbízható ételek és italok állnak. A fogyasztói megkérdezések, a termékbevezetések, valamint az elemzők előrejelzései alapján a MINTEL világviszonylatban hat trendet azonosított.


A tradíciók felé fordulás

A Mintel arról számol be, hogy erőteljesen nő a fogyasztók érdeklődése a hagyománnyal rendelkező termékek iránt, a vásárlók egyre inkább visszaemlékeznek szülőföldjük hagyományos táplálkozási módjaira.
A „Cold-Brew” kávé legalább annyira jó példa erre, mint az afrikai Guiness fekete sör (African Special Stout), amelyet olyan helyi összetevőkből főznek, mint a citromfű, a kóladió és a csili.
Kínában a 20-49 közötti korosztály 70%-a, akiket a Mintel-vizsgálat folyamán reggelizési szokásaikról kérdeztek, a klasszikus Wan-tan, vagyis a hagyományos tésztaleves mellett tette le a voksát.
Az ismerős tradíciók felé fordulás hatással van a kereskedelmi formátumokra is: Peruban a Danlac Milk márka gyártója a tejárusokat a limai szupermarketekbe küldi, hogy ott adják el a termékeiket.


Növény-power

2016-ban világszerte egyre dinamikusabbá vált az emberek törekvése az egészséges és tiszta életstílusra, mely az új termékek bevezetésében is meg­mutatkozik.
Az új vegetáriánus termékek száma 2015 szeptembere és 2016 augusztusa között 25%-kal emelkedett, a vegán termékek száma pedig a 2010/2011-es időszakkal összehasonlítva 257%-kal.
A Mintel elemzői 2017-re még több olyan termékre számítanak, amelyek fókuszában a növényi összetevők állnak. Ez a tendencia a csomagolt termékekre is vonatkozik, emellett az élelmiszeriparban figyelemmel kísérik az olyan innovatív technológiák alkalmazását, amelyek lehetővé teszik az emberek ízlésvilágának megfelelő termékek előállítását. Ezért a jövőben a szupermarketekben a növényi élelmiszerek már nem fognak különleges terméknek számítani, és ezek az árucikkek az érdeklődés középpontjába kerülnek.


Kevesebb élelmiszerhulladék

Nem csak az Európai Unió hozott olyan határozatokat, amelyekkel csökkentenék a kidobott élelmiszerek mennyiségét, 2030-ig az USA is a felére szeretné csökkenteni a jelenlegi elpazarolt élelmiszermennyiséget.
A fogyasztók egyre inkább hajlanak arra, hogy az üzletben elfogadják a kevésbé tökéletes élelmiszereket is, például a nem túl esztétikus répát vagy péksüteményeket. A nemzetközi szupermarkethálózatok pedig ennek megfelelő ajánlatokat kínálnak, valamint kampányokat szerveznek a cél érdekében. Az Intermarchétól (Franciaország) a Whole Foodon (USA) át a Dabbawalasig (India) terjednek azon kezdeményezések, amelyek azt tűzték ki célul, hogy a szépséghibás termékeket el tudják adni, vagy a maradékot jóléti szervezeteknek adományozzák.
A szupermarketekben a fogyasztók számára fontos szerepet játszanak az akciós ajánlatok, a tartósság, valamint a csomagolás mérete is.
A Mintel-kutatásból az is kiderül, hogy az élelmiszeripar és a kereskedelem minimalizálni szándékozik az élelmiszerhulladékot.

tablazat3Slow food és fast food

Miközben a multitasking-életstílus ahhoz vezet, hogy a fogyasztók egyre inkább az egyszerű és a gyors étkezésekre törekednek, az ellentrend is egyre inkább teret hódít, az emberek újra felfedezik a lassúság örömeit.
A reggeli időszakra vonatkozóan világszerte jelentős az igény az időt spóroló termékekre, de esténként és hétvégén nő az igény, hogy a fogyasztók elég időt szánjanak az étel elkészítésére és a közös étkezésekre.
A Mintel előrejelzése szerint 2017-ben világszerte egyre inkább az egy-egy termékre fordított idő kerül a középpontba: ilyen például a friss összetevők kiszállítása egy órán belül a nagyváro­sokban (Berlin, Barcelona), vagy a joghurt fermentációja és érettsége 32 órán túl (Dél-Korea).


Ételek a léleknek

A multitasking-életstílus e trend esetében is beszedi az adóját. A rövid estéket, amelyekkel az embereknek világszerte meg kell elégedniük, lehetőleg pihentető alvással szeretnék tölteni, és erről nem csak külsőleg, a szépségipar termékeivel szándékoznak gondoskodni, de ehhez a táplálékok is hozzájárulhatnak.
A fogyasztók e szükségletének eleget tesznek a kikapcsolódást segítő italok melatoninnal (Spanyolország), az emésztést segítő gabonák és az esti snack-ek (USA, Mexikó).
A Mintel jelentős potenciált lát azokban az élelmiszerekben, amelyeket a gyártók különösen az esti (egészséges) fogyasztásra szánnak. A nyugtató teák, az optimális fehérjetartalmú kenyerek, valamint a speciális joghurtok képesek támogatni az emberek törekvését az optimális időtartamú és pihentető alvásra.


Egészséges élelmiszerek mindenkinek

A gyártók célul tűzték ki, hogy a népesség kevesebb bevétellel rendelkező rétegei számára is világszerte lehetővé tegyék az értékes és egészséges élelmiszerekhez való hozzájutást, és ez immár a termékinnovációkban is megmutatkozik.
A Mintel termékadatbankból kiderül, hogy a kedvező árú élelmiszerek és italok száma a prémium szegmensben a 2010/2011-es időszakhoz képest 2015/2016-ban 25%-kal emelkedett.

tablazat1A Mintel jelentése szerint a lakosság minden rétegében világszerte trenddé vált az egészségesebb táplálkozásra való törekvés, de fontos szerepet játszik az, hogy a fogyasztók ezeket a termékeket megengedhetik-e maguknak. Erre specializálódtak egyes szupermarket hálózatok, a foodservice-ek, valamint a catering vállalatok.
Ennek megfelelően például az Asda (UK) egy négyszemélyes család számára kedvezményes áron kínálja zöldségekkel teli dobozát, vagy például Argentínában egy online térképet is készítettek, amelyen megjelölték a kedvezményes áron húst kínáló kiskereskedőket (#ElMapaDelAsado). Az Everytable az USA-ban, Los Angelesben kedvezményes árú menüket kínál az alacsony bevétellel rendelkező területeken.

 

(TERMÉKMIX - 2017. februári szám)

 

forrás: LP International