A nálunk egyelőre még „csupán” kávécégek által képviselt kapszulás italok az USA-ban már olyannyira masszív trenddé kezdenek válni, hogy már a legnagyobb üdítőital márkákat is fogyaszthatjuk, sőt hamarosan sör is elérhető ebben a formában.  A tengerentúlon nagy kereslet van az otthoni italkészítő automatákra – az új irány ­elsősorban a vendéglátást fenyegeti.


Mindent kapszulából

A Keurig Green Mountain egy kapszula­gyártó cég, amely egy olyan technoló­giát kínál, aminek segítségével már nemcsak forró italokat, hanem hideg üdítőket is csapolhatunk magunknak otthon – természetesen kapszulákból, de a számtalan kávé és üdítő mellett elérhető például leves is.
A Keurig már leszerződött a leg­nagyobb márkákkal, így a trend megállít­hatatlannak tűnik: az új irányvonal erősségét jelzi, hogy már a Coca-Cola termékei is elkészíthető­ek ebben a formában. A Keurig Kold brand alatt olyan kapszulákat helyezhetünk az italgépbe, mint a Coca-Cola Zero, a Canada Dry, a Sprite, vagy a Dr. Pepper, de a sor itt nem áll meg.   
Az otthoni ital­auto­matával több mint 70 ismert márkát lehet elkészíteni és közel 530 féle italt lehet vele a kanapéról legyártani, a kávétól a ciderig.

Van ahol tilos

Korábban a technológiát nagyon sok támadás érte a környezetszennyezés miatt, hiszen a kapszulák csomagolása rengeteg szemetet állít elő. Hamburgban például az önkormányzat kitiltotta az ezzel a technikával működő kávégépeket a közintézményekből, mondván, hogy ezzel a környezet védelmét szolgálják: az eldobható kapszulák részben felesleges szemeteléshez, részben szükségtelen fogyasztáshoz vezetnek – indokolták. A környezet­védők szerint is szeméthalmokat eredményeznek ezek a termékek, azonban nem ennyire egy­értelmű a válasz.
Ezek a kávé­főzők például kevesebb áramot és vizet fogyasztanak, mint hagyományos gőzölős-csurgatós versenytársaik. A kapszulát használó cégek szerint a gépek nagy hatékonyságúak, és kevesebb energiafelhasználással járnak. Hogy további lépéseket tegyenek a fenntarthatóság felé, újrahasznosítható csomagolást is kialakítottak.

Friss csapolás: otthon?

Az első öt legkedveltebb Keurig ital kávékapszula, viszont hamarosan el­indul az otthoni sörcsapolás is.
Úgy tűnik, az italpiac egyre nagyobb részét fogják lefedni a kapszulás cégek, valamint az online kereskedők. Utóbbihoz kapcsolódik, hogy egyre nagyobb teret hódítanak online italrendelő- és kiszállító vállalatok.

A kapszulákban látja a jövőt a világ egyik legnagyobb sörgyártója is. A többek között a Hoegaarden-el, a Löwen­bräu-val, vagy a Stella Artois-val nálunk is jelen lévő Anheuser-Busch InBev (AbInbev) kötött megállapodást a Keurig-el. Otthoni sörcsapológépet ugyan magyar cég is kínál: ez a Brewie, amely szintén teljesen automata, azonban kevésbé instant a technika, inkább sörfőzőgépnek lehet nevezni.  

A sörautomatával a két italóriás célja az otthoni automaták sorozatgyártása, valamint az, hogy az alkoholos italok piacán is megjelenjenek a friss és otthon elkészíthető, kapszula alapú italok: a sörök mellett röviditalok és koktélok is.

 

(TERMÉKMIX - 2017. februári szám)