Hogyan és mennyit tud a múltból meríteni egy sokak által ismert márka? Milyen fogyasztói elvárásoknak és piaci kihívásoknak kell megfelelni? Milyen lehetőségek várnak a nagy beruházás előtt álló Márka Üdítőgyártó Kft.-re? Erről is kérdeztük Pécskövi Tibor tulajdonost és ügyvezetőt.

» A Márka története a szocializmus idejére, az 1970-es évekre visszanyúlik, ma mégis szinte új brandként tekinthetünk rá. A márkaépítés során milyen akadályokba ütköztek?

A Márka az egyik legrégebbi magyar üdítő brand, igazi magyar szabadalom: hazai gyümölcsalapanyagból, dr. Kállay Miklós és Sárkány Péter feltalálók receptúrája alapján készült el az első termék 1973-ban. Az elmúlt 43 évben egyértelműen sok minden változott – a palackozások helyszínei, a termékpaletta, nem utolsó sorban a fogyasztói társadalom és annak szokásai. Mi 2007-ben vettük át a Márkát családi vállalkozásként, és kezdtük meg az „építkezést” saját, új terveink szerint. A hosszú múlt és „betonkemény” alap egy márka előnye és - talán fogalmazhatunk úgy is, hogy - hátránya is egyben. Erre a legegyszerűbb példa a szájakat pirosra festő mesterséges színezék esete, erről volt híres ugye a kezdetektől fogva a Meggy Márka; nagy pillanat volt, amikor mi ezt lecseréltük természetes anyagokra. A cél ezzel egyértelműen a termék(ek) egészségesebbé tétele volt, ugyanakkor meg szakítottunk egy erős, berögződött „hagyománnyal”. Nem mindenkinek tetszett a váltás.

Nagyon átgondolt és megfontolt stratégiai lépések sora szükséges ahhoz, hogy a markáns váltásban rejlő kockázati tényezőket minimalizáljuk. Mindemellett természetesen fontosnak tartottuk, illetve tartjuk a mai napig a hosszú távú tervezést, a lépcsőzetes és leginkább innovatív építkezést, úgy, hogy a meglévő, stabil alapot ne sértsük, hanem megőrizzük.

» Min kívántak változtatni és mit kívántak továbbvinni a régi Márka-életérzésből?

Ha megnézzük a 70-es, 80-as évek reklámjait, azok egyszerűek, kedvesek, leginkább szerethetőek – nincs misztikum, varázslat, megfoghatatlan üzenet, „csak” a mosolygós és mozgalmas együttlét kapta a fő fókuszt. Vidámságot, színes­séget, leginkább frissességet ígér(t) nap mint napra, „ha elfáradtál” – nőknek, férfiaknak, kicsiknek és nagyoknak. Ezektől az alappillérektől nem szeretnénk megválni továbbra sem, csupán haladunk a korral, és újra-, illetve finom-hangoljuk kampányainkban. Ugyanakkor célunk, hogy ezt az életérzést tovább mélyítsük, és alátámasszuk.

Amit a korábbiakhoz képest erősebben, konkrétabban kívánunk átadni, az a személyesség és a bizalom üzenete. A Márkával azt a közös, pozitív halmazt személyesítjük meg egyre fókuszáltabban, lépésről lépésre, amely minden generációban, minden embertípusban közös és megvan: az igaz, jó barát. Örülünk neki és vele akkor is, amikor megéljük a közös pillanatokat, és akkor is, amikor már csak felidézzük őket. Extra öröm, ha ráadásul évtizedeken keresztül velünk van.

» Egy retróízeket egészen elhagyó vállalat mivel tud ma kitűnni?

Kevesen mondhatják el magukról a piacon, hogy egy olyan 100%-ban magyar, családi vállalkozás, amely egy hagyományokkal rendelkező, erős és markáns márka tulajdonosa, amelynek több évtizedes a múltja, ahol egyszerre és ugyanolyan fontos a tradíció és az innováció.A Márka önmagában ma is értékrend, és értéket teremt azzal, hogy őszinte, maníroktól mentes, megbízható, ami összeköti még a legkülönbözőbb embereket is, akár a legeltérőbb életfázisokban. Ezt hangsúlyozzuk társadalmi szerepvállalásainkkal is, amelyek nem csak kampánykellékek a mi esetünkben.

» Mi indokolta a szortimentbővítést?

Korán felismertük, hogy a legfontosabb és egyben legerőteljesebb trendek, más szóval az elvárások a fogyasztók részéről ebben a kategóriában: a gyors és könnyű felfrissülés, a változatosság, és lassan, de biztosan az egészségtudatosság, beleértve mostanra az alacsony kalóriatartalmat is. A portfólió szélesítésének mozgatórugója többek között az volt, illetve máig az, hogy fogyasztóink köre roppant heterogén már a kezdetek óta, amit amellett, hogy megerősíteni, de bővíteni is akarunk.

Az, hogy a teljes szomjoltó kategória melyik polcáról, és melyik termék kerül a kosárba, extra mértékben befolyásolja ebben a szegmensben a vásárló státusza, kora, beállítottsága, valamint maga a célja a termékkel kapcsolatosan. Ezért is ennyire összetett a Márka Üdítőgyártó Kft. termékpalettája, hogy minden generáció, minden alkalomra megtalálja a hozzá legközelebb álló frissítőt kínálatunkban.

A gyümölcslevek és limonádék reneszánszát élő piacán is sikerül maradandót alkotnunk évek óta. Növekedni szerintünk rugalmassággal, a piaci igények pontos ismeretével, a potenciál és az igények gyors felismerésével és még gyorsabb lereagálásával lehet.

» Milyen szempontok befolyásolják innovációs munkájukat?

Hisszük, hogy a kereslet növekedésével a folyamatos fejlesztések és ezáltal az egyre változatosabb termékkategóriák állnak párhuzamban. Innovációink középpontjában az egészség-faktoron túl pedig mindig a legújabb fogyasztói igények állnak: legyen frissítő hatása, jusson pozitív élményhez a fogyasztó és illeszkedjen az életmódjához, azon belül akár még a testsúlykontroll programjába is.

Nem utolsó sorban, mivel elég impulzív termékkörökről beszélünk, fontos szerepet kap már a polcokon is a megjelenés, a csomagolás minősége és a Márka értékeinek megjelenítése. Így nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy termékeink külsőleg is átadják üzeneteinket, magát a csomagolást is 100%-ban kihasználjuk, mint kommunikációs csatorna – a megújuló palackformával, új kiszerelésekkel és a frissített címkedesignokkal.

» Piacra lépésük óta milyen változást tapasztaltak a fogyasztás terén?

2007-ben 6 millió litert produkáltak a Márka üdítők, ez a szám 2016-ban már 35 millió volt. Ez a megsokszorozás a fogyasztói kereslet folyamatos növekedése mellett, a tudatos üzletpolitikának és termékfejlesztéseknek köszönhető. Többek között ez az intenzív növekedés alapozta meg azt a törekvésünket, hogy a legmodernebb technológia bevonásával, saját kézbe vegyük a Márka termékek gyártását, és vágtunk bele a felsőlajosi beruházásunkba. Nem kis célt tűztünk ki az üzem megtervezésekor: gyárunk rövid távon 100 millió liter üdítő kibocsátására lesz alkalmas.

» Milyen a láncok nyitottsága a hazai gyártású termékek iránt?

Azáltal, hogy a fogyasztók kifejezetten preferálják a magyar vállalkozások termékeit, illetve esetünkben egy nagy múltú, régóta szeretett márkáról lévén szó, leginkább pozitív fogadtatásról tudunk beszámolni a kereskedelmi partnereink részéről is. Természetesen a láncok különböző értékesítési stratégiái, illetve azok üzleteinek méretei, polchelyeik száma eléggé befolyásolják a láthatóságot és elérhetőséget. A diszkontokról ugyan köztudott, hogy legnagyobb fókuszt a saját márkás termékek és a vezető brand(ek) élvezik, de még itt is tudunk rendszeres időközönként egyedi megállapodásokat kötni, és in-out akciók keretén belül eredményesen jelen lenni. A hipermarketek, méretük miatt is, nyitottak, rugalmasak a teljes portfólió menedzselésére; a szupermarketek és kisboltok ugyanebből az aspektusból (is) megközelítve, mondjuk úgy, nehezebben „bevehetőek”.

» Milyen termékfejlesztések előtt áll a vállalat?

Új, saját üzemünkben nem csupán új körülmények között, új címkével ellátott új palackba töltjük mostantól üdítőinket, hanem receptúráink nagy része is megújul. A változtatások és fejlesztések során az eddigi fogyasztói visszajelzéseket vesszük természetesen figyelembe, és nem meglepő módon, továbbra is a még egészségesebb, tudatosabb úton haladunk előre. Mindemellett pedig már most dolgozunk új ízeken, kiszereléseken és kategóriákon is.

Idén ősszel elindul a már említett, saját, zöldmezős beruházású palackozó üzemük Felsőlajoson.

A beruházás mértéke és mérete következtében már az előzetes munkálatokkor nagymértékben befolyásolták életünket. Következő fázis volt az építkezés, az infrastruktúra kiépítése, a gépsor telepítése - mindegyik egy roppant összetett projekt, amely egyértelműen további új szakértelmet és felelősöket igényelt házon belül is. A tesztgyártások megkezdésére így már kb. 50 főre bővült az egykori családi vállalkozásunk. A technológia és a gyártás tökéletesítése mellett prioritást élvez a vállalat külső, és immáron belső kommunikációjának fejlesztése is.

Az új üzem mellett ugyanolyan fontos, hogy vállalati kultúránkat is felépítsük. Az, hogy a csapat centralizálva lett Felsőlajoson, azaz az iroda és a gyártás egy telephelyen és épületben van ma már, az emberek logisztikájában ugyan kihívásokat, ugyanakkor szerintem összetartó és hatékony csapatmunkát is rejt magában.

» Hogyan látja a cég jövőjét 10 év múlva?

Az erős szervezeti háttér, a szakmai stáb, a gyártás saját kézben tartása, a folyamatos fejlesztések, a tervezett technológiai és kapacitásbővítéseknek köszönhetően piaci szerepünk fontosságát, részesedésünket az elmúlt 10 év ütemében és arányaiban szeretnénk tovább növelni. Küldetésünk, hogy mindeközben a Márkán keresztül erősítsük a tradíció és innováció egységének, valamint a magyar termékek, márkák fontosságát, hagyományának szeretetét generációról generációra.

 

(TERMÉKMIX - 2017 szeptemberi lapszám)