Magyarországon a kávéfogyasztás nagy népszerűségnek örvend. Nem csoda, hogy a trendekkel és a fogyasztói igényekkel együtt a kávékínálat is változik és folyamatosan innovációkkal lépnek elő a forgalmazók.

Folyamatos fejlesztések

A kávézásnak hagyományai vannak, és külön szertartás, míg végre leülhetünk egy csésze forró kávéval a kezünkben, hogy megízlelhessük, aznapra mit főztünk magunknak. A kávécserje terméséből készülő frissítő ital a 11. században kezdte meg hódító útját, az első európai kávéházak az 1600-as években nyíltak. Budapesten az előző századfordulóra tehető az aranykor.

A közvélekedéssel ellentétben nem a nagy kávés nemzetek fogyasztják a legtöbb forró frissítőt, hanem az észak-európai­ak. A GfK Hungária Piackutató Intézet legutóbbi, 2016-os felmérése szerint a finnek fejenként évi 12 kilogrammal vezetik a listát, a norvégok majdnem 10, az izlandiak 9 kilogrammal férnek fel a dobogóra. A kávé és egyes szegmenseinek vásárlói bázisa stabil Magyarországon; fejenként körülbelül három kilogramm kávét iszunk évente, a legtöbbet decemberben. Valódi pörkölt kávéból átlagosan mintegy 140 millió csésze fogy hazánkban havonta.

Az élet folyamán változnak a fogyasztói szokások. Egy háztartásban akár több kávéfőzési, kávéivási szokás is létezhet – az otthon főzött, klasszikus eszpresszó kávé mellett megfér az azonnal oldódó (instant) kávé használata.

Minőség mindenek felett

A Jacobs Douwe Egberts Omnia Brand Managere szerint az, hogy mi a jó kávé, ízlés kérdése, mindenkinek mást jelent. „Amiben egyet érthetünk, hogy a jó kávé minőségi kávébabból készül – ugyanakkor legalább ilyen fontos a víz minősége, és hogy a kávé őrlési finomsága összhangban legyen az elkészítési móddal” – ismertette Szitó Gabriella, hozzáfűzve, hogy a fogyasztók egyre tudatosabbak és tájékozottabbak a kávékat illetően. Szokásaikat illetően egyre inkább keresik a minőségi, különleges kávékat és az egyes kategóriák kedveltsége is változik. Szitó Gabriella elmondta, az utóbbi években a szemes, illetve a kapszulás kávék fogyasztása nő, miközben az őrölt-pörkölt csökken, de még mindig utóbbi adja az eladások túlnyomó részét.

„Cégünk nagy hangsúlyt fektet a minőségre” – hangsúlyozta a Jacobs Douwe Egberts Omnia Brand Managere. Mint megtudtuk, csak válogatott és ellenőrzött alapanyagokat használnak fel és ennek köszönhetően állandó, megbízható minőséget tudnak biztosítani a fogyasztók számára. Ezen felül a pörkölőmesterek szakértelme és gondos figyelme garantálja az Omnia kávék magas színvonalát. „Az Omnia kávé majdnem 50 éves múlttal rendelkezik és mivel magyar márka, így a termékek megalkotásakor a receptúrát kifejezetten a magyar fogyasztói igényekre szabtuk és szabjuk” – mondta Szitó Gabriella.

Innovációk kívül belül

Nemcsak a fogyasztási szokások, a kávéfőzés kultúrája is folyamatosan változik: a XIX. század végétől az elektromos és nagy nyomással működő kávéfőzők lepték el a piacot, majd a kávégyártás és fogyasztói élet változása miatt a hajdani óriás kávéházi tartályokat felváltották a különféle karos presszógépek. Mára az eszpresszógépek között a hagyományos pumpás kávéfőzők egyre inkább háttérbe szorulnak (egy év alatt több mint 10 %-kal adtak el kevesebbet) az automata és a párnás, illetve a kapszulás kávéfőzők javára, melyek aránya az eladásban folyamatosan nő – írja a GfK.

Az Omnia portfóliója is a fogyasztói igények változásának megfelelően változik – kategória, kiszerelés, illetve variáns szinten is. Mint megtudtuk, kategória szinten a szemes kávé választékot szélesíti a gyártó, de instant kávéban is igyekeznek minél több alkategóriában jelen lenni a piacon.

Az utóbbi évek során a márka csomagolása többször változott, külalakja finomodott. „Az aktuális trendeknek és a fogyasztói igények változásának megfelelően folyamatosan gondolkodunk új lehetőségeken” – jegyezte meg a Jacobs Douwe Egberts Omnia Brand Managere. Ennek megfelelően az idei évben a teljes Omnia őrölt–pörkölt és szemes termékskálát új köntösbe öltöztették. A termékek új designt kaptak, ami, mint megtudtuk, sokkal letisztultabb, prémiumabb megjelenést tükröz, jobban segíti az egyes variánsok közti eligazodást.

Kiszerelés tekintetében a kávévállalat az alapot képező 250 grammos őrölt–pörkölt, illetve az 1000 grammos szemes változat mellett néhány íz esetében nagyobb, 1000 grammos őrölt–pörkölt terméket is bevezet, hogy a már bizonyított termékeket optimálisabb áron is megkaphassák a fogyasztók.

A termékújítások figyelembe veszik, hogy a koffein számos pozitív hatással bír az emberi szervezetre: enyhe serkentőszer, fokozza a szellemi teljesítőképességet, frissességet és éberséget. Serkenti a szívműködést, növeli a pulzusszámot és a vérnyomást. Mindemellett – nem túlzott fogyasztás esetén – a kávé természetes antioxidáns tartalma szerepet játszik az anyagcsere-folyamatok során keletkező szabad gyökök semlegesítésében. Szitó Gabriella elmondta: élénkítő hatásában a kávé felveszi a versenyt az energiaitalokkal.

„Termékportfóliónkból a Jacobs 3in1 instant kávét lehetne említeni, mely praktikus, gyors és finom megoldást kínál az energiaitalokkal szemben” – fűzte hozzá a Brand Manager.

Tökéletes ízharmónia a cél

Egy kávé íze nagyban függ az eredetétől és fajtájától, azonban a betakarítás módja, a pörkölési eljárás és a csomagolás is befolyásolja. A kávé növény örökzöld cserje, amelynek piros színű gyümölcshúsa páros csonthéjas termést rejt. Bár a kávé (Coffea) nemzetségnek sok fajtája ismert, ipari feldolgozásra csupán kettőt használnak, az arabica kávét (Coffea arabica) és a robusta kávét (Coffea c. robusta). A jobb minőségű és nagyobb mennyiségben termesztett arabica kávé a környezeti hatásokra igen érzékeny, főként Közép- és Dél-Amerikában nő. Íze gyümölcsösebb, savasabb. A robusta kávé, melynek íze testesebb, fűszeresebb, keserűbb és magasabb koffeintartalommal bír, a környezeti hatásokra kevésbé érzékeny.

A legmeghatározóbb trendek a kávépiacon a minőségibb, magasabb árú szegmensek és termékek térnyerése; egyfajta prémiumizációs folyamat szemtanúi lehetünk. Szitó Gabriella szerint hazánkban ezek fő mozgatórugói a szemes és a kapszulás szegmensek dinamikus bővülésének. Nagy arányban nő az out-of-home, azaz nem otthoni kávéfogyasztás is. Az instant szegmens stabil, nem csökken, a teljes kávépiacon kiegyensúlyozott 40%-os értékbeni forgalommal bír.

Hazánkban az egyik legrégebb óta ismert, hagyománnyal bíró kávémárka az Omnia, amely nem egy változáson esett át az elmúlt évtizedek alatt. „Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a Douwe Egberts név világszerte a magas minőségű, ízletes kávék készítéséről ismert” – jegyezte meg a Brand Manager. Az Omnia gyártásakor is csak magas minőségű, válogatott kávészemeket használnak, a gyártási folyamat minden lépésére gondosan odafigyelnek, és a termékek minőségét a gyártás és csomagolás minden szakaszában ellenőrzik. Az Omnia csomagolását felhasználóbarátabbá tették, hogy a fogyasztók könnyebben tudják kinyitni a csomagokat, változatlanul megőrizve az aromaőrző tulajdonságot.

A Douwe Egberts Omnia kiskereskedelmi választékában jelenleg őrölt–pörkölt, szemes és instant kávék szerepelnek. „Igyekszünk minden fogyasztói igényt lefedni, így több termékvariáns is elérhető: a Classic az eredeti, karakteres Omnia íz kedvelőinek, az Espresso a testesebb íz és olaszos pörkölés szerelmeseinek, a Silk a selymes ízélményre vágyóknak készül” – említette Szitó Gabriella.

A Jacobs Douwe Egberts Brand Managere hozzáfűzte, hogy ezen felül azok számára, akik a kávé ízét koffeinmentes változatban élveznék, elérhető az Evening változat. Mint megtudtuk, 2017 őszén a portfóliót bővítik az Omnia Gold-dal, azon fogyasztók számára, akik tökéletes ízharmóniára vágynak.

„A Douwe Egberts Omnia számára a 2017-es év a megújulásról szól” – közölte Szitó Gabriella. Az új csomagolásdesign és az új kommunikáció mellett az Omnia Gold bevezetés bír kiemelt jelentőséggel. Az Omnia Gold magas minőségű, válogatott kávészemekből, közepes erősségű pörköléssel készül, megőrizve a kávé eredeti aromáját. Az aranybarna kávészemek tökéletes ízharmóniát varázsolnak minden egyes csészébe. A szemes verzió – mely Gold Crema néven elérhető – lágy krémréteggel is kényezteti az érzékeket.

 

(TERMÉKMIX - 2017 szeptemberi szám)