Interjú
Tipográfia

Új külsővel, teljesen megújított termékkínálattal és kényelmi elemekkel találkozhat az az autós, aki betér a Shell Hungary töltőállomásaira. A társaság a tervek szerint 2020-ig a teljes, 190 benzinkútból álló hálózatát megújítja. A Shellnél kiemelt célként kezelik a párizsi klímaegyezményben foglaltak megvalósítását - ehhez a lehetséges megoldási módokat is meghatározta a vállalat –, emellett nagy hangsúlyt fektetnek a társadalmi felelősségvállalásra is.
Bujdosó Andrea, a Shell Hungary Zrt. igazgatósági elnöke volt a beszélgető­partnerünk, akitől azt is megtudtuk, hogy a Shellnél stratégiai cél a női munkavállalók számának növelése.

 » Mióta van jelen Magyarországon a Shell és melyek a hazai tevékenységének legfőbb elemei?

A Shell először 1925-ben jelent meg Magyarországon, tehát elmondhatjuk, hogy régóta vagyunk jelen a magyar piacon. Kezdetben saját finomítója is volt hazánkban a vállalatnak, de a második világháború után a vállalatot államosították. A háború utáni első Shell töltőállomás 1966-ban nyitott meg, a márka különböző export-import cégeken keresztül volt jelen a magyar gazdaságban, a Shell Hungary pedig 1991-ben alakult.

Korábban több üzletág is működött, de ma gyakorlatilag egy üzletággal vagyunk jelen az országban a Shell Hungaryn keresztül, ez a kiskereskedelmi üzletág. Jelenleg 190 töltőállomásunk üzemel az ország területén, ezzel darabszámra mi vagyunk a második legnagyobbak. Az üzletágon belül a kiskereskedelmi üzemanyagok, kenőanyagok és shop­termékek értékesítésével, valamint a vállalkozások, vállalati ügyfelek részére üzemanyagkártya-szolgáltatással, nagybani üzemanyag-kereskedelemmel foglalkozunk.

» A kiskereskedelmi üzletág globális szinten mekkora szeletet hasít ki jelenleg a működésből?

Globális szinten három fő üzletága van a Shellnek. Az egyik az úgynevezett Upstream-üzletág, amibe a kutatás és a kitermelés tartozik, másik az integrált gáz üzletág, a harmadik pedig a Downstream-üzletág. Ez utóbbin belül van marketing ­üzletág, ennek része a kiskereskedelem is. Ez utóbbi üzletágak felértékelődtek az elmúlt időszakban, amikor az olaj ára alacsony volt. Egy ilyen integrált olajipari cégnél magas olajárszinteknél általában az Upstream hozza a bevételek és a cash-flow nagy részét. Amikor viszont alacsony az olaj ára, akkor a harmadik csoportba tartozó kiskereskedelem szerepe értékelődik fel, így ez lényeges részt szakít ki a vállalati bevételekből. Az idei első negyedéves jelentésekben látható volt, hogy ez kétszámjegyű százalékot tesz ki.

» A 2014-es olajárzuhanás óta a marketing- és a kiskereskedelmi üzletág ezek szerint látványosan növekedett?

A marketingbevételek egyre nagyobb részt tettek ki a teljes egészből, az elmúlt 5 évben a Downstream bevételek 50%-át ez a terület adta. 2013 és 2017 között 1,4 milliárd dolláros többletbevételt generált globálisan.

» A következő évekre milyen tervei vannak a Shellnek a kiskereskedelmi üzletággal, mi lesz a fő irány?

A Shell globális kiskereskedelmi üzletágának ügyvezető alelnöke egy magyar úriember, Kapitány István, ő felel ezért az egyre növekvő jelentőségű területért. Nemrégiben tartott egy előadást, ahol elhangzott, hogy a befektetők nagyon is érdeklődnek a Downstream-üzletág sorsa iránt egy olyan vállalatban, amely korábban tipikusan Upstream súlypontú volt. A kiskereskedelmi üzletág célkitűzése, hogy 2025-re másfél milliárd dolláros pluszbevételt generáljon, ami a jelenlegi bevételek közel megduplázását jelenti.

A globális kiskereskedelem területén az a Shell ambíciója, hogy a bevételeink fele üzemanyag-értékesítésből, másik fele pedig nem üzemanyag-típusú termékek értékesítésből származzon. Ebbe a koncepcióba tartozik bele, hogy a shopjaink kínálatát és a termékkört is bővítjük.

» A világban zajló, mindenki számára érzékelhető és látványos változások – globális felmelegedés, az elektromos meghajtás és a közösségi közlekedés előretörése – egy olajcég számára nem figyelmen kívül hagyhatók. Hogyan reagál ezekre a változásokra a Shell?

Ezzel kapcsolatban nemrégiben jelent meg két friss tanulmány is, az egyik a Shell Sky Scenario, ami a párizsi klímaegyezményben vállaltakkal kapcsolatos lehetséges utakat részletezi, de nem tekinthető előrejelzésnek. A legfrissebb jelentés annyiban új a korábbiakhoz képest, hogy nem szabad kimenetelű utakat vázol fel, hanem egy célt határoz meg a klímaegyezményhez igazodva. Ez utóbbinak lényege annyi, hogy 2100-ig 2 Celsius-fok alatt maradjon a globális felmelegedés az ipari forradalom időszakához képest.

A Sky Scenario szerint ehhez nagyon drasztikus változásokra van szükség, akár a fogyasztói szemlélet szempontjából, vagy, hogy milyen energiamixben gondolkodunk. A másik tanulmány, a Shell Energy Transition Report pedig arról szól, hogy miért is tud majd gyarapodni a Shell ebben a változásban és hogyan készül fel erre a változásra. Például éves szinten 1–2 milliárd dollárnyi új befektetés áramlik a 2016-ban alakult és azóta folyamatosan fejlődő új energia- üzletágba.

Ebbe beletartozik, hogy az Egyesült Államokban napelem- farmokat vásároltunk, Hollandiában pedig szélerőművekbe történtek beruházások. Fejlesztjük a hidrogén felhasználását, nemcsak közlekedési célokra, hanem energiatárolásra is. Meg kell említeni a New Motion felvásárlását is, amellyel elektromos töltőhálózatra tett szert a vállalat Európában.

» Ezek a változások hogyan jelentkeznek majd a Shell töltőállomásainál? Mit tapasztal majd az autós, ha betér Önökhöz, a benzinkutak alapvető funkciói mennyiben változnak meg?

Ma már nemcsak kifejezetten a tankolásért állnak meg az emberek egy-egy benzinkúton, hanem egyre inkább elterjednek a kényelmi vásárlások, szolgáltatások is. Reggel a munkahelyre menet, vagy hazafelé útközben, esetleg akár napközben is lehetnek olyan fogyasztási igények, amelyek kielégítése kényelmes lehet egy benzinkúton is. Az üzemanyag-kereskedelmet lehet vegyíteni különböző olyan szolgáltatásokkal, amelyek az emberek kényelmét szolgálják.

» A technológiai lehetőségek is alakítják ezeket a szolgáltatásokat?

Ezek az újítások természetes módon, a fogyasztói igények mentén alakultak és alakulnak ki. Mindenesetre igyekszünk kihasználni a technológiai lehetőségeket és ezeket sok esetben már ma is alkalmazzuk. Két budapesti töltőállomásunkon is teszteljük azt a megoldást, hogy tankolás közben a kútoszlopnál elhelyezett érintőképernyőn lehet megrendelni a kávét, a szendvicset, s mire végzünk a tankolással és belépünk a shopba, a rendelt étel, ital elkészül. Az új töltőállomásain­kon mindenhol LCD-kijelzőket helyezünk el, amelyeket jelenleg reklámra és árjelzésre használjuk, de ez is már egy digitalizált kommunikációt jelent.

» Jelenleg hány megújult Shell-shop várja az autósokat az országban?

Jelenleg 25 új shopunk üzemel és további kettő épp a napokban készül el. Azt tervezzük, hogy a teljes hálózatunkat megújítjuk, ebből 25 még idén elkészül és 2020-ig az összes benzinkutunk megújul.

» Milyen koncepció mentén újulnak meg ezek a shopok?

A változó fogyasztói szokásokat és a piacon elindult trendeket próbáltuk meg átültetni a koncepciókba. Jelenleg három koncepció működik és mindegyik attól függ, hogy hol helyezkedik el az adott töltőállomás, mekkora a látogatottságuk, mekkora a rendelkezésre álló terület és milyen az ügyfélkör. Ezek az eltérő koncepciójú kutak dizájnban egységesek, de funkcióikban és kínálatban különbözőek.

Az első az úgynevezett on-the-move koncepció, ami elsősorban az autópályákon található töltőállomásokat jelenti. Itt fontos szempont volt, hogy minél nagyobb legyen a kínálat, hiszen a tankolás mellett itt pihenni is megállnak az emberek, több időt töltenek el a benzinkút területén. Ezek kialakításánál fontos volt például a rendelkezésre álló mosdók száma és mérete, valamint a fast food kínálat is. Az év végéig minden ilyen töltőállomást megújítunk a tervek szerint, hiszen ezek az elsődleges helyszínek, itt van a legnagyobb vásárlószám, egyértelműen ezektől várjuk a legnagyobb növekedést.

A másik koncepció az úgynevezett városi kávézó. Ezek kimondottan olyan városi töltőállomások, ahol találkozhatnak az emberek. Itt is széles a kínálat – ha nem is mindig akkora, mint az autópályákon –, megtalálhatók a különböző fast food termékek és újdonság, hogy a hagyományos péksüteményen kívül például torták közül is válogathatnak a vásárlóink. Vannak olyan töltőállomásaink, amelyek nagyobb intézmények, például hivatalok, bíróságok mellett találhatók, ahová a dolgozók lejárhatnak megbeszéléseket tartani. Minden ilyen töltőállomáson egyórás ingyenes wifi áll a vendégeink rendelkezésére és csatlakozók is vannak, hogy akár a napi legszükségesebb munkahelyi feladatokat is el lehessen itt végezni.

A harmadik koncepció az úgynevezett Quick Stop Shop töltőállomások, ahol elsősorban tankolni állnak meg a vendégek. Ezek kisebb shopok, ahol nem töltenek több időt az emberek, itt inkább a gyorsaságon és a kényelmi termékeken van a hangsúly.

» Mit várnak a deli by Shell márkanévtől?

A deli by Shell elsősorban a gasztronómiai kínálatot jelenti a Shell shopjaiban. Ez a kínálat szélesebb is a korábbiaknál és meg is újult. A kávé egy nagyon fontos eleme például a kínálatunknak, mindig is az volt és a jövőben is így lesz. A kávékínálatot folyamatosan fejlesztjük, új ízekkel, szezonális kombinációkkal színesítjük. A másik fontos elem a szendvicskínálat. Ebből van csomagolt és van friss szendvics is, leginkább ez utóbbiban újultunk meg. A friss szendvicsek közül hat teljesen új termék jelent meg a kínálatunkban. A gasztrotermékeink fejlesztésében és kialakításában Fördős Zé, a Street Kitchen házigazdája, mint márkanagykövet vett és vesz részt. Minden friss szendvics helyben a töltőállomásokon készül. Emellett ne feledkezzünk meg a vásárlók körében rendkívül népszerű hot dogjainkról se, és a kijelölt állomásainkon megújult pizzákat is kínálunk.

» Elképzelhető, hogy a kereskedelmi láncokhoz hasonlóan a Shell is megjelenik a kenőanyagokon túl sajátmárkás termékekkel?

A kenőanyagokon kívül is vannak sajátmárkás autóápolási termékeink széles választékban, de például az előbb említett deli by Shell márkanév alatt különböző gyümölcslevek is kaphatók már a töltőállomásokon. Az előre csomagolt deli by Shell szendvicseket a Khell Food gyártja. A gasztronómiai kínálatot tovább szeretnénk bővíteni, de hogy árulunk-e majd deli by Shell kekszet, azt majd a jövő eldönti.

» A vállalat életében megjelenő változásokban milyen szerepet kapnak a női munkavállalók?

Ez mindig is fontos célkitűzés volt a Shell életében és elmondható, hogy ma már a vállalat dolgozóinak több mint 50 százaléka nő. A középvezetők között nagyjából 33 százalék a nők aránya, a vezetőségben 40 százalék feletti, az igazgató­ságban pedig 50 százalék ez az arány. Nemcsak a Shell, hanem más multinacionális nagyvállalatok is elgondolkodtak azokon a tanulmányokon, amelyek azt jelzik, hogy egy vállalat sokkal versenyképesebb, ha minél diverzifikáltabb a vezetőség és a teljes vállalat összetétele.

Ahhoz, hogy a Shell sikeres legyen, munkavállalói körében is, le kell képeznie az ügyfélkörét, ugyanolyan sokszínűnek kell lennie. S mivel világszerte 80 országban 44 ezer töltőállomás működik, ez a sokszínűség magától értetődő, s ennek a dolgozóink összetételében is jelentkeznie kell.

» A női munkavállalók számának növekedése kizárólag belső meggyőződés eredménye, vagy ennek a számokban is van hatása?

Volt egy belső meggyőződés, de a legfrissebb McKinsey-tanulmány mondta ki, hogy azoknál a vállalatoknál javulnak az üzleti eredmények, ahol magasabb a sokszínűség. Az a cég, amely erre odafigyel, számíthat arra is, hogy ennek a számok­ban is kedvező hozadéka lesz. Ez egyébként nem csak a Shellnél meglévő célkitűzés, más olajipari vállalat is felismerte a női dolgozókban rejlő lehetőségeket. A Magyar Ásványolaj Szövetségben egyelőre én vagyok az egyetlen női vezető és a Shell Hungary életében is én töltöm be először az igazgatóság elnöki pozícióját nőként, de például a Shell legfelsőbb vezetőségében a jelenlegi pénzügyi igazgatói posztot is egy hölgy tölti be.

» Mennyire fontos a Shell Hungary életében a társadalmi felelősségvállalás?

Tavaly eldöntöttük, hogy letesszük a voksunkat egy nagy ügy mellett, a koraszülöttmentéssel foglalkozó Peter Cerny Alapítvány fő támogatói vagyunk. Már húsz éve mellettük állunk, de most egy kicsivel nagyobb léptékben próbáljuk meg segíteni munkájukat. Tavaly például egy háromnapos kampányt szerveztünk a hálózatunkban, amelynek során minden tankolt liter üzemanyag után egy bizonyos összeget adtunk az alapítványnak. Ezenkívül a ClubSmart hűségpontokból is lehetett adományozni számukra és szerencsére nagyon sok adomány érkezett. Ezekből aztán vásároltunk egy speciális lélegeztetőgépet az alapítványnak. A gyűjtést idén is folytatjuk.

» Az említett jótékony célok mellett hogyan szolgálja a fenntarthatóság és a környezetvédelem ügyét a Shell?

Ebben a témában is vannak céljaink és teszünk is ezekért a célokért. 2025-re szeretnénk saját működésünk karbonlábnyomát 50 százalékkal csökkenteni és az általunk eladott üzemanyag legalább 20 százalékát szeretnénk alacsony karbonkibocsátású üzemanyagok formájában értékesíteni. Ez a globális célkitűzés, de Magyarországon is ezt szeretnénk megvalósítani. A célok elérése érdekében például az összes töltőállomásunk világítását LED-égőkre cseréltük az elmúlt két évben, amivel jelentős energiamegtakarítást sikerült elérni. Természetesen ezzel nem állunk meg, további fejlesztéseket szeretnénk végrehajtani, például a szelektív hulladékgyűjtésben.

Ezenfelül a már említett Shell Energy Transition Reportban is megtalálható az a törekvésünk, hogy 2070-re a Shell által értékesített termékek előállítása, felhasználása, illetve a működésünk nettó zéró kibocsátással történjen. Természetesen lesz olyan termék, aminek az előállítása vagy felhasználása továbbra is széndioxid-kibocsátással jár, de ebben az esetben a másik oldalon a szén-dioxid lekötésére fektetünk nagy hangsúlyt, akár például szénmegkötési és -tárolási megoldások vagy erdőültetések formájában is.

» Ezek alapján hogyan látja a Shell Hungary jövőjét?

Az a vízióm, hogy ugyan nem nekünk lesz majd a leg­nagyobb töltőállomás-hálózatunk Magyarországon, de meggyőződésem, hogy a legjobbak leszünk. Az a célunk, hogy kiszolgálásban, a termékek minőségében, megbízhatóságban, kedvességben a legjobbak legyünk az országban.

Megvannak természetesen a növekedési céljaink is, de az elsődleges cél mindenképpen az, hogy a legjobb szolgáltatást nyújtsuk, elégedettek legyenek az ügyfeleink mind az üzemanyagainkkal, mind pedig a szolgáltatásainkkal és egyéb termékeinkkel. Olyan helyet szeretnénk biztosítani számukra, ahol az autóik mellett saját maguk is feltöltődhetnek a mindennapokban.

 

(TERMÉKMIX -2018 júniusi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek