33 INTERSPAR hipermarket, 345 SPAR szupermarket, 116 franchise üzlet, 13 ezer munkavállaló és tavaly 516,4 milliárd forint forgalom – ezek a SPAR Magyarország 2016-os főbb számai. Melyek a terjeszkedés stratégiai pontjai? Miben erősebb az osztrák tulajdonú élelmiszerlánc a versenytársaknál, és miért stratégiai kérdés a franchise? Miért hátrány néha a vállalat rugalmassága? 

Heiszler Gabriellával beszélgettünk, aki immár két éve ügyvezető igazgató a SPAR Magyarországnál és vezetése alatt a SPAR további bővülést könyvelhet el itthon.


» Tavaly ünnepelte a SPAR Magyarország 25 éves fennállását. Meglátása szerint mik a legfontosabb különbségek a ’90-es évek élelmiszer-kiskereskedelmi piaca és a mai között? Hogyan változott meg, és merre tart ma az ágazat?

Egyértelműen konszolidálódott a piac, a vállalkozások és a vállalkozók száma csökkent. Ez a legerősebb motor: kevesebb szereplő lett. Nagyon sok cég eltűnt, vagy be­olvadtak, említhetném a Kaiser’s-t, vagy épp a Billa-t. A fel­vásárlásokkal mi egyértelműen nyertesei vagyunk ennek a folyamatnak.
Ugyanakkor a verseny regionális helyett országosabb: ez utóbbit is és a verseny erősségét is fokozza a diszkontok folyamatos térnyerése.

» A diszkontok jelentik mostanra a legerősebb versenytársakat a SPAR-nak?

Mindenki, aki a piacon van, az versenytárs, ugyanazoknak a fogyasztóknak a forintjaiért harcolunk. Ugyanakkor a nagy márkák versenyeznek most már elsősorban. Abból a szempontból nekünk nagy az előnyünk, hogy 25 éve itt vagyunk és mi nyitottuk Magyarország első hipermarketjét, a győri INTERSPAR-t. A diszkontok megjelenése mindenesetre erősíti a versenyt. De a konszolidációs folyamat továbbhalad. Látni kell, hogy a kiskereskedelemhez óriási tőke kell, rengeteg telephelyet kell működtetni, ami sok forrást felemészt.

A megfelelő beszállítók megtalálásához megfelelő erőt kell tudni mutatni, és megfelelő beszerzési értéket kell képviselni. Annál hatékonyabb a vállalat, minél nagyobb volumeneket tud lekötni: nem véletlenül van egyre több beszerzési társulás. Mindenki minél nagyobb volumenre törekszik.

» Mégis a nagyobb eladóterű (hipermarketek) üzletek forgalmának növekedése a fejlett piacokon éves szinten általában egy százalék alatt marad. Mi lehet ebben a szegmensben az erősebb növekedés motorja?

Leginkább az időtényező. Vannak olyanok, akik szeretnek vásárolni, és vannak, akik az idejüket szeretnék megspórolni. A fogyasztók egyre inkább a lakóhelyhez közeli üzleteket keresik, valamint, hogy minél kisebb üzletterületen, minél kevesebbet kelljen eltölteni a vásárlással. A két dolog egymást erősíti. Az online ezért is ennyire népszerű – igaz nagy számokat egyelőre még csak tőlünk nyugatabbra tud produkálni. Az élményvásárlás ugyanakkor számunkra is fontos.

» Fogalmazhatunk úgy, hogy üzletpolitikájukat befolyásolja a convenience boltok egyre nagyobb népszerűsége?

Én inkább úgy fogalmaznék, hogy a SPAR üzletek eleve közel helyezkedtek – és helyezkednek – el a vevőkhöz, tehát erre mindig is törekedtünk és nem a convenience üzletek trendje miatt.

Igyekszünk minél közelebb vinni az üzleteket a vevőkhöz: pontosan azért, hogy a vásárló hazafelé menet is be tudjon vásárolni.

» Több mint 100 franchise üzlettel rendelkeznek itthon. Elképzelhető-e, hogy a jövőben a SPAR franchise-hálózata lesz a vállalat növekedésének előidézője?

A franchise-hálózatunk tavaly megduplázta a forgalmát 30 milliárd forintra, az üzletek száma pedig 116-ra nőtt. Nem hiszem, hogy egy ekkora mértékű növekedés lehetséges lenne továbbra is, azonban a legdinamikusabban fejlődő része lehet a vállalatnak. Mindenképpen van további fejlődési potenciál ebben a kategóriában is.

A hálózatban élelmiszer-kereskedelemmel a múltban már foglalkozott vállalkozók visznek egyes üzleteket. A szisz­témában, ha egy kereskedő behozza a saját üzletét, akkor a kritériumok csupán azok, hogy a megfelelő technikai kiszolgálás és pénzügyi fegyelem mellett kereskedjen. Ha van bővítési terve és mindezeket tartani tudja, akkor minden háttér adott a növekedéshez. Innentől kezdve már minden azon múlik, hogy milyen kereskedő.

Mi a vállalkozóvá válásban is segítünk. A bankválasztásban, a saját források és a banki hitelek összehangolásában. Ezek az üzletek alulról építkeznek, viszont hosszú távon a vállalkozó és a SPAR is keres rajta. Ami viszont igazán egyedi, és amire nagyon büszkék vagyunk, hogy a saját dolgozóinkat is buzdítjuk és motiváljuk arra, hogy nyissanak saját üzletet. Siófokon nyitott már egy boltot egy volt területvezető kolléga, és Cegléden is nyílt egy új SPAR partner üzlet. Ez a folyamat is elindult.

» Mondhatjuk azt, hogy vállalatuk a hiper- és szupermarketekkel, valamint a franchise hálózattal lefedi szinte az összes bolttípust?

Mi általában úgy definiáljuk önmagunkat, hogy nemzetközi vállalat vagyunk, azonban nem vagyunk egy óriási multinacionális cég. A környező országokban terjeszkedünk elsősorban: Horvátországban, Szlovéniában és Ausztriában…. Ha egy kisvárosban közel tudunk kerülni a vásárlókhoz, annál jobban „behozni” a fogyasztót már nemigen lehet. A különböző üzlettípusokkal megkapjuk a piaci rugalmasságot, ami azonban sokszor a hatékonyság kárára megy. Amíg sok szereplő egyszerűen egyen-dobozokban kínálja a leredukált termékkínálatot, addig mi egyenként helyezzük a polcokra a 80 féle joghurtkínálatot, ami sokszor hátrány, ám ezzel a széles termékkínálattal lehet újabb vevőket szerezni. További erősségeink a kiszolgáló pultok, a sokszínűség és a képzett kollégák.

» A saját húsüzem mennyiben jelent versenyelőnyt?

Áruházaink forgalmának 50 százaléka frissáru, sok terméket pedig helyben gyártanak a húsüzemünkben. Hústermékeink 1/3-a érkezik a bicskei üzemünkből. Nálunk a hús a húzóerő, valahol non-food termékekkel „viszik be” az üzletbe a vásárlót, nálunk ez a hús.

» További SPAR specialitások az oktatóhelyek és a toborzó­iroda is.

Az oktatóhelyek nagy mértékben segítenek a munkaerő megtartásában, valamint a munkavállalók támogatásában. A képzéseink a hentestől – a boltvezetőig lefedik a pozíció­inkat.

» Ugyanakkor egyik prémium kategóriához közeli saját márkájuk a SPAR Veggie by Neni márka. Mennyiben határozza meg saját márkáik fejlesztését az egészségtudatosság, a „reform-táplálkozás” és fenntarthatóság szemléletmódja?

A SPAR Veggie by Neni termékeket is megpróbáljuk minél transzparensebb módon képviseltetni. Fontos, hogy minél több ilyen termék legyen a szortimentben. Ezek a vegetáriánus és vegán termékek a saját márka piramisunkban a felső részeken helyezkednek el, közvetlenül a SPAR prémium termékek alatt. Fontos, hogy ott legyenek ezek a termékek a kínálatban, a trendek követése lényeges és ismerni is kell őket, figyeljük és tanulunk belőlük, majd együtt, közösen reagálunk rá a beszállítókkal.

» Az új hazai átalakításoknál a fogyasztók visszaigazolják-e a beruházásokat, a technológiai fejlesztéseket?

Bár a vizualitás nagyon fontos a vásárló számára, a technológiában való letisztultság nálunk egész egyszerűen azt jelenti, hogy az áru van a középpontban. Frissáruval kezdünk az áruházakban, azt követik a tejtermékek, a pékáruk, majd a húsáruk. Ez azért van így, hogy ha a vásárló csak a napi bevásárlás miatt tér be az üzletbe, akkor ne kelljen feltétlenül elmennie más árucsoportok előtt is. A szárazárukat például párhuzamosan helyezzük el. Ha csak frissárut, vagy pékárut szeretne vásárolni a SPAR-ban, akkor azt meg tudja tenni viszonylag gyorsan.

Az időgazdálkodásban segítjük a fogyasztóinkat, mi ezt a stratégiát alkalmazzuk.


(TERMÉKMIX - 2017. májusi szám)