A fiatal édesapa ezelőtt séfként és tanárként vitt lendületet a mindennapokba, azonban mióta gyesen van kislányával – fine-dining szakértelmét kihasználva –, egészséges bébiételeket kínál saját gyerekeiken túl minden olyan családnak, akiknek fontos a tudatos táplálkozás. A Magyarországon egyedülálló ötlet gazdájával, az alkotó szellemű és kreatív szakáccsal, Pethő Dániellel beszélgettünk.

» Mi volt az inspiráció, hogyan fogant meg a vállalkozás ötlete?

Mindig vállalkozói attitűdöt szívtam magamba, ilyen minta volt előttem. Fiatal felnőttként csatlakoztam édesapám vállalkozásához: a Várkerület Csalogány26 éttermében kezdtem el dolgozni. Az évek során kitanultam a komplett szakmát, készségeimet folyamatosan fejlesztem, illetve ma már egy saját koncepció képére formálva kamatoztatom. Amikor a nagyobbik gyermekem a világra jött, akkor eszméltünk, hogy nagyon kevés időnk jut elkészíteni kisbabáink részére otthon az ennivalót, de ragaszkodtunk a jó minőséghez, az értékes, ízgazdag ételekhez. Ekkor kezdte a családot foglalkoztatni, vajon van-e a jelenlegi magyar piacon létjogosultsága ilyen termékeknek. Arra jutottunk, ma már erős a vásárlói tudatosság. Úgy fest, igazunk volt.

» Elég kényes terület a bébiételek piaca, itt kifejezetten márkahűek a fogyasztók, a szülők. Nem félt belevágni?

Az általunk gyártott élelmiszer az ­otthon készített bébiételek alternatívája. Mi azoknak a háziasszonyoknak szeretnénk könnyebbséget biztosítani termékeinkkel, akik otthon szeretnék elkészíteni ezeket, de ehhez nem rendelkeznek elegendő idővel, affinitással vagy hozzáértéssel. Természetesen fontos számunkra, hogy a szülők azt gondolják, az otthoni táplálás egy jobb lehetőség, mint a tartós termékek folyamatos igénybevétele, de alapvetően a két termék – tehát a mi kínálatunk és az üveges bébiételek - differens funkciót látnak el, nem feltétlenül érzem úgy, hogy riválisai lennénk egymásnak.

» Miben egyediek a MiniGourmet bébi­ételek?

Magyarországon nincs hozzánk hasonló cég, akik ilyesféle bébiételek gyártásával foglalkoznának. Globálisan körbejárva ezt a piacot – ismereteink szerint – a világon sincs sok, nagyon kevés ilyen üzemet találni, ahol kifejezetten ez a profil. Azt már korábban meg tudtuk állapítani, hogy a hasonló értékeket képviselő külföldi vállalatok óriási követőtáborral rendelkeznek, ami természetesen bennünket is ösztönzött. A technológiánk szinte teljesen egyedülálló ebben az univerzális mezőnyben is. Más országok cégei is friss, ízgazdag ételeket gyártanak, amelyek mind tápanyagban, mind pedig ízviláguk vonatkozásában újat akarnak mutatni, a technológiájukat tekintve viszont nem annyira nyílt és tudatos a kommunikációjuk, mint nekünk. A mi konyhatechnoló­giánk otthoni körülmények között nem kivitelezhető, manapság persze léteznek háztartási szuvidáló berendezések, de a mi kontrollált eljárásunkat ezek nem reprezentálják. Termékeinket egytől–egyig bevizsgáltatjuk a Bálint Analitika Mérnöki Kutató és Szolgáltató Kft.-vel, abból a célból, hogy abszolút biztonságos legyen a produktum. A kísérleteink alatt nem csak azt vettük figyelembe, hogy az étel meddig fogyasztható, hanem azt is, hogy a fogyaszthatósági idő alatt mennyire változnak az ízek: ha azt észleltem, hogy az eredeti, általunk elvárt friss íz eltűnni látszott a végtermékből, már nem akartam kiadni a kezemből. Ezt a fajta igényességet inkább a fine diningból hoztam magammal, hiszen az étterem munkatársaként elsődleges szempont volt számomra, hogy az aromák a lehető legtökéletesebbek legyenek. A bébiételeinknél sarkalatos kritérium, hogy vegyszermentes alapanyagból dolgozzunk, de ezzel párhuzamosan az is domináns aspektus, hogy kifogástalan ízt és állagot érjünk el.

» Hogyan jutnak hozzá, milyen forrásból szerzik be az alapanyagokat?

Az alapanyag-beszerzés az egyik legnehezebb munkafolyamat, de szerencsére nagyon sok olyan kapcsolatot sikerült kialakítani, akik a termesztéstől – a tároláson át – az előkészítésig tudnak nekünk segíteni, és úgy jutunk hozzá a biogazdálkodásokból származó nyersanyagokhoz, ahogy elvárásaink azt megkövetelik. Úgy válogatjuk meg a zöldségeket és gyümölcsöket, hogy azok maradéktalanul vegyszer­mentes környezetből származzanak.

» Miből áll a jelenlegi kínálat?

A bébiétel kínálatunk jelenleg három különböző korosztályt céloz meg, az alapanyagok tekintetében mindegyik kategóriában dietetikusok javaslatait vesszük figyelembe, ennek megfelelően alakítom ki a receptúrákat. Az első a „bevezető szint”: ezek a termékek 4 hónapos kortól fogyaszthatók, 100%-os, nyelést könnyítő állaggal bíró pépek. Ezt követi a „felfedező szintünk”, amiket 7 hónapos kortól ajánlunk: itt már két alapanyag keverékéről beszélünk, tudatosan igyekszem ízben olyan kombinációkat létrehozni, amik segítik az elfogadást. Például brokkolit keverek kígyóuborkával, aminél utóbbinak rendkívül magas a víztartalma, ezáltal a kapott pürét hígítja, illetve a nedvesség és könnyed íz a brokkoli domináns jellegét is feloldja. Fontos a keverék színe és a pH érték is, ami az eltarthatósághoz járul hozzá. Az utolsó csoport a 8 hónapos kortól adható „mini gourmet szint”, ami három alapanyag mellett ízesítés gyanánt fűszer -és gyógynövényeket is tartalmaz. Itt már a felnőtt ételekhez hasonló ízvilágot célzok meg: a sárgarépából, káposztából és paradicsomból – bazsalikom hozzáadásával – készült mix már szinte teljesen egy paradicsomos káposzta ízélményt nyújt. Ezek már valamivel darabosabbak is, nem turmixolunk maximálisan. A szintek megalkotásakor szerepet játszott, hogy fejlődésre ösztönözzük a babákat: az első homogén, a második már darabosabb, az utolsónál már kifeje­zetten inkább egyben vannak az ételek. A pépek mellett ízesített rizsitalokat is gyártunk, ami a babák laktózos italokra való átszoktatását szolgálja. Az italok ízét az anyatejéhez igazítottam – amit volt szerencsém kóstolni – így a végeredmény egy nem túl intenzív aroma lett.

» Melyek a sláger ízek?

Mindig azok, amiknek az alapanyagai éppen nem szezonálisak. Most például a sütőtök és édesburgonya párosítás, amiket az édesanyák nehezebben szereznek be ebben az időszakban, főleg bio minőségben. A „mini gourmet szintben” vannak olyan termékeink, amik a különleges ízkapcsolatoknak köszönhetően nagyon közkedveltek. Itt inkább a szülők kíváncsiságának köszönhető a kelendőség és népszerűség. A gyerekeknek egyébként sokkal több ízlelőbimbójuk van, mint nekünk, illetve ezek más helyen is megtalálhatók, például a nyelőcsőben. Ezért fordul elő, hogy például a keserű ízt teljesen megtagadják. A mi termékeinknél nem fordul elő, hogy egy alapanyag a fajtájára jellemző tényezőkből vagy a termesztésből adódóan rossz ízeket hordozzon magában.

» Egyre központibb téma a fenntarthatóság. Mivel járulnak hozzá a környezet védelméhez?

Előfordul, hogy negatív kritika érkezik, hiszen műanyag főzőzsákot használunk. Igyekszünk minimalizálni az általunk kibocsátott szemetet, illetve például a házhozszállításhoz újrahasznosított alapanyagokat használunk. A tőlünk telhető legtöbb lépést megtesszük, az üzemben a hulladékokat szelektíven gyűjtjük, illetve arra kérjük fogyasztóinkat, hogy ők is így járjanak el. Sajnos az üvegben való tárolás nem légmentes csomagolás, ami a mi termékünk egyedülállóságát már kiütné. Illetve elgondolkodtató, hogy egy üvegben árusított terméknek is jókora az ökológiai lábnyoma. Az üveghez a kupakot is legyártják, aztán kerül bele szilikontömítés – ott sincs mellőzve a műanyag. Nem feltételezem, hogy a házi­asszonyok többsége bébiétel üvegcsében például lekvárt tenne el, véleményem szerint a legtöbb esetben nem hasznosítják újra ezeket az eszközöket. Úgy gondolom, nem az a legnagyobb probléma, hogy szemetet állítunk elő – nyilván kérdés, hogy mennyit –, a kardi­nális tényező szerintem az, hogy hova kerülnek ezek.

» Mi a terv a jövőt illetően? Szeretnének a termékekkel a boltok polcaira is bekerülni?

Az elsődleges cél szélesíteni a termék­kínálatot: hústartalmú bébiételeket is gyártani fogunk a jelenlegi technikával. Ehhez egy új üzemet kialakítása szüksé­ges, hiszen a mostani nem melegkonyha, a mostani szuvid gyümölcs- és zöldségpüré gyártásra alkalmas. Nagyon szeretnénk, ha ez fél éven belül sikerülne. Terv továbbá, hogy mindenféle állati eredetű alapanyagtól mentes babakekszet is gyártsunk. Elkezdtünk kidolgozni felnőtt rizsitalt is, ez annyiban különbözik a babákétól, hogy erősebb ízintenzitást képviselnek. Egyelőre nem kristálytiszta cél, hogy bekerüljünk a termékekkel a boltok polcaira, illetve ezt nem is minden bolt esetében tudnám elképzelni, hiszen úgy nem annyira tudnánk kontrollálni a termékek utóéletét. A jelenlegi kínálat abszolút piacképes volt, a további termékeken pedig folyamatosan dolgozunk.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 július-augusztusi szám)