Arra kerestük a választ, hogy egy független és kicsi élelmiszerboltnak milyen lehetőségei vannak egy világjárvánnyal súlyosbított versenyhelyzetben a nagy hálózatok mellett.

A kiskereskedők válaszai alapján a törzsvásárlók és a közösség ereje az, ami megtartotta a kisboltokat a pandémia ellenére. Pécstől Budapesten át Szegedig azt felelték az üzletvezetők, hogy biztonságban érezhették magukat náluk a vevők, mert nem volt nagy tömeg a boltban. Emellett meghálálták a családias, ámde rendkívül rugalmas kiszolgálást, amit a járvány után sem felejtettek el.
Három vidéki és három budapesti bolt tulajdonosával beszélgettünk a tapasztalatokról.

Rugalmasság és személyes kapcsolat
A pécsi Kiskuckó Csemege Élel­miszerbolt tulajdonosa és boltvezetője, Takács Gábor elmondta, hogy az üzletükben a járvány alatt növekedett a forgalom. Ha idős vásárlóik felhívták őket telefonon, akkor szívességi alapon házhoz vitték nekik a rendeléseket, ­emiatt többet is vásároltak.
A Kiskuckó egy 600–700 fős lakótelepen található. Azt gondolja, az lehetett az előnyük, hogy nagyon gyorsan tudtak változtatni bármin, rugalmasan alkalmazkodtak a helyzethez és az igényekhez. Például már a koronavírus-járvány elején rögtön feltöltötték a boltot fertőtlenítőszerrel. Volt multi, ahol kifogytak, de a Kiskuckóban folyamatosan volt, mert több beszerzési forrásuk van.
Takács Gábor korán bevezette azt is, hogy egyszerre csak két ember tartózkodhatott bent a boltban. Látták, hogy Olaszországban már bevezették a szabályt, és hogy a vírus jön Magyarországra.
– A személyes kapcsolat volt még nálunk előny. Nagyon sok idős ember félt a vírustól. Tudták, hogy mindig ­tiszta, rendezett a bolt, és az áruval se kerülhet be hozzájuk a ­vírus – mesélte.
Ők a pandémia gazdasági hatását idén áprilisban ­vették észre. Sokan a környéken elveszítették a járvány következtében a munkájukat, és tavaszra elfogytak a tartalékaik. Ezt a boltban is megérezték a vásárlások mennyiségében. A vevő­számuk minimálisan csökkent a nyitás után, inkább a kosárátlag lett kevesebb. Most augusztusban kezd helyre­állni a forgalom.
A beszerzési áraik olyan mértékben növekedtek, hogy már nem mert mindent ugyanabban az arányban emelni. A felvágottakon és tejtermékeken látta folyamatosan az emelkedést. Szerencsésnek érzi magát, mert zöldséget, gyümölcsöt nagyon jó termelőktől tud vásárolni, így például a ­krumplit, dinnyét olcsóbban tudta adni, mint a multik. A boltot öt éve üzemelteti, úgy látja, az elmúlt másfél évben ­kiugróan magas az emelkedés.

Mindig az kell, ami nincs
A székesfehérvári Bumeráng Élel­miszer és Italbevásárló Bolt tulajdonosa, Forgács Kornél úgy ­hívja üzletét, hogy az „elfelejtem bolt”. Ami a nagybevásárlásból kimarad, azt a vevők náluk veszik meg.
– Ami életben tart minket, az az, hogy mindig legyen minden. Olyan nincs, hogy nálunk elfogy a liszt, a kenyér. Bárhonnan, akár taxi­val is, megyek és hozatok, vagy kézben elhozom a pékség­ből – magyarázta.
Náluk például végig volt élesztő, igaz, volt, hogy hajnalban ment érte. Minden vásárlónak csak egyet adott, azért, hogy ne romoljon meg otthon a készlet, és a másik vásárló­nak is jusson belőle. Heti szinten van beszállítás, de amikor hiány volt maszkból, akkor elment Budapestre is érte. Állandó beszállítóik vannak, az ellátás néhány terméket leszámítva a járványban sem okozott különösebben gondot.
A 17 éves Bumeráng egy nagy lakótelepen van, törzs­vásárlóik vannak, szinte mindenki ismeri Székesfehérváron. Azt mondja, nagyon jó kollégákkal dolgozik, és a munkatársai is magukénak érzik az üzletet.
Az üzlet igen kicsi, a járvány alatt egyszerre egy vevő lehetett bent, így aki félt a vírustól, az szívesebben járt hozzájuk. Meglátása szerint a közösségekre épül a kisboltok ­ereje. A személyes kapcsolat, néhány jó szó, egy mosoly, ezek nagyon lényegesek.
A vásárlások gyakorisága és a vásárolt mennyiség már visszaállt a járványi előtti szintre.
– Az embereknek mindig az kell, ami nincs, ami készlethiányos. Az élesztő sem azért kellett, mert mindenkinek arra volt szüksége, hanem azért, mert nem volt. Ez a roham a második hullámra megszűnt – mondta.
Az infláció miatt a beszállítói árak emelkedését nekik is be kellett építeni az áraikba. Ha egy beszállítója árat készül emelni, akkor megpróbálja elérni, hogy vagy ne emeljen, vagy kisebb mértékben, és akkor csak azt építi be az árakba, amit muszáj.

