Marketing
Tipográfia
„A marketing stratégia szerves részeként lehet javaslatot tenni a »limitált kiadású csomagolások« kifejlesztésére” – vallja Nagy Alexandra tervezőművész, a Paqart Design Stúdió alapítója, aki szerint kiemelten fontos szerepet játszik a meghatározott ideig és/vagy mennyiségben kapható limitált kiadású termékkollekciók designja és csomagolásuk megtervezése.
 NagyAlexandra paquart 3„Limited edition packaging”
 
A márka erősítésének vannak sajátos csomagolástervezési eszközei, amelyek segítségével a termékgyártók és a forgalmazók a már bevezetett termékeiket ismételten és céltudatosan hódító útra indíthatják. 
Bár, ha egy vállalkozás már tudatosan felépített márkával van jelen a piacon, meg is találta a helyét és jók az eladási mutatók – ez a helyzet könnyen megváltozhat, ha nem keresi meg a megoldást az ismertség fenntartására, fokozására.
A limitált (korlátozott idejű és példányszámú) kiadásban piacra küldött csomagolás harsányan sugallhatja a márka vizuális elemeit, logóját, színeit és jellegzetességeit, amelyeket a vevők már megismertek, de ilyenkor megszabadíthatjuk a csomagolástervet néhány olyan kötöttségtől, amelyeket a törvények diktálnak és sok esetben kényszerzubbonyba öltöztetik az eladásra szánt terméket.

Miért készítsünk „Limited edition packaging”-et?

A marketingstratégia szerves részeként lehet javaslatot tenni a „limitált kiadású csomagolások” kifejlesztésére. A szakemberek tudják meghatározni a „kiadás” időpontját, megjelölni a termék piacra dobásának eszközrendszerét és ezen belül a csomagolás formai és grafikai megtervezéséhez szükséges útmutatást.
A gyártók és a kiskereskedők számára egyaránt fontos a márkaérték fenntartása és megújítása. Így a piac szereplőinek meg kell ragadni azokat az alkalmakat, amelyek lehetőséget biztosítanak a már piacon lévő csomagolásokban forgalmazott termékek újbóli megismertetésére, sajátos eszközrendszerek alkalmazásával.
Ilyenkor a termék csomagolásának egyik fő küldetése, hogy létrehozza a személyre szabott, különleges életérzés sugallatát, és azt a kizárólagosság érzést, amit az ajándékozás szándéka közvetít. Az egyedi megjelenés tükröz egyfajta presztízs­érzést, ami támogatóan hat az eladási mutatókra.
 
Vannak-e trendek?

Ha a limitált csomagolások megjelenésének vizuális trendjeit és kreatív formai kialakítását vizsgáljuk, akkor azt látjuk, hogy ahogyan a nyomdatechnika és a papíripar fejlődik, az alapanyagok választéka pedig szinte határtalanná válik, csak a tervezői fantázia, illetve a kivitelezés költségei szabnak határt a speciális kollekciók létrehozásának.
Ezen termékek csomagolásának egyik vonzerejét jelentheti, ha másodlagos funkciót is kielégít: a csomagolás tovább él, mint praktikus tároló doboz, vagy akár díszítő elemként is jelen lehet a konyhában, fürdőszobában vagy a lakókörnyezet egyéb tereiben.
A limitált kiadások nem kizárólag a gazdasági szempontok alapján fontosak. A csomagolásokon, napjaink merész vállalkozásaként, megjelennek ismert művészek alkotásainak reprodukciói vagy éppen napjaink hőseit, celebeit ábrázoló fotók, amelyek ábrázolása pozitív életérzés közvetítésére is alkalmas.
Nem egyszer előfordul, hogy egy-egy ismert márka­tulajdonos által piacra dobott limitált kiadású termékének csomagolása gyűjtők szenvedélyeként hosszú időre „életben marad”, és még az utókor számára is maradandóvá válik. Ennek természetesen a sajátosan megalkotott forma- és színharmónia megalkotása a feltétele.
Az élelmiszeripar területén határtalan lehetőség kínálkozik a korlátozott kiadásra. Ha a forgalmazó úgy látja, hogy csökken a kereslet a terméke iránt, vagy erős konkurenciától kell tartania, remek megoldás a limitált kiadású termékek piacra dobása.
Nagyon fontos, hogy a csomagolás felvállalja azt a szerepet, hogy izgalmat tudjon kelteni, érzelmi hatást tudjon kifejteni, és a márkahűséget erősítve, vizuális üzenetével magához tudja láncolni a vevőket.
A napjainkban felkínált eszközök nem ismernek határokat, nagyon fontos viszont, hogy professzionális alkotókra bízzuk az alkalmazások kifejlesztését, nem elég a technikai tudás, a szakmai felkészültség az egyedüli záloga a megtérülő befektetéseknek.
 
 
(Termékmix - 2018 július-augusztusi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek