Marketing
Tipográfia

Az SCA globális óriásvállalat papíripari üzletágából kiválva, a higiénia és egészség területével foglalkozó önálló vállalatként született meg az Essity 2017 júniusában. Venter Zoltánnal, a közép-kelet-európai régió kereskedelmi vezetőjével, az Essity Hungary Kft. ügyvezető igazgatójával beszélgettünk az új nevet kapott vállalatról és az Essity üzleti kapcsolatairól Magyarországon.

Jelentős változásokat ért meg a vállalatuk az idén: kikerült az SCA égisze alól, és új elnevezéssel, Essity-ként került be a tőzsdére. Minden teljesen új tehát Önök körül? 

Nem mondanám, hogy minden „vadonatúj”. Valóban új fejezetet nyitottunk, de továbbra is nagyon büszkék vagyunk fantasztikus vállalati hagyományunkra. Nap mint nap fogyasztók százmilliói használják termékeinket világszerte, amelyek jelentõsen javítják életminõségüket. Ez továbbra is így marad, függetlenül attól, hogy szétváltunk az SCA Forest részlegétől és mi magunk már nem az SCA része vagyunk. Nem változtak a fogyasztóink, és nem változott a mi csapatunk sem. A tél folyamán lezajlik a névváltás teljes kereskedelmi adminisztrációja. Most, hogy teljes mértékig higiéniai és egészségügyi vállalattá váltunk (az utóbbi a BSN akvizíciójával valósult meg), új nevünk pontosan tükrözi tevékenységünket, azt, hogy miért dolgozunk a hétköznapokban: a higiénia és az egészség a jó életminõség (well-being) esszenciái. Mindezt magasabb szintre emelhetjük esszenciálisan fontos termékeinkkel. Innen az új név: Essity.

Mit tart a legfontosabbnak a nagy változások idején?

A legfontosabb természetesen az, hogy vállalati partnereink és fogyasztóink felé egyaránt biztosíthassuk tevékenységünk zavartalan folytonosságát. Magyarországon az erős márkáink a piac élvonalában találhatóak, a Zewa, a Tena és a Tork első helyen, a Libero és a Libresse második helyen. Fontos, hogy továbbra is kimagasló minőséget képviseljünk, megbízható legyen a logisztikánk és üzleti működésünk, függetlenül attól, mi szerepel a névjegyünkön. Ezzel együtt természetesen alkalmazkodnunk is kell a jelen rohamos változásaihoz. A megújult vállalati struktúránk még tisztábban tükrözi kompetenciánkat és tevékenységünket valamennyi fontos üzleti szereplõ felé: célunk az életminõség javítása, vezetõ higiéniai és egészségügyi megoldások útján.

Az Essity székhelye Stockholmban van, a tõzsdén is ott jegyzik, az Önök üzleti egységének központja pedig Münchenben. Európa jelenlegi gazdasági helyzetében milyennek tartja üzleti kilátásaikat magyarországi nézőpontból?

Az Essity Hungary Kft-ben 138 munkatárssal dolgozunk, a Consumer Goods középkelet-európai régiójában, ami magában foglalja Magyarországot, Lengyel országot, Csehországot és Szlovákiát összesen 55 Essity-alkalmazott dolgozik. Nagyon büszke vagyok arra, hogy mennyire nemzetközi, sokszínű és integráló vállalat a miénk.

A magyar FMCG-piac az utóbbi években folyamatosan növekedett , ami megfigyelhetõ volt a vegyiáru kategóriákban is, ahol a jó minőségű, prémium termékeinket értékesítjük. A javuló gazdasági mutatók kihatottak a vásárlóerőre, ami megmutatkozik a fogyasztási szokásokban is, nyitottabbak az újdonságokra, innovációkra, a prémium de jó ár-érték arányú termékekre. Számunkra ez mindenféleképpen jó tendencia, és biztos alapokat nyújt a jövőre nézve.

AZ ESSITY VÁLLALAT

A faipari termékekkel foglalkozó SCA vállalatot 1929-ben alapították Svédországban. Tevékenységét az évtizedek során földrajzilag és kereskedelmileg is kiszélesítette, fõleg papíripari és személyes tisztaságápolási termékekkel. Mára globális óriásvállalattá vált, vezetõ szerepet betöltve a higiéniai és faipari szektorokban. 2016-ban a cég új stratégia alapjait fektette le: „az életminõség (well-being) emelése vezetõ higiéniai és egészségügyi megoldásokkal”. Ennek keretében történt a BSN egészségügyi vállalat akvizíciója, amely stratégiai fontosságú lépés volt, és tükrözi az SCA mélyreható átalakulásainak irányvonalát.

Ahogy a higiéniai-egészségi, illetve faipari területek közötti szinergiák fokozatosan mérséklődtek, döntés született arról, hogy az előbbi tevékenységi körök kiválnak az SCA égisze alól, és 2017-tõl Essity néven, önálló üzleti egységként kerülnek bejegyzésre. Ma az Essity 48 000 alkalmazottal fejleszt, állít elő és forgalmaz termékeket és megoldásokat a személyes higiénia, háztartási papíráruk és a professzionális higiénia területén. Világszerte kb. 500 millió ember használja az Essity termékeit nap mint nap. A vállalat márkái közé tartoznak a TENA, Tork, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda és a Zewa, amelyek kb. 150 ország piacán vannak jelen. 2016-ban a cég forgalma megközelítõleg nettó 101 milliárd SEK (10,7 milliárd euró) volt. Az Essity valamennyi tevékenysége fenntartható üzleti modellt követ, középpontba helyezi az értékteremtést az emberek és a természet számára. A cég központja Stockholmban van, részvényeit a stockholmi Nasdaq tőzsdepiacon jegyzik.

2007 - 2017

Felvásárlások:
• BSN medical*
• Wausau, üzleti célú higiéniai papírtermékek, Észak-Amerika
• Vinda, higiéniai papírtermékek, Kína
• P&G, higiéniai papírtermékek, Európa
• GP, higiéniai papírtermékek, Európa

Kiszervezések:
• Csomagolási üzletág
• Két nyomdaipari papírmalom

1975-2006

Felvásárlások:
• Mölnlycke, szépségápolás, Svédország
• PWA, higiéniai papírtermékek, Németország
• GP, az üzleti célú higiéniai papírtermékek üzletágának egy része az USA-ban

1929

Az SCA alapítása

*BSN medical: 2017 második negyedévétől


„Innovációink követik a piaci igényeket”

VenterZoltan 2A fogyasztói igények kielégítése elsődleges az Essity elmúlt évtizedekben több jelentős termékfejlesztésen átesett, minőségi háztartási és intimhigiénés papírtermékeinek gyártásában, tudtuk meg Venter Zoltántól, az Essity ­Hungary Kft. ügyvezető igazgatójától és a Consumer Goods divízió igazgatójától.

A Zewa márka alapjait a 18. század végén lefektették, hazánkban is jól ismert márkáról van szó. Az elmúlt évtizedben hogyan változott a magyar piac?

A papírpiac az elmúlt években hazánkban folyamatos fejlődésen ment át. Mára már, nagyrészt a Zewa márkának is köszönhetően, a 3 rétegű termékek teszik ki a piac nagy részét, sőt a 4 és 5 rétegű toalettpapírok növekedési dinamikája még a 3 rétegűt is meghaladja. A papír zsebkendőknél magasabb ­minőséget képviselő dobozos és 4 rétegű termékek növekedése kiemelkedő. A háztartási papírtörlő piac is évről évre dinamikusan fejlődik. Egyre népszerűbbek a különféle nedves törlőkendők is, legyen szó akár a nedves toalettpapírokról vagy a nedves kéz- és arctörlőkről.

Melyek a Zewa termékfejlesztésének legfőbb irányai?

Termékeinkben évek óra megbíznak a fogyasztók, kiváló minő­ségük miatt. A termékfejlesz­téseket mindig valós fogyasztói igényekre alapozzuk. A 2014-ben bevezetett Zewa Aquatube, toaletten lehúzható WC-papír guriga is valós fogyasztói problémára kínált kényelmes megoldást, hiszen a terméknek köszönhetően az otthagyott üres gurigák száma jelentősen lecsökkent.
A premizálódási trenddel összhangban, 2017 végén egy egyedül­álló, prémium, 5 rétegű toalettpapírt vezettünk be, amely a Just1 névre hallgat, ahogy a neve is elárulja, ebből a termékből akár 1 lap is elegendő lehet. Nedves toalettpapír kínálatunk is egy új, Aloe verás változattal, valamint 2 kis kiszerelésű termékkel bővült. Papír zsebkendők kategóriájában 2016-ban bevezettük a Zewa Softis Protect terméket, amely elpusztítja a rá kerülő vírusok és baktériumok nagy részét, ezáltal nyújt extra védelmet a megfázásos időszakban. 2017-ben pedig egy új, illatmentes, mandulaolajjal és Aloe verával átitatott, Zewa Soft&Sensitive papír zsebkendőt dobtunk piacra, amely segít megelőzni, hogy gyakori használat mellett az orr kipirosodjon.
Két új kategóriát építő terméket is bevezettünk tavasszal: a Zewa Classic és Protect nedves kéz- és arctörlő kendőket. Ezek a termékek ideális megoldást nyújtanak útközben, amikor nincs lehetőség például kézmosásra.

A Libresse termékcsalád milyen változásokon esett át, hogyan alkalmazkodott a fogyasztói szokásokhoz?

Ami az egészségügyi betéteket illeti, vásárlóink alapvető elvárásai évek óta változatlanok: két legfontosabb igényük a szivárgás elleni védelem és a maximális kényelem, azaz egy egészségügyi betét legyen megbízható, vékony és szárnyas. Az első elvárásra válaszként bevezettük a Libresse egészségügyi betéteknél a hármas védelmet, (1) a szivárgásgátló széleket, (2) a gyors nedvszívású magot és (3) a betétet körülölelő védőfalakat. Továbbá kifejlesztettük az egyedülálló SecureFit™ technológiát, melynek lényege, hogy a Libresse egészségügyi betét speciális formája révén elől is, hátul is tökéletesen alkalmazkodik a test vonalaihoz, így mozgás közben is a helyén marad, ezzel is megakadályozva a szivárgást.
A tisztasági betéteknél érezhető némi fogyasztói trend-­mozgás az intim zóna higiéniájának és ápolásának igénye felé, ­többek között a különböző szőrtelenítési, „V-zone care” vagyis „bikinivonal” technikáknak és divatirányzatoknak köszönhetően.
Az új igényekre reagálva fejlesztettük ki a Libresse tisztasági betétet ProSkin lágy tejsavat tartalmazó fedőréteggel, amely olyan puha és légáteresztő, akár egy pamut fehérnemű, ezzel is segítve az egészséges intim környezet fenntartását.

Az anyukák hogyan fogadják a Libero márka innovációit?

A pelenka kategória árérzékenysége ellenére elmondható, hogy az anyukák nyitottak az újdonságra, igénylik az innovációt, a termékfejlesztést.
A Liberónál is sok újdonság történt: 2017 decemberében megújult a teljes pelenka szortiment. A megszokott minőséghez és biztonsághoz egy igazán trendi, új külső társul. Új designt kaptak a Newborn pelenkák, melyek az első pillanattól gyengéden óvják az újszülött babák érzékeny bőrét. Emellett a Comfort termékcsalád is megújult, mely a kis felfedezőknek nyújt biztonságos kényelmet: megakadályozva a szivárgást és szárazon tartva a baba bőrét.
A Libero bemutatta az elmúlt 25 év legnagyobb termék­innovációját: megérkezett a Libero Up&Go bugyipelenka új generációja. Az új gyártási technológiának köszönhetően teljes kényelmet nyújt az örökmozgó kicsiknek.
Az új, egyedi tervezésű Libero figurák segítségével játszva megy a tanulás. Reméljük mindenkinek tetszeni fog és gyorsan megszeretik az új motívumokat a pelenkákon.


Prémiumminőség egy speciális területen

Laszlo MolnarA valós igényeken alapuló termékfejlesztés és fogyasztóink elégedettsége teszi a márkát igazán sikeressé” – vallja Molnár László, a Essity Hungary Health and Medical Solutions divízió igazgatója.

Hogyan értékeli a TENA Lady márka jelenlétét, ismert­ségét hazánkban?

A TENA Lady betétek több mint 60%-os piaci részesedésükkel kiemelkedően magas márkaismertségnek örvendenek. Prémium­minőségének és speciális tulajdonságainak köszönhetően jellemzően már az első kipróbálás után kialakul a felhasználókban a márka iránti bizalom és ragaszkodás. A valós igényeken alapuló termékfejlesztés és fogyasztóink elégedettsége teszi a márkát igazán sikeressé.

Az Essity milyen termékekkel igyekszik segíteni a fogyasztók életminőségét?

Mi az Essity-nél hiszünk a személyre szabott inkontinencia ellátásban. A megfelelő terméket mindig az érintett egyénre jellemző adottságok alapján kell kiválasztani. Ma már a nők és férfiak számára más-más anatómiai kialakítású betéteket gyártunk, akár tisztasági betét méretben is. Sokak számára meglepő, hogy más típusú pelenka alkalmas egy mobil és egy fekvő beteg ellátására. Az Essity mindig az egyén és ápolója igényeit figyelembe véve fejleszti és ajánlja termékeit.

A betéten kívül már több, a komfortérzetet növelő innovációs terméket bevezettek az elmúlt néhány évben. Milyen újdonságra számíthatnak idén a fogyasztók?
Az utóbbi évek egyik legnagyobb innovációja a fehérneműként használható pelenkanadrág, mely nőies, férfias és uniszex verzióban is elérhető. Ezek a termékek küllemükben és használatukban is hasonlítanak az alsóneműhöz, mely nagyban segíti a felhasználók termék iránti elfogadását. A segítségükkel hosszabb ideig megőrizhető az érintett egyén önállósága, nem sérül az önbecsülése – hiszen nincs rászorulva más személy segítségére.

A vizelet-inkontinenciával vagy széklet-inkontinenciával küzdők számára nem csak nedvszívó termékeket kínálnak.

Valóban. Az inkontinencia ápolás nem csak a betétek és pelenkák felhelyezeséről és eltávolításáról szól. A személyre szabottan kiválasztott védőeszköz az első lépés, de a szakszerű, gondos betegápolás ennél összetettebb folyamat. Egy felnőtt pelenka cseréjének rutinja hasonlít a babapelenkák cseréjéhez. A vizelettel, széklettel érintkező bőr tisztításához nedves törlőkendőt használunk (a TENA Nedves törlőkendő összetevőit és méreteit tekintve is felnőttek számára lett kifejlesztve), valamint a bőrt ápoló, védő krémet alkalmazunk (TENA Cink krémet és TENA Bőrvédő krémet javasoljuk ehhez a lépéshez). Széklet inkontinencia esetén a TENA Mosdató Hab nyújt segítséget a gondos ápoláshoz.

Milyen kiskereskedelmi egységekben keresik a fogyasztók a termékeket?

Az inkontinencia termékek gyógyszertárakban, gyógyászati segédeszköz boltokban, hipermarketekben és drogériákban is megvásárolhatók. Fontos, hogy az inkontinencia hátterében sok esetben komoly betegség is állhat, ezért amennyiben a szivárgás rövid időn belül nem szűnik meg, mindenképpen orvoshoz kell fordulni.

Milyen eszközöket használnak az új fogyasztók megcélzására?

Az inkontinenciát a mai napig tabuként emlegetik, amiről nem szívesen beszélnek az érintettek. A kezeletlen inkontinencia sok esetben életminőség romlással jár. A prevenció, a korai felismerés ezért kiemelten fontos, melynek köszönhetően ezek a negatív következmények megelőzhetők. Vállalatunk több szakmai támogatóval karöltve 2012-ben indította és a mai napig támogatja a Cseppnyi Önbizalom betegedukációs programot, melynek célja, hogy a háziorvosok és a háziorvosi asszisztensek segítségével tájékoztatást nyújtson a vizelettartási panaszokról és a kontinencia megőrzéséről, felmérje az érintettek állapotát és ellássa őket a megfelelő segédeszközzel, valamint szükség esetén segítséget nyújtson hozzátartozóinak a helyes otthoni ápolásban. A programban a mai napig már több mint 98.000 érintett és hozzátartozó vett részt.

Hogyan tartják a kapcsolatot a fogyasztókkal?

Tabu jellege miatt az inkontinenciával kapcsolatos kérdésekben az internet az elsődleges információszerzési forrás az érintettek és hozzátartozóik számára. Ezért tudatosan fókuszálunk azokkal a hiteles tartalomszolgáltatókkal való együttműködésre, ahonnan az érintettek szakszerű segítséget kaphatnak.


Minőségi szolgáltatás, folyamatos innováció és megújulás

Nagy Geza„Úgy vélem, hogy a higiéniai piacon meghatározó a kiszámíthatóság és a stabilitás a természetes változások ­mellett, ez a Tork sikerének a titka” – mondja Nagy Géza, az Essity Hungary Professional Hygiene divízió kereskedelmi igazgatója.

A Tork márka immáron 25 éve van jelen hazánkban. Milyennek látja ezt a 25 évet?

Egészen a kezdetektől fogva, 1992-től jelen voltam a ­márka hazai piacra történő bevezetésénél, így visszatekintve az elmúlt 25 évre, büszkeséggel tölt el, hogy a folyamatosan változó piaci körülmények és erős verseny ellenére a Tork évek óta az elsőszámú, piacvezető professzionális higiéniai márka ­Magyarországon és a világon egyaránt. Akkor még 8 partnerünk volt, mára az egész országban ismerik és szeretik márkánkat. A legfrissebb felmérésünk alapján a Tork márka Magyar­országon 78%-os ismertséggel bír, ami egész Európában az egyik legmagasabb adat, egyedül Svédországban a márka eredetének országában, és Hollandiában ismerik többen a Torkot.
Úgy vélem, hogy a higiéniai piacon meghatározó a kiszámíthatóság és a stabilitás a természetes változások mellett, ez a Tork sikerének a titka.

Milyen eredményeket és fejlesztéseket tudtak bevezetni hazánkban ez idő alatt?

25 évvel ezelőtt a mára már sokszereplőssé és telítetté vált higiéniai piac még gyerekcipőben járt, a Tork márka újszerű megjelenésével, rendszer (szolgáltatás) szemléletével és minőségével szinte új üzleti szegmenst teremtett a piacon. Számos újdonságot és fejlesztést, bejegyzett innovációt vezettünk be ez idő alatt – említhetném itt SmartOne költséghatékony toalett­papír rendszerünket, laponkénti adagolású szalvétaadagolónkat, az XpressNap rendszert, vagy az egyik legfrissebb, tavaly bevezetett kéztörlő adagolónkat, a PeakServe innovációt, mely az első valódi áttörés a kéztörlés piacán az elmúlt 28 évben.

Piacvezetőként hogyan látja a professzionális higiéniai piac jelenlegi helyzetét?

A papír nyersanyagárak folyamatos emelkedése globális jelenség, amely a papíriparra és a beszállítóinkra is jelentős hatással van. Az erős árversenyben sok versenytársunk az alapanyagokon és a minőségen igyekszik spórolni, ami természetesen a vásárlóknak is feltűnik. Mi a Torknál a kiszámítható, egyenletes minőségre törekszünk, emellett kizárólag felelős forrásból vásároljuk a gyártáshoz szükséges nyersanyagokat. A higiéniai piac folyamatosan telítődik, egyre több a vásárlók választási lehetősége, minőségben és árban egyaránt széles a skála.
Ami minket igazán megkülönböztet a minőség mellett, az a szolgáltatás, amit termékeink mellé nyújtunk, valamint a folyamatos innováció, megújulás.

A Tork kiemelt figyelmet fordít a fenntarthatóságra. Milyen innovációkkal találkozhatnak a jövőben a fogyasztók?

2018-ban piacra kerül natúr asztalkultúra kínálatunk, mellyel a környezettudatos és fenntartható vendéglátás mellett tesszük le a voksunkat. Natúr termékeink környezetbarát módon 100 százalékban újrahasznosított alapanyagból készülnek, nem tartalmaznak fehérítőt és festékanyagot, és megfelelnek a legszigorúbb élelmiszeripari előírásoknak. Bízunk benne, hogy ezt a Nyugat-Európában már egyre erősödő tudatosságot hazánkban is sokan magukénak érzik.
Higiéniai állványunk is idén kerül bevezetésre, ezzel a forgalmas irodaházakban, közösségi terekben kívánjuk elérhetővé tenni mindenki számára a kézfertőtlenítést, kézhigiéniát, mely különösen fontos télen, vagy járványos időszakokban. Idei évünk egyik zászlóshajója új toalettpapír rendszerünk, melynek különlegessége, hogy nem rendelkezik gurigával, úgynevezett belsőmagos kialakítása révén nem keletkezik hulladék a tekercs elhasználása után. Közel ötször annyi papír található ezen új technológiával készített tekercsünkön, mint amennyi a hagyományos gurigákon található, így tárolási helyet, időt, energiát és pénzt takarít meg partnereink számára.

Idén került piacra a PeakServe nevű, nagy kapacitású kéztörlő adagoló rendszer, mely az elmúlt évtizedek legnagyobb innovációja a kéztörlő piacon. Milyen szempontok érvényesülnek egy-egy termék fejlesztésekor?

A termék fejlesztésekor elsődleges a funkcionalitás, a felhasználóbarát kialakítás, nem csupán végfelhasználói szemszögből, hanem a termékeket karbantartó személyzet, például takarítók, vendéglátós személyzet számára egyaránt, hiszen ők kezelik és töltik után termékeinket.
Fontos szempont a fenntarthatóság is, azaz, hogy ne keletkezzen felesleges hulladék, pazarlás a felhasználás során, így nem csupán költséget takarítunk meg vásárlóink számára, de a környezetet is védjük.

 

(TERMÉKMIX - 2018 februári szám)

 

 

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek