A Kometánál olyan termék nem készül, amit ne tennének le szívesen a saját gyermekeik tányérjára

Magyarország egyik legnagyobb húsfeldolgozója a kaposvári székhelyű Kometa 99 Zrt., amely a közelmúltban a magyar kormánnyal is stratégiai együttműködési megállapodást kötött. Zab Gábort, a vállalat belföldi készítmény értékesítési igazgatóját a Kometa-termékek dizájnváltása kapcsán kerestük, de az arculati megújulás mellett a hagyományosan legnépszerűbb – köztük különösen a télen keresett – termékeikről, a vásárlói igények trendjeiről, a minőség fontosságáról és garanciáiról, a 2020-as év kihívásairól, valamint a jövő fejlesztési irányairól is beszélgettünk.

 

» „Kometa, kívánj valamit!” mottóval újult meg az arculatuk, a termékeik csomagolása. Mi inspirálta a változást, mi a célja, és hogyan dolgozták ki az új dizájnt?
Az aktuálisan futó kampány célja tovább erősíteni a ­vásárlókban az érzelmi kötődést a Kometa márka iránt, ­valamint egyfajta magyarázatot fűzni a Kometa márkanév „üstökös” jelentéséhez. Emellett egy letisztultabb, a ­vásárlók számára jobban dekódolható portfóliót szerettünk volna létrehozni.
A megújulás egyik célja, hogy a jelenlegi fogyasztói bázisunk mellett a fiatalabbakat is megszólítsuk és elérjük. A megújult vállalati logót az Abstrct reklámügynökség tervezte, a csomagolásokat pedig egy olasz dizájnügynökség készítette. 

» „Útravaló minden generációnak”, szól továbbra is a szlogenjük, az új reklámjuk is erre az üzenetre épül. Mi volt a kisfilm koncepciója?
A Kometa szlogenje változatlan maradt, erre támaszkodott a reklám készítője. A Balatonon egy csónakból több generá­ció figyeli a csillaghullást: nagypapa, apuka és kisunoka. Ilyenkor mindig érdemes kívánni valamit – a film arra mutat rá, hogy ha kívánunk, akkor mindig valami szívmelengető jót kívánjunk, és ne feltétlenül nagy dolgokat. A reklám bemutatja a megújult csomagolásokat, a végén a cég ügyvezető tulajdonosa, Giacomo Pedranzini is feltűnik a mára már emblematikusnak számító Kometa minőségi garanciával.
A fogyasztók számára rendkívül pozitív, hogy nálunk nincs rejtegetnivaló: a tulajdonos a saját arcával nyíltan vállalja, hogy a gyártott termékek páratlan ­minőségűek. Ez ritka manapság – sajnos az élelmiszeriparban nem ­ritka az összetevőkkel való ügyeskedés, az őszintétlenség. Büszkék vagyunk rá, hogy ennél semmi sem áll távolabb a Kometától!

» Melyik generáció körében mely típusú termékeik a legnépszerűbbek, lehet ilyesfajta rangsort, tendenciát megállapítani?
A legfiatalabbak körében a Bécsi Virsli, illetve a hámozott Kölyök Virsli a vezető termékünk. A mai rohanó világban a Kometa „mindenmentes”, kevesebb konyhasót tartalmazó virslijei heti szinten kerülnek a kisgyermekes családok asztalára. Mivel ezek a termékek jellemzően 80 százalék hústartalommal rendelkeznek, a fehérjebevitel nagy része meg is valósulhat velük. A középkorúak nagyon szeretik a felvágottjainkat, nagy kedvenc az Olasz felvágottunk. Az ízek szerelmesei nagy élvezetre lelnek a Kemencés Császárszalonna termékünkben, ugyanis itt a gyártási eljárásunk elég egyedi: megsütjük a császárszalonnát, amitől elképesztően finom íze lesz és a páclétartalma is jócskán csökken. Tehát a termék megvásárlásakor nem vizet vásárol a vevő szalonnaáron, hanem valódi, eredeti sült császárszalonnát. Büszkék vagyunk a másik szalonnatermékünkre is, a Kometa Ínyenc Bacon-re. Ezt szépen formázzuk, nagyon húsosra hagyjuk és az átlagnál vastagabbra szeleteljük, hogy otthoni megsütés esetén igenis maradjon ­valami a végén a serpenyőben.
A teljes lakosság körében igen népszerűek a prémium sonkáink. Azt gondolom, az olasz tulajdonosi szálakkal rendelkező Kometa ebben igazán jó – a termékeink nagyon finomak, a fűszerezettség az „olasz érintés” miatt is annyira egyedi és harmonikus.
Végül, de nem utolsó sorban kiemelném a magyar emberek kedvencét, a téliszalámit. Jelentős utat tettünk meg – és megérkeztünk. A téliszalámink kiváló termék, amit nagy szaktudással 90 napig érlelünk. Ez a termékünk is új csomagolást kap a mostani dizájnváltás során, amivel még az elfogulatlan vélemények szerint is sikerült határozottan előrelépnünk.

» A különböző generációknak való megfelelés mellett mennyire prioritás a különböző étkezési trendeknek, szokásoknak, (egészséges) életmódoknak való megfelelés?
A Kometa fejlesztéseinek irányát a fogyasztói igények és a helyes táplálkozás elvei jelölik ki. A Kometa üzeme teljesen szójamentes, a gyártás során nem kerül a termékbe glutén, glutamát és – a sajtos termékek kivételével – laktóz, tej­fehérje sem. A kék matricával jelölt termékeink sótartalmát pedig 25 százalékkal csökkentettük, ezen termékek körét jelenleg is folyamatosan bővítjük.
Örömmel tapasztaljuk, hogy egyre nagyobb a kereslet a minőségi termékek iránt, egyre népszerűbbek a magas hústartalmú termékeink. A Kometa élen jár az újításokban, mind a mentes termékek, mind a magas hústartalom esetében az elsők között jelentünk meg ilyen termékekkel a piacon.
» Egyre jellemzőbb a vegán életmódra való átállás, érezhető ez a húsipari termékek eladásában?
Ha csak azt a tényt nézzük, hogy a Kometa húskészítmény-értékesítése belföldön is és külföldön is 30 százalékos növekedésben van jelenleg, akkor kimondhatjuk, hogy a vegán trend nem befolyásolja negatívan az értékesítésünket.

» Még mindig az ár, vagy már a minőség a fontosabb a vásárlóknak?
Tapasztalataink szerint évről évre egyre többen fordulnak a minőségi termékek felé, ez az értékesítésünkben is érzékelhető növekedéssel jár. A fogyasztók tudatában vannak annak, hogy nagyon olcsón nem lehet magas hústartalmú, minőségi termékeket előállítani. Amikor mégis ilyet látnak, akkor – nagyon bölcsen – elkezdenek gyanakodni. Aki megteheti, az igyekszik a középkategóriából vagy afelett választani, hiszen egy élelmiszer esetében kiemelkedő kockázatot jelent, ha valaki nem a megfelelő terméket teszi a családja asztalára. A Kometa termékek a magas minőségük miatt nem az árversenyző szegmensben szerepelnek, hiszen a kiváló alapanyag mellett folyamatosan fejlesztjük a termékeinket.
A képet árnyalja a jelenlegi vírushelyzet, aminek következtében sok ember veszítette el a munkáját – például megfeneklett a nemzetközi turizmusban dolgozók helyzete – idehaza is. Ők sajnos sokszor nem tudják a drágább sonkákat megengedni maguknak. Jellemzően kategóriát váltanak, és például mérsékeltebb árú felvágottat vagy párizsit fogyasztanak. Ebben viszont a meglévő magas minőségi igényük miatt többnyire továbbra is a Kometát választják, mert az árban igen, de a minőségben nem hajlandók kompromisszumot kötni.

» Mennyiben alakította át a terveiket, a folyamataikat az említett koronavírus-járvány?
A tavaszi krízis okozta megnövekedett fogyasztói igény kielégítése érdekében a kaposvári üzemben az eddigiekhez képest több műszakban és akár hétvégén is teljes kapacitással zajlott a termelés. Hetente átlagosan 11 ezer sertést dolgoztunk fel. A COVID-19 megjelenése azonban csak rövid távon rajzolta át a vásárlási szokásokat. Az év további részében nem tapasztaltunk a pandémiával összefüggésbe hozható változást. A negatív és a pozitív húsipari hatások jórészt kiegyenlítik egymást. Egy példán keresztül érzékeltetve a fentieket: igaz, hogy nem nagyon jönnek manapság külföldi turisták hazánkba – ami kieső keresletet jelent –, de a magyar emberek százezrei sem utaznak külföldre, ami ­miatt a fogyasztásuk száz százalékban idehaza valósul meg…

» Hogyan alakult idén a belföldi értékesítésük?
Ugyan még két hónap hátravan 2020-ból, de ha nem történik jelentős és váratlan negatív változás, akkor a Kometa életében az idei rekordév lesz. Ez mind a friss hús-, mind pedig a húskészítmény-eladásokra igaz.

» Milyen az export és a hazai eladások aránya? Külföldön hol a legnépszerűbbek a Kométa termékek?
Vállalatunknál 35 százalék az export aránya, a legjelentősebb külpiacaink pedig: Olaszország, Németország, Horvátország, Szlovénia és Svédország.

» Melyek jelenleg a kijelölt fejlesztési irányok?
A következő öt évben nagyon komoly beruházásokat tervezünk. Természetesen a gépberuházásoknál kizárólag a legfejlettebb technológiában gondolkodunk, hogy ezáltal is hűek tudjunk maradni a minőség iránti elkötelezettségünkhöz. Olyan terméket most sem gyártunk és a jövőben sem fogunk, amit ne tennénk le nyugodtan akár a saját gyermekeink tányérjára.

» Stratégiai együttműködést kötöttek a közelmúltban a magyar kormánnyal. Mit jelent ez a vállalatnak – mit a munkavállalóknak, illetve a fogyasztóknak?
Vállalatunk néhány éven belül 400-500 új munkahelyet hoz létre Kaposváron, és megkétszerezzük a termelési kapacitásunkat. A Kometa Magyarországon már most is a leg­nagyobbak közé tartozik, az európai piachoz viszont kicsi, így még van lehetőség a bővítésre. Várakozásunk szerint a fejlesztések nem állnak meg a vállalaton belül, hiszen az egész térség mezőgazdaságát fellendíthetik.
Felismertük az egészség és a környezettudatosság jelentőségét, beruházásainkat és termékinnovációinkat ezért a következő években ennek megfelelően alakítjuk.

» Melyek a legfontosabb terveik a közeljövőre, milyen termékekkel készülnek a téli piacra, miket ajánl figyelmünkbe a közelgő ünnepi időszakra?
A legfontosabb teendőnk a következő időszakban az, hogy levezényeljük a minden termékünket érintő dizájnváltást. Először is a gyártásunkban, majd pedig a boltok polcain. Természetesen az ünnepi időszakra termék-különlegességekkel is jelentkezünk. Ilyen lesz például a virslicsomagolásunk télies szezonmegjelenése vagy az ajándékozásra elsőrangú, rendkívül prémiumnak számító Zselici szalámi díszdobozunk.
Folytatjuk a kuriózum termékeink forgalmazását is. A jövő­ben Pedranzini Selection név alatt árusítjuk a hús­készítmény-különlegességeinket. Ez magában foglalja a kiemelkedő minőségű és ízvilágú külhoni termékeinket is: az érlelt marhasonkánkat (Bresaola), a 12 hónapig Olaszországban érlelt Prosciutto Crudót, az érlelt karajunkat (Coppa), az érlelt tarját (Lonza), illetve a szintén érlelt göngyölt császárt (Pancetta Arrotolata) is.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. novemberi szám)

BELELAPOZOK