Kereskedelem
Tipográfia
A Praktiker Kft. az egyik legfontosabb szereplője a hazai barkácsáruház-piacnak. A kis áruházak teljes körű felújításáról, az árukészlet és az arculat egységesítéséről és a szezonális termékek különleges, figyelemfelhívó kihelyezéséről Németh Gyula értékesítési igazgató-helyettessel és Boncz Péter szezonális és kihelyezési osztályvezetővel beszélgettünk.
» A Praktiker Kft. 2017-ben elindította áruházátépítési tervét, ami mára sikerként könyvelhető el. Miért van szükség az áruházak átépítésre?

NemethGYula praktikerNémeth Gyula: A Praktiker Kft. kereskedelmi tevékenységének fő célja a megfelelő árukészlet-kompetencia kialakítása, a szolgáltatások, a kiszolgálás biztosítása megfelelő minőségben. Ezen elvárásokon belül az alapválaszték felfrissítésre, tematizálásra került. A fizi­kai megvalósításhoz értelemszerűen a legkisebb alapterülettel rendelkező áruházakat kellett először átépítenünk. Így Esztergom, Zalaegerszeg és Kaposvár átstrukturálása történt meg eddig.
 
» Egy áruház átépítése és újranyitása hosszabb tervezést, előkészületet igényel. Hogyan zajlik egy áruházátépítés?

N. Gy.: Egy úgynevezett folyamatábra mentén haladva történik a teljes átépítés, melynek mérföldköveit a társosztályok előkészítő munkája jellemzik: tervezés, kompetencia-összeállítás, infrastruktúra megteremtése (regáltechnika, világítás, burkolás, személyzet biztosítása stb.).
A Praktiker minden központi osztálya érintett az átépítésben, akár direkt, akár indirekt módon. A tervek megvalósítása pedig az Értékesítési Igazgatóság és az értékesítés csapatának feladata.

Külön kihívást jelent, hogy működő és forgalmi tervekkel bíró áruházakról van szó, ahol az első számú prioritás a vásárlók minőségi kiszolgálása és az áruház áruval történő ellátottságának biztosítása. Ezért bizonyos feladatok elvégzését csak nyitvatartási időn kívül tudjuk megvalósítani.
 
» Egy-egy átépítés során mi mindenben változtatnak? Milyen lett/lesz egy újjáépített áruház?

N. Gy.: Új polcegységek, új akciós területek kerülnek kialakításra, melynek elsődleges célja, hogy a vásárlók számára jobb elérhetőséget biztosítsunk. Logikailag áttekinthetőbben és a választék­kompetenciát megfelelően tudjuk bemutatni tanácsadással fűszerezve.
Az átépítés után az áruházaink könnyebben átlátható és nagyobb vásárlói élményt nyújtó nagyobb választékkal jelennek meg a vásárlók felé.

BonczPeter praktikerBoncz Péter: Mindez természetesen azzal is jár, hogy az áruházak arculata is megújul. De új designt kapnak a szobabútor bemutatók, a fürdőszoba- és kempingkihelyezések is. A profi be­mutatóterekkel a komfortos vásárlóélmény kialakítása a célunk, ami által rengeteg ötlettel és kreativitással inspirálódhatnak a vásárlóink.
 
» Milyen fő trendek befolyásolják a Praktiker áruházdesignját és árukészletét?
 
B. P.: Vannak speciális nyugat-európai beszerzéseink, amelyek egyedi megoldással trendet teremtenek a lakberendezési áruházak között, és büszkén mondhatom, hogy ez a kezdeményezés a hazai barkácsláncoknál egyedülálló.
 
» A közeljövőben melyik Praktiker áruház átépítésére, illetve felújítására számíthatnak a vásárlók?
 
N. Gy.: Folytatjuk a kis áruházak teljes körű felújítását, de nemcsak az árukészletet, hanem az arculatot illetően is egységesítünk. Az elmúlt napokban kezdtük el a nyíregyházi áruház munkálatait.
 
» A helyi igényekre hogyan készülnek fel?

N. Gy.: Elsődleges szempont az egységes alaptermék-kínálat megteremtése mellett a helyi befolyásoló tényezők szem előtt tartása. Példaként mondhatnám, hogy rendelkezünk olyan kis alapterületű áruházzal, ahol a vásárlási igényeknek köszönhetően bizonyos területeken nagyáruházas termékválasztékot mutatunk be.
 
» Mennyire és miben térnek el a vásárlói elvárások a különböző városokban?
 
N. Gy.: A vásárlók részéről viszonylag egységesek az elvárások, amelyek legfőképpen a barkácsolásra, renoválásra, belső dekorálására, illetve az otthon berendezésére irányulnak falakon belül és falakon kívül.
 
» Az idei szezonális kihelyezések miben különböznek a tavalyi kínálattól?

paktiker logoB. P.: Idén új arculati elemeket, színes háttereket és alapot kaptak ezen kihelyezések. Tematikailag összeszedett szortiment bőséget, kompetenciát mutatunk vásárlóiknak. Speciális beszerzésű kiegészítő dekor termékeinkkel egyedi kínálásban, azaz témavilágokra bontva egész szezonban változatosságot kívánunk biztosítani.
 
» Hogyan könnyítik meg a vásárlást a Szezonális kemping 2018 néven létrehozott bemutatósarkok?

B. P.: Áruválaszték-bőség jellemzi az idei kollekciót. Egységességre törekedtünk és a sarkossággal átláthatóságra. A vásárlók szeretik a tágas bemutatókban kényelmesen kipróbálni termékein­ket. Ezenfelül szállítói segítséggel professzionális POS-anyagokat készítettünk a megfelelő tájékoztatás, információnyújtás igénye miatt. A kiegészítő termékeknél kiemelt célunk volt, hogy olyan árut helyezzünk a prezen­tációkhoz, amelyet a vevő azonnal el­érhet a speciális kínálópolcainkon.
 
» Milyen szempontok szerint tervezték meg az idei szezonális tematikát?

B. P.: A tervezés már 2017-ben formát öltött, és több itthoni, illetve külföldi kiállításon előirányzott trendfigyelés követte. A Praktiker az idén ­trendet teremtett Mexikó színes fiesztahangulatával. A nyár elejétől a végéig futtatva erre a fő irányvonal alapján illesztettük a témákat, mint például a Gyümölcsös Nyár, a BBQ, az Év színe a LILA – Levendula kollekció stb. Fontos megemlíteni, hogy a LED-világító kerti DESIGN bútorainkkal forradalmian új termékeket is bevezettünk a piacra.
 
» Melyek a nyári szezon slágertermékei?
 
N. Gy.: Ebben az időszakban alap­vetően kiemelt a klasszikus barkácsipari ­termékek eladásának részaránya, emellett a hűtéssel kapcsolatos iparcikkek, ventilátorok, klímák, mobilklímák, párakapu.
Mindemellett kimagasló az érdeklődés a különböző kerti garnitúrák, a kertészeti osztály termékei iránt, és továbbra is nagy sláger a szolárlámpák és a medencék.
 
» Milyen szezonális szortimenttel várják idén a vásárlókat?
 
B. P.: Rendkívül széles a műrattan és fa Teak kerti bútoraink választéka. A speciális természetes környezetbarát anyagokból készülő saját beszerzéseink egyre inkább a minőségi keresletet szolgálják ki (DUROBOARD-anyagok). Mint már említettem, az új designtermékek mellett a témavilágok kiegészítő dekor termékein – a Gyümölcsös Nyár, BBQ, ÉV színe a LILA – Levendula kollekció, bambusz és natúr fából készült kültéri tálalás – van a hangsúly. Ezek a színes áruk nemcsak étkészleteken, textíliákon, hanem a hűtőtáskákon és napernyőkön is egységes kollekciót képviselnek. Egyszóval nagyon egyben van az árukínálat, és az is az érdekessége, hogy a termékek, saját ízlésünkben bízva, szabadon keverhetők, és így is passzolnak egymáshoz.
 
» Mennyire népszerűek az akciók?

N. Gy.: A prospektusainkban külön oldalakat szentelünk a szezonális termékek bemutatására. Rendkívül népszerűek az online felületünkön megtalálható tematikus katalógusaink, akár kerti garnitúrákra, kerti gépekre, növényekre.
 
» Tapasztal valamilyen változást a fogyasztói szokások ezen területén?
 
N. Gy.: Egyre több nagyobb értékű és magasabb árkategóriájú termékeket választanak a hozzánk betérő vásárlók. Emellett folyamatosan emelkedik az elektronikus úton történő vásárlások száma, illetve ezzel párhuzamosan az akciók megjelenésekor jelentősen növekszik az érdeklődés mind online, mind pedig a klasszikus értékesítés terén. Az offline és online mellett külön üzletággá alakult a KAM nagyvásárlói rendszerünk, melynek célja, hogy a nagyvásárlók, illetve a nagy volumenben felhasználók folyamatos megkeresést és egyedi árajánlatot kapjanak tőlünk.
 
» A Praktiker kiemelt figyelmet fordít az online webáruház kínálatára.
 
N. Gy.: A Praktiker szinte teljes áruválasztéka megtalálható az online felületen, sőt ennek keretén belül egyéb szolgáltatásokat is kínálunk, pl. áruházi személyes átvételt, házhoz szállítást.
A webáruházban ugyanazokkal a feltételekkel megvásárolhatók a termékek, mint az áruházakban, sőt havonta-kéthavonta akár kedvezményesebben is, hiszen vannak külön webshopos akcióink. 
 
 
(Termékmix - 2018 július-augusztusi szám)

hírlevél feliratkozás

newsletter

Hipermarketek