Interjú
Tipográfia

Milyen évet tudhat maga mögött az Auchan? Milyen célkitűzésekkel néz a jövő elé a hipermarketlánc? Hogyan hatnak a hazai áruházak működésére a nemzetközi újítások? Boda Mózessel, az Auchan Retail Magyarország szupermarket kereskedelmi igazgatójával beszélgettünk.

» Az elmúlt közel két évtizedben mennyit és miben változott az Auchan?

Az Auchan Retail Magyarország már 19 hipermarkettel, egy szupermarkettel és 18 töltőállomással, valamint Budapestet és környékét lefedő e-kereskedelem szolgáltatással van jelen Magyarországon. A vállalat évről évre fontos lépéseket tett, hogy minél jobban meghallgassa és megértse a vásárlók elvárásait és ez alapján folyamatosan fejlessze szolgáltatásait. Ennek köszönhetően mára a piac meghatározó szereplője lettünk.

Számos fontos újítást vezettünk be az elmúlt időszakban, amelyekkel még közelebb kerültünk vásárlóinkhoz, és még több csatornán kínálhatjuk jó minőségű, egészséges és helyi termékeinket.

Tapasztalatunk szerint vásárlóink egyre egészségtudatosabbak, növekszik az igény az egészséges termékek iránt, ezért a közelmúltban elindítottuk Az élet kék egészségmegőrzést segítő programunkat is.

» Többször is nyilatkozták, hogy hosszú távra tervez Magyarországon az Auchan. Volt/van annak alapja, hogy egyáltalán felmerült a kivonulás kérdése?

Az Auchan Retail Magyarország 2018-ban ünnepli 20. születésnapját, a közelmúltban online áruházunk nyitásával új kereskedelmi csatornával, első szupermarketünk nyitásával pedig új formátummal is erősítettük pozíciónkat az országban. Az elmúlt évek sikerei megerősítették elkötelezettségünket, hogy tovább bővítsük magyarországi kereskedelmi tevékenységünket a jövőben.

» Milyennek látja a magyarországi kiskereskedelmi piacot?

A kereskedelem gyorsan változó és kihívásokkal teli szektor, nincs ez másképp Magyarországon sem. Természetesen mi is tapasztaljuk a hazai kiskereskedem aktuális kihívásait, a vásárlók gyorsan változó igényeit, és azon dolgozunk, hogy ezekre nap mint nap korszerű választ találjunk több mint 6 500 munkatársunkkal a vásárlóink szolgálatában.

» Az Auchan Retail Magyarország 2016-ban 19 áruházban és 18 töltőállomáson 350,4 milliárd forint éves bruttó forgalmat, 3,8 százalékos forgalmi fejlődést ért el. Hogy látják, idén milyen évet zárhat majd az áruházlánc?

Az Auchan Retail Magyarország mind forgalomban, mind eredményben fejlődést tervez, további piacot nyerve a hazai kiskereskedelemben. Az idei évben is meg kívánjuk haladni a tavalyi év eredményeit, úgy látjuk, ehhez jó úton haladunk. A kiskereskedelemben azonban az év végi időszak kiemelten fontos, ezért ennek függvénye, hogy sikerül-e terveinket meghaladnunk.

Bízunk benne, hogy az év végi széles szezonális nem élelmiszer termékválasztékunk, valamint kényelmi és élményt nyújtó szolgáltatásaink is hozzájárulnak majd az idei sikerekhez.

» Az élelmiszerlánc-felügyeleti díj kivetése hogyan befolyásolta a kiskereskedelmi lánc mindennapi működését?

Működésünk elsődleges célkitűzése, hogy jó minőségi, hazai és egészséges termékekkel járuljunk hozzá a vásárlóink mindennapjaihoz. Stratégiánk alapja, hogy mindezt árpolitikánk megtartásával, vagyis piacvezető árakkal és széles kínálattal érjük el az aktuális gazdasági környezet által meghatározott lehetőségek szerint.

» Az Auchan 2016 novemberében elindította online áruházát a fővárosban, azóta már Budapest vonzáskörzetében is működik a szolgáltatás. Miért döntöttek az online bolt elindítása mellett?

Vállalatunk folyamatosan keresi azokat a lehetőségeket, amelyekkel vásárlóink életét nap mint nap jobbá tehetjük. Odafigyelünk vásárlóink igényeire és visszajelzésére, és ezért döntöttünk úgy, hogy tavaly novemberben elindítjuk online áruházunkat Magyarországon.

Az online áruházunk jelenleg Budapesten és főváros agglomerációs területein érhető el. Folyamatosan dolgozunk a kiszállítási területek bővítésén.

» Miért vártak eddig az online bolt elindításával?

Bővítési stratégiánknak megfelelően tavaly novembert találtuk a legalkalmasabb időpontnak az új kereskedelmi csatornánk bevezetésére.

» Milyen irányba várható az online kereskedelem terjeszkedése és fejlesztése, illetve az országos lefedettség elérése?

Jelenleg kizárólag élelmiszerek vásárolhatók online áruházunkban, tervezzük a jövőben online választékunkat nem élelmiszer termékekkel is bővíteni, és a lefedettségi területeinket is tovább bővíteni.

» Mennyire éri meg? Kihasználják a vásárlók ezt a lehetőséget?

Az online rendelések száma a várakozásoknak megfelelően alakul, és a terveinknek megfelelően növekszik, ahogy bővítjük szolgáltatásunkat. Úgy látjuk, hogy vásárlóink szeretik és egyre többen választják ezt az új csatornát.

» Jellemzően kik vásárolnak az online boltban?

Tapasztalataink szerint elsősorban azok választják a kiszállítást, akiknek a kényelmi szempont kiemelten fontos. Ez mutatkozik meg például abban is, hogy egy-egy kiemelt időszakban, például karácsonykor vagy rendkívül hideg időjárás esetén megemelkedik azoknak a száma, akik a jeges utakon való közlekedés helyett a kényelmes és biztonságos házhozszállítást választják.

Online áruházunkban a legkedveltebb termékek a tartós fogyasztási cikkek, de egyre több megrendelést kapunk friss árura is.

» 2014-ben jelentették be, hogy nyitnak, és megjelennek a közepes és kisboltok piacán, ahol franchise-hálózat kiépítésével tervezik a további terjeszkedést. Mi az oka a kisebb alapterületű áruházak nyitásának?

Vállalati stratégiánk alapja, hogy innovatív eszközökkel választ találjunk a vásárlók változó igényeire. Ezt szem előtt tartva keressük azokat az üzleti formátumokat, amelyekkel sikeres kereskedők lehetünk.

A megváltozott vásárlói elvárások miatt döntöttünk úgy, hogy 19 hipermarketünk mellett egy új kereskedelmi formátummal, szupermarkettel is jelentkezünk Magyarországon. Ennek eredményeképp idén nyár végén megnyitottuk első ilyen üzletünket Szekszárd belvárosában.

» Miközben a szupermarketek terén eléggé lefedett a kiskereskedelmi piac, a diszkontok, és most már a hipermarketek is nyitnak a szupermarketek felé.

Ahogy már említettem, a vásárlói szokások és elvárások folyamatosan változnak. Olyan világban élünk, ahol az időtényező egyre fontosabb a vásárlóinknak, és ezt a kereskedelmi szektorban is figyelembe kell vennünk, így egyre nagyobb teret nyer az online vásárlás. A közelség is egyre fontosabb szempont manapság, ahogy azt a szupermarketek, kisboltok és diszkontok esetében is láthatjuk. 

A hipermarketek természetesen továbbra is jelentős szerepet töltenek be a vállalat életében, hiszen ezek a nagybevásárlások színterei, és ezekben az egységekben nagy választékkal, kényelmes vásárlással, parkolási lehetőséggel és számos fontos szolgáltatással várják a vásárlókat. További fejlesztéseket tervezünk valamennyi hipermarketünkben évről évre, hogy minél jobb vásárlói élményt nyújthassunk. Emellett viszont akkor is elérhetővé kívánjuk tenni az 

Auchan márkát, ha vásárlóinknak két nagybevásárlás között, a tervezettnél korábban van szüksége valamire. Célunk, hogy ilyen esetekben, a napi bevásárlás során a kisebb alapterületű üzleteinkben is a jól megszokott, minőségi termékekkel várjuk őket.

» Mit várnak a szupermarket koncepciótól? Miben más az Auchan szupermarket, mint a többi?

A szupermarket koncepcióval még közelebb kerülhetünk vásárlóinkhoz, ezáltal még több magyarországi vásárló számára tehetjük elérhetővé az Auchan márkát. A hipermarketeinkhez hasonlóan a szupermarket formátumban is széles választékkal, minőségi, egészséges és helyi termékekkel várjuk az érdeklődőket.

» Ennek megfelelően, idén ősszel megnyílt az Auchan Retail Magyarország első magyarországi szupermarketje Szekszárdon. A hipereknél kisebb alapterületű diszkontok és a szupermarketek mellett hova sorolná az Auchan szupermarketet?

A szupermarketben az Auchan márka már jól ismert előnyeit szeretnénk közelebb vinni a vásárlókhoz: például a gazdag választékot, a kényelmes vásárlást, a hagyományos hús- és sajtpultokat, valamint a zöldségosztály piaci hangulatát. Ezekben az egységekben is arra törekszünk, hogy a mindennapi élethez és a szezonokhoz igazodóan a lehető legnagyobb élelmiszer és nem élelmiszer választékot kínáljuk. 

» A szekszárdi megnyitón is említették, hogy tervezik további szupermarketek nyitását. Ezek a nyitások kihatnak esetleg a hiperek működésére?

A jövőben tervezett új egységeink nyitása mellett továbbra is elköteleztettek vagyunk 19 hazai hipermarketünk működtetése és fejlesztése mellett. Ezekben az üzleteinkben is számos innovatív megoldást és fejlesztést tervezünk a jövőben vásárlóink kényelme érdekében.

» Mennyire életképesek ma a hipermarketek, hiszen eléggé kint vannak a központoktól?

Ahogy már említettem, a hipermarketek jelentősége a nagy bevásárlások esetében továbbra sem csökken, hiszen a széles választék mellet számos fontos szolgáltatást érhetnek el itt a vásárlók. Ezekben az egységekben nyugodt körülmények között, tágas és kényelmes térben intézhető el a nagybevásárlás, és számos program is hozzájárul, hogy a vásárlás közös élmény legyen, miközben akár az egész család egyszerre intézi a bevásárlást, és mindenki elmélyedhet az érdeklődési köre szerinti termékkategóriában. Az áruházakban a termékek kipróbálhatók, megkóstolhatók és hozzáértő eladóinktól tanácsokat is kérhetnek az érdeklődők. Ez fontos szempont, hiszen számos termékkategóriában igénylik a vásárlók, hogy megnézhessék, amit megvásárolnak. Az újdonságok megízlelésével, kipróbálásával pedig új élményekkel gazdagodhat az egész család.

Arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy egy hipermarket a körülötte elterülő kereskedelmi parkkal gazdag programlehetőséget is kínál. Erre remek példa a fóti áruházunk parkolójában pár hete megnyitott szabadtéri szabadidőparkunk, ahol a kicsiket modern játszótér, a felnőtteket pedig kényelmes pihenőpark, sportpályák és kültéri edzőgépek is várják ingyenesen.

» Az új generáció, és a változó fogyasztási szokások hogyan reagálnak erre?

Folyamatosan követjük a vásárlói szokások változását, és ezek mentén dolgozzuk ki új eszközeinket, fejlesztési irányvonalainkat. Minden telephelyünkön ingyenes wifi érhető el, ami elengedhetetlen az új generáció számára. Ugyanakkor mindig nyitottak vagyunk a technológiai újításokra, és ezeket igyekszünk mindig elsőként alkalmazni.

» Hol érdemes a meglévő hipermarketjeik számát növelni?

Az Auchan márkára tapasztalatunk szerint országszerte várnak a vásárlók, Szekszárdon is pozitívan fogadtak minket, de szerte az országban várják a vásárlók, hogy megjelenjünk.

» A világon többfelé visszaesett a hipermarketek népszerűsége. Mi a helyzet a magyar piacon?

 Milyen megoldásokkal tudják megtartani a vásárlókat a hipermarketek? A hipermarketeink népszerűsége nem csökken, sőt, esetükben folyamatosan fejlődő tendenciát látunk a választékunk, a kiszolgálási színvonalunk és termékek kihelyezése terén tett fejlesztéseinknek köszönhetően. Ahogy említettem, hipermarketeinkben nagy hangsúlyt fektetünk a kényelmi szolgáltatásokra és minden olyan programra, lehetőségre, amivel élménnyé tehetjük ezekben az egységekben a vásárlást. E szerint készítettük el például a karácsonyi választékunkat a budaörsi és dunakeszi áruházunkban.  

» Hírek szerint az Auchan 2019 márciusától új hipermarket formulát fog bevezetni, és a kínai Auchan Minute formulát fogja exportálni más országokba. Ez a terv a hazai Auchanokra milyen hatással lesz?

Az Auchan csoport esetében is minden fejlesztés során a vásárlói igényeket tartják szem előtt. Szerencsés helyzetben vagyunk, hiszen egy nagy nemzetközi vállalat tagjaként számos példát tudunk megvizsgálni 14 országból, és ezekből megvalósíthatjuk azt, ami a magyar vásárlók igényeinek a leginkább megfelel.

» Érdemes még hipermarketet nyitni Magyarországon?

Az Auchan hipermarketek alapterülete több mint 10 ezer m2. Ez a terület lehetővé teszi, hogy olyan kereskedelmet folytassunk, amely valódi élményt nyújt minden olyan vásárlói közösségnek, településnek vagy régiónak, ahol az Auchan márka által képviselt minőségi termékekre, széles kínálatra és magas színvonalú kiszolgálásra igény van. Amennyiben ilyen igény felmerül, természetesen érdemes ilyen egységet nyitni.  

» Nemrég Wilhelm Hubner úgy nyilatkozott, hogy szeretné csökkenteni a saját márkák számát. Ez az itthon forgalomba kerülő termékekre milyen kihatással lesz?

Jelenleg az Auchan választékában mind nemzetközi, mind magyarországi szinten számos sajátmárkás termék található. Ezeknek a jelölése a jövőben egyszerűsödik majd, annak érdekében, hogy a vásárlók könnyebben beazonosíthassák és átláthassák azokat. A népszerű sajátmárkás termékeink azonban természetesen nem fognak eltűnni a magyarországi üzleteink polcairól.

» Az Auchan Retail Magyarország vezetősége megállapodott a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének tisztségviselőivel. Átlagosan 13,6 százalékkal emeli az áruházi alkalmazotti munkakörben foglalkoztatottak bérét az Auchan november 1-jén, és a cég létszámbővítést is tervez. Az ágazat munkaerőhiányban szenved, milyen programokat, további juttatásokat tudnak nyújtani a dolgozóknak?

A munkaerőhiány Magyarországon kevés munkáltatót kerül el. Mi arra törekszünk, hogy a versenyképes bérek és juttatások, valamint stabil munkáltatói háttér és részvényesi program mellett a munkatársak képzésére, fejlődésére helyezzük a hangsúlyt, hosszútávú karrierutat kínálva számukra. Ezért jelentettük be az Ön által is említett, átfogó és előrehozott, áruházi alkalmazotti munkaköröket érintő béremelésünket, és ezért kínálunk szakmai képzéseket munkatársainknak a belépő szakmai szinttől egészen a felsővezetői szintig.

Mindemellett egyre több kollégánk él a lehetőséggel, hogy részvényesi programunk keretében közösen részesüljünk a vállalatunk sikereiben. Jelenleg a jegyzésre jogosult munkavállalók közel 90%-a részvényes.

 

(TERMÉKMIX - 2017 decemberi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek