Innováció
Tipográfia

A sikeres innovációk folyamatosságának igénye nemcsak a gyártók részéről merül fel, hanem a fogyasztók mindennapos életvitele is erre irányít. A non food termékeken belül nagyobb növekedést általában azokban a kategóriákban érik el a gyártók, ahol lehet újítani. 

A korszerű technika egyes „hagyományos” ágazatokban (az élelmiszer- vagy a textiliparban) is robbanásszerű ütemben terjed. A speciális, kényelmi igényeket kielégítő, a higiénia és az egészség terüle­tével foglalkozó vállalatok számára különösen fontosak a versenyképes újdonságok.Néhány termékkör innovációjának – többek között az egészségügyi termékek esetében – a fogyasztói igények diktálnak.

A jelené a jövő papír zsebkendője

Szipogós napok nélkülözhetetlen kelléke a zsebkendő. Kézkendőnek hívták valamikor – innen a keszkenő szavunk –, s használták már akkor is, amikor zseb még nem létezett eleink ruhadarabjain. A folyamatos termékfejlesztéseknek köszönhetően az egykor még gazdagon díszített, gyakran saját kezűleg készített, ovális alakú zsebkendőket felváltotta a jóval praktikusabb, egyszer használatos, négyszög alakú, többrétegű papírzsebkendő-változat, amit elsőként a japánok kezdtek használni. Bár hosszú időbe került, míg ez az észszerű találmány meghódította Európát, most már övé a jövő.

Hegedűs Eszter, a Zewa brand ­managere szerint a papírzsebkendő-fejlesztések a piaci igényekhez igazodnak. Mivel a piacon egyfajta elmozdulás figyelhető meg a magasabb minőséget képviselő dobozos és 4-rétegű termékek irányába, ez a termékfejlesztésekre is hatással van. 

„De arról sem szabad megfeledkezni, hogy a papír zsebkendő egy sokak által nap mint nap használt termék, ezért a praktikum és a hozzáadott érték is fontos innovációs szempont” – fogalmazott a brand manager.

A Nielsen kutatásai szerint az innovációk egyik fő iránya, hogy az innovatív termékek minél inkább szolgálják a fogyasztók kényelmét, kellemesebbé tegyék az életet. Bár hétköznapi termék, a papír zsebkendő fontos jelenléttel bír a hétköznapokban. 

„Az Essity Hungary (volt SCA) termékkínálata folyamatosan bővül, szinte minden évben jelentkeztünk újdonsággal az elmúlt években, legyen az egy új csomagolás, kiszerelés, illat vagy említhetném az egyedülálló, antibakteriális Zewa Softis Protect papír zsebkendőt is” – ismertette Hegedűs Eszter. A brand manager kiemelte, hogy a tavalyi évben a gyártó egy új kategóriában is megjelent a Zewa nedves kéz- és arctörlő kendők bevezetésével.

Mint megtudtuk, az Essity minden termékének fejlesztését alapos kvalitatív, illetve kvantitatív fogyasztói kutatások előzik meg, helyi és régiós szinten egyaránt. Hegedűs Eszter hozzáfűzte, hogy bizonyos termékek fejlesztésénél és tesztelésénél külső szakértőket is bevonnak, például illat­szakértőket, bőrgyógyászokat. 

Érzékelhető innovációk

Az egészséges életmódot elérni kívánók, illetve az allergiában szenvedők életvitelén nagyban segít a papír zsebkendő a mindennapos használat során. A Zewa brand managere úgy látja, a fogyasztóik nyitottak az újdonságokra, és előszeretettel próbálják ki az újdonságokat, főleg ha az a kényelmüket is szolgálja.

Mint megtudtuk, az Essity Hungary új terméke, a Zewa Softis Soft & Sensitive az egyik legpuhább 4-rétegű Zewa papír zsebkendő. Az illat- és parabénmentes zsebkendők ápoló mandulaolajjal és aloe vera kivonattal vannak átitatva, így gondoskodnak az érzékeny bőrről.

„A termék különleges újdonsága, hogy illatanyagmentes összetételének köszönhetően óriási segítség az allergiával küzdőknek, ők ugyanis kénytelenek gyakorta papír zsebkendőt használni, ami bőrükön további irritációt eredményezhet, ám számukra eddig nem létezett ápoló tulajdonságokkal bíró, ugyanakkor illatanyagmentes papír zsebkendő” – ismertette Hegedűs Eszter, hozzáfűzve, hogy a termék dobozos és kis csomagos kiszerelésben is kapható, így bármikor kéznél lehet.

A Zewa tavaszi-nyári limitált kiadású termékei már a papír zsebkendők között is megtalálhatóak. Mint megtudtuk, nemrég került ki a boltok polcaira egy krémes eperillatú Zewa Deluxe 90 db-os papír zsebkendő is. Az allergiás időszak közeledtével pedig az új Zewa Softis Soft & Sensitive termék kap nagyobb támogatást, hogy minél többen megismerjék és kipróbálják a Zewa újdonságát.

Az újdonság ereje

A kiskereskedelmi felmérések alapján elmondható, hogy a non food termékeken belül nagyobb növekedést általában azokban a kategóriákban érik el a gyártók, ahol lehet újítani. Hegedűs Eszter úgy látja, hogy a növekedés hátterében elég jelentős szerepe van az innovációnak, főleg egy olyan kategóriában, ahol a vásárlás rutinszerű, és a kategória iránti érdeklődés viszonylag alacsony. 

„Az innovációknak köszönhetően fel tudjuk hívni a figyelmet a termékeinkre, de mindennek akkor van csak értelme, ha az innováció valóban a fogyasztók érdekeit szolgálja, hiszen akkor fogják a terméket, márkát megszeretni és újra megvásárolni” – fogalmazott a Zewa brand managere.

Gyakran tapasztalható, hogy egy-egy sikeres reklámkampány eredményeként nemcsak a reklámozott termék eladása növekszik, hanem elindul az egész kategória is (Nielsen). Ezért is fontos, milyen kommunikációval, marketingmegjelenésekkel támogatják egy-egy termék megismerését. 

A Zewa kampányainak elengedhetetlen eleme az online kommunikáció, a nagyobb termékbevezetéseket tv-kampánnyal is támogatják. Mivel fontos a termékek kipróbálása, ezért rendszeresen vannak termékmintázásaink is magazinokban, illetve rendezvényeken. Természetesen az eladáshelyi eszközök is részei egy-egy kampánynak. „A papírzsebkendő-piacnak van egyfajta szezonalitása (az influenza- és az allergiaszezonnak köszönhetően), de mi is azt tapasztaljuk, hogy a jól időzített kommunikációs kampányok a teljes kategóriára hatással vannak” – fűzte hozzá Hegedűs Eszter.

Nem „kis” dolog

Mind a férfiaknál, mind a nőknél vannak még ma is tabuként kezelt egészségügyi témák. Az egészségügyben dolgozók és a gyártók folyamatos kommunikációjának is köszönhetően az egészségügyi betétek kérdésköre mára jóval szabadabb, nyíltabb téma, azonban a fogyasztók számára megmaradt intim, személyes használati terméknek. A médiamegjelenések, hirdetések könnyedebbé teszik a választást a nők számára, illetve rámutatnak arra, hogy az innovációknak köszönhetően a sokáig csak „havi bajként” emlegetett menstruáció, nem baj, hanem az élet velejárója.

A fogyasztók számára nem mindegy milyen az az egészségügyi betét, amely mellett leteszik voksukat. „Ami az egészségügyi betéteket illeti, vásárlóink alapvető elvárásai évek óta változatlanok: két legfontosabb igényük a szivárgás elleni védelem és a maximális kényelem, azaz egy egészségügyi betét legyen megbízható vékony és szárnyas” – fogalmazott Kardos Ildikó, a Libresse marketing managere.

Mint megtudtuk, az egészségügyi betétek választása terén a fogyasztók nem kifejezetten árérzékenyek, sokkal inkább a bizalom, a termék megbízhatósága az elsődleges szempont. „Persze ez nem azt jelenti, hogy bármi áron megvennék, tehát van egy általánosan elfogadott ár-érték arány, amit egyedileg mérlegelnek a vásárlás során” – tette hozzá Kardos Ildikó, megjegyezve, hogy a jó minőségről leginkább a termékminták segítségével lehet a hölgyeket meggyőzni.

Éjszaka is biztonságban

Az innovatív termékkör a biztonság, a nedvszívás, a puhaság, az illeszkedés mellett ma már több olyan hozzáadott értékkel bír, amelyek a kényelmi igényeknek felelnek meg, többek között ultravékonyságot, légáteresztést, fehérneműhöz iga­zodó formát, természetes összetevőjű megoldásokat, éjszakára szolgáló biztonságos kialakítást stb.

Kardos Ildikó szerint az éjszakai használat egy különösen érzékeny kérdés, egyfajta megbízhatósági teszt, aminek eredménye akár az egész márkára kihathat. 

„Mivel alvás közben az ember úgy érzi, hogy kicsúszik a kezéből az irányítás, különösen fontos, hogy a betét nagyon jó nedvszívó legyen, ugyanakkor megfelelően diszkrét, mindemellett biztonságot nyújtson” – hangsúlyozta a marketing manager, hozzáfűzve, hogy az éjszakai betétek azok számára is fontosak, akik napközben esetleg tampont használnak, éjszakára azonban egészségügyi betétre váltanak.

A legfőbb vásárlói elvárás az éjszakai betétekkel szemben a teljes körű védelem. „A menzeszem idején is frissen, meglepetések nélkül szeretnék felébredni, függetlenül attól, hogy milyen pozícióban alszom” – hangzik el legtöbbször a fogyasztók részéről. 

„Az új Libresse Ultra Goodnight Extra Large betétet speciálisan úgy alakították ki, hogy akár 10-órányi, tehát egész éjszakás védelmet nyújtson. Így frissen, kipihenve ébredhetnek a nők, készen egy új napra” – ismertette a Libresse marketing managere. Kardos Ildikó szerint minden olyan egészségügyi betétet használó nőnek ajánlott a termék, akinek fontos, hogy nyugodt alvást követően kipihenten és frissen ébredjen.

Mint megtudtuk, a Libresse Ultra Night Extra wing termék innovációjára hatással volt a fogyasztói igény: a ­Nielsen 2017 áprilisi felmérése szerint az éjszakai egészségügyi betéthasználat az összes egészségügyi betéthasználat 26%-át teszi ki, éves szinten sokkal dinamikusabban növekszik, mint a többi egészségügyi betéttípus. „Így fontos volt, hogy a választékunkban szerepeljen egy olyan termék, mely minden igényt kielégít” – fűzte hozzá Kardos Ildikó.

 

(TERMÉKMIX - 2018 áprilisi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek