A globális kereskedelmi hálózatokhoz való általános hozzáféréssel a vásárlók számára lehetővé válik, hogy bármely időben és helyen megnézzék és összehasonlítsák a kereskedők ajánlatait, ez növeli a piac átláthatóságát és hozzásegíti a piaci szereplőket a racionális döntések meghozatalához.

Ez a trend ugyanakkor az egyes márkákhoz és boltokhoz való lojalitás csökkenését is maga után hozza, az üzleti oldalon pedig felgyorsítja a fogyasztók jobb kielégítéséért folytatott versenyt, legyen az akár a gyorsabb kiszállítás, a több termékinformáció, a kényelmi vásárlás, vagy a termék ára. A PlanetRetail RNG által készített jelentés összefoglalja a globális kiskereskedelem legfontosabb trendjeit az elkövetkező évekre. Napjainkban talán a legfontosabb trend a kiskereskedelemben a kényelem, a kényelmi vásárlás. A fogyasztók egyre inkább a közvetlenséget, a jobb elérhetőséget és a várakozások azonnali kielégítését várják a kiskereskedőktől. Ezt az átalakulást olyan demográfiai változások segítik elő, mint az egyre öregedő társadalom, a háztartások számának csökkenése, vagy a nők növekvő szerepe a munkaerőpiacon. A változások hatására egyre nő a lakóhelyhez közeli kisebb boltok száma, felgyorsul az e-commerce fejlődése és nő a kényelmi termékek értékesítése.

Gyorsan reagálnak a kereskedők

A PlanetRetail RNG tanulmánya szerint szintén fontos jelenség, hogy nő az átgondolt vásárlások jelentősége is. Gyorsan változó világunkban ráadásul a vásárlóknak olyan fenyegetésekkel is szembe kell nézniük, mint az egyes munka­körök automatizálása, a robottechnológia, a mesterséges intelligencia, vagy a migráció és a klímaváltozás problémái. Ennél fogva egyre nagyobb az igény a gyökerekhez való visszatéréshez, ahhoz, hogy ezeket a negatívnak látszó folyamatokat valamiképpen visszafordítsa az emberiség. Egyre nő az igény az egészséges, természetes és eredeti termékek iránt is. A fogyasztók fejével gondolkodó élelmiszergyártók, a kozmetikumok, vagy a háztartási vegyiárukat gyártó cégek egyre inkább megpróbálják megjeleníteni ezeket a szempontokat a termékkínálatukban. A bolt egyre inkább a színész-vásárló színpadává válik – vélik a tanulmány készítői. Mit is jelent ez?

A vásárlók egyre inkább az élményt keresik a vásárlásban a puszta fogyasztás helyett. A kiskereskedők ezt felismerve újratervezik, átalakítják a boltok belső terét, megnövelik az élményzónákat és egyidejűleg csökkentik a hagyományos és megszokott polcok számát. Az online szolgáltatások terjedése ezen felül még inkább megváltoztatja a tradicionális boltok szerepét, arra késztetve őket, hogy egyfajta kiállítótérré alakuljanak át, ahol a vásárlók inspirációkat szerezhetnek, kipróbálhatnak új termékeket és bővebb ismeretet is szerezhetnek a termékekről. Az online vásárlás egyre inkább a mobil eszközökkel végrehajtott vásárlásokat jelenti. Jelenleg a mobil eszközök jelentik a legfőbb kapcsolódást a hálózatok eléréséhez. Az okostelefon penetráció és az internet elérés növekedése a gyártók és kereskedők számára több tízmillió új ügyfelet jelent éves szinten, elsősorban a fejlődő piacokon.

Vásárlás határok nélkül

A globális verseny világát éljük. Az emberek egyre nagyobb számú mobileszközzel egyre nagyobb számú online áruházat érhetnek el, akiknek megvan az igényük arra is, hogy akár határokon túli vásárlásokat is eszközöljenek. Ennek eredményeként a gyártók és kereskedők a hagyományos működési területükön kívüli külső piacokon is megküzdhetnek egymással. Ebben a tekintetben Kína áll vezető pozícióban, hiszen egyre több és több online áruházzal és webshoppal próbálja megszerezni a vásárlókat.

 Mindent egy helyen

A világ vezető kiskereskedelmi vállalatai egyfajta üzleti ökoszisztémává alakulnak át. Az olyan óriások, mint az Amazon, vagy az Alibaba egyre kiterjedtebb és sűrűbb hálózattal rendelkeznek, amelyek szinte az élet minden területét „lefedik” és ezt a hálózatot az ügyfelek számára elérhetővé teszik. Ezzel pedig növelik a vásárlók elkötelezettségét, növelik a különböző platformokon eltöltött időt, közben az élet mind több területére kiterjedő vásárlói adatbázisokat hoznak létre és egyre több és több személyre szóló és széles körű ajánlattal bombázzák őket. Ezzel pedig a vevők egyre mélyebbre jutnak ezen cégek portfóliójában, egyre több árut és szolgáltatást vásárolnak tőlük. Ezek az átfogó ökoszisztémák így fokozatosan a szolgáltatások és áruk teljesen integrált rendszerévé válnak.

Adat=profit

Közismert mondás, hogy a 21. század olaja az adat. Az adat a mai kor legértékesebb "vagyona". A digitális kommunikáció minden korábbinál nagyobb mennyiségű adattal látja el a kereskedőket nemcsak a vásárlóikról, hanem a saját vállalatukról is. A modern elemzői módszerek segítségével pedig ezt a hatalmas mennyiségű rendszerezetlen információhalmazt sokrétű tudássá tudják alakítani, amelyek segítségével még jobban megismerhetik vásárlóikat, növelhetik hatékonyságukat és nem utolsó sorban profitjukat is. Az adatelemzés kihat a gyártási folyamatokra, az ellátási láncokra és a termékkínálattal kapcsolatos döntésekre is. A globális márkák ezekkel a változásokkal fokozatosan helyi márkákká is válnak egyben. Az e-commerce ökoszisztémák fejlődése felgyorsítja és a korábbiaknál könnyebbé teszi a gyártók számára a vásárlók elérését a világ minden pontján. A globális márkákat a fejlődő piacok vásárlói is megismerhetik ezáltal, de ezeknek a márkáknak alkalmazkodniuk kell a helyi viszonyokhoz annak érdekében, hogy a jól ismert lokális vállalatokkal és márkákkal is sikeresen versenyezzenek – derül ki a PlanetRetail RNG tanulmányából.

 

(TERMÉKMIX – 2018 október)