A Covid számlájára sok minden írható, de az online kereskedelem számára nagyobbra nyitotta a kapukat. A szükség sokakat terelt az online vásárlás felé és ennek köszönhetően sokan rá is kaptak az ízére. Az online kereskedelmi szövetség, az Ecommerce
Hungary mellett a szektor sikeres szereplőit kértük meg, értékeljék a tavalyi évüket, illetve meséljenek nekünk az idei terveikről, célkitűzéseikről.

Egyre jobban elmosódnak a határok
Vitathatatlan, hogy a Covid erőteljesen megdobta az elektronikus kereskedelmet szerte a nagyvilágban és itthon is. Dr. Bőgel György, az Ecommerce Hungary Egyesület elnöke elmondta, hogy a 30–40%-os növekedési mutatók ebben az időszakban teljesen normálisak voltak, de olyan országról is tud, ahol megduplázódott az elektronikus kereskedelem forgalma. Az elnök úgy véli, hogy ha enyhül a járvány, és még szabadabban mozognak az emberek, akkor részben visszatérnek a hagyományos bolti vásárláshoz, de a közelmúltban sokan megtanulták, hogyan működik az e-kereskedelem, megkedvelték, rutint szereztek benne, és mindezek hatására egészen biztosan marad a növekedési tendencia a jövőben is.
Az FMCG szektor bekapcsolódása az ­e-kereskedelembe az egész világon késett. Az elektronikus kereskedelem olyan árucikkekkel indult meg, amelyek egyszerűek voltak a maguk fizikai formájában, tehát könnyű volt őket szállítani és kézbesíteni. Az Amazon könyvekkel kezdte, mások ­CD-k­kel, trikókkal próbálkoztak először, olyan termékkel, amelyeket be lehet gyömöszölni a postaládába. Az FMCG csak később csatlakozott, hiszen az élelmiszerek kényes árucikkek, nagyon kell vigyázni a romlékonyságukra, a minőségükre, így a gyors kiszállításnak és a gondos minőségbiztosításnak óriási jelentősége van. „Sok a buktatója, hiszen vannak itt például szezonális és napon belüli keresleti hullámzások, nehéz a kapacitás- és készletgazdálkodás, a raktározás sem egyszerű, de újabban mégis azt látjuk, hogy az FMCG termékek is egyre nagyobb forgalommal vannak jelen az elektronikus kereskedelemben” – vélekedett Dr. Bőgel György.
Az elektronikus kereskedelem működéséhez nem csak webshopok kellenek, hanem felkészült és a digitális világban rutinos vásárlók is. A másik oldalon a hazai kisebb és közepes méretű vállalkozásoknak is sok teendője van, hiszen közülük sokan még mindig lemaradnak a digitalizálás és az automatizálás területén.
Dr. Bőgel György szerint az online kereskedelem sosem fogja teljesen kiszorítani a hagyományos boltokat: együtt fognak élni egymással, sokszor valamilyen vegyes modell formájában. „Az offline boltok is egyre inkább elektronizáltak, nincs éles határvonal a két „műfaj” között. Az sem kizárt, hogy egy hagyományos boltnak például fejlettebb digitális készletgazdálkodási vagy logisztikai rendszere van, mint egy webshopnak - világított rá az elnök. Stratégiai kérdés, hogy ki melyik lóra tesz, milyen kereskedelmi résztevékenységeket digitalizál és automatizál.
A nemzetközi gazdasági problémák az e-kereskedelemben is éreztetik a hatásukat. „Nagy gond például, ha valaki most a tengerentúlról szállíttat ide árucikkeket, hiszen konténerhiány van, a forgalom pedig gyakran akadozik. Azt sem lehet tudni, hogy járványügyi okokból éppen melyik határt fogják legközelebb lezárni. Az ellátási láncok egy része átrendeződik, ami hatással lesz az elektronikus ­kereskedelemre is, érdemes tehát nyitva tartanunk a szemünket.
Nő az online vásárlás iránti bizalom
Drasztikusan megerősödött az online kereskedelem a pandémiás időszakban és egyelőre nincs megállás. A járvány kirobbanását követően érezhető volt a hirtelen megnövekedett igény a webshopok iránt: a 2021-es adatokat összevetve a koronavírus előtti időszakkal, több mint ötszörösére nőtt az e-kereskedelem forgalma – számolt be az ország egyik legnagyobb fulfillment webshop logisztikával foglalkozó cége, az iLogistic.hu, aki partnerei aktuális eladási adatait vette górcső alá.
Folyamatosan növekszik a webshopok forgalma és száma. A 2020-as és 2021-es év rendeléseit vizsgálva megkétszereződött az igény az online vásárlásra. Az iLogistic.hu kifejezetten webshopoknak szolgáltató logisztikai vállalat, ügyfeleinek a száma az elmúlt 1,5 évben a négyszeresére nőtt, így megnégyszerezték a munkavállalóik számát is, hogy minőségben ki tudják szolgálni partnereiket. A cég bevétele 2019 óta közel megháromszorozódott, már 1 milliárd feletti az árbevétele, a hatalmas növekedés is mutatja, hogy milyen mértékben ugrott meg a netes kereskedelem iránti igény.
2021 a szépségápolási cikkekkel foglalkozó cégeknek kedvezett leginkább. „Tavaly 126 webshopot üzemeltető cég csatla­kozott hozzánk, közülük 30 szépségápolással ­foglalkozó partner, akik igénybe vették a fulfillment logisztikai szolgáltatásunkat, amelynek köszönhetően már az értékesített termékek raktározásától, csomagolásától, a kiszállításon át a számlázásig tudunk folyamatos segítséget nyújtani. Jelenleg messze a szépségiparban tevékenykedő webshopok aránya a legmagasabb nálunk, így már külön részlegünk is van, amely kifejezetten a kozmetikumokkal és szépség­ápolási termékekkel, valamint táplálékkiegészítőkkel foglalkozik” – árulta el Csereklyei Bálint, az iLogistic.hu ügyvezetője.
A szépségápolás után a háztartási eszközöket és kiegészítőket forgalmazó, valamint a kisállat eledelekkel és kiegészítőkkel foglalkozó cégek száma nőtt jelentősen. Ezt követik sorrendben az FMCG termékeket, valamint a játékokat, könyveket és ajándékokat forgalmazó cégek. Ugyanakkor a ruházati termékeket és elektronikus szórakoztató iparcikkeket forgalmazó ügyfelekből kifejezetten kevés új partnerük érkezett az elmúlt másfél évben.

2021 a duplázás éve volt
Szabó Réka, a Kifli.hu kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy számok tekintetében a 2021-es év abszolút sikernek mondható. A duplázás éve volt, minden területen. „Sikerült megduplázni a termékválasztékunkat, a flottánkat, a dolgozóink és vásárlóink számát is. Árbevétel tekintetében pedig 2,5-szereztünk. De ami a legfontosabb, hogy a kudarcokból és hibákból olyan tapasztalatokra tettünk szert, amiből építkezve a 2022-es év még biztatóbbnak látszik.
Sokkal közelebb kerültünk a vásárlóinkhoz, amikor megkérdeztük a vásárlóinkat, hogy mit hiányolnak a kínálatból, ahol akár egy személyes igény esetén is belistáztunk termékeket. Így összesen 2300 termékkel színesedett a választékunk.
Nagy dobás volt még a Kistermelői Partner Programunk, ami stabil és hosszútávú kapcsolatokat eredményezett a kisebb vidéki termelőkkel. Ez a Kiflinek szívügye, ebbe rengeteg munkát és energiát fektetünk” – összegezte az igazgató.
Szabó Réka elmondta, hogy a munkaerőhiány az egyik legszűkebb keresztmetszet, az operációjuk összes területén érezteti a hatását, de leginkább nyilván a raktáruk napi működését befolyásolja. Ennek a megoldását saját állomány toborzásában látják, éppen ezért piacvezető ajánlatokkal várják a Kiflis dolgozókat, náluk most igazán megéri dolgozni. A kormány által hozott rendelkezések sem könnyítik meg a kiskereskedelem dolgát, legyen szó OTC gyógyszerekről vagy az árstopról, de természetesen mindenkor az aktuális rendeleteknek megfelelően járnak el.
S hogy mivel készül a Kifli.hu 2022-ben? „Az idei év is a növekedésről szól, minden területen. Sokat teszünk a fenntarthatóbb céggé válás érdekében (pl. vízválasztó-kampány, ökotáska, elektromos flotta), tovább bővítjük a szortimentünket, továbbra is a vásárlói igények mentén ­alakítva. Mindehhez hozzájárul majd az ősszel induló második raktár, ami magával vonja a kiszállítási területek bővülését is” – avatott be terveikbe Szabó Réka.

A „legjobb mix” kialakítása a cél
Takács Csabától, az Alza magyarországi vezetőjétől megtudtuk, hogy habár az éves üzleti eredményeiket csak február folyamán fogják közzétenni, de az már biztos, hogy új rekordokat értek el mind az ügyfélkiszolgálás minősége, mind az értékesítési volumenek tekintetében.
„A 2021-es évben tovább emeltük a vásárlóinknak nyújtott szolgáltatások minőségét. Az év során a belső folyamatokra és az ügyfélelégedettségi mutatókra összpontosítottunk, így a kiszállítás minőségére, illetve gyorsaságára, a call center hívásainak arányára, az ügyfélpanaszok megelőzésére, valamint megoldására, és a visszatérítések sebességére. Sikerült jelentősen fejlesztenünk ezeken a folyamatokon, és az ügyfelekkel való jobb kommunikációnak, valamint a késedelmek kompenzálásának köszönhetően az ügyfélelégedettségi szintet magasan tartottuk” – összegezte Takács Csaba.
Ami az üzleti tevékenységet illeti, a vezető elmondta, hogy a 2021-es év hullámvasút volt, jellemzően a pandémia miatt. „Csapatunk keményen dolgozott azon, hogy ügyfeleinknek a legjobb áron, széles termékportfóliót kínáljunk az ellátási lánc fennakadásai, a chip- és alkatrészhiányokból származó nehéz feltételek közepette is, és mindeközben folyamatosan ügyelve vásárlóink és munkatársaink biztonságára” – vallott a nehézségekről a vezető.
Az eredményeket illetően Takács Csaba elmondta, hogy azért, hogy még közelebb legyenek az ügyfeleikhez, új AlzaBoxokat telepítettek és helyi disztribúciós központot nyitottak. „Mindezek lehetővé tették számunkra, hogy új szolgáltatásokat vezessünk be, például a pontosan időzíthető, aznapi kiszállítást Budapest területén. A szolgáltatás nagyon rugalmas, és akár több futárt is alkalmazunk, hogy minden ügyfelet ki tudjunk szolgálni. Továbbfejlesztettük és kibővítettük a meglévő AlzaExpress házhozszállításunkat is, amelynek keretében most már nagy háztartási gépek beüzemelését is vállaljuk” – osztotta meg sikereiket a vezető.
Takács Csaba szerint a legnagyobb kihívás az iparágukban a „legjobb mix” kialakítása. „A siker érdekében több eszközt kell összehangolnunk – az ügyfeleinknek nyújtott szolgáltatás minőségét, a megfelelő árú termékportfóliót és a legkiválóbb munkatársakat. Ezekből kell kialakítanunk a legösszecsengőbb harmóniát. Terveink szerint tovább erősítjük piaci jelenlétünket, amelynek hátterét infrastrukturális beruházások, kiszállítási ajánlatunk további fejlesztése, valamint a csehországi hazai piacunkon már kipróbált újítások bevezetése jelentik” – keltette fel érdeklődésünket a vezető.

A karakteres növekedés éve lesz
Czermann János, a Közért+ vezérigazgatója elmondta, hogy a 2021-es év az indulás, az alapok lerakásának időszaka volt. „Megkezdte működését az online értékesítési csatornánk, mely a kozertplusz.hu webáruház felületén érhető el. A szeptemberi „éles” kezdet óta már közel 2.000, zömében magyar, hazai terméket forgalmazunk egyre nagyobb kiszállítási területen” – jegyezte meg.
A vezérigazgatótól megtudtuk, hogy a megnövekedett igényekre válaszul hamarosan megnyílik legújabb raktárbázisuk Törökbálinton, tovább optimalizálva a cég logisztikai folyamatait.
„A kiskereskedelmi értékesítés mellett jelentősen fejlesztjük nagykereskedelmi tevékenységünket is, melynek keretében egyre több gasztronómiai, HoReCa és közétkeztetést folytató vállalattal folytatunk együttműködést. Kiemelt célunk továbbra is a hazai kistermelők, kézműves előállítók, gyártók ­integrálása, érdek­érvényesítő képességük erősítése, termékeiknek a ­lehető legrövidebb és leggazdaságosabb úton történő eljuttatása a lakossághoz, a piaci szereplőkhöz. A 2022-es esztendő az építkezések és a fejlesztések után a karakteres növekedés éve lesz, melynek keretében teljes körű szupermarket szortimenttel jelenünk meg. Emellett újabb kiszállí­tási területeket vonunk be a működésünkbe, hogy a lehető legtöbb fogyasztóhoz eljuthasson ajánlatunk és termékeink széles választéka” – avatott be terveikbe a vezérigazgató.

Egyre magasabbak az elvárások
A pandémia második éve alatt az online szektor részaránya csaknem megduplázódott a magyar kiskereskedelemben, már mintegy 12 százalékot tesz ki. Várkonyi Balázs, az eMAG ügyvezető igazgatója elmondta, hogy bár a cégcsoport pénzügyi éve csak idén március végén zárul, de az már most látszik, hogy számos területen rekordot értek el. „2021-ben a Black Friday-unkon tízmilliárd forint feletti forgalmat értünk el, éves szinten pedig mintegy közel másfélszer annyi terméket rendeltek tőlünk, mint az előző évben. Jelentősen bővült az eMAG easybox csomagautomata-hálózatunk: 2021 karácsonyára már 450 helyszínre telepítettünk gépeket, de a házhoz szállítás terén is flexibilisebbek lettünk. Mivel hibrid értékesítési modell alapján működünk, a fizikai üzleteink továbbra is komoly pillért jelentenek: 2021-ben négy új üzletet nyitottunk, közel ötven munkahelyet létrehozva. A tizenhat további, már meglévő boltunk mindegyike pedig mostanra már kétmárkás közös üzletként üzemel, ezekben a vásárlók együtt találkozhatnak az eMAG és az Extreme Digital márkával, és mindkét márkától rendelt termékeket átvehetik. Az üzletek terén sem lehet elhanyagolni a fejlesztéseket: online értékesítői terminálokat kezdtünk telepíteni az üzletekbe, ezeken keresztül saját otthonaikból dolgozó szakértő munkatársakat lehet „kapcsolni” a boltokba” – osztotta meg eredményeiket az igazgató.
Várkonyi Balázs elmondta, hogy leginkább a hazai vásárlók egyre magasabb elvárásai jelentik a legnagyobb kihívást: egyre több vásárló preferálja a termékek aznapi, illetve másnapi kiszállítását, míg korábban a 2–3 napon belüli kiszállítás is bőven elegendő volt. A jelenlegi munkaerőhiány mellett komoly kihívást jelentenek a logisztikai fejlesztések. Bár általános termékhiány szerencsére nem alakult ki miatta, remélhetőleg 2022 során enyhülni fog a globális chiphiány, amelynek nyomán számos terméktípus ára emelkedett, illetve a választék is jelentősen csökkent az olcsóbb modellek esetében.
Költséghatékony működtetése miatt egyértelmű, hogy az e-kereskedelmi logisztika legfontosabb fejlődési irányát a csomagautomaták jelentik világszerte. „2022 folyamán az eMAG-nál mintegy 80%-kal tervezzük bővíteni a csomagautomatáink számát, amelyekkel már 800 helyszínt fedünk majd le. Egy másik fontos pillérét jelentik a bővülésnek a piacterek: az eMAG-nak évek óta működik a sajátja, a Marketplace-en jelenleg is több mint hatezer partnerünk kínálja termékeit. Tavaly indítottuk el a magyar kkv-kat, kézműves gyártókat célzó támogatási programjainkat, amelynek keretében egyrészt segítünk profi online kereskedővé képezni a korábban csak offline tevékenykedő kereskedőket, de külön programmal segítjük őket a logisztikában, illetve a határon túli értékesítésben is. A külső partnerek ­bevonása elengedhetetlen ahhoz, hogy az eMAG.hu-n elérhető több mint 4 milliós termékválasztékot tovább bővíthessük” – tudtuk meg az igazgatótól.

Ambiciózus törekvések
2021 számos kihívást és feladatot tartogatott a foodpanda számára. „A márkaváltásnak is köszönhetően azonban nemcsak, hogy megerősítettük a piacvezető pozíciónkat az ételkiszállítási piacon, de jó úton haladunk afelé, hogy az online élelmiszerpiacon is piacvezetővé váljunk. Ahogyan korábban is, az elmúlt két évben is dinamikusan növekedett partnereink száma. Míg a 2020-es év végén több, mint 4000 partnerünk volt, 2021 végére az éttermi és üzleti partnereink száma már több, mint 6300-ra emelkedett. Tudatos üzleti stratégiánk része, hogy az éttermek mellett minél több üzletet is szeretnénk bevonni partnereink körébe, hiszen a megrendelőink részéről egyre erősebb az igény, hogy szinte mindent kiszállítsunk, amire nekik szükségük lehet. Ennek keretében saját élelmiszerüzlet-hálózatunk, a már 14 raktárral működő panda market mellett több, mint 600 üzlet érhető el a foodpanda platformján” – sorolta a cég tavalyi eredményeit Blaumann Debóra, a foodpanda marketingigazgatója.
A jövő évi terveket illetően Blaumann Debóra ­elmondta, hogy vannak általánosabb, minden piaci szereplőt egy­formán érintő nehézségek, de még egy világjárvány nélküli időszakban is kellő kihívás elé állítanák őket a saját ambició­zus növekedési céljaik, ezért biztosak benne, hogy 2022 is egy mozgalmas év lesz. „Az új üzleti partnerekkel való kapcsolatok kiépítése, a futárflottánk bővítése mellett a működésünk minden területét érintő folyamatos hatékonyságnövelés fogja a legizgalmasabb kihívást jelenteni az idei évben” – foglalta össze.
A foodpanda saját élelmiszerüzlet-hálózatának, a panda marketnek a további bővítése kiemelt jelentőségű a cég számára. Hamarosan újabb vidéki és budapesti helyszíneken lesz elérhető a szolgáltatás. A foodpanda egyik ­jövőbeli terjeszkedési iránya a harmadik feleket (webshopok, online áruházak, kereskedők internetes felületei) és vásárlókat össze­kötő logisztikai szolgáltatások piaca. „Ezt az úgynevezett Logistics-as-a-Service szolgáltatást már 2019 óta nyújtjuk éttermi partnereink számára. Most azonban szeretnénk ezt még inkább kiszélesíteni, és megnyitni a lehetőséget bármilyen webshop részére, elérhetővé téve ezzel a gyorskereskedelmi élményt külső partnerek számára is. Mindezek ­mellett pedig a továbbiakban is elsődleges célunk, hogy éttermi és üzleti partnereinket, valamint több, mint 2 milliós megrendelői bázisunkat a lehető legjobb kiszolgálásban részesítsük, és ennek tökéletesítésén dolgozunk a jövőben is nap mint nap” – fogalmazta meg a marketingigazgató.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2022. februári szám)

AKTUÁLIS LAPSZÁM ELÉRHETŐ ITT: