Növényi alapú húshelyettesítő termékek fejlesztésével foglalkozik a magyar gyökerű Plantcraft. A tudatosan globális vállalkozásnak épülő cég hatalmas lehetőséget lát a húshelyettesítő termékek rohamosan bővülő piacában, amelyet a koronavírus járvány következményei tovább erősítenek. Jelenleg a termékek fejlesztése zajlik és még az idén tervezik a piacra lépést az Egyesült Államokban. Ohens Katival, az egyik alapítóval beszélgettünk.

» Mikor indult a vállalkozás, miért éppen ezt a működési területet választották és mi volt a fő koncepció a kezdetekkor?
2018-ban alakult a vállalkozásunk. Bennem akkor már egy jó ideje motoszkált a húsmentes felvágott gondolata. Önkéntesként dolgoztam egy online szervezettel, ahol növényi alapú étrendre áttérőket mentoráltunk. Itt tűnt fel, hogy könnyen tudok húst, tejet vagy sajtot kiváltó termékeket javasolni, de nagyon kevés olyan termek van a piacon, amit felvágott helyet tudnék ajánlani. Mikor Hetényi Csabával találkoztunk, már ő is kifelé kacsintgatott az öltönyös világból. Ő hozta ezt a különleges egyedi élelmiszer-technológiai know-how-t, és ennek kereste a felhasználási lehetőségeit - gyakorlatilag így találkozott az ötlet és a technológia.

» Mi a fő tevékenységük? Meséljen a fejlesztési irányokról!
Elsősorban az azonnal fogyasztható húshelyettesítő termékekre fókuszálunk, jelenleg a felvágott termékkörünkön dolgozunk. Ez minden olyan friss, hűtött húshelyettesítő terméket jelent, amit nem kell sütni, főzni.

» Honlapjukon három helyszínt is megjelöltek, ahol működnek. Honnan irányítják a céget?
Globális cégként indultunk – egy német start-up inkubátorban kezdtük, a termék, a technológia magyar fejlesztés, ­piacra lépésünket az Egyesült Államokban tervezzük. Én magam Új-Zélandon élek, így valóban innen (is) irányítjuk a vállalatot, de bejegyzett cégeink jelenleg Magyarországon és az USA-ban vannak. Alapítótársam, Hetényi Csaba jelenleg szintén Magyarországon él és dolgozik.

» Külföldről könnyebb irányítani a működést és átlátni a világpiacot?
Mindenképpen előnyt jelent az, hogy többen és több szögből figyeljük a trendeket. A magyar táplálkozáskultúra elég sajátos, amely nehezen elmozdítható hagyományokra épül, és lassabban rea­gál a nemzetközi trendekre. A világ sokszor előrébb jár az egészségtudatos, vagy innovatív élelmiszerek terén. Az is fontos, hogy Új-Zélandon és az USA-ban huzamosabb időt töltve, kicsit könnyebb azonosulni a „nyugat” által elvárt ízvilággal. Ez kevésbé fűszeres, sós ízeket jelent és gyakran olyan fűszerek használatát, melyek Magyarországon nem elterjedtek.

» Hatalmas fejlődés előtt áll a hús­helyettesítő termékek ­piaca. Hogyan néz ki jelenleg ez a piac a világon és hogyan Magyarországon?
A cégünket tudatosan globális vállalkozásnak építjük már a kezdetektől fogva, így inkább a nemzetközi trendeket figyeljük. Az élelmiszeripar eleve a legnagyobb iparág a világon, és ezen belül a húshelyettesítő termékek ­soha nem látott növekedésnek indultak. Különböző elemzések más-más számokat jósolnak, a legoptimistább vélemények szerint 2029-re 140 milliárd dolláros ­piaccá bővülhet.

» Milyen lehetőségeket lát ezen termékek számára a magyar piacon?
Sajnos Magyarország hosszú ­ideje az élmezőnyben van az ­emésztőszervi daganatos megbetegedésekben, és ez nagyban köthető a helyi táplálko­zási hagyományokhoz. Azt ­reméljük, hogy a termékeink ­hozzájárulhatnak e szomorú statisztika javításához.
Stratégiai szempontból a magyar piac nem számít elsődleges célpontunknak, de igyekezni fogunk, hogy helyi szinten is elérhetőek legyenek a termékeink.

» Ezeknél a termékeknél mennyire döntő tényező az ár?
Jelenleg három komoly tényező befolyásolja a vásárlói preferenciát: íz, ár és kényelem. Az íz fontossága, azt gondolom, nem igényel magyarázatot – ha nem élvezetes a termék, nagyon nehéz rá­venni a fogyasztót, hogy újra vásároljon. Az árképzésnél fontosnak tartjuk, hogy mindig elérhető kategóriában tartsuk a termékeinket, de a fogyasztók hozzáállása is változásnak indult, friss kutatások azt jelzik, hogy a vásárlók csaknem ­fele hajlandó prémium árat fizetni a természetes, tiszta alapanyagokból készült termékekért. A kényelem az a harmadik tényező, ami a célcsoportunk vásárlási preferenciáinál kerül előtérbe – ez a réteg előnyben részesíti azokat a termékeket, melyek nem igényelnek főzést vagy más előkészítést.

» Melyek a legfontosabb termékeik, mit kell ezekről tudni?
Első termékeink a májkrémet helyettesítő pástétom, jelenleg sima és pikáns változatban, valamint szalámi és felvágott szeletek, különböző ízekben. Mindegyik termék hatalmas műgonddal, szinte molekuláról molekulára lett összeállítva úgy, hogy a lehető legkedvezőbb élettani hatása, legegészségesebb beltartalma legyen. A termékek az úgynevezett „clean label” kategóriába tartoznak, ami azt jelenti, hogy nem tartalmaznak mesterséges alapanyagokat, glutént, szóját, allergéneket, töltőanyagokat, adalékot, színezéket. Egyedi technológiánk segítségével egészséges és sokszor meghökkentő anyagokból készülnek a felvágottak: zöld banánliszt, szőlőmagolaj, hajdina és cékla is szerepelnek hozzávalóink között.

» Mely piacokon kaphatók jelenleg ezek a termékek és mikor várható, hogy Magyarországon is megjelennek?
A Plantcraft felvágott termékcsaládja nagyon friss fejlesztésű, éppen csak pár hónapja fejeződött be a prototípusok fejlesztése és most a csomagoláson és a gyártás-előkészítésen dolgozunk. Még nem kaphatóak kereskedelmi forgalomban, de az év vége felé tervezünk debütálni az USA-ban, és utána nagyon fogunk igyekezni az európai ­piacra lépessel is.

» Mekkora gyártási kapacitással dolgoznak jelenleg és milyen tervek vannak a bővítésre? Saját üzemmel rendelkeznek, vagy bérgyártásban történik a termelés?
Jelenleg zajlanak a tárgyalások napi 5–10 tonna gyártási kapacitású bérgyártó üzemekkel, ez a kapacitás elegendő lesz az első év növekedéséhez. Mind a saját üzemnek, mind a bérgyártásnak megvannak az előnyei, így ez egy stratégiai döntés lesz, amit az elkövetkezendő évben kell majd meghoznunk.
Sok fog múlni azon, hogy sikerül-e gyümölcsöző együttműködést kialakítani bérgyártóinkkal, illetve a jelenleg is ­zajló termékfejlesztés jelenthet majd olyan új kihívásokat, amelyeket egyszerűbb saját üzem létrehozásával megoldani.

» A járvány mennyiben változtatja meg ezt a piacot? Várható-e, hogy a vírus hatására megnő ezen termékek népszerűsége?
Egyértelmű és óriási növekedés figyelhető meg a növényi alapú termékek ­piacán úgy általában, és ezen belül a hús analógok piacán főképpen. Ennek több oka is van. Az első, hogy széles körben egyértelművé vált az ipari állattartás és a járványok kialakulása közötti kapcsolat, és a vásárlók fokozatosan egyre tudatosabbá válnak. A növényi alapú táplálkozás népszerűsége azért is nőtt, mert bizonyított immunrendszer-erősítő hatása miatt az emberek betegség-megelőzés céljából választották a növényi alapú húshelyettesítő termékeket.
Egy prózai, és sajnos sok szempontból nagyon szomorú ok pedig az, hogy a húsfeldolgozó üzemek számos országban a betegség gócpontjaivá váltak, az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Írországban, Spanyolországban, Brazí­liá­ban és Kanadában sorra zárják be ezeket az üzemeket.
A vágósorba cseperedett állatokat a feldolgozás helyett elpusztították, testrészeik nem kerültek kereskedelmi forgalomba, és több helyen hús­hiány alakult ki, és a fogyasztok hús analóg termékeket vásároltak.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2020. június-júliusi szám)