Létezik egy magyar fejlesztésű tisztítószer, ami újrahasznosított alapanyagokból készül, használatával pedig ebből fakadóan – azon túl, hogy az egészségünknek is kedvezünk – kíméljük a környezetet is. Mindeközben a hatékonyságnak sem kell búcsút intenie a fogyasztónak, hiszen egy német minőségtanúsító intézet vizsgálata alapján a CYCLE például vízkőoldásban kifejezetten jól teljesít. Vass Zoltán, a reNEW Technologies üzletfejlesztési vezetője engedett bepillantást a biológiai reaktoruk kémlelőnyílásán.

» Hulladékból tisztítószer? Úgy tudom, a világon másnak ez még nem jutott eszébe.
Cégünk, a reNEW Technologies egy technológiai fejlesztés eredményeként jött létre, és abszolút elsőként szerepel ezekkel a termékekkel a piacon, hiszen tudomásunk szerint szerves hulladékból tisztítószert sehol a világon nem gyártott még senki - a biomasszát, mint alapanyagot ilyen módon még nem dolgozták fel.
A célunk nem volt más, minthogy minél több hasznos anyagot visszanyerjünk a biomasszából, aminek eredményeként olyan termékek megjelenését biztosíthatjuk a piacon, melyek nem terhelik a környezetet, csökkenthető vele az egyén ökológiai lábnyoma és abszolút fenntartható. A technológiánk egy biológiai eljárás: az ecetsav biológiai fermentációval készül, baktériumok állítják elő. Az eljárás egyedülállósága abban rejlik, hogy mielőtt a biomassza komposztálásra vagy biogáz előállítására kerülne, a számunkra hasznos anyagokat még vissza tudjuk nyerni belőle. A fermentációt olyan módon kontrolláljuk, hogy az ecetsavat termelő baktériumok aktivitását támogatjuk, tehát a reaktort úgy állítjuk be, hogy az a baktériumközösség legyen aktív, amely az ecetsavat termeli és ne egy másik.

» Még viszonylag keveset hallani a CYCLE-ről. Mikor kezdték bevezetni a termékeket?
Maga a termékbevezetés kevesebb, mint féléves, idén júli­us­tól vagyunk a piacon, a dm START! pályázat keretein belül nyílt lehetőség bekerülnünk termékeinkkel a drogériahálózat polcaira. A dm olyan innovatív magyar fejlesztők termékeit várta a kiírás szerint, amelyek a profiljukba illeszkednek, és kifejezetten környezetbarát készítmények. Pont akkor indult el a dm pályázata, mikor a termékünk elkészült, tehát szerencsések vagyunk, hogy éppen elcsíptük a lehetőséget. Ha akartuk se sikerült volna korábban piacra dobni a terméket, hiszen maga a technológiai fejlesztés egy tíz éves folyamat volt, a receptúrafejlesztés pedig úgy négy évet ölelt fel. Amikor a csapat részévé váltam, már volt egy kísérleti reaktor, amivel pontosan tudtuk, mit szeretnénk: a fermentáció hatásfokának növelését, illetve az ecetsav koncentráció javítását. Ebből a technológiai fejlesztésből született két szabadalmunk - mindkettő Európában és az Egyesült Államokban is oltalom alatt áll, továbbá a márkaneveink Európában regisztráltak, tehát a CYCLE egy védett márkanév.

» Magyar csapatot építenek? Mit kell tudni róluk?
Családias, kis csapatról beszélünk úgy tíz fővel, amit többnyire fiatal biomérnökök, környezetmérnökök, vegyészmérnökök alkotnak. Rengeteg kísérletet, fejlesztést tudunk elvégezni házon belül, amit pedig mégsem, arra vannak például külsős laborkapcsolataink. Nekünk elsősorban a technológia és az elért beltartalom a lényeg, de nagyon sok időt és energiát fektettünk például a csomagolásra is, ami nem feltétlenül a mi profilunk, viszont fontosnak találtuk, hogyha a produktumunk egy ennyire egyedülálló és előremutató késztermék, akkor a csomagolása is a lehető legjobb, legfenntarthatóbb legyen.

» Mit tud a termék? Azért a csomagolás műanyag, nemde?
A termék, amit a palack rejt, 100%-osan biológiailag lebomló anyag, illetve 90%-a újrahasznosított, a maradék 10%-a pedig biológiailag fenntartható. Ez óriási eredmény, hiszen ez azt jelenti, hogy a tisztítószer hatóanyagában teljesen újrahasznosított, sőt, még a benne megtalálható víz is az. Nem használunk a termék előállításához friss vizet, tiszta ivóvizet – akárhogy nevezzük –, a folyadék mind a folyamat eredménye, hiszen minden szerves anyagnak van nedvességtartalma. A mi telepünk esetében elsősorban főleg zöldhulladékokra kell gondolni, illetve ide kerülhetnek még például boltokból a lejárt szavatosságú élelmiszerek – ezeket szintén átveszi a telep. Éttermi maradékok egyelőre nincsenek, de nem kizárt, hogy a jövőben ilyen jellegű hulladékot is fel tudunk majd dolgozni.
A palack sem szűz anyagból készül, hanem újrahasznosított műanyagból, de továbbmegyek: a címke is környezetbarát, és a rajta található festék, a betűk szintén azok. Odafigyeltünk arra, hogy a lehető legjobb csomagolásmódot találjuk meg a jelenlegi kínálatból, a lehetőségeinkhez igazítva. Sok kérdés érkezik a műanyag csomagolással kapcsolatban: én azt mondom, a műanyag termékeknek is megvan a helye a piacon, nem gondolnám, hogy minden, ami műanyag egyből ördögtől való, hiszen a CYCLE életciklusa is az átlagosnál jóval hosszabb. Az egyéni felelősségnek is szóba kell kerülnie a palackjaink utóéletével kapcsolatban, hiszen a fogyasztók felhasználhatják akár többszöri utántöltéssel vagy egyéni módon, illetve ha kidobásra ítélik, az egyénnek kell gondoskodni arról, hogy a megfelelő helyre kerüljön, ezzel biztosítva azt, hogy a műanyag újjászülethessen.

» Milyenek a fogyasztói reakciók? A dm honlapján videó is van arról, hogyan készül. Nem ijeszti el a vásárlókat?
Abszolút pozitív a visszajelzés. Vannak, akik eleinte nem értik a koncepciót, de mi mindig transzparensen viselkedünk, nyilvánvaló, hogy a technológiai beállításaink a mi ipari titkunk – minden mást kommunikálunk kifelé, nyitott könyv vagyunk a vevők számára. Hasonló vegyipari termékek nem sokat árulnak el az előállításról, a petrolkémiáról. Ha a dolgok mögé nézünk, bizony kiderül, hogy a legtöbb gyártmánynál ott vannak azok az allergén és karcinogén anyagok, melyek károsan hatnak az egészségünkre. A mi tisztítószerünk is vegyszer, de teljesen más felépítéssel. A miénk biológiailag bontható, a természet, a szervezet, a baktériumok tudják kezelni, míg a másikat jóval kevésbé – ez a leghangsúlyosabb különbség.
Muszáj edukálnunk a fogyasztókat, hogy a kevésbé érthető részeket különböző megközelítésből mindenki számára érthetővé tegyük. A fiatalabb generációt az egész világon szinte hasonló problémák foglalkoztatják, abszolút van egyfajta váltás, igyekeznek az emberek felelősebben gondolkodni és cselekedni.

» Ipari felhasználásra is megfelelőek volnának a termékek?
Ez attól is függ, milyen iparról beszélünk. Meglehetősen szigorú szabályok vannak a különböző ipari partnereknél, például egy étteremben is meg van szabva, hogy mit, mikor, milyen sorrendben lehet tisztítani, de természetesen van egy bizonyos termékkínálatunk az ipari szegmens részére is. Elsősorban irodaházak, szállodák, bevásárlóközpontok közösségi tereinek tisztítására alkalmas a CYCLE. Az éttermeket csak részben tudom említeni, a konyha egyes területeire szintén megfelelő a lehet, de fontos tudni, hogy a termék nem zsíroldó, elsősorban általános szennyeződéseket, piszkot, vízkövet, szappanmaradékokat távolít el.

» Folyamatos a fejlesztés? Mennyire látnak előre?
A fejlesztés folyamatos, melyet természetesen a fogyasztók elvárásaihoz is igazítunk. Mondok egy példát: a termék természetesen ecetillatú. Mi a hatóanyagunkat nem feltétlenül szeretnénk teljesen elmaszkírozni, azzal további tisztítóértéket nem adunk a produktumhoz, csak felesleges adalékanyagokat. A legtöbb tisztítószer persze nagyon illatos, amit az átlagember a tisztaság illatával azonosít, holott ez bármi lehet, a higiénia foka nem ezen múlik. Ennek a marketingfaktornak mi csak minimálisan szeretnénk megfelelni: van egy citrom-narancs illatvilágunk, és továbbiakkal is éppen kísérletezünk. A csomagoláson is folyamatosan gondolkozunk, szem előtt tartva, hogy a lehető legkisebb környezeti terheléssel készüljenek, illetve jussanak el a termékeink a fogyasztókhoz.
Frissen érkezettek vagyunk erre a piacra, egyelőre itthon kizárólag a dm-ben találhatók meg a készítményeink. Az üzletlánccal az első pillanattól kezdve megfelelő szimbiózisban voltunk. Tervezünk további, külföldi piacokra való belépést is: elsősorban az európai piacon szeretnénk tovább terjeszkedni. A német nyelvű országokban, a közvetlen szomszédságunkban egyre ökotudatosabb szemléletet követnek a fogyasztók, így jó esélyeket látunk arra, hogy ott kedvező fogadtatásra találjanak a CYCLE termékek. Az Egyesült Királyságban, az Amazon UK oldalán van egy online boltunk, de egyelőre még meglehetősen mostohán kezelve, kezdetleges állapotban: ez alapján igyekszünk összehasonítani, hogy az itthoni és az angol fogyasztók igényei miben térnek el egymástól. A jelenlegi honlapunk szintén próbaoldal, ezekben a percekben is dolgozunk az új verzió elkészítésén, ami egyben már webshopként is funkcionál majd, és várakozásaink szerint még az idén debütálni fog országhatáron belüli és kívüli kiszállítással.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 decemberi szám)