Nagyot emelkedtek az utóbbi évben a kereskedelmi ingatlanok négyzetméter árai, amelyet a viszonylag jó gazdasági helyzet, és a megvalósuló számos új fejlesztés és beruházás idéz elő. Az utcai üzlethelyiségek drágulását a növekvő ­kereslet, az urbanizációs hatás és a növekvő fizetések is támogatják.

Az elmúlt időszakban radikálisan emelkedtek meg a lakóingatlanok árai. A trendet követik a kereskedelmi ingatlanok négyzetméterárai is, amelyek emelkedése már idén tavasz óta érezhető. A lakóingatlanok piacán tapasztalható fellendülést követik a kereskedelmi célú ingatlanok is, elsősorban az üzlethelyiségek és az irodák.

Az üzlethelyiségeknél és irodáknál a gazdasági növekedés hatása érezhető közvetlenebbül. Idén jóval többen keresnek megvételre vagy bérletre üzlethelyiséget: ezzel megindult a keresleti piac kialakulása.

„Újra megjelentek a fejlesztések a piacon, amelyek sokáig parkolópályán voltak és ezek egyértelműen felviszik az árakat. Ha az üzleti ingatlanok tranzakcióira gondolunk, akkor is egyértelműen fellendülést látunk ebben az évben” – mondta el Balogh László az Ingatlan.com vezető gazdasági szakértője.Bár a gazdasági válság a kereskedelmi ingatlanok piacát is megtépázta, a tavalyi évtől egyértelmű növekedés látható. Ebben a tekintetben a vidéki városok is fellendülőben vannak: a válság után már itt is felfelé kúsznak az árak. A nagyobb irodaházak fejlesztései húzzák fel a piacot: az elmúlt években nem volt ekkora mértékű igény irodaház fejlesztésekre, ám most ismét új lehetőségek nyíltak meg ebben a tekintetben – tudtuk meg.

Nyomasztó munkaerőhiány

A fővárosban újabb és újabb iroda negyedek nőnek ki a földből és kivitelezési szakaszba került sok építkezés is - ezek jellemzően a belváros növekedését is előidézik. Ilyen új negyed lesz például Budapesten a júniusban elindult Kopaszi-gát fejlesztés, amelyből egy új városnegyed fog kialakulni – tudtuk meg a szakértőtől.

Az építkezéseknek egyedül a munkaerőhiány szab gátat. „Bár a gazdasági helyzet viszonylag jó, de a munkaerőhiány óriási probléma a fejlesztőknek. Sokszor át kell gondolniuk, hogy egyáltalán belevágnak-e a munkába. Mindezzel együtt azt lehet látni, hogy az üzlethelyiségek értékesebbé válnak: érdemes nyitott szemmel járni a piacon” – mondta el Balogh László.

A kereslet olyannyira megnőtt, hogy a fővárosi prémium lokációknál, - például az V. kerületben – egy utcai üzlet­helyiség négyzetméterára 20 euró is lehet. A fővárosi utcai üzlethelyiségek árai 12 euró körül alakulnak, a belvárosi üzlethelyiségek négyzetméter árai 12-17 euró között mozognak.

Az utcaihoz képest az üzletházak drágábbak, mivel más a műszaki színvonal és a presztízs is, amit nyújtani tudnak. Itt attól függ elsődlegesen az ár, hogy melyikről is van szó, hozzájuthatunk egy üzlethez mérsékeltebb áron is - Budapesten átlagban 15 euró egy üzletház négyzetmétere. A 2016-os 12 eurós árakhoz képest ez nagymértékű drágulást mutat.

„Azt látjuk, hogy az árak dinamikusan nőnek, a bérleti díjakat a jó gazdasági helyzet is felfelé hajtja” – mondja az ingatlan.com szakértője. Mint hozzátette a gazdasági helyzet nagyban alakul át, például a turizmus erősödése is meghatározza az üzlethelyiségek kiadási árait. Az ingatlanpiac tipikusan végfelhasználók által meghatározott kereslet – mint ezt az idei fellendülés is mutatja.

Népszerűek a regionális központok

Vidéken elsősorban a városfejlesztési projektek azok, melyek hozzájárulnak a kereskedelmi ingatlanok négyzetméterár drágulásához. Pécsett az üzletközpontok helyiségei 5-ről 6 euróra nőttek, az utcai üzletek pedig 5,3-ról 5,1-re csökkentek, tehát gyakorlatilag stagnálnak. Elsősorban persze a regionális központokban nagy a drágulás, így például Debrecenben nagyon megugrottak az árak, jellemzően 6,3-ról 7 euróra, az üzletházakban pedig 4,8-ról 7-re nőttek. Győrben is drágultak a helyiségek árai a beruházásoknak köszönhetően: 7,1-ről 8 euróra.

Egyelőre nem befolyásol az online

Magyarországon a szolgáltatást és a presztízst nagyban be­folyásolja, hogy a vállalkozás rendelkezik-e fizikai üzlettel. Így a szakértő szerint a belvárosi üzlethelyiségek árait – és egy­általán a piacot – egyelőre nem befolyásolja az e-kereskedelem. Az online kereskedelemnek az olcsóbb lokációk kedveznek, tehát, aki webshopot üzemeltet, olcsóbb kerületben tart fenn raktárhelyiséget, ami jelentős költségcsökkentést jelent.

A gazdasági helyzet mellett erős az urbanizációs hatás is, ami felfelé viszi az árakat, ugyanis mind többen keresik a boldogulást a városokban. A vidéki központok is erősödnek gazdaságilag, de mint látható itt az áremelkedés is szerényebb, mint ahogy a fizetések emelkedése is.

 

(TERMÉKMIX - 2017 szeptemberi lapszám)