A pandémia rendkívül széles körben hatott a mindennapi életünkre. Megváltoztatta a munkavégzést, a kapcsolattartási szokásainkat és az oktatást, de emellett a vásárlási szokásainkat is befolyásolta.

A pandémia miatt a fizikai boltok helyett a vásárlók jelentős része az online vásárlás mellett döntött 2020-ban. Úgy tűnik, ez a tendencia 2021-ben sem változik. A Mastercard 1000 fő részvételével reprezentatív kutatást készített a fizetési szokásainkról, és a Fizetési Élmény Riport szerint az online vásárlók 90%-a legalább ugyanannyit tervez idén vásárolni online, mint tavaly.
Ez egyúttal az e-kereskedőktől is felkészülést kíván, ­hiszen a fizetésre is nagy hatással van az intenzívebb online jelenlét. A felmérés alapján már az online vásárlók 40%-a úgy véli, hogy megbízhatóvá tesz egy webshopot a bankkártyás fizetés lehetősége. Nagy lendületet kaptak az innovatív fizetési megoldások, és a rendszeres online vásárlók 60%-a már használta az ujjlenyomatát fizetés ­hitelesítésre. A pandémia miatt az otthonukba zárt tömegek rákényszerültek az online tér használatára, ami az e-kereskedelmi értéklánc minden szereplőjére nyomást helyezett. Ez viszont hatalmas növekedést is hozott: a GKI és az Árukereső.hu kutatása szerint 2020-ban a ­belföldi online ­kiskereskedelmi forgalom 45%-kal bővült, három évet ugorva ­előre a fejlődésben.

Minden helyzetben vásárolunk
Az e-kereskedelem elterjedése azt is kiváltotta, hogy a magyarok már mindenféle helyzetben vásárolnak: az ágyban fekve vásárlás vezeti a rangsort, az online vásárlók majdnem 60%-a vásárolt már így. Tévézés közben 52%, munkahelyen 45%, intézett online vásárlást. A megkérdezettek 5%-a pedig életveszélyes helyzetben, például biciklizés közben vagy vezetés közben is rendelt már a netről.
A válaszadók 37,5%-a választja az utánvétes vásárlást legszívesebben, de az elmúlt egy hónapban 47,5%-uk fizetett utánvéttel valamilyen internetes vásárlásért. A kutatók szerint ez azt mutatja, hogy a fogyasztók körülbelül ­10%-a már találkozott olyan helyzettel, hogy online, előre akart ­fizetni, de nem tudott. Ez azt jelenti, hogy az e-kereskedelmi piac még mindig nem tud eleget tenni a fogyasztók online fizetési igényének.
Kis mértékben ugyan, de nőtt azok aránya, akik a ­mentett kártyára épülő mobiltárcával vagy Google Pay-jel, ­illetve Apple Pay-jel való fizetést preferálják. Ez a csoport a ­tavalyi 15%-ról idén 18%-ra nőtt. Ezek az adatok azért jelentősek, mert a fogyasztók 52%-a szerint a fizetési lehetőségek az 5 legfontosabb szempont között szerepelnek, amikor ­arról döntenek, hol vásároljanak meg egy terméket. Vagyis le­marad az a versenyben, aki nem tárja fel a cél­csoportja ­fizetési preferenciáit.
A pandémia azt is eredményezte, hogy az idősebb korosztály is beszállt az e-kereskedelembe. Sőt, a hetente online vásárlók között az 55–60 év közöttiek vezetik a rangsort.

Számít a vevők földrajzi megoszlása
Lakosságarányosan már nagyobb az eltérés. A ­megelőző felmérést egy hónapban vidékhez képest Budapesten több mint kétszer annyian vásároltak online minden ­héten. A közműszámlák fizetésében is jól látható a különbség: míg Budapesten 13% fizet sárga csekken, 11 megyében ez az arány 25% feletti. A fővárosiak 47%-a szívesen ­fizet úgy, hogy megadja a bankkártya adatait, míg az ország többi ­részén élőknek csak 29%-a választja ezt a módszert. Vidéken az utánvétes fizetés hódít, az emberek majdnem ­fele így ­fizet online vásárláskor, míg Budapesten nagyjából az emberek negyede tesz így.
Abban is van némi eltérés, hogy mitől tartanak megbízhatónak egy online kereskedőt az emberek. Budapesten a vevők 45%-a szerint fontos, hogy legyen fizikai bolt egy webshop mögött, míg vidéken ez csak 30%-nak szempont.
Érdekes az is, hogy mikor vásárolunk. Úgy tűnik, hogy a vidéken élők kevésbé akarnak minden szabad időt kitölteni az online vásárlással: munkaidőben 22%-kal, boltban sorban állva 8%-kal kevesebb ember vásárol online a budapestiekhez képest. Ez fakadhat egyrészt az e-kereskedők eltérő online szolgáltatásaiból, másrészt abból, hogy a vidékieknek mások lehetnek a preferenciái vásárláskor a fővárosiakhoz képest. Vagyis az üzleteknek mindenképpen figyelembe kell venniük a vevőik földrajzi megoszlását, mert más stratégia működhet egy-egy régióban.
A digitális nyitottság összefüggésben van az edukáltsággal is. Minél képzettebb valaki, annál kevésbé tartja a bank­kártya adatok megadását veszélyesnek: az alacsonyan képzettek majdnem fele, míg a magasan képzettek csupán 25%-a gondolja ezt. Ez egyúttal arra is hat, hogy ki milyen gyakran adja meg bankkártyájának adatait webshopokban fizetéskor. Amíg az alacsonyabb iskolai végzettségűek 23%-a, a magasabb végzettségűek már 47%-a, tehát duplája fizet ezzel a módszerrel. Ez az eltérés tapasztalható az utánvétes fizetésnél is, amit az alacsonyan képzettek 64,5%-a, míg az egyetemet végzettek 26,1%-a választ legszívesebben.

Fejlődést is hozott a járvány
A pandémia alatt hatalmasat lépett előre Magyarország a digitalizációban, de ez még mindig nem volt elég ahhoz, hogy felzárkózzunk a skandináv országok szintjéhez. Jelenleg az Európai Unió utolsó harmadában vagyunk a digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutató szerint. Ennek az egyik oka, hogy még mindig van egy általános bizalmatlanság az online térrel és a digitális fizetési megoldásokkal szemben.
Miután a járvány az otthonukba kényszerítette az embereket, arra is hatott, hogy mitől tartanak a válaszadók megbízhatónak egy webshopot: kis mértékben, 13%-kal csökkent azok aránya, akik mások ajánlását tartják mérvadónak. Miután rengeteg digitális tartalmat – filmet, sorozatot – néztek az emberek, vagyis több időt töltöttek tévézéssel és rádiózással, ez azt is elhozta, hogy 9% helyett 13,3% véli úgy, hogy a reklám fontos forrása a megbízhatóságnak. Ennél sokkal nagyobb a változás a fizetési módok terén: a tavalyi 27% helyett idén már az emberek 40,4%-ának jelzi egy online kereskedő megbízhatóságát, ha lehet bankkártyával fizetni az oldalon.
Az e-kereskedelem már a járvány előtt is elkezdett növekedni, de a pandémia tagadhatatlanul felgyorsította a fejlődést. Ez várhatóan a jövőben sem csökken látványosan. A válaszadók 54%-a ugyanis ugyanolyan gyakorisággal tervez idén online vásárolni, mint 2020-ban; ez az arány az 50–60 közötti korosztály esetén pedig 66%-os. Ráadásul az emberek majdnem 40%-a tervezi, hogy ebben az évben 2020-hoz képest gyakrabban fog online vásárolni. Ez főként a fiatalokra igaz.

Mást veszünk most
Az is látszik, hogy az emberek jelenleg mást vásárolnak online, mint „békeidőben”. Az e-kereskedelem járvány időszak alatti „nyertese” a ruha és a cipő: az emberek 25%-a ­saját bevallása alapján gyakrabban vásárol most ilyen terméke­ket online, mint a járvány előtt. Emellett 10-ből 1 ember a járvány alatt kezdett el online élelmiszert vásárolni. Ez még mindig kisebb arány az online vásárlás többi kategóriájához képest, mert a fogyasztók majdnem fele, 43%-a nem vásárol élelmiszert online.
Az új fizetési módoknak is lehet szerepük abban, hogy az emberek kiszámíthatóbbnak és tervezhetőnek látják az ­online vásárlást. Ezek egyre népszerűbbek: 20-ból 3 fogyasztó használt a kérdőívet megelőző egy hónapban valamilyen inno­vatív online fizetési módszert. Azonnali átutalást a válaszadók már több mint 8%-a hajtott végre fizetési linkkel és majdnem 5%-a QR kóddal, valamint a rendszeres online vásárlók 2%-a használt vala­milyen bankkártyás részlet­fizetési megoldást.