Kutatás
Tipográfia

Egyedülálló felmérést készített a SentiOne online piackutató cég az arc-, haj-, illetve testápolási és sminktermékek fogyasztói kedveltségéről és használatáról, meglepő eredményekkel.

Vélemények a szépségipari ­termékekről a neten

Ki milyen szépségipari terméket keres? És hol? Melyek a legnépszerűbb online csatornák, ahol megvehetők vagy ahol leggyakrabban utánanézünk a lehetőségeknek? Ezekre a kérdésekre is igyekezett válaszokat adni a SentiOne online piackutató. A fogyasztók információéhsége nemcsak folyamatosan növekszik, de egyre több és mélyebb ismeretekre kívánnak szert tenni a kozmetikai termékekről. Miközben az online világ egyszerre nyílt és őszinte, azért a vásárlók által formált trendek tükröt tartanak a márkák elé. Az online csatornák térhódítása egy sor innovációs folyamatot képes átalakítani, miközben a fogyasztói trendekben is mélyebb változásokat tudnak elindítani. A SentiOne idén végzett „adatalapú beautyfelmérése” egyértelműen megmutatja, hogy a szépség és a tisztaság elérésének kívánalma gigantikus piacokat mozgat meg. A beauty influencerek szépségtippjei és szponzorált tartalmai mellett az offluencerek milliós nagyságrendű közössége, azaz az átlagfelhasználók szívesen megosztják véleményüket egy-egy termékkel kapcsolatban. A SentiOne mélyre ásott a webes világban, hogy kiderítse az adatvezérelt igazságot ki, hol és milyen szépségtrendet, kozmetikai terméket követ a weben. Az arcápolás kozmetikumairól a német (72,73%), az angol (55,88%), a magyar (43,79%) és a lengyel (49,27%) fogyasztók a szépségipari termékekre vonatkozó általános online beszélgetések jelentős részében említést tesznek. Az internethasználók leggyakrabban az arcmaszkok iránt érdeklődnek, amelyek használata az elemzett időszak egyik legnépszerűbb trendjévé vált. A maszkok széles körben szerepelnek finn és cseh oldalakon is, de ezeknél az országokban az arcbőrápolási termékek népszerűbbek, mint az arctisztító kozmetikumok. A finnek és a csehek között említésre került az összes terméktípus esetében az internethasználók legnagyobb érdeklődése az arckrémekre (25,53% és 27,78%) vonatkozott.

 

Tükröm, tükröm, mondd meg nékem…

Az arc-, haj-, illetve testápolók és sminktermékek téma­köréhez kapcsolódó közösségi és online médiatartalmakat – az adott kategóriához kapcsolódó kulcskifejezések, témakörök, márkák, terméktípusok köré épülő webes kommunikáció elemzésével – kutatta az ügynökség. Ez alapján elmondható, hogy 2018 januárjától 2018 júliusának végéig csak magyar nyelven közel 31000 témareleváns említést (köztük pl. cikkek, hozzászólások, kommentek, Instagram-posztok, blogbejegyzések, tweetek stb.) rögzített a szoftver. Az adatok szerint az elmúlt két és fél év során most nyáron először lett az online szépségipari hírek legtrendibb témája az arcápolás. Az összegyűjtött adatok alapján az arcápolási termékeket három csoportba sorolták a szakértők: az arcbőrápolási termékek (krémek, olajok, szérumok), az arctisztító termékek (gélek, maszkok, micelláris víz és folyadékok, nedves törlőkendők, tonik, archabok) és az ajakápoló termékek (rúzsok és balzsamok).

 

Trendek, avagy a beszélgetések témái

Az internetes tartalmak szerint a vizsgált időszakban a magyar felhasználók számára az arcápolás (31%) és a smink (39%) fontosabb volt, mint a hajápolás (23%) vagy a testápolás (8%). Az arcápolás témakörében az arcmaszkokkal (37%), micellás vízzel (35%), organikus összetevőkkel (4,5%), antiaginggel (14%) és a koreai pakolásokkal (9%) kapcsolatos tartalmak voltak a legnépszerűbbek. Ezen termékek esetében a legfontosabb fogyasztói elvárásként az merült fel, hogy „easy-to-use” legyenek a termékek, azaz szuperkönnyen lehessen feltenni őket, ugyanakkor az otthoni luxus kényelmével kényeztessenek. Vagyis nem csupán funkcionálisnak látják a termékeket, hanem úgymond „mood”, azaz relaxáló, pihentető termékként gondolnak rá a vásárlók mintegy 10, 20, 30 percnyi időráfordítással. Mindemellett általános elvárásként jelent meg a széles termékválaszték igénye, „mert az én bőröm nem olyan, mint bárki másé”. A micellás víztartalmú termékeknél elsődleges elvárás lett a mattító hatás. Ez egyébként kategóriákon átívelő fogyasztói igény. A legtöbb panasz pedig arra érkezett, ha egy termék csípi a szemet, vagy keserű az íze. A felmérés példaként említi, hogy a fogyasztók többször is felvetették a rúzs leszedésének problémáját, amikor szinte elkerülhetetlen, hogy valamennyi folyadék a szájba kerüljön.

trendek

 

 

A SentiOne online piackutató cég felmérése szerint egyre fontosabb a véleményvezérek szerepe az internetes szépségipari termékek választásában, és bár a közösségi oldalak között itthon még mindig a Facebook az úr, a nyugati online trendek már paradigmaváltást jeleznek. Egyre inkább előtérbe kerül a felhasználói tartalom (és az online párbeszéd), a célzottan erre teret kínáló, a témához validan kapcsolódó felületek (blogok, review oldalak), valamint az „átlagfogyasztók” által közzétett tartalmak (Q&A). Azaz lassan fókuszáltabbá, az egyéni felhasználók által irányítottá válik a tájékozódás és az élménymegosztás. A bejegyzésekben a maszkok mellett az online felhasználók kb. 13,5%-a az olyan különleges összetevőket említi, mint például a vitaminok, a hialuronsav és a „tiszta kozmetikumok”, azaz a tartósítószer-mentes termékek. 4,5–6%-ban pedig a K-Beauty, a természetes kozmetikumok vagy a vegán és vegetáriánus termékekről érdeklődtek. A legnépszerűbb összetevők között szerepelt a többi között a C-vitamin, az E-vitamin, a csipkebogyó, az argánolaj, a sheavaj, a tokaji aszú, a hialuronsav, a csiganyál, a Q10 és a kókusz.

Emellett a felmérés megmutatja, hogy az organikus összetevők egyre népszerűbbek, a vásárlók keresik a természetes összetevőkből álló termékeket, azonban főleg az arckrémek, a szemkrémek és a maszkok terén szkeptikusak is. Ezen fogyasztók esetében nem elég, ha a terméken szerepelnek az összetevők, ők utánajárnak és utánakérdeznek mindennek. Amennyiben azt tapasztalják, hogy nem pontosak a feltüntetett információk, akkor teljesen elutasítják a terméket, amivel akár hosszú távon is sérülhet a márkapercepció. Csak magyar nyelven és 2018 augusztusáig bezárólag idén közel 1400 alkalommal használták a cruelty free, azaz állatkísérlet-mentes kifejezést a neten, leginkább hashtagként, leggyakrabban kozmetikai termékek kontextusában jelent meg. Ez azt is mutatja, hogy a fogyasztókat erősen foglalkoztatja az állatvédelem és a természetesség utáni vágy. Feltűnő, hogy a vásárlók nem csupán utánanéznek az összetevőknek, de vissza is teszik a polcra a terméket, amennyiben káros adalékanyagokat (pl. alkohol) találnak benne, legalábbis az internetes hozzászólások ezt igazolják. A micellás sminklemosóknál például kritikus pontként merült fel, hogy hány vattakorongot kell elhasználni ahhoz, hogy elérjék a kívánt eredményt. A 2 darab vattakorong a lélektani határ, éppen ezért a kiszerelés is sokat nyom a latba (pl. mennyi folyadék jön ki a csomagolásból egy löttyintésre).

nepszeruarcapolas

Kérdező és válaszadó hangadók

A legfontosabb kérdések felhasználói oldalról: Konkrét problémára mi a legjobb termék? Az én bőrömre mi szükséges? Milyen összetevők vannak benne? Kipróbálta-e már valaki? A SentiOne felmérése rámutat arra, hogy a fogyasztók a vizsgált időben elsősorban azokat a természetes kozmetikumokat keresték, amelyeket nem teszteltek állatokon és nem tartalmaznak káros összetevőket. A márkákat átláthatóvá akarják tenni a kompozíció és a gyártási módszer közlésében. A hangadó internethasználók előszeretettel választottak és javasoltak egymásnak márkákat. A közösségi médiatartalmak elemzése mentén ki is derült, hogy mely termékek a kedvencek fogyasztói oldalról: a Guerlain Eau de Beauté, a Bioderma Sensibio H2O, az Yves Rocher Micellás víz (amit műszempillákhoz is ajánlanak egymásnak a felhasználók), illetve a Garnier nagy kiszerelésű micellás arclemosói nagy szeretetnek örvendenek a neten. Emellett a felmérés fontos eleme a különböző márkákról szóló kritikai megemlítés volt. Az első negyedévben a márkákat említve a leggyakoribb témák voltak: a bőrirritáció és az allergia, az állatkísérletek, illetve a szervezetre és a környezetre káros összetevők. Ahogy a lengyel szaksajtó is megemlíti, az angol nyelvű internetezők többet panaszkodtak a műanyag csomagolóanyagokra, különösen azokra, amelyek nem organikusak. A finn internethasználók nagyon érzékenyen reagáltak a környezetszennyezésre, és olyan polgári kezdeményezésekben vettek részt, amelyek a mikrogranulák kozmetikai felhasználásának teljes tilalmára irányultak.

Ezenkívül széles körben megvitatták a kémiai UV-szűrők potenciálisan káros hatásait is, mivel a tengeri ökoszisztémákra és a korallokra nézve veszélyesek. A nemzetközi felmérést nézve feltűnő, hogy a vizsgált időszakot nézve az év első hónapjaiban magas volt a német felhasználók negatív kijelentéseinek száma. Kik a hangadók a márkaoldalon? A legnagyobb elérést generáló tartalmak brand- és termékoldalról a Nivea (Nivea Expert Micellás Víz arctisztító), a Dove (Dove micellás tusfürdő), a La Roche-Posay (La Roche-Posay Micellás Arctisztító Ultra), a Garnier (Micellás Arctisztító Víz), az Avon (Avon Micellás arctisztító kendő, Nutra Effects Micellás kollekció), a Mixa (Anti-dryness és Optimal Tolerance Micellás Víz arctisztító), a Bioderma (Bioderma Sensibio H2O) és a Clinique (Clinique 2in1 Micellás gél) részéről lelhetők fel. Az üzletláncok esetében – a szövegelemzés nélkül – a Rossmann (18%), a dm (14%), a Müller (7%), a Douglas (20%), a Marionnaud (38%) és a Notino (3%) neve merült fel leginkább a vizsgált időszakban. Azonban megjegyzendő, hogy a felmérés nem végzett szövegelemzést az online felületeken előforduló megjegyzésekben, hozzászólásokban, így az arányokat megformáló említések típusát (pl. nyereményjáték, bezárt üzlet, új üzlet, honlap, webshop indulása stb.) nem kutatták.

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek