A sör népszerűsége töretlen, habár az elmúlt pandémiás időszak kicsit megtépázta a társas események gyakoriságát, ezáltal a habzó ital fogyasztásának lehetőségeit is. Ha visszarendeződik az élet, akkor a söripar is nagy eséllyel helyrerázódik, és hasonló forgalmi statisztikák születhetnek, mint az utolsó békeévben, 2019-ben. A söripar jelenéről, kilátásairól és a sörfogyasztási szokásainkról dr. Kántor Sándort, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatóját kérdeztük.

» A KSH adatai szerint tavaly nagy mértékben, 13%-kal csökkent a söripar teljesítménye. Melyek voltak a fő okok? Várható-e a sörfogyasztás fellendülése a foci EB és a közelgő olimpia hatására?
A 2020-ban tapasztalt 13%-os iparági teljesítmény csökkenésnek legfőbb oka a Horeca szektor nyitva tartásának korlátozása és többszöri időszakos bezárása volt. Mivel a Covid intézkedések lazításainak a Horeca szektor működésére is jelentős a hatása, ezért az újranyitásból eredő, jól látható ­fogyasztásnövekedést vártuk. Emellett azonban ebben az időszakban az időjárás is jelentősen befolyásolta a sörforgalmat. Sajnos a szokatlanul hideg április és május csökkentette a vendéglátás fokozatos nyitásának fogyasztásnövelő hatását, így elmaradt a várt nagy fellendülés. Az elmúlt ­hetek forró, nyári időjárása, illetve a nagy sportesemények, a Foci EB és az olimpia is jót tehetnek a szektornak, ugyanis ezek itthon is hatással vannak a sörfogyasztásra. Elég, ha csak azokra a közös, barátokkal való együtt szurkolásokra, meccsnézésekre vagy beszélgetésekre gondolunk, amelyek akár otthoni közegben, vagy akár vendéglátóegységben történnek egy-egy jó sör kíséretében. A magyarok szereplése még inkább fokozta a Foci EB iránti érdeklődést, de az egymás iránti odafigyelést is, ezzel teremtve meg a társasági sörözési alkalmakat. A gyümölcsízű sörök széles palettája pedig már vonzó a női focirajongók számára is. A teljes újranyitás után most újra a társasági élet kerül a középpontba, és ne felejtsük el, hogy a sör a társasági italok királya.

» Hogyan prognosztizálják az elkövetkezendő időszakot? Mire számítanak?
Az elkövetkező időszakban a Horeca szektor ­újraindulásától, a turizmus erősödésétől és a májusinál lényegesen jobb időjárástól azt várjuk, hogy kedvező körülmények között akár a korábbi, 2019-es szintekre tér vissza a belföldi sörfogyasztás. Azonban erre, mint ahogyan a jó nyári időjárásra sincs garancia, így lehetetlen megbecsülni a sör­szezon várható forgalmát. Az első öt hónap forgalma alapján azonban kijelenthetjük, hogy az iparág egész évi eredménye már biztosan el fog maradni a Covid időszak előttitől.

» A gyártók hogyan próbálják megszólítani a fogyasztókat? Készültek számukra újdonságokkal?
Az iparági gyakorlatnak megfelelően, a sörgyártók már a szezon kezdete előtt bemutatták az idei újdonságaikat, minden nagy forgalmazó több jelentős újítással jelent meg. Ezzel akkor a magyar sörgyárak jelentős kockázatot vállaltak, hiszen még nem láthatták, mikor kezdődik majd a vendéglátás újranyitása és az milyen ütemben folytatódik majd a korlátozások teljes feloldásáig. Szerencsére ebben a kérdésben a hazai sörgyárak talán kedvezőbb helyzetben vannak más országokban lévőknél, de a nagy rendezvények elmaradásával az újdonságok megismertetéséhez szűkebb eszköztár áll a magyar söripar rendelkezésére is.

» Milyen sör (milyen termékcsoport - alkoholmentes, gyümölcsös stb.) lesz az idei nyár slágere?
A nyár legjelentősebb terméke minden évben a könnyű, világos lager sör – készüljön az akár pilzeni, müncheni, belga vagy magyar receptúra és technológia alapján. Az elmúlt évek trendje ebben a hagyományos kategóriában az, hogy a gyártók folyamatos gyártásminőség-fejlesztéssel, az eredeti receptúrákhoz, eljárásokhoz és összetevőkhöz történő visszanyúlással finomítják az adott márka karakterét. Ebben a munkában a frissen csapolt sör által nyújtott kiemelkedő sörélmény garantálása a fő célkitűzés valamennyi gyártó számára.

» Van-e még létjogosultsága az üveges söröknek? Az aludobozos sörök mennyivel népszerűbbek?
A kiskereskedelmi forgalomban az aludobozos sörök forgalma már eléri az eladások közel háromnegyedét. Ennek elsősorban kényelmi és praktikussági okai vannak, hiszen a sör minősége az üvegben, dobozban egyaránt kiválóan megőrizhető. Az éttermi fogyasztásban azonban szinte kizárólag csapolt vagy üveges sör jelenik meg, bármely kategóriá­ra is gondolunk, elképzelhetetlen, hogy a terített asztalra dobozos ital kerüljön felszolgálásra.

» Hogyan jelennek meg ebben az iparágban a fenntarthatósági törekvések? A magyar gyártók számára mennyire élvez prioritást a környezetvédelem?
A söripar a világon mindenhol, így Magyarországon is kiemelten kezeli a fenntarthatóságot. Ez a vízfelhasználás ­folyamatos csökkentésétől kezdve a kizárólag megújuló forrásból származó energiára történő átállásig, a fenntartható mezőgazdaságból származó természetes alapanyagok felhasználásától az italcsomagolás visszagyűjtéséig átszövi a teljes sörgyártás és kereskedelem folyamatát. A hordós és üveges sörök általában újratölthetők, az egy liter sör előállításához szükséges vízfelhasználás mára az iparágban mindössze ­átlagosan három literre csökkent, a magyar sörgyártók saját aludobozvisszagyűjtő rendszert üzemeltetnek és még hosszan sorolhatnám a fenntarthatóság területén elért eddigi eredményeket, jelenleg is folyó tevékenységeket. A söripar fenntarthatósági törekvéseihez tartozik a tudatos és felelős alkoholfogyasztás népszerűsítése és az alkoholmentes portfólió folyamatos növelése is. Ezeket mind összevetve, nem túlzás azt állítani, hogy a söripar működésének funda­mentuma a fenntarthatóság.

» Mennyire jellemző, hogy frissítő italnak fogyasszák a söröket, mennyire népszerűek ezek ebben a szezonban?
A meleg időjárásnak nagyon erős a hatása a sörfogyasztás növekedésére, így biztosan állítható, a sör az egyik legnépszerűbb ital a hőségben. Azonban a rossz vagy ­kifejezetten hideg időben sem áll meg a sörforgalom, ezért az nem mondható, hogy sört csak nyáron fogyasztunk előszeretettel. Általános szabály, hogy az alacsonyabb alkoholtartalmú, könnyű sörfajták meleg időben, míg a testesebb, magasabb alkoholtartalmúak hideg időben kedveltebbek.

» Az alkoholmentes sörök iránti kereslet változóban van?
Az alkoholmentes sörök iránti kereslet évek óta folyamatosan növekszik, ebben a tekintetben a trend állandó. Amiben változik, az a különböző ízesítések iránti érdeklődés. Mára már nem elegendő csak a citromos ízt ajánlani. Változik továbbá a nem ízesített alkoholmentes sörök iránti kereslet is. Egyre több, a sör ízélményét kiegyensúlyozottan átadó termék van a piacon, amely a folyamatos gyártásfejlesztésnek köszönhető. Így már nemcsak világos, hanem barna, vörös és más sörfajták is jól fogynak alkoholmentes formában.

» Mi a magyarok kedvenc söre?
A magyarok kedvenc söre a jéghideg, habkoronával ékesített, üvegpohárban felszolgált, aranysárga, áttetsző, gyöngyöző csapolt sör egy napos teraszon.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2021. július–augusztusi szám)