Kutatás
Tipográfia

A gyümölcsök és a zöldségek mindennapunk és étkezésünk alapvető szereplői. A gyümölcsök és a zöldségek mindennapunk és étkezésünk alapvető szereplői. E természetes és zamatos vitaminforrások szezonalitása predesztinálja az előrecsomagolt fagyasztott termékek iránti kínálat kereslettel való találkozását. De mit is keres pontosan a kereslet? A SentiOne social listening ügynökség lekutatta és feltárta az internet fagyasztott oldalának legfontosabb felhasználói percepcióit.

Adatalapon (is) szignifikáns különbség tárható fel a fagyasztott gyümölcsök és zöldségek különböző típusainak, vagy akár márkáinak népszerűsége között. A tavalyi évet lefedő kutatás során az ügynökség az összes olyan, publikusan közzétett közösségi vagy online média bejegyzést, kommentet, posztot, cikket elemezte, amely kapcsolódott a témához. Az elemzéshez alkalmazott különböző kulcsszócsoportok mentén a technológia automatikusan strukturálta az eredményeket, feltárva a szektorspecifikus termék­csoportok (zöldségek, gyümölcsök, konkrét márkák) körüli online fogyasztó élményeket, kérdéseket.Adatalapon (is) szignifikáns különbség tárható fel a fagyasztott gyümölcsök és zöldségek különböző típusainak, vagy akár márkáinak népszerűsége között.

A tavalyi évet lefedő kutatás során az ügynökség az összes olyan, publikusan közzétett közösségi vagy online média bejegyzést, kommentet, posztot, cikket elemezte, amely kapcsolódott a témához.

Az elemzéshez alkalmazott különböző kulcsszócsoportok mentén a technológia automatikusan strukturálta az eredményeket, feltárva a szektorspecifikus termék­csoportok (zöldségek, gyümölcsök, konkrét márkák) körüli online fogyasztó élményeket, kérdéseket.17 fagyasztott zöldségtípust vizsgált a cég.

A márkafüggetlen fagyasztott zöldségekre fókuszáló kutatás eredményei azt mutatják, hogy ebben a katógóriában a kukorica, a spenót, a zöldborsó és a krumpli az a zöldség­típus, amelyről a legtöbbet beszéltünk a magyar nyelvű weben 2018-ban – legyen az márkatartalom vagy felhasználói bejegyzés. A spenóthoz kapcsolódóan tavaly például több mint 2500 egyedi bejegyzés született a magyar nyelvű interneten.


Fagyasztott zöldségkirályok

A magyar nyelvű közösségi médiá­ban (Facebook, Twitter, YouTube, Insta­gram), és a tavalyi év során a fagyasztott zöldségekkel kapcsolatban legtöbbször a „karfiolról” és a „sütőtökről” beszélgettünk. A mellékelt „buzz cloud” azokat a kifejezéseket fogalalja magában, mely jelen esetben a fagyasztott zöldségek kontextusában a legtöbbször szóba került. 

Mélyebbre ásva a felhőt kirajzoló kulcsszavakban az is kiderül, hogy a karfiol és a sütőtök azért is szerzett ilyen elegáns helyet a 17 vizsgált zöldség­típus között, mert a gasztrobloggerek és influencerek a legtöbbször és legnagyobb eléréssel, ilyen típusú hozzávalók felhasználásával készült recepteket tettek közzé a közösségi médiában.Mindemellett olyan fontos kérdés­köröket is felszínre emelt a kutatás, amely a releváns márkák számára értékes tudást adhat egy kommuniká­ciós stratégia, kampány tervezése során: Meg kell-e mosni a fagyasztott zöldséget, gyümölcsöt? Melyik a jobb, a konzerves kiszerelés vagy a fagyasztott? Ki kell-e olvasztani a fagyasztott zöldséget főzés előtt?

Itt konkrét tanácsokat, lifehack-eket osztanak meg a felhasználók.A brandek szempontjából a tartalmak mennyisége alapján a Bonduelle (1374 említés), a Tesco és az Iglo márka lett dobogós (jelen kutatásban 8 márkát vizsgált az ügynökség). Az is jól kirajzolja a megosztott tartalmak időbeni íve, hogy a téma délben, azaz ebédidőben a legnépszerűbb, a felhasználók (és márkák) ehhez az étkezéshez kapcsolják elsősorban a fagyasztott zöldségeket, és ilyenkor beszélnek róluk a legtöbbet.


Fagyasztott gyümölcskirályok

Első három helyen a meggy, a málna és az eper szerepel az említések mennyisége szempontjából, és a kilenc vizsgált fagyasztott gyümölcsfajta közül. Minőség szempontjából a málna és a szilva az, ahol a pozitív tartalmak aránya a legkimagaslóbb. (A SentiOne érzelemdetektáló algo­ritmusának tartalmi sentiment-elemzése mentén, amely magyar nyelven körülbelül 85%-os pontossággal és automatikusan rendszerezve, de a manuális felülbírálás lehetőségét meghagyva kategorizálja az online közzétett felhasználói tartalmakat pozitív, negatív és semleges csoportba).A legnagyobb hatással a mirelit gyümölcsökről a Receptneked, az Egyszerű gyors receptek, az Auchan és a Bidista Facebook oldala kommunikál. 

Érdekes tanulsága a kutatásnak, hogy egy-egy receptnél rengetegszer fogalmaz úgy a blogger, hogy adott sütemény, étel elkészítéséhez a mirelit gyümölcs IS jó (ugyanez a trend a zöldségek esetében is megjelenik), vagyis a fagyasztott termékekkel is elkészíthető egy-egy recept. Eredményes lehet egy olyan márka­kommunikáció felépítése, vagy akár termék fejlesztése, amelyet kifejezetten adott ételekhez ajánl a cég, és érvekkel alá is támasztja, hogy miért a fagyasztott gyümölcsöt érdemes hozzájuk felhasználni.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 február)

hírlevél feliratkozás

newsletter

WorldFood Poland

wfp2019

Hipermarketek