A legújabb Mintel Food & Drink Report szemléletes képet tár elénk arról, hogy az egészség, a technológiai fejlődés és a bizalom hogyan járulnak hozzá ahhoz, hogy a csomagolóipar és a marketing egyre nagyobb teljesítményt nyújtson és megváltoztassa a termékek összetételét. A fogyasztók a jövőben egészségesen, környezettudatosan és fenntartható módon szeretnének étkezni

A fogyasztók a saját és a bolygó jóléte érdekében egyre inkább növényi alapú étrendet fognak követni. A reggelinek való gabonákból előállított sör vagy a gombamaradékokból gyártott csomagolások – tehát az élelmiszerekből származó hulladékok újrahasznosítása – már ma egyengetik a vállalatok útját a fenntartható fogyasztás és innovációk irányába.
A vásárlók a várható növekvő élettartam mellett egyre inkább törekszenek arra, hogy megértsék, hogyan járul hozzá az egészséges táplálkozás a hosszú távú, mentális egészséghez. A vállalatok a legmodernebb technológiák segítségével termékfejlesztéseket dobnak piacra, lerövidítik a gyártási időt, mindemellett megbízhatóak maradnak.

Globális fogyasztói trendek
A Mintel legújabb jelentésében („Globális élelmiszer- és italtrendek 2030-ban”) összegyűjtötte az üzletág 3 legfontosabb trendjét.
Egészségesen, környezettudatosan és fenntarthatóan – a mai fogyasztók többek között ily módon szeretnének táplálkozni, ezért az élelmiszer-, ital- és gasztronómiai vállalatoknak érdemes reagálniuk a fogyasztók változó szükségleteire. A Mintel legújabb beszámolójában azt vette górcső alá, hogy ezen a területen mely változásokra érdemes kiemelt figyelmet fordítani. Ebben a piackutató vállalat 3 olyan trendet azonosít, amelyek az elkövetkező 10 évben meg fogják határozni az üzletágat.

1. trend: Változik a világ
A vállalatok, amelyek szem előtt tartják a környezetvédelmet, etikusan járnak el és fontos számukra vevőik egészsége, reagálnak korunk társadalmi problémáira, fenntarthatóan és környezettudatosan járnak el, az elkövetkező 10 évben számot tarthatnak fogyasztóik hűségére.
A világon mindenhol egyre több ember foglalkozik azzal, hogy a táplálkozás milyen hatást gyakorol a környezetre és a társadalomra: felismerték, hogy egy alapvetően növényi alapú étkezés nem csupán a bolygónk, hanem a személyes egészség szempontjából is kiemelt jelentőséggel bír. Emiatt az állati eredetű ételek már nem olyan gyakran szerepelnek az étlapon, ehelyett egyre kedveltebbek a vegán és a vegetáriánus alternatívák. Ha mégis steak vagy sült hús kerül terítékre, leginkább a felelős állattartásból származó termékek a keresettek.
A fogyasztók az iránt is érdeklődnek, hogy a vállalatok mit tesznek a környezetért, mert vásárlói magatartásukkal nem szeretnének tovább rontani a helyzeten, sőt, hozzá szeretnének járulni a környezetvédelemhez és ezzel ellensúlyozni a klímaváltozás következményeit.
Ez azt jelenti, hogy a vállalatoknak, amelyeknél nagy szerepet játszik a környezet- és az állatvédelem, ezt nyilvánosságra is kell hozniuk. Ekkor számolhatnak azzal, hogy a vevők hűségükkel jutalmazzák törekvéseiket, mivel sok fogyasztó azon a véleményen van, hogy a nagy konszernek alig tesznek valamit az olyan súlyos környezeti problémák ellen, mint a klímaváltozás vagy az élelmiszerpazarlás.
A legtöbb vásárló azt szeretné, hogy változzon a helyzet és vásárlói magatartásával elő szeretné segíteni a jó irányba történő változásokat. Azok a vállalatok, amelyek ezen a területen aktívak, jó eséllyel pályázhatnak arra, hogy elnyerik a fogyasztók kegyeit.

2. trend: Intelligens táplálkozás
A mai kort az ugrásszerű technológiai fejlődés jellemzi, amely a táplálkozás területén is sok új lehetőséget kínál. Bizonyos tesztekkel meg lehet állapítani, hogy mely élelmiszerek kinek tesznek jót, és alkati szempontból melyek nem megfelelőek. Ily módon például egy DNS teszt segítségével elemezni lehet, hogy hogyan igazíthatjuk táplálkozásunkat és életmódváltásunkat egészségi állapotunkhoz, hogy ezzel javíthassunk életminőségünkön.
Az elkötelezett vállalatok számára kínálkozik az esély, hogy individuális módon szólítsák meg ügyfeleiket olyan személyre szabott bevásárlólistákkal vagy receptekkel, amelyeket például speciális allergiákra fejlesztettek ki (pl. laktózérzékenység). Egy új kutatási ág, a nutrigenetika vizsgálja az összefüggést a táplálkozás, a táplálékfelhasználás és az öröklött tulajdonságok között, mert abból indul ki, hogy a DNS dönt arról, hogy ki képes feldolgozni pl. a tejet.
Ezen ötlet alapján működik Londonban a YO! Sushi nevű japán étterem a brit egészség- és wellness céggel, a DNAfit-tel karöltve, hogy a vendégeik DNS-ük alapján választhassák ki ételeiket. A Mintel abból indul ki, hogy a fogyasztók készek arra, hogy személyes adataikat is megosszák, ha individuális ajánlatokat keresnek, amelyek megfelelnek speciális szükségleteiknek. Ennek megfelelően például a brit étel-házhozszállító, a Vita Mojo olyan táplálkozási tanácsokkal szolgál ügyfelei számára, amelyek a megadott genetikai adataikon alapulnak.
Egyre több fogyasztó érdeklődik teljes körű egészségi- és wellness terv iránt és olyan termékeket keresnek, amelyek hangulatuknak és szellemi egészségüknek is megfelelnek, emellett funkcionális összetevőkkel rendelkeznek. Példának okáért egy – a kikapcsolódást és a jobb hangulatot elősegítő tea növényi kivonatainak illő megnyugtatni a lelket és a szellemet.
A vállalatok, amelyek támogatni szeretnék vevőik ezen igényeit, egyéni termékkínálatot kell kifejleszteniük.

3. trend: Hightech
Ha a vállalatoknak siker koronázza azokat a törekvéseit, hogy a tudomány segítségével friss és megbízható élelmiszereket állítsanak elő, képesek meggyőzni vevőiket a megváltozott élelmiszergyártás előnyeiről, és arról, hogy félelmük a szintetikusan előállított termékeket ille­tően alaptalan.
Annak érdekében, hogy a fogyasztók elfogadják ezeket az új megoldásokat, fontos tudatosítani bennük azt, hogy ez a természetvédelmet és az emberiség fennmaradását szolgálja.
Az elkövetkező 10 évben az élelmiszertudomány és a modern technológia világszerte egyre jelentősebb szerephez jut az élelmiszerellátás biztosításában. A tudomány és az élelmiszergyártás összefonódása a haszon növekedéséhez és a klímaváltozás legyőzéséhez vezet. Ennek során fontos tájékoztatni a fogyasztót, hogy milyen előnyei vannak a szintetikusan előállított élelmiszereknek a természetes termékekkel szemben, mivel a fogyasztók szkeptiktusak az élelmiszerelőállítás új technológiáival szemben.
A Mintel előrejelzése szerint egyre több élelmiszer-, italgyártó fejleszt innovatív és fenntartható megoldásokat, hogy elősegítse a globális élelmiszerellátást. Egyre inkább elterjed a clean eating, tehát a lemondás az iparilag feldolgozott termékekről, a szintetikus élelmiszereknek ezzel a trenddel kell versenyre kelniük.
A vertikális farmoknak, a hidro­kultúrás rendszereknek, az aratást végző robotoknak és más mezőgazdasági fejlesztéseknek 2030-ig friss, regionálisan termesztett gyümölccsel és zöldséggel, gabonával és gyógynövényekkel kellene biztosítaniuk az ellátást.
Az indoor farming a szupermarketekben lehetőséget kínál arra, hogy a vállalatok az épp leszüretelt zöldségeket és gyümölcsöket frissen tudják eladni. Eddig viszonylag kevés zöldséget és gyümölcsöt termesztettek ezen a módon, de az elkövetkező 10 évben a szükség okán gyorsan növekedhet az indoor farmok száma és a termesztett növények sokfélesége.