Kereskedelem
Tipográfia

A tipikus angol élelmiszereket kedvelő budapestiek számára idestova egy évtizede fogalom a Tátra utcában található British Store. A delikátesz boltban minden ­megtalálható, ami brit, legyen az kiváló Cider, sós-ecetes chips vagy éppenséggel Union Jack hűtőmágnes. A talpalatnyi Egyesült Királyságot Kozma László üzemelteti, aki 2013-ban Győrben is nyitott egy, a budapestihez megszólalásig hasonló ­élelmiszerüzletet. A British Store tulajdonosával, az anglománok Mekkájának ­tekinthető élelmiszerboltok jelenéről és jövőjéről beszélgettünk.

» Mit lehet Önről tudni, miért tartotta fontosnak, hogy előbb Budapesten, majd Győrben is életre hívjon egy mini Egyesült Királyságot? 

Hazánk uniós csatlakozását követően sokkal egyszerűbbé vált az EU belső piacáról termékhez jutni, így régi álmomat tudtam megvalósítani 2008-ban, amikor az egyik barátommal egy brit bolt megalapítására vállalkoztunk. Korábban, a sok közös angliai utunk során megkedveltük a brit gasztronómia termékeit, így hiányoztak azok az ételek-italok, amelyeket akkoriban nem lehetett itthon beszerezni. Talán legközelebb Bécsben lehetett hozzájutni egy kiváló ciderhez, vagy egy jó erős angol fekete teához. Azért az indulás nem volt túl könnyű, mert viszonylag kevés tőkével vágtunk bele ebbe a vállalkozásba, s elég rövid idő után, 2010-ben már egyedül folytattam ezt a tevékenységet. A győri üzletünk 2013-as megnyitásával pedig már családi vállalkozásként működünk. Eleinte főleg, de mindmáig sok olyan termékünk van, amelyet kizárólag nálunk lehet megtalálni, és nemcsak a legautentikusabb brit árucikkekre gondolok, merthogy igyekszünk más angolszász országokban népszerű készítményeket is polcon tartani.

 

» A British Store online áruházként indult, de vélhetően a vevők igényelték, hogy ne csak virtuálisan találkozhassanak a brit gasztronómia ízeivel…

Idejében felismertük valóban, hogy a fizikai üzlet megléte szükséges, mert sokan szeretik megnézni, megtapintani a terméket, s ezt csak egy valódi boltban tehetik meg. Közben pedig nagyon jó és praktikus az online áruház is, mert aki már ismeri az árucikket, nem igényli a személyes termékismertetést. Sok vevőnk, bár rendszeresen online rendel, gyakran betér a boltba is, hiszen más interneten böngészni a terméklistát, mint személyesen rátalálni érdekességekre, vagy akár ajánlást kérni ajándékozáshoz. A tavalyi évben megújult a webáruházunk, amelynek köszönhetően számos új funkcióval bővült. Az egyik újdonságunk, hogy országosan is megvalósítható az ingyenes házhozszállítás, ha valaki 30 ezer forint feletti értékben rendel.

BS4

 

» Kikből tevődik össze a delikátesz bolt vevőköre?

Adná magát a válasz, hogy elsősorban a Budapesten élő brit kolónia tagjai vásárolnak itt előszeretettel, de a válasz bizonyára árnyaltabb. A hazánkban élő külföldiek, illetve a korábban kinn dolgozó, de már hazatért honfitársaink a vevőkör mintegy harmadát teszik ki. Rajtuk kívül az újlipótvárosi és győri vásárlóink közül sokan törzsvendégekké váltak az évek során. Egyébként nem sokan gondolták azt Győrben, hogy az a bolt meg fog maradni, de most már a szkeptikusok is látják, hogy működik. Bár hozzá kell tenni, hogy a budapesti üzlet megléte elengedhetetlen ahhoz, hogy egy ilyen vidéki gasztronómiai bolt életképes legyen. A határ közelsége miatt szerencsére nagyon sok szlovákiai vevőnk is van, illetve ne feledkezzünk meg a gyűjtőkről sem. Vannak, akik teás­dobozt, mások energiaitalt gyűjtenek, ezeket is importáljuk a vásárlóink kedvéért. Az ünnepi szezonban a fémdobozos kekszválogatásaink nagyon népszerűek, illetve sokan a klasszikus angol zászlós szuveníreket veszik előszeretettel.

 

» Mekkora forgalmat bonyolít egyébként a British Store, s ezen belül milyen arányban oszlik meg a vásárlás a magánszemélyek és mondjuk az éttermek, szállodák között?

A szállodák és éttermek rendszeresen keresnek bennünket, nemcsak a kínálatunkban szereplő termékekkel kapcsolatban, de egyedi kérésekkel is. Az évek során elég sokszor előfordult, hogy koncertszervező cégek hívtak fel minket, amikor egy-egy külföldi sztár olyasvalamit kért, ami kevés helyen érhető el, de nálunk kapható. Mégis, a forgalmunk nagyobb részét az egyedi vásárlók teszik ki, egyre nagyobb mértékben az online webshop kínálatából válogatva. Budapest immár tíz kerületében ingyenesen szállítunk ki, és ezt tervezzük bővíteni. Ezzel is próbálunk megfelelni azoknak a vevőinknek, akik otthonra, vagy esetleg a munkahelyükre szeretnének rendelni.

BS2

 

» Mekkora árukínálattal indult a British Store, és hol tartanak most, illetve mennyire volt fontos/tudatos, hogy úttörő szerepre vállalkozzanak?

Gondolok itt arra, hogy úgy tudom, itthon Önöknél lehetett először kapni cidert.  Valóban, a Gaymers üveges cidert nálunk lehetett először – kiskereskedelmi forgalomban – megvásárolni 2008-ban. Később a Westons gyár almaboraival bővültünk, amit mind a mai napig tartunk több mint egy tucat más ciderrel együtt. Fontos megjegyeznem, hogy annak is érdemes egy próbát tennie a nálunk kapható szárazabb almaborokkal, akit eltántorítanak a hazánkat robbanásszerűen elárasztott édes ciderek. Máskülönben az első 2–3 év a kísérletezésé volt, de igen hamar felismertük, hogy itthon bizonyos termékek kevésbé vagy egyáltalán nem működnek, így ezeket időszakosan pihentetjük. A kezdeti száz körüli termékszámot ma már ezer körülire növeltük, részben az igényeknek, részben a folyamatosan érkező új beszállítóknak köszönhetően.

 

» Egyébként most mi a legfelkapottabb árucikk?

Mennyi időt, energiát fordít arra, hogy folyamatosan megújuljon a kínálat?  Most, amikor beszélgetünk, fekete teából fogy a legtöbb, de ez nem szezonfüggő egyébként, mert ez az árucikkünk egész évben népszerű. A klasszikus brit termékek közül pedig a Marmite és a sós-ecetes chips a „bestseller”. Minden hónapban igyekszünk 20–30 termékkel frissíteni a kínálatot. Napi szinten követem a kinti gasztro híreket, és partnereink árukínálatát, katalógusait, így nem okoz nehézséget kiválasztani az aktuális újdonságokat.

bs5

 

» A termékpaletta kialakításában mekkora szerepet játszanak a vásárlók?

Milyen gyakorisággal tudnak eleget tenni a speciális igényeknek?  Gyakran kapunk vevői kéréseket, és igyekszünk eleget tenni ezeknek, bár sok esetben a minimális rendelési mennyiség gátat szab ennek. A kinti szupermarketek saját márkás termékeit is sokan keresik, abból a meggondolásból, hogy mi saját járművel szállítjuk haza a termékeinket, de ez nem így történik, valamint ezek a láncok nem értékesítik termékeiket nagykereskedelmi szinten.

 

» Úgy tudom, fontosnak tartja, hogy mindig szerepeljenek akciós termékek is a kínálatban. Mitől függ, hogy éppen mit kaphat meg kedvezőbb áron a vásárló?

Törekedünk rá, hogy átengedjük az angol partnereink által időszakosan ajánlott akciós árakat. Bizonyos esetben pedig az áru érkezésekor derül ki a külföldről beérkező termékről, hogy vagy tévesen küldtek olyat, amit nem rendeltünk, avagy többet, mint amit bizonyossággal el tudnánk adni a termék szavatossági idejét bezárólag. Szintén gyakori az angolszász kereskedelmi gyakorlatban, hogy a gyártó 50 vagy akár 100 százalékos hozzáadott ingyenes mennyiséggel hoz forgalomba terméket. Ez annyit tesz, hogy nem az árat akciózzák, hanem a volument duplázzák.

 

» Elérte-e már a csúcsot a British Store, vagy a budapesti bolt még tovább bővíthető?

Elsősorban nem a termékkínálatra, hanem a szolgáltatások körére gondolok. Elképzelhetőnek látja, hogy egyfajta közösségi térré váljon a British Store, ahol a brit kulinária szerelmesei találkozhatnak?  Utóbbi leginkább az ünnepekkor figyelhető meg, amikor élénkebb a forgalom. A közösségi térré válásnak csekély valószínűségét látom, ugyanakkor kiállítóként sok eseményre kapunk meghívást nyelviskoláktól, vásároktól és egyéb művelődési központoktól, ahol nyilvánvalóan olyanok találkoznak, akik a brit kultúra, gasztronómia megszállottjai. A szolgáltatások körében a budapesti ingyenes szállítási területeink bővítésében látok még perspektívát, illetve a jelenleg évente egyszeri országos ingyenes szállítási nap számának növelésében.

bs6

 

» A győri üzlet mellett szándékában áll-e további, nem fővárosi British Store boltot nyitni? 

A győri üzlet nyitásakor több nagyvárosból is megkerestek minket, de kapacitás híján ezek a tárgyalások az érdeklődés szintjén maradtak. Rövidtávon a brexitre, és annak hatásaira figyelünk, így már csak ennek okán sem tervezem a bővülést, de amint tisztábban látni, nem zárom ki a lehetőségét.

 

» A gasztro-divatok jönnek–mennek, ez befolyásolja az Önök tevékenységét, vagy kimondható, hogy aki szereti Nagy-Britannia italait, élelmiszereit, nem fog elpártolni? 

A gasztro-divatok váltakozása talán kevésbé, de az hang­súlyosan befolyásolja az üzleti életünk alakulását, hogy a nagy élelmiszerláncok bevezetnek-e olyan termékeket, amelyek jelenleg csak nálunk kaphatók. Mindettől függetlenül van okunk azt hinni, hogy a meglévő törzsvásárlóink továbbra is szívesen választanak bennünket, amennyiben egy csipetnyi brit életérzést szeretnének becsempészni a mindennapokba.

 

» Sommázva a British Store elmúlt tíz évét, elmondható, hogy akkor indult a vállalkozás, amikor a gazdasági világválság kulminált, és most, amikor megint csak inognak bizonyos gazdasági szerkezetek, és nem kizárólag a brexitre gondolok, akkor Önök köszönik szépen, biztos lábakon állnak?

Egyelőre igen. Valóban így van, hogy amikor 2008-ban a British Store elindult, eléggé gyomorba vágó volt a 400 forint feletti angol font árfolyam. Komolyan megéreztük mi is, s bár most hasonló időket élünk a brexit miatt, mivel nem látjuk még pontosan ennek a (gazdasági) hatásait, azért bizakodva nézünk továbbra is a jövő elé.

 

(TERMÉKMIX magazin – 2019 február)

hírlevél feliratkozás

newsletter

WorldFood Poland

wfp2019

Hipermarketek