Marketing
Tipográfia

Egy jól tervezett marketingstratégia kidolgozásával, következetes és hiteles megjelenéssel sikeresen a figyelem középpontjába lehet helyezni az egészséges élelmiszereket.

Megkülönböztetett figyelem

Manapság az egészségtudatos életmódra való törekvésre és az egészséges élelmiszerekre irányuló figyelem, a legkülönbözőbb csatornákon történtő kommunikációs támogatásoknak köszönhetően, nagyobbnak mondható, mint maga az egészséges termékek tudatos választása. Noha évről évre nő azoknak a fogyasztóknak a száma, akik vásárlásaik során valóban azokat a termékeket teszik kosarukba, amelyek az élvezeti értékeken túl egyéb igényeknek is megfelelnek, a kialakult kommunikációs szakadék miatt a fogyasztók örömmel veszik a rájuk irányuló figyelmet, kampányokat, új termékek bemutatóit. Napjaink marketingjében egyre hangsúlyosabb szerepet kapnak az életstílusok és a generációk. Williams és Page 2010-es felmérése szerint az egyes generációk vásárlási magatartását több szempont – pl. egyedi elvárások, tapasztalatok, életmódbeli jellemzők, értékek és demográfiai ismérvek – jellemzi. Emellett nem elhanyagolható, hogy a generációk tagjait közös tapasztalatok, élmények és értékek kötik össze. Az Eloir brit piackutató vállalat 2015-ös felmérése alapján fogalmazta meg a millenniumi (Y) generáció étkezési szokásaira vonatkozó trendeket és az egészségmarketingre vonatkozó jellemzőket. A gyors életvitel következtében általában inkább kihagyják a reggelit, preferálják a fast food megoldásokat, illetve az online élelmiszer-vásárlás előnyeit, és nem áll tőlük távol a nassolás.

 

Nassolnivaló és még egészséges is

Az 1997-ben alakult bioélelmiszer-gyártó és -forgalmazó Biopont Kft. elsődleges célja, hogy termékeivel teljesebbé tegye fogyasztói életét, segítse az egészséges életmód, a tudatos táplálkozás és a környezetbarát szemlélet minél szélesebb körben történő megismerését. A folyamatosan bővülő termékkínálatban ellenőrzött ökológiai gazdaságból származó bio- és reformélelmiszerek találhatóak meg több mint 20-féle termékcsoportban. „A Biopont termékek válogatott, ellenőrzött alapanyagokból előállított bio termékek, melyek biovoltuk mellett funkcionális előnyökkel is rendelkeznek. Ezen előnyök a többi között a glutén-, laktóz-, szója- és allergénmentesség” – foglalta össze Balogh Erika, a Biopont Kft. marketingvezetője. A dietetikusok gyakran hangoztatott véleménye szerint a nap legfontosabb étkezése a reggeli, azonban kiegészítő rágcsálnivalók nélkül egy egész nap nehezen elképzelhető. Ma már az egészségügyi problémákkal küzdők is könnyen találnak nassolnivalót az áruházak polcain. Balogh Erika szerint a Biopont gluténmentes sóspálcikák, noha legfőképpen gluténérzékenyeknek ajánlják, korosztálytól függetlenül bárki számára fogyasztható ízletes termékek.

„A gluténmentes termékek esetében különös jelentőséggel bír a termékek élvezeti értéke, hogy milyen ízélményt nyújtanak” – hangsúlyozta Balogh Erika, megjegyezve, hogy hiába a szélesedő választék, nehéz finom és egyben gluténmentes terméket vásárolni. A marketingvezető úgy tapasztalja, hogy a gluténmentes termékek nagyon keresettek a piacon, „hiszen nem ritka, hogy azok is fogyasztják a termékeket, akiknek nincs egészségügyi oka rá, mert ellenőrzött biogazdálkodásból származóak és finomak”. A gluténmentes sóspálcika esetében a Biopont számára a célcsoport elérése esetén fontos a fogyasztók megszólítása. Balogh Erika elárulta, hogy a tv-kampány, óriásplakát- és citylight-megjelenések mellett a személyes megszólításra törekszenek, mint például a nyereményjátékok vagy a rendezvényeken való kóstoltatás. „Folyamatosan kommunikálunk Facebook- és Instagram- oldalainkon is. Hírleveleket is küldünk, a rendezvényeken kóstoltatás mellett tájékoztatást nyújtunk vásárlóinknak” – foglalta össze a Biopont marketingvezetője.

healthy42846555 l

 

Egészséges konzervek minden generációnak

Az egészséges élelmiszerek egyre nagyobb helyet foglalnak el az áruházak polcain. A fogyasztók tudatosságának változása, illetve az ételek gyors, könnyebb elkészítésének igénye teret enged az egészségvédő hatású élelmiszerek gyártóinak az innovációs fejlesztések terén. Az egészségtudatos élelmiszerek kereslete évről évre növekszik, a növekedési ütem pedig magasabb, mint a nem ebbe a csoportba tartozó élelmiszereké. „Az egészséges táplálkozásra való hajlam korosztálytól független, viszont az idősebb generációk kevésbé hajlandók több pénzt áldozni rá, ezzel szemben az X generáció közel 26%-a, míg a Z generáció tagjainak már 31%-a hajlandó többet is fizetni azért, hogy egészségesen táplálkozzon (Nielsen Global retail-Growth Strategies Survey, Q3 2015 – a  szerk.)” – ismertette a GLOBUS Zrt. brand managere. Dankó Áron véleménye szerint a többi között további meghatározó trend például, hogy az embereknek egyre kevesebb idejük van főzni, így szívesebben választják a fogyasztásra kész termékeket. Emellett a fogyasztók majdnem fele gondolja magát túlsúlyosnak és szeretne az étkezési szokásain változtatni. „Véleményem szerint ezek a trendek befolyásolják leginkább a konzervpiacot jelenleg, bár ezeket kicsit ellensúlyozza a konzervekkel szemben fennálló negatív percepció, ami miatt szükség van a piac edukálására” – fűzte hozzá Dankó Áron.

A konzervekkel szembeni elutasítást hosszú időn keresztül többek között a frissesség hiánya, a tartósítás okozta. A gyártóknak ma is több fogyasztói előítélettel kell számolnia, és az elutasítás alapját ma is a frissesség és a tartósítás módjának a kérdése adja. „Ahogy említettem, a tartósítás a Globusnál csak és kizárólag hőkezeléssel történik és nem használunk semmilyen kemikáliát, tartósítószert. A frissességet pedig úgy biztosítjuk, hogy a betakarítást követően a lehető legrövidebb idő alatt feldolgozzuk a zöldséget, például a borsónál ez kevesebb mint 4 órán belüli feldolgozást jelent” – ismertette az eljárást Dankó Áron. A brand manager hangsúlyozta, hogy a vállalat minőségbiztosítási rendszerének köszönhetően a zöldségeket a termőföldtől a tányérig nyomon követik, így biztosítani tudják a zöldségek kiváló minőségét és természetes ízeit. A fogyasztói igényekre reagálva a Globus Vital-család tagjait úgy válogatták össze, hogy az egészséges életmódot és a tudatos táplálkozást követő embereknek alternatívát nyújtson.

A GLOBUS brand managere elárulta, hogy mindegyik terméknek pozitív hatásai vannak a szervezetre. Mint mondta, „a quinoát például a szuperélelmiszerek között tartják számon, kiváló fehérjeforrás és nem tartalmaz glutént, így gluténérzékenyek is fogyaszthatják. Emellett a GLOBUS az első gyártó, aki fogyasztásra kész állapotban kínálja ezeket a termékeket.” „A quinoa kiváló számos értékes ásványi anyagot tartalmaz, mint a magnézium, vas, kálcium és cink” – sorolta a brand manager, megemlítve, hogy a tönköly ásványianyag tartalma (kálcium, magnézium, foszfor, szelén) a gabonákra jellemző értékek akár többszöröse is lehet, de vas-, mangán- és cinktartalma is magasabb a búzáénál. A szója szintén magas fehérjeforrás. Emellett a gyártó az összes termékét ajánlja vegetáriánusoknak és vegánoknak egyaránt.

„Mivel hőkezeléssel tartósítjuk a termékeinket, így nem tartalmaznak tartósítószert sem, vagy felesleges adalékanyagokat, illetve minden alapanyag, amit felhasználunk, GMO-mentes” – közölte Dankó Áron. Mint megtudtuk, elsősorban azoknak a fogyasztóknak szánták a Globus Vital-termékeket, akik egészségesebben szeretnének táplálkozni, mivel a termékcsalád tagjai egyszerű, gyors és egészséges alternatívát jelentenek köretként, salátába vagy akár hús helyett fogyasztva.

A brand manager megemlítette, hogy ez az igény inkább a fiatalabb generációknál van jelen, de ettől függetlenül jótékony hatásai miatt mindenkinek ajánlják nemtől és kortól függetlenül. A fogyasztókat több platformon is igyekszik elérni a GLOBUS, Dankó Áron elmondta, hogy „a social media, Kovács Lázár chef és Pásztor Anna énekesnő van a cég segítségére. Elsősorban a Globus Hungária nevű Facebook- oldalunkon keresztül próbáljuk elérni a vásárlókat különböző tartalmakkal, nyereményjátékokkal, videókkal.”Mint megtudtuk, Pásztor Anna sokat segít abban, hogy minél szélesebb kört tudjon megszólítani a vállalat, Lázár chef pedig recepteket, illetve főzéstechnikai tanácsokat ad a szokásosnál talán kicsit könnyedebb formában. Mindemellett a GLOBUS rendszeresen szerepel a tele­vízióban, például életmódmagazinokban, vagy műsortámogatóként.

Dankó Áron megjegyezte, hogy a gyártó különböző rendezvényeket, sporteseményeket – pl. egészségnap, kézilabda- és kosárlabda-bemutatók – is támogat. „Nemrég adtuk át például az Európában egyedülálló Globus Kids gyermekmegőrzőt a DVSC női kézilabdacsapatának sportcsarnokában, de mi voltunk a fő támogatója annak a FIBA által Debrecenben megszervezett 3x3 kosárlabda Európa Kupának, ahol a férfi U18-as magyar válogatott végül győzelmet aratott” – ismertette a brand manager. Az egészséges életmód, a reformtáplálkozás népszerűsége folyamatosan növekszik, ezzel arányosan az egészségmarketing szerepe is kezd felértékelődni.

„A változáshoz igazodva a Globus Vital-termékcsaládunkkal olyan eseményekhez, műsorokhoz próbálunk csatlakozni, vagy támogatni, amelyek segítségével közvetlenül meg tudjuk szólítani az egészséges életmód követőit, vagy azokat, akik szeretnének egészségesebben táplálkozni” – tudtuk meg Dankó Árontól.

 

Innovatív és egészséges

A száraztészta olyan alapvető élelmiszer, ami gyorsan elkészíthető, fajlagosan olcsó és önmagában nem egészségtelen termék. „Bár a szénhidráttartalma magas – ami szükséges szervezetünk működéséhez –, nem a tésztafogyasztással van a gond, hanem elsősorban a fogyasztók életmódja, ami változást igényel” – fogalmazott Sajcz László, a Mary-Ker Pasta Kft. marketing- és kereskedelmi igazgatója. Mint megjegyezte, a reformélelmiszerek használata elindult, sőt felgyorsult a háztartásokban, de a gyártóknak, kereskedőknek még közösen kell edukálni a fogyasztókat, hogy bátran próbáljanak ki újdonságokat, új élelmiszer-alapanyagokat, új recepteket.

Sajcz László úgy tapasztalja, hogy a magyar fogyasztók egyre tudatosabban keresik a hagyományos tészták (tojásos aestivum búzából készült) alternatíváit, például a teljes kiőrlésű, bioalapanyagokból készült termékeket, száraztésztákat. Mint mondta, a Mary-Ker Pasta vállalat valós fogyasztói igények alapján indította el Don Francesco Integrale ­teljes kiőrlésű durumszáraztészta-termékcsalád innovációját (Spagetti, Fusilli, Penne). „Piaci bevezetésének megfelelően kiemelkedő fontosságú az egészséges étrendhez való integráció, az élvezeti értékek fogyasztói megfelelése és a kiváló minőség” – ismertette a marketing- és kereskedelmi igazgató. A Mary-Ker Pasta Don Francesco tésztacsaládjával több szempontból is az egészséges életmódot hirdeti. A Don Francesco száraztészták alapanyaga a durumbúza, amely fehérjében gazdagabb, mint az aestivum búza. Egységes fehérjeszerkezetének és rugalmas sikéré­nek köszöntően tojás nélkül is jó állagú tészta készíthető belőle.

„A termék fogyasztásának számos előnye ismert” – hangsúlyozta Sajcz László, hozzátéve, hogy ezek közé tartozik például az alacsony glikémiás index, amely azt mutatja meg, hogy az adott élelmiszerben lévő szénhidrát milyen gyorsan szívódik fel a szervezetben. Mint megtudtuk, az alacsony glikémiás indexű ételek lassan felszívódó szénhidrátokat tartalmaznak és ezáltal hosszabb ideig tartó teltségérzetet okoznak, fogyasztásakor nem ugrik meg a vércukorszint, ezért beilleszthető a fogyókúrázók és a cukor­betegek étrendjébe is. Emellett a teljes kiőrlésű száraztészta fogyasztásakor több rosthoz, vitaminhoz és ásványi anyaghoz jut az emberi szervezet a hagyományos tésztákkal szemben, így a magasabb rosttartalma segít az emésztőrendszer megfelelő működésében. A Don Francesco durumszáraztészták fogyasztása több egészségügyi probléma miatt ajánlott.

„Keményítőlánca elágazó szerkezetű, így lassabban tudja a szervezet lebontani, és lassabban emelkedik meg a vércukorszint” – sorolta a marketing- és kereskedelmi igazgató, aki elárulta, hogy a gyakori durumszáraztészta-fogyasztásnak is köszönhető Európában, hogy az olasz lakosság körében a legalacsonyabb a nem inzulinfüggő vagy időskori cukorbetegek száma. Sajcz László szerint a szakma (élelmiszer-feldolgozók, kereskedők) többsége úgy gondolja, hogy a durumtészta elsősorban a fiatal, városi, magasabb iskolai végzettségű célcsoport terméke. Napjainkban azonban már a vidéki emberek, idősek és a gyermekek is szívesen fogyasztják termékeiket, köszönhetően a folyamatos innovációiknak.

„Don Francesco márkánk 7 „sima” durumformátuma (Spagetti, Penne, Fusilli, Farfalle, Pappardelle, Tagliatelle lunghe, Cornetti Rigatti) mellett 2-féle „trikolor” termék (Penne, Fusilli) színesíti választékunkat. Ebben az évben jelentünk meg Don Francesco Mese (gyermeknapra, karácsonyra) trikolor tésztánkkal, szélesítve választékunkat elsősorban a legfiatalabb vásárlónk részére” – sorolta Sajcz László. A Don Francesco-termékcsalád viszonylag fiatal, új (4 éves – a szerk.) márka, megtalálható minden jelentősebb hiper- és szupermarket, diszkont (in-out jelleggel), illetve reformbolthálózat polcain. „Ez év októberében országos promóciót, nyereményjátékot szervezünk több áruházlánc közreműködésével. Célunk megismertetni a régi és új fogyasztóinkkal a Don Francesco széles portfóliót, a belföldi tésztapiacon egyedülálló, megújított matt BOPP talpas álló csomagolásunkat, új termékformátumokat, illetve új termékcsaládunkat, a teljes kiőrlésű Don Francesco Integrale-tésztákat” – ismertette a vállalat közeli marketingtevékenységét Sajcz László.

 

(Termékmix – októberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek