A fogyasztói igények éppen olyan nagy hatással vannak a gyártói fejlesztésekre, mint fordítva. Néhány sikeres innováció jóval erősebb hatással bír a fogyasztók mindennapjaira, mintsem azt gondolnánk.

A fogyasztói életstílus kulturális és szubkulturális magatartásmintái erős hatással bírnak a gyártói fejlesztésekre. A felgyorsult, illetve felgyorsított életritmus jelzi, hogy egyrészt a fogyasztónak saját döntése van az életritmus változásában, másrészt a környezet önmagában is ez irányú hatást fejt ki. Felértékelődnek, fontossá válnak az „igazi pillanatok”, azok a történések, amelyek nagyon jó, maradandó élményt okoznak, nagy hatásúak, ezáltal a fogyasztók vissza-visszatérnek az adott termékhez. Emiatt a gyártók kockázata is nő, azonban egy-egy új vagy továbbfejlesztett innovációval hosszú távon elérhetik a fogyasztók mindennapjaiban a „nagy pillanatot”.

Kedvező fogadtatás

„A sikeres, jó innováció az, amivel elégedett a fogyasztó, az eladó és a gyártó. És a következő szezonban is piacon marad” – fogalmazott Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Kft. kereskedelmi vezetője, hozzátéve, hogy miután a grilltermékek piaca elég intenzív a nyári szezonban, így a termékfejlesztés sikeressége is hamar megmutatkozik. Kazai Zsolt tapasztalata szerint sok fogyasztónak fontos a termékek mentessége (pl. glutén, laktóz, szója), a minél kevesebb adalékanyag és a minél magasabb valódi hústartalom. „Mint minden újdonságnál, ebben a szegmensben is van egy vásárlói réteg, amely szívesen kipróbálja az új ízeket” – tette hozzá a kereskedelmi vezető.

A Magyarország legnagyobb grillkolbászgyártói közé tartozó Wiesbauer-Dunahús új, Gönyűn fejlesztett és előállított grillkülönlegességekkel bővíti termékkínálatát a fogyasztói igényekhez alkalmazkodva. Mint megtudtuk, a Németországba és Ausztriába is exportra kerülő, mostantól öt új ízvariánsban kínált termékeket a fűszeresebb, testesebb grillerek kedvelőinek ajánlják. Kazai Zsolt elmondta, hogy a trendekhez igazodva olyan új ízek jelentek meg, amik eddig nem voltak a piacon. Például a Wiesbauer választékában is sikeresek lettek a lemon-chili vagy a mediterrán ízvilágú grillkolbász olívabogyóval.

„A grillerek, darált füstölt, főtt húsrudak teljesen új fejlesztése a Wiesbauer-Dunahúsnak” – árulta el Kazai Zsolt. Mint mondta, az új grilltermékek előállítása során a válogatott minőségű sertéshúst darálják, füstölik és az eltarthatóság növelése érdekében hőkezelik. „Így nemcsak szebb, gusztusosabb külsőt, hanem intenzívebb, teljesebb ízt nyerünk” – mondta el a Wiesbauer-Dunahús kereskedelmi vezetője, hozzátéve, hogy az elkészítés szintúgy lényeges része a gondosan kiválasztott fűszerek használata. Az új termékcsalád: a sajtos, a BBQ, a borsos, a mézes-fokhagymás és a paprikás.

Egyértelmű a magas minőség

A Wiesbauer-Dunahús új grillereit ízléses, 200 grammos vákuumcsomagolásban kínálják a Wiesbauer partnerei az üzletek hűtőpolcain. Az összekötött, négy darabból álló termék a csomagolásból kivéve egyben vagy könnyen szétválasztva, egyesével grillezhető, illetve sütőben süthető. A csomagolás praktikus kialakításának köszönhetően a termék az áruházak hűtőpultjaiban is könnyen észrevehető. A díszcímke el­helyezése az átlátszó csomagoláson biztosítja, hogy a termék jól látható legyen.

A Wiesbauer-Dunahús barbecue-termékei egyedülálló „Sous Vide” technológiával készülnek, mely során a húst alacsony hőmérsékleten hosszú ideig párolják, hogy puha és szaftos maradjon. Mint megtudtuk, ezen termékek kifejezetten kedveznek a gyors és könnyű elkészíthetőséget, illetve az intenzív ízeket kedvelőknek.

„Minden csomagolásban található egy különleges, a húshoz illő BBQ-öntet, mellyel az előállítás során órákig előpárolt húst igény szerint ízesíthetjük” – egészítette ki Kazai Zsolt.

Fűszeres újdonságok

A burgonyachipsek piacán kiemelkedő értékesítéssel rendelkeznek a hagyományos ízek, a sós, a sajtos és a tejfölös-snidlinges ízesítésű termékek a legkedveltebbek, de ezeken kívül az újdonságok jelenléte is komoly elvárás a fogyasztók részéről. „A Lay’s márka, mint a világ egyik legnagyobb snack brandje elkötelezett az újdonságok mellett, így az elmúlt évben is több olyan termékbevezetéssel találkozhattak a vásárlóink, aminek rendkívül jó volt a fogadtatása” – ismertette Kovács Barnabás, a PepsiCo Hungary snack brand managere, hozzátéve, hogy ezek az újdonságok is komoly motorjai voltak az egész piac növekedésének.

Kovács Barnabás elmondta: a vállalat egyik legjelentősebb új bevezetése a Lay’s Oven Baked volt, ami mind a Lay’s portfóliójában, mind a teljes magyar burgonyachips piacon abban különleges és egyedi, hogy kemencében sütik ki, amivel egy újszerű, nagyon kellemes textúrájú chips jön létre. „Fontos megemlítenem, hogy a termék 50%-kal kevesebb zsírtartalommal rendelkezik az eddig a piacon kapható Lay’s burgonyachipsekhez képest, ezáltal egy olyan termékelőnnyel bír, ami sok fogyasztónk számára vonzóvá teszi ezt az újfajta chipset” – hangsúlyozta a brand manager. Mint megtudtuk, a PepsiCo két új ízzel indította el ezt az új termékcsaládot: a joghurtos-zöldfűszeres íz mellett a klasszikus sós változat is megtalálható a piacon.

„Természetesen a hagyományos ízek értékesítése is kiemelten fontos számunkra, ezen termékek kedveltsége továbbra is töretlen” – fogalmazott Kovács Barnabás. Mivel az íz elsődleges fontosságú a megvásárolandó chips kiválasztásánál, az új ízeknek is kiemelten fontos szerepük van a piacon. Mint megtudtuk, a tapasztalatok azt mutatják, hogy a vásárlók szívesen kipróbálnak olyan ízeket, amik egyediek.

Kovács Barnabás szerint a magyar fogyasztók számára nagyon vonzóak a csípős, erősen fűszeres ízek, és ezért is fogadták nagy lelkesedéssel például a Lay’s Strong termék­családot. „A legsikeresebb termékünk ebben a termékcsaládban a Lay’s Strong Chili&Lime ízesítésű chips, de az elmúlt években olyan izgalmas ízek váltak elérhetővé a magyar fogyasztók számára, mint például a Jalapeno&Cheese, a Csípős csirkeszárny, a Wasabi, illetve a Szecsuáni borsos ízesítésű” – egészítette ki a brand manager.

A jelenlévő siker

A fiatal felnőtt célcsoport kiemelten fontos a Lay’s számára. Az elmúlt évek kommunikációjának eredményeként ennél a célcsoportnál jelentősen sikerült a márkának mind a penetrációját, mind pedig a vásárlási gyakoriságát növelni. Kovács Barnabás elárulta: a Lay’s kommunikációjának az alapja, hogy olyan snackfogyasztási alkalmakat céloz meg, mint például a házibulik, az otthoni film- és sorozatnézés vagy a közös focimeccsnézés. Mint megtudtuk, a vállalat életében nagyon fontos mérföldkő, hogy az UEFA Champions League hivatalos szponzora lett. Kovács Barnabás hozzátette: a foci egy olyan platform, amely mindenkor jól tud kapcsolódni a chipsfogyasztáshoz.

„A piaci igényeket folyamatosan monitorozzuk, és mivel a Lay’s világszerte több 100 különböző és különleges ízben kapható, így fogyasztóink mindenképpen számíthatnak új ízekre, amelyek reményeink szerint annyira kedveltek lesznek, mint az újonnan bevezetett Lay’s Oven Baked” – jegyezte meg PepsiCo Hungary snack brand managere.

A márka termékbevezetéseit, aktivitásait rendszeresen kíséri ATL-kampány, aminek alappillére a tv kommunikáció. Ennek megfelelően az új Lay’s Oven Baked ízeket bemutató tv reklám már januárban elindult, de természetesen online megjelenésekkel is erősítik a kommunikációkat. Kovács Barnabás elmondta: különös fókuszt kap idén is a social media, az online stratégiával minden esetben ráerősítenek az aktuális ATL-kampányra. Mint megtudtuk, az új Lay’s Oven Baked termékcsalád bevezetéséhez több márkanagykövetet is választott a cég, mint például Csobot Adél, Mádai Vivien vagy Kiss Ramóna, akik segítenek megismertetni ezt az új terméket a nagyközönséggel. „Januártól kiemelt fókuszt helyeztünk arra, hogy a Lay’s termékcsaládjait megkülönböztessük és egyenként is népszerűsítsük. A kommunikációnkban helyet kapnak a Strong, az Oven Baked, a Maxx és a klasszikus chipseink is” – ismertette Kovács Barnabás.

Ösztönző innovációk

„Az innovációk napjaink meghatározó részei, a változó gazdasági körülmények, a tudományos és technológiai fejlődés mind ezeket az újdonságokat segítik. Véleményem szerint a fogyasztók annak ellenére, hogy szeretik a jól bevált dolgokat, nyitottak az újdonságokra, termékfejlesztésekre, különösen akkor, ha ez az ő életüket gazdagítja vagy könnyíti meg” – fogalmazott a Jacobs Douwe Egberts brand managere.

Timkó-Lautner Zsófia úgy véli, a kíváncsiság alap emberi tulajdonság, ha valami képes felkelteni a fogyasztói érdeklődést és kipróbálásra ösztönöz, akkor annak a termékfejlesztésnek nagy valószínűséggel nyert ügye lesz.

Noha Magyarországon a kapszulás kávégépek elterjedtsége még mindig kisebb, mint a legtöbb európai országban (GfK, 2016), egyre népszerűbbek a drágább kávét gyorsan elkészítő automata és kapszulás készülékek.

Az eszpresszógépek között megfigyelhető, hogy a hagyományos pumpás kávéfőzők egyre inkább háttérbe szorulnak (egy év alatt több mint 10 százalékkal adtak el kevesebbet) az automata és a kapszulás kávéfőzők javára, melyek aránya az eladásban folyamatosan nő – írja a GfK kutatóintézet legutóbbi, 2016 második félévi elemzésében.

Köszönhető ez annak is, hogy a full-automata kávéfőzők átlagára csökkent, a kapszulás szortiment, a hozzákapcsolható kapszulával pedig bővült.

A kapszulás kávéfőző gépek egyre több fogyasztó életében megtalálhatóak: a háztartásokon kívül népszerűek a kapszulás kávéfőző gépek munkahelyeken, irodákban, különböző szolgáltatást nyújtó helyszíneken (pl. ügyfélszolgálati irodákban, bankokban, kozmetikákban stb.).

Ez is azt jelzi, hogy az innovatív kapszulás kávék könnyen beilleszkedtek a rohanó hétköznapok rutinjába, gyorsan elkészíthetőek, könnyedén kezelhetőek és nem utolsósorban most már szélesebb körben elérhetőek, élelmiszerboltokban is megvásárolhatóak.

„Többféle ízvariáns elérhető, és az új Jacobs alumíniumkapszulák reményeink szerint a kifinomult, vonzó külsejük miatt is elnyerik a fogyasztók tetszését” – ismertette a ­Jacobs Douwe Egberts brand managere. Hozzátéve, hogy a megkülönböztető színkódoknak, az intenzitásjelzéseknek köszönhetően pedig egyszerűbb navigálást tesznek lehetővé az olykor túlzsúfolt élelmiszerbolti polcok előtt.

Ezenkívül az alumíniumkapszulák a kitűnő aromazáró csomagolásuknak köszönhetően jobban megőrzik a benne lévő kávé frissességét, aromáit, ezáltal maximális ízélményt biztosítanak.

A jövő a jelenben

A kávékapszulák nagy visszhangot váltottak ki megjelenésükkor. A trendkutatók szerint a túl nagy, illetve túl sok változást általában nehezen tolerálják a fogyasztók, ennek ellenére a mindennapokat kényelmesebbé tevő termékek gyorsabb és könnyebb elfogadottságra számíthatnak.

Timkó-Lautner Zsófia elmondta, hogy az elmúlt években kétszámjegyűen nőtt az egyadagos kávészegmens értékbeli eladása, ez is azt mutatja, hogy ez az egyik legdinamikusabban növekvő kávészegmens. „Azt hiszem, ezek alapján joggal állíthatom, hogy nagyon pozitív a kapszulás kávék fogadtatása, és napról napra egyre több szereplő jelenik meg a piacon” – jegyezte meg a brand manager.

„Cégünk, a Jacobs Douwe Egberts (JDE) sokat dolgozott az elmúlt években, hogy továbbfejlessze az európai piacokon korábban is jelenlévő műanyag Nespresso®* kávégép kompatibilis kapszuláit” – említette Timkó-Lautner Zsófia.

Mint megtudtuk, a vállalat magas minőségű, gondosan válogatott kávébabok felhasználásával megalkotta az első élelmiszerboltokban is kapható alumínium kávékapszulát, mely egy kimagasló minőségű eszpresszóélményt nyújt a fogyasztóknak, intenzívebb aromával, gazdagabb krémréteggel a korábbi Nespresso®* kompatibilis műanyag kapszuláihoz képest.

„A JDE mindig is úttörő volt az egyadagos szegmens kategóriában, 2004-ben a Senseo, majd a Tassimo márka bevezetésével. A JDE volt az első, aki egy szélesebb réteg számára elérhetővé tette az élelmiszerboltokban a Nespresso®* kompatibilis műanyag kapszuláit 2010-ben.”

Mint megtudtuk, ez az új bevezetés, az új Nespresso®* kávégép kompatibilis alumíniumkapszula élelmiszerboltokba történő bevezetése is nagy lépés a termékfejlesztések során és tartogat még a jövőben is újdonságokat a cég, hiszen nagy lehetőséget látnak ebben a kategóriában.

Élményt nyújtó kávézás

Sok fogyasztó véleménye szerint az igazi kávéfogyasztás a kávéházakhoz kötődik, azonban ma már a háztartásokban is könnyen lehet magas minőségű kávét készíteni. „Valóban szuper élmény egy kávéházban elfogyasztani egy kávét, azonban nem mindennap tehetjük meg sem idő, sem anyagi szempontból, hogy az otthonunkon kívül fogyasszuk el a napi akár 2–3 kávénkat. Azt gondolom, hogy szerencsések vagyunk, hogy ma már megadatik a kávéházi élmény egy-egy kiváló minőségű, válogatott kávészemek felhasználásával készült kávé elfogyasztásával otthonunk, szeretteink körében is” – említette Timkó-Lautner Zsófia, hozzáfűzve, hogy az új Jacobs alumínium kávékapszulákat jó szívvel ajánlaná azoknak a fogyasztóknak, akik ezt az élményt keresik.

Magyarországon első körben Jacobs márkanév alatt kerül bevezetésre 4 új alumínium kávékapszula. Mint megtudtuk, a Jacobs Espresso Lungo Classico 6-os erősségű variáns, melynek lágy, friss íze, fűszeres jegyekkel kiegészítve leg­inkább hosszúkávé-kedvelőknek ajánlott. Az Espresso Classico 7 egy mindenki számára könnyen iható, kiegyensúlyozott, elegáns ízt képvisel, gyümölcsös jegyekkel gazdagítva.

„Az Espresso Intenso 10 személyes nagy kedvencem, mely igazi eszpresszóélményt nyújt, intenzív, fűszeres ízével egy igazán erőteljes karakterű kávé” – jegyezte meg a brand manager. Az Espresso Ristretto 12 azoknak készült, akik egy lendületes, intenzív, telt ízvilágú terméket keresnek a reggeli kávéjukhoz.

A kapszulás kávé előtérbe kerülésével a kávégépek is innovációs fejlődésen estek át. „Maga a kávékapszulák megvásárlásán túl természetesen megfelelő kávégép szükséges hozzá, amivel kompatibilis a termékünk, azaz amivel le tudjuk főzni a kávénkat” – mondta Timkó-Lautner Zsófia. „Számtalan szebbnél szebb és magas technológiájú kávégép jelenik meg a fogyasztók számára, melyek már nemcsak egyszerű kávéfőzők, akár otthonunk dekorációs elemeként is funkcionálhatnak lágy formáiknak, exkluzív külsejüknek köszönhetően. A különböző méretben, színekben elérhető, más-más technológiai adottságokkal rendelkező gépek között mindenki megtalálhatja a számára megfelelőt.”

 

(TERMÉKMIX - 2018 márciusi szám)