A válság nagyon megtépázta itthon a barkácsáruházak piacát, és úgy tűnik, csak az elmúlt egy-két évben állt helyre stabilan a rend. A talpon maradt versenytársaknak azonban egymáson kívül más típusú áruházakkal is meg kell küzdeniük. A Praktiker magyar lánccá válása óta új elemekkel gazdagította szortimentjét.

Hogyan alakítja át az e-kereskedelem a barkácsáruházakat? Miben erősek a magyar beszállítók, és miért nem jelentenek ma már konkurenciát a hipermarketek? Szita Máriával, a Praktiker beszerzési igazgatójával beszélgettünk.

» Hogyan látja a barkácsáruházak piacát, visszatekintve 2016-ra, immár magyar láncként?

A 2016-os év ismételten szép eredményeket hozott, nyereséggel zártunk és a megnövekedett kereslet jó kilátásokat teremtett a 2017-es évre is. A válság anno alaposan átalakította a piacot, kivonult a Bricostore és eltűnt a Baumax is.
Az is érdekes jelenség volt, hogy a Baumax forgalmának igen jelentős része nem a megmaradt 3 nagy barkácslánc között oszlott meg, hanem részben szakkereskedőknél, részben felnövekvő kisebb hálózatoknál csapódott le.

Mára azonban már érezhető, hogy a vevők visszatérnek a nagy barkácsláncokhoz, hisz itt találnak megfelelően ­széles választékot – mindent egy helyen – ami a kényelmes, gyors bevásárlást lehetővé teszi. Ez annál is fontosabb, mert a felújítások, lakás átalakítások, általában az építkezések területén komoly keresletnövekedés tapasztalható és klasszikusan a barkácsáruházak szolgálják ki ezeket az igényeket. Azzal, hogy a Praktiker magyar tulajdonba került, egy tőkeerős cégcsoport egyik jelentős vállalatává vált, megnyugtatóan hatott mind a beszállítói, mind a vevői körre.

» Melyek az áruház slágertermékei?

Az előzőekben említettekből következik, hogy a csempe, szaniter és ezek kiegészítő termékei igen keresettek. Itt mindig igyekszünk újdonságokat, „trendi” termékeket mutatni a vevőinknek, legyen az majolika, mediterrán típusú vagy esetleg famintás csempe, de a klasszikus, igen magas igényeket is kielégítő, szalon termékek is megtalálhatóak.
Az úgynevezett szabadidős, vagy kényelmi termékek, kerti bútorok választékát jelentősen kibővítettük. Ebben a Prakti­ker a válság előtti években hagyományosan széles kínálatot tartott, most visszatértünk a korábbi időszakra jellemző sokszínű választékra. Megtalálhatóak nálunk a fa kerti bútorok mellett a fém, alumínium, fém/fa kombinációjú asztalok, székek, fotelek és az utóbbi évek nagy slágere, a rattan vagy rattan típusú kerti garnitúrák. Ezek már olyan magas színvonalon előállított bútorok, melyek akár télikertek, de nappalik berendezési darabjai is lehetnek.

A Praktiker hagyományosan igyekszik felkutatni az újdonságokat – néha talán túl korán is. Sok-sok évvel ezelőtt például mi forgalmaztunk először kvadot, szaunát, vagy napkollektort. Most is nyitott szemmel és füllel járunk, figyeljük a trendeket, ezért is tartunk már az idén a kerti bútor kínálatban a megszokott antracit  mellett sok világos színt, világosabb szürkét, taupe („tób”) vagy krémszíneket, változatos formákat.
A rattan bútoraink jelentős része félgömbölyített és széles huzalból készül, ami elegánsabbá, szebbé teszi őket.

» Elégedettek-e a magyar beszállítókkal és tudják-e, kell-e növelniük azok arányát?

A stratégiánk eddig is az volt, hogy ami elérhető itthon, azt itthon vásároljuk meg. Így a magyarországi beszállítói körből mindenkivel dolgozunk, aki versenyképes termékeket kínál versenyképes feltételekkel. Valamennyi jelentős szállító a partnerünk, de sok kicsi is szállít, akár csak 1-2 terméket.
Így  számottevő  bővítésre nem látunk esélyt. A hazai beszállítók aránya 70-75%, hagyományosan jó kapcsolatokat ápolunk velük, jelentős versenyelőnyt jelentenek a szállítások gyorsaságában és a rugalmas megoldásokban.
A beszerzések terén mindig alaposan megvizsgáljuk a különböző lehetőségeket és a legkedvezőbbet választjuk ki, ami lehet, hogy árban nem, de egyéb feltételekben mégis kedvezőbb, mint például egy közvetlen távol-keleti beszerzés.

» A Praktikernél mindig erős volt a bútor és dekorációs kínálat, hogyan lehet versenyben maradni a skandináv lakberendezési áruházakkal szemben?

Nem akarunk és nem is tudunk a skandináv lakberendezési áruházakkal versenyezni, más kínálatot tartanak és más az értékesítési filozófiájuk is, bár mindketten különböző vonalat követnek.
A lakberendezési piac újraéledését lovagoltuk meg, amikor elkezdtünk bútorok értékesítésével foglalkozni, ez nem tipikusan barkács szegmens, a közvetlen konkurenciánk nem is forgalmazza ezeket a termékeket. Jó példa volt előttünk a görög Praktiker, ahol szintén úttörő módon sok, úgy­nevezett „barkács idegen” terméket árultak.
Mára a Praktikerben a bútor az egyik legjelentősebb kategóriává vált. Nincs titok, állandóan cseréljük a szortimentet, a termékek 98%-át készleten tartjuk, nem kell a vevőnek várni és ezeket rendszeresen meg is mutatjuk a szórólapjainkon. Elsősorban középkategóriás termékeket kínálunk egy-egy design termékkel színesítve a palettát.
A dekorációs termékek területén a fő hangsúly az új trendek felismerésén és adaptációján van, igyekszünk mindig  friss kínálatot nyújtani, trendi színeket használni. Bár a magyar ízlés elég konzervatív és az európai trendek is csak késve és szűrten kerülnek be az üzletek kínálatába, ha ezeket szem előtt tartjuk, nemigen foghatunk mellé.

» Milyen szortimenttel készült a Praktiker a 2017-es szezonra? Mik az újdonságok?

Ahogy korábban említettem, a kültéri bútorok, kényelmi és szabadidős termékek választéka bővült ki, a trambulintól kezdve a ping-pong asztalon át. Sok kültéri gyerekjátékot árulunk, kis házakat, elektromos kis motorokat és autókat. A kerékpár kínálatunk igen széles, minden igényt kielégítő, magas minőségű termékek mellett a hagyományos középkategória is megtalálható.
Az elektromos kerékpár választék szintén egyedi. Ezeket a két fő konkurens hálózat nem forgalmazza. A csempe és szaniter  mellett – bár nem rendelkezünk úgynevezett „drive in” lehetőséggel – bővítettük az építőipari termékek kínálatát is. Külön hangsúlyt fektetünk a hagyományos kerti termékekre, növény választékunk kibővült, beltéri kaspó kínálatunk megújult, kültérre pedig különleges, egyedi termékeket hoztunk az idei szezonra. A szerszámgépek frontján a kék Bosch forgalmazása a 2017-es év újdonsága.

» Miért fontos a webshop fejlesztése egy barkácsláncnak?

2009-ben hoztuk létre a webshopunkat, amelyen keresztül a házhozszállítás, és a személyes átvétel is elérhető.
A mai napig a barkácsáruházak között egyedül vagyunk ezzel a komplex szolgáltatással. Ez akkor történt, amikor a webes értékesítés még nem nagyon lépett túl a színházjegyek, repülőjegyek és a  könyv  online értékesítésén.

Az idő igazolt minket, az online kereskedelem növekedési üteme jelentősen meghaladja az offline növekedést, de ami még ennél is fontosabb, hogy az új Y-generáció elképzelhetetlennek tartja a mindennapjait online vásárlási lehetőség nélkül.
Haladva a korral és a megváltozott igényekkel, a webshopunkat 2016-ban újraépítettük, modernizáltuk, vevőbarátabbá tettük. A teljes termékválasztékunk elérhető ma is a neten. A webshopunkat folyamatosan fejlesztjük, újabb és újabb részekkel bővítjük.

» Áruházuknak jelentenek-e konkurenciát a hipermarketek, ahol lehet barkácsrészlegekkel is találkozni?

7-8 éve még a válság előtt a hipermarketek sok bosszúságot okoztak azzal, hogy a mi klasszikus barkács szortimentjeink egy részét, – bár csak szerény választékkal –, de igen nyomott árakon forgalmazták. A válság sok mindenre megtanított, többek között arra, hogy tudatosabban vásároljunk, keressük a jó ár-érték arányú termékeket. Ma már – bár az ár még mindig fontos szempont – előtérbe került a termék minősége, tartóssága, megbízhatósága. Sok esetben ez az elsődleges szempont és csak ez után jön az ár.
A vevők nálunk sokféle termék közül választhatják ki a számukra legmegfelelőbbet és szaktanáccsal is ellátjuk őket. Ez a hipermarketek esetében nemigen teljesül, így sokan térnek vissza, és szavaznak bizalmat  vásárlásaikkal.

Tapasztalataink és remé­nyeink szerint ez a jövőben csak erősödni fog, hisz egyre több olyan terméket is árulunk, ami a hipermarketekben egyáltalán nem található meg.

 

(TERMÉKMIX - 2017 májusi szám)