Minőség és biztos készlet
A szegedi Tündér Vitamin Gyümölcs- és Zöldségbolt tulajdonosa, Bárkányi Jenő 30 éve van a szakmában. Az üzlete sűrűn lakott, központi helyen található. Gyümölcs, zöldség és alapvető élelmiszerek kaphatóak náluk. Ez egy kis családias üzlet, de amit tudtak, megtettek a vevőkért. Például ablakon keresztül is kiszolgálták őket, így nem voltak sokan a helyiségben.
– Reméljük, hogy nem lesz több ilyen, de már fel vagyunk rá készülve – állapította meg.
Akik korábban áruházláncokba jártak, és látták, hogy a kisboltban minden van, odaszoktak hozzájuk, emiatt bővült a törzsvásárlói körük. A 30 év alatt országos kapcsolatokat épített ki, rengeteg beszállítót ismer.
– Mindent be tudtam szerezni. Még, amikor nagyon drága volt a burgonya és sok helyen kifogyott, nálunk akkor is volt, nem volt gond az ellátással – mesélte.
A járvány elején náluk is pánikszerűen kezdtek vásárolni, olyan felesleges mennyiségeket, amire már Bárkányi Jenőék kérdeztek rá, hogy biztosan szükséges-e. Nyugtatták a vevőket, hogy másnap is nyitva lesznek. A második hullámban lényegesen kisebb volt a vásárlási láz, mert látták az emberek, hogy van minden.
Úgy érzi, az az előnyük, hogy ők a nagy hálózatokban kaphatónál sokkal jobb minőséget adnak. Kétnaponta van szállítás, így mindig friss az áru. Az iskolakezdés nem befolyásolja különösebben a forgalmat.
Nagyon szomorúnak tartja a hatalmas árnövekedést. Ez szerinte abból is ered, hogy 360 forint felett is volt az euró árfolyama. Ráadásul a gyümölcs nagy része import, itthon alig termett, oda lett a barack, a cseresznye. Emiatt minden drága. Nekik is több lépésben kellett emelniük. Sokszor az üzletet hibáztatják az emberek az árakért, pedig nem tehetnek arról, hogy megugrottak a beszerzési árak. Importőrökkel is kapcsolatban állnak, tőlük tudják, hogy a Covid miatt ­óriási az emelkedés az előállítás, a szállítás költségeiben és a munkabérekben.

Kedvesség és beszélgetések
Budapesten az I. kerületi Tabán ABC tulajdonosa és üzletvezetője, Fodor Gábor szerint az üzlet egyik előnyét az jelenti, hogy a belvárosban van, de a környéken nincsenek nagyobb hálózatok. Sok idős ember lakik a környéken, szeretik a kedves kiszolgálást, a rövid beszélgetéseket. A vevőik 80 százaléka törzsvásárló. A nyári nyitás óta megjelentek turisták, rendezvények is voltak a környéken, így lettek új vevőik.
A járványban az óvintézkedésekhez szükséges termékek – fertőtlenítőszer, maszkok – náluk is sokkal jobban mentek. A beszállítóik végig el tudták látni őket, csak ott volt gond átmenetileg, ahol országos volt a hiány egy-egy termékből a hirtelen felvásárlás miatt. Pánikvásárlást csak egy-két ­hétig tapasztaltak, nem volt folyamatos.
– Minden csoda három napig tart. Nem árultunk folyamatosan több száz kiló lisztet – jegyezte meg.
A beszerzéseknél látja az elképesztő áremelkedést, de nem tudnak mit csinálni, rá kell terhelniük a vevőkre. A harmadik hullám vége óta, tavasz óta látja különösen a növekedést az árakban. Az euró árfolyama, a benzin ára is nagyon magas, és mindenhol munkaerőhiánnyal küzdenek, amit szintén be kell számítani az árakba.
Az iskolakezdéstől nem vár óriási változást a forgalomban, de ha a nyaralásból visszatérnek az emberek, az hozhat némi növekedést.
Úgy gondolja, hogy az élelmiszeriparnak nem volt olyan nagy vágás a pandémia, mint például az éttermeknek. Fodor Gábor szerint inkább az óvintézkedések betartatása volt megterhelő. Például a nyugdíjas sávot sokan nehezen fogadták el, főleg azok, akik reggel munka előtt még vásároltak volna. Illetve sokat kellett beruházniuk, ­például, hogy legyenek plexik a pultnál. Ebből is volt ideiglenes ­hiány egy nagyáruházban, és szakembert is keresniük kellett a felszereléshez.
A munkatársai is tartottak a vírustól, de igyekeztek ­minden helyzetet megoldani, így végül közülük senki nem ­kapta el a fertőzést.

Családias hangulat
A XVII. kerületi Liszt Csemege tulajdonosa, Uzinger Richárd 2016-ban, 100 négyzetméteren indította a boltot. Munkatársaival mindig figyeltek arra, hogy családias legyen a hangulat az üzletben. A bolt egy eléggé eldugott helyen, egy lakóövezet mellékutcájában van a XVII. kerületben.
Nincs nagy területük, mégis bő a választék: 8700 termék van a boltban. Alapvető élelmiszerek vannak főként, de delikát termékeket is árulnak. Törzsvásárlóik vannak a környékről, ez a járványban és a nyitás óta sem változott jelentősen. Náluk korábban is volt házhozszállítás a XVII. kerületbe és Pécelre, de ezt a járvány alatt kiterjesztették annyiban, hogy nem kértek érte plusz pénzt, csak egy hatezer forintos minimum rendelési limitet adtak meg. Idős, nehezen közlekedő vásárlóiknak pedig a limit alatt, kisebb csomagokat is kivittek.
Pont a Covid előtt készült el a webáruházuk, tavaly év elején. Sokan azért is rendeltek náluk kiszállítást, mert féltek a vírustól, és kényelmesebb volt. Uzinger Richárd úgy véli, hogy a kereskedelem át fog alakulni, mert sokan keresik a házhozszállítást, és a kényelem miatt átállnak rá.
Bővítették a szolgáltatásukat, idén év elejétől már csomagátvevő helyként is működnek, és csomagot is fel is lehet adni náluk. Ez is hoz új vásárlói kört, főleg amiatt, hogy megugrott a házhozszállítás és az online rendelés mértéke.
Nekik is nőttek az áraik a járvány hatására. Próbálta kikerülni az emelést, de voltak olyan termékek, amelyeknek muszáj volt megemelni az árát, mert a beszerzési áruk is emelkedett. Például a paradicsomot, uborkát is drágábban tudja megvenni. Volt, ahol kevesebb hasznot épített be az árba, hogy elkerülje a nagyobb tételt.
Az iskolakezdés nem érinti a boltot különösebben, a ­nyári szezon eleve gyengébb szokott lenni. Általában októberre áll vissza a forgalmuk, amikor már mindenki visszatért a szabadságáról.

Rengeteg munka
A XI. kerületben található Helllo Vino boltot Iványi Bianca férjével vezeti öt éve. Még az első hullámban bevezették, hogy felvettek előrendelést, így mindig friss áruból összekészített csomagokkal várták a vásárlókat, akik akár az ajtóban is fizethettek a terminálnál. Emiatt nagyobb volt a vásárlók biztonságérzete.Iványi Biancáék komoly energiát fordítottak a kommunikációra, végül sok új vevőjük is lett a környékről.
– Összetehetjük a két kezünket, de rengeteg munkánk volt abban, hogy az új helyzetre szabjuk a működésünket – mesélte.
Ők élelmiszerbolt, tehát nyitva maradhattak a lezárások alatt, de az üzletben van egy kis bisztró és borbár is. Egy-két hét alatt átálltak arra, hogy elvitelre készítsenek ételeket. A beszállítóik is megmaradtak, akik a megszokott minőségben, rendszeresen tudták szállítani a termékeket.
– Az volt a szerencsénk, hogy nagyon jó munkatársi gárdával dolgozunk, és meg is tudtuk őket tartani. Nagy kihívást jelentett a helyzet, de az jó érzés volt, hogy meg tudunk felelni az elvárásoknak, és jó visszajelzéseket kaptunk – jegyezte meg.
Az első hullám alatt ráadásul még egy üzletet nyitottak a szomszédban, a Helllo Delicatot. Ez egy pici delikát bolt hazai, háztáji termékekkel.
A pandémia alatt bővítették az étlapot, és termékfejlesztésbe is kezdtek: tanyasi tojással, kecsketejjel, prémium zöldség-gyümölccsel bővítették a kínálatot. Mindent megtesznek azért, hogy ha újra változtatni kell, akkor képesek legyenek rá.
A járvány alatt a vásárlók kevesebb alkalommal, szervezetten mentek hozzájuk, és olyankor többet vásároltak. Többnyire az alapvető élelmiszert vitték. Május óta visszatért az élet, a helyben fogyasztás, és ismét nő a kosárátlag.
Emelkedtek az árak náluk is, de a beszállítóiknak és a termékkörüknek köszönhetően csak kis mértékben. Minden évben kell kicsit emelniük, de törekednek arra, hogy mindenkinek elérhetőek legyenek.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. szeptemberi szám